Forumsvar skapade

Sida 9 av 33
  • swe-1

    Medlem
    7 april, 2006 vid 14:02 som svar på: Måste man köpa ny mast varje gång?

    När det gäller freeride segel så kan det funka hyfsat men du skulle garanterat få ut mer ur ett nytt segel med rekommenderad mast (märke, längd och modell). Om du är ute efter ett racesegel i så stora storlekar så kan jag inte nog poängtera hur viktigt det är med exakt den masten som tillverkaren av seglet anger. Jag har många ggr ställt mig själv samma fråga under de 15år som jag surfat och även testat en hel del kombinationer av master och segel, nedhal, uthal, osv… alltid med samma resultat. Chansen att seglet står rätt på en mast som det inte är sytt för är minimal. Seglet tappar register, dvs antingen så tappar det bottendrag eller så tappar det fart, vidare blir det sällan rätt balans, buken hamnar inte där den ska och det kan även få andra effekter som att cambers slutar att rotera. Ja vet att masterna kostar sjukt mycket pengar och att man ogärna köper en ny, men faktum är att masten är VIKTIGARE än seglet. Ett vindsurfingsegel (speciellt Race) handlar bara om hur man spänner upp seglet och spänningen kontrolleras till största delen av masten, har masten då inte rätt styvhet och böjkurva (även responsen är viktig) så blir det dyraste och värsta hi-tec seglet bara skit!

    Till ett 10kvm segel bör man ha så djup fena på som möjligt vilket i sin tur beror på vilken bräda du har och framförallt hur bred den är one foot off dvs 30 cm från aktern. Man kan inte ha större fena än vad man orkar hålla emot, har man en bredare bräda så får man större hävarm över fenan vilket gör att man kan ha större fena. Väldigt föreklat brukar man säga att max fenstorlek = OFO måttet, det kan du ha som riktlinje.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    5 april, 2006 vid 11:50 som svar på: Vilka kommer att segla RS:X i år?
    bronken wrote:
    Jag kommer hem den 20 april – 2 maj pa besok och funtar pa att bestalla ett, hur gar man till vaga?

    Sist jag pratatde med Skidsport så hade dom RS:X på lager.

    Var i Sverige bor du? Vore kul att segla ihop. kommer iof hem från frankrike typ 1:a maj…

    Blir det några med RS:X så blir det egen klass i mellansvenska också.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 12:50 som svar på: Jimmy
    Jesper_B wrote:
    Har försökt nå dig ett tag men misstänker att jag har ettt gammalt mobilnummer (samma som eniro har). Slå mig en pling!

    /Jesper B

    Uppfattat!

  • swe-1

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 08:47 som svar på: Behöver råd om beg bräda
    miga wrote:
    Vad händer med för liten fena. Är det som på mindre brädor (freestyle etc) att det blir spinout elller är det snarare sämre seglingsegenskaper, höjd och fart??

    Både och tyvärr!
    Om man bara seglar halvvind så funkar det nog med en så liten fena då farten är så pass hög att den ändå ger tillräckligt lyft (över 20knop). Har du inte tillräckligt lyft i fenan så kommer du att trycka ner lovartskanten, alltså den då står på. Eftersom Formulabrädor är så breda bak så får man väldigt stor hävarm över fenan och för att väga upp detta så behövs alltså en djup fena. När du sedan börjar kryssa kommer farten att sjunka till ca14-16knop och då kommer du att överbelasta en 65 fena vilket resulterar i spinnout och dålig höjdtagning och även att du får svårt att hålla upp lovartskanten. Så fort du trycker ner lovartskanten i vattnet så ökar den våta ytan och farten bromsas upp ytterligare, och spinnout är ett faktum, du hamnar i ett slags moment 22.

    På en Formula handskas man med stora krafter, många gånger större än på en ”vanlig” vindsurfingbräda. Därför är det otroligt viktigt att man har perfekt balans och trim mellan bräda, fena och rigg. Annars får kroppen ta smällen och man måste kompensera den taskiga balansen med råstyrka och då blir det mycket jobbigt och tungt vilket förtar det roliga i formulaseglingen. Att segla en formula ska inte vara tyngre än viken annan vindsurfingbräda som helst, är det det så har du troligen fel balans och eller fel trim. Vad jag försöker säga är att det underlättar väldigt mycket i seglingen om man har rätt hårdvara som harmonirar ihop, vilket i sin tur är en förutsättning för att hitta rätt trim som gör formulaseglingen lätt, snabb och rolig. 🙂

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 15:52 som svar på: Träningsläger!
    SweMange wrote:
    Man måste kanske inse att kunskap om sporten inte behöver vara nummer 1 som egenskap för lämpligheten på den posten utan en person som genererar mediaintresse och med det ekonomiska vinster kan vara mer värd. Nu menar jag självklart inte något dokusåpafucko utan självklart en seriös person som kan bidra med en positiv bild av sporten. Kanske någon gammal sporthjälte från en annan idrott eller någon yngre entreprenör från IT- eller finansvärlden skulle åtminstone vara spännande i mina ögon.

    Kan nog vara rätt väg att gå!
    Var hittar man en sådan? Kan vi bara sätta in en annons i DN tror du? 😉
    Eller ställer du själv upp? Har nog alldrig läst så nytänkade och skarpa inlägg som dina, du är precis vad förbundet behöver! Förbundet har väl en Kassa på x-antal tusen, du kan säkert få dom som startbidrag. Vet att Per Svanberg var inne på det spåret när han var ordförande.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 15:46 som svar på: Träningsläger!
    swe-119 wrote:
    För mer info se: http://www.vindsurfingforbundet.com

    Mvh
    Peter Swe-119

    Vem, vilka kommer att vara tränare/instruktörer?

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 13:29 som svar på: Behöver råd om beg bräda

    Låter som ett bra kit för pengarna, dock kommer fenan att vara för liten för det seglet. Kolla vad du får betala utan fenan.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 13:11 som svar på: Träningsläger!
    Jesper_B wrote:
    Hur som helst: Med den kompetens/kultur som finns idag bland tävlingsarrangörer och vindsurfare tror jag att det definitivt kan bli problem med att hinna med att köra två klasser med separata startförfaranden på samma bana och med samma tävlingsledning. I vart fall om den ena klassen består av ett fåtal seglare och den andra av en stor majoritet.

    Jesper du missförstår mig, Jag menar inte att tävlingledningen skall köra två separata starförfaranden utan att när det är lite vind (för lite för formula) så startar RS:X. Ökar sedan vinden under racet till en nivå som är godkänd för formula så startar även Formula i nästkommade race.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 11:39 som svar på: Brisen har börjat!!!

    Håller me Mac, ut å segla! 🙂

  • swe-1

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 11:05 som svar på: Träningsläger!

    Anledningen till att jag tyckte att det var luddigt var just för att jag tolkade det ungefär som du men kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att det verkligen var så Peter menade, jag hoppades på att det bara var dåligt formulerat. Jag har aldrig varit med om att man dragit igång ett Formula race med så kort varsel att ett eventuellt race med RS:Xer inte skulle hinna avslutas (AP ska ner osv). Dessutom är det väldigt ofta tävlingsledningen med flit väntar lite extra för att se om den nya vinden verkligen håller sig och inte bara är en tillfällig vindby (vilket är extremt vanligt).
    Ponera att du är en RS:X seglare och åkt 100mil tur och retur utan och fått segla även fast det var vindar för det. Kanonbra sätt att döda klassen innan den ens har startat! Självklart ska man samköra racen med Formula när vinden är tillräcklig men att inte starta RS:X när det är lättvind är inte främjande för klassen. En av de största anledningarna till att man köper en RS:X är ju för att man alltid kan segla och kappsegla. Se möjligheterna!

    Edit: Vi i Sverige är redan långt efter våra nordiska grannar när det gäller både ungdomssegling och RS:X. Norge och Danmark har redan riktiga satsningar med olympiska team med tränare och allt vad det innebär (för att inte tala om övriga europa, Tyskland, Frankrike, Spanien, Polen, Holland mfl.). Om ett par år när dessa killar och tjejer tillfälligt konverterar till Formula för exempelvis ett NM så kommer vi svenskar att få tokpisk!

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 20:57 som svar på: Träningsläger!
    swe-119 wrote:
    Jimmy,
    2006 kör RS-X tillsammans med Formula och enligt samma regler. Samma möjlighet hade vi under 2005, men då finnas inga RS-X ute. Målet är att RS-X så småningom skall kunna bilda en egen klass, men är det bara 3-4 stycken som deltar så blir man hänvisad till att delta med Formula. Den dag RS-X har 10 deltagare eller mer, vilket mycket väl kan inträffa redan i Karlstad, så ges RS-X möjlighet att få starta sina race även om det inte råder Formulavindar. Däremot när det väl råder Formulavindar så har man gemensam start med Formulaklassen. Alltså den enda gången RS-X kör för sig själva är när det inte råder tillräckligt vind för att köra Formula.

    Växer RS-X klassen till sig under året, blir det sannolikt en helt egen klass 2007. Men det får framtiden visa…

    Dessa regler gäller på SWT tävlingar. På regional nivå kan man ha andra regler och klasser.

    //Peter SWE-119

    Det där var lite luddigt, eller så är det jag som är trött…
    Ponera att det blåser för lite för Formula i Karlstad, då startar man väl ändå race för de RS:Xer som är där?

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 10:19 som svar på: Träningsläger!
    The_Novice wrote:
    Hur är det med viktklasser i sverige, har vi samma som internationellt dvs 74kg eller under är lättviktare?

    Enligt SVF hemsida så blir det inga viktklasser i år.

    En annan sak som jag undrar över är att det står så här: ”RS:X kommer att köra på samma premisser som Formula”. Vad innebär det? Rimligtvis kan ju inte de båda klaserna ha samma vindgräns då RS:X seglar i allt över 2m/s, eller?

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 22:31 som svar på: Hurricane fenor?
    dr Masse wrote:
    Ha, ha helt fantastiskt!

    Fast Jimmy, eru inte lite hård mot fransmännen nu? Det metriska systemet är ju deras förstjänst, även om det kan verka osannolikt.

    Ooops, visste inte det, tar genast tillbaka… 😉

    Angående rake så är det ofta så som Otmar säger att mindre rake ger bättre höjdtagning, det finns dock undantag.

    En förtydling: En fena med lite eller ingen rake är förståss en fena som inte lutar bakåt. Dock säger många (eller de flesta) tvärt om, tacka Deboichet för det! +10 låter som mycket rake men är alltså nästan ingen 😉

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 12:32 som svar på: Hurricane fenor?

    Det värsta är att olika tillverkare mäter på olika sätt! Deboichet var först med att på allvar börja tillverka fenor med olika rake, och de är ju fransmän och då kan de ju inte gärna använda sig av något befintligt system som tex grader som är en vedertagen standard för att mäta vinklar…

    Deboichet hade en standard rejk (på ren svenska) som de då började att kalla för noll (0). Sedan när de minskade rejken, alltså så att fenan blir mer lodrät så mätte de helt enkelt hur många cm längre fram spetsen på fenan var jämfört med original. Därav kan man utläsa att en Deb fena har en rake på tex +4, vilket innebär att dess spets är 4cm längre fram än på deras standardfena. Detta sysem är ju är helt IDIOTISKT!!!
    Nu är det ju så att jag är nörd och älskar att jämföra fenor och fundera på dess olika egenskaper och därför har jag en liten översättningstabell från Deb rake till grader:

    Deb grader
    +10 = 0,8
    +9 = 1,6
    +8 = 2,5
    +7 = 3,3
    +6 = 4,1
    +5 = 4,9
    +4 = 5,7
    +3 = 6,5
    +2 = 7,3
    +1 = 8,1
    0 = 8,9

    Om man beställer en fena från Deb i dag och inte anger någon rake så får man +2 som är deras ”nya” standard och som motsvarar ungefär 7 grader och är samma som tex Curtis har kört som standard i alla år. Heja Frankrike!

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    22 mars, 2006 vid 12:23 som svar på: Prylar -startklocka

    Ja den räcker nog förutsatt att du kan ha den på ett ställe där du lätt och snabbt kan se den. Personligen använder jag mig av ”The Ultimate Sailing Watch”, Finns att köpa på One Design Center. Har jumbosiffror och en mycket bra sync-funktion, kostar 895kr http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5/default.asp?wwwalias=OneDesignCenter
    Jag har den på höger överarm där jag hör och ser den mycket tydligt utan att behöva titta ner.

    Försöker vara på vattnet 30min innan start för att kolla lokala vindar, vrid och eventuella strömmar samt att försöka hitta layline till rundningsmärkena. Är startlinjen lagd kollar jag även om det är lovart eller läfördel och försöker hitta en enslinje mot land.
    När 5:an går (kallas Uppmärksamhet) startar jag nedräkningen på min klocka.
    Seglar hela linjen för att se hur lång tid det tar för att få en uppskattning om hur jag skall lägga upp starten, om jag tex vill starta på mitten av linjen så vet jag var det är i tid räknat.
    När 3:an går (kallas Varning) så ser jag till att vara nära startfartyget och synkar min klocka (därav sync-funktionen) så att jag har exakt rätt tid. Seglar därefter bort från båten ca 1min, stannar, vänder. väntar ca 15-45sek, hur länge jag väntar beror på vart på linjen jag vill starta. Pumpar upp i planing och krokar i.
    Nu går 1:an (kallas Förberedelse). Ofta är det nu kaos vid starfartyget och folk krockar och ramlar. Om så är fallet så ser jag till att accelerera upp till max fart och gå i underbåge under massan och sedan upp mot linjen. Om det inte är något kaos så seglar jag in på linjen redan vid båten i halvfart. 10 sek kvar ser jag till att jag står i båda stropparna och accelererar upp till max fart.
    När det är några sekunder kvar så börjar jag höjda, hur tidigt beror på hur långt i från linjen jag uppskattar att jag befinner mig.
    PANG, skottet går, och förhoppningsvis har jag lyckats skaffa mig tillräcklig lucka i lä för att kunna gå på fart första 10-15 sek så att jag inte blir överkörd av seglare i lovart…

    //JIMMY

Sida 9 av 33
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications