swe-16
Forumsvar skapade
-
Tänk om det fanns ett litet enkelt kit medföljande till den bommen med tamp, genomförings kit för seglet samt en liten enkel monteringsbeskrivning. Tror du skulle sälja slut på dessa bommar omedelbums och Formula skulle växa sig ännu större.
mvh
Per -
Sorry!
Nu har jag lagt in filen i mitt förra inlägg.
mvh
Per -
Tja!
Grymt bra! Det här är vad Formula behöver….lite uppfinningsrikedom för att slippa de hiskeligt dyra bommarna. Kanske du kan dokumentera hur du gjort detta och lägga ut på konfen alternativt vara med i en artikel i nästa nummer av tidningen Vindsurfing…eller varför inte både och?Jag känner inte till någon manual för håltagning i seglet, men jag tror inte det är så hemskt stora krafter precis i mitten på seglet och en vanlig segelmakare borde kunna hjälpa dig med detta. Har du kollat med North ute på Lidingö? Där har jag fått hjälp några gånger med lite detaljer som jag ville förbättra på mina segel.
Jag bifogar en Flash-animation som ”vacuum mannen” Conny Brusewitz gjorde när vi funderade på precis samma sak som du förra våren.
Kör hårt!
mvh
Per -
swe-16
Medlem26 januari, 2003 vid 09:20 som svar på: Ford Transit 160 L – 25.000:- BUSSEN SÅLD 030125Tja!
Sålde bussen i helgen
mvh
Per -
Du rå!!!
He-he, ja utvecklingen har formligen exploderat på mastsidan den sista månaden…det är inte så många som vet det… Enda problemet är att vi nu måste ha varningslampor i masttoppen enligt luftfartsverket.
Min dröm om att segla under Öresundsbron är nu ett minne blott tyvärr…men vad gör man inte för lite extra ”upwind performance” 😉
-
Visst seglar du ”Formula” 🙂
Formulareglerna säger att brädan inte får vara bredare än 100cm. Fenan inte djupare än 70cm. Brädan får inte ha ngt centerbord. Seglet inte större än 12,5. Seglen inte fler än 3. Fenorna inte fler än 3. Bommen inte längre än 300cm, masten inte längre än 6250 cm tror jag…. etc. Det finns inga måttbegränsningar neråt…dvs det är många i Sveriges land som seglar ”Formula” utan att veta om det eftersom även en freerideutrustning eller en waveutrustning mäter in i formulaklassen om man nu skulle få för sig att tävla med dessa 🙂
Min första formula (2000) var 78cm bred…en AHD 78…mina första Formulasegel var North 7,5-9,0-10,2 m2 stora….så även här ligger du inom Formulamåtten.
Den första formulatävlingen hölls 1998 i Frankrike om jag inte minns fel. All raceutrustning efter detta datum har i princip riktat in sig på denna klass efter detta…så om dina prylar är modernare än 1998 så klarar du även här ”Formula”-begreppet.
mvh
Per -
Hej!
Skall du tävla i amatörklassen i svenska cupen måste du vara medlem i klubb och i SBF (som kostar min 200:- = tidning samt segelnummer)regler hittar du på SBFs hemsida (http://www.bradseglarforbundet.com) under länkar.
I maj har du ju kunnat surfa i minst 1,5 månad ca 3-5 ggr per vecka om du bor söder om Gävle….var bor du?
Lycka till!
/Per
-
swe-16
Medlem22 januari, 2003 vid 09:05 som svar på: Ford Transit 160 L – 25.000:- BUSSEN SÅLD 030125Tja!
Jag har mailat dig på din hotmailadress.
mvh
Per -
Hur mycket väger du?
Har du andra prylar som du ändå tar fram vid +7m/s?
Var seglar du?
Vilken växelvaluta räknade du med för SB147?
mvh
Per -
🙂
Du kanske inte är så grym i alla fall. Hade du läst regelboken ordentligt som du skryter om så mycket hade du sett att vi inte behöver protesflaggor inom vindsurfing. -
Näe jag köper inte det argumentet. Du är ju ändå rökt från en bra placering om du måste åka och runda en boj först…eller?…jag skulle i alla fall vara lika försiktigt med mitt startande vare sig det gäller svart flagg eller 30.1.
Runda boj=i princip komma iväg sist av alla.=ett race du sannolikt kommer räkna bort i alla fall.
Om du inte siktar på en topplacering ligger du typiskt sett lite längre bak i fältet och pressar inte mot linjen i alla fall.
Det borde vara enklare för funktionärerna vid svart flagg än om de som är över faktiskt måste kontrolleras efteråt om de verkligen rundar.
Bästa medicinen mot dålig nivå på svenskt startande är just den utveckling vi haft med 12,5:orna tror jag. På alla tävlingar i år blev det minst 4 race och ofta 5-7 st…dvs man kunde räkna bort 1-2 race. Först nu har vi fått förutsättningar för att våga chansa lite på linjen…så var det inte förr.
Som sagt, jag skulle inte gnälla om det blev denna förändring…men jag ser fortfarande inte de stora fördelarna med den.
mvh
Per -
Har aldrig varit särskilt grym på regler såsom paragrafryttarna Jona och Per B ;-), men jag tror dock att det är upp till varje tävlingsledare att bestämma om det skall råda svart flagg eller ej. Definitivt inget för ett årsmöte i alla fall. Lobba för att förbundet skall ändra standardseglingsföreskrifterna kan dock vara en bra idé då tävlingsledarna ofta följer dessa.
Om denna förändring verkligen skulle få oss svenskar att starta bättre är jag också för detta förslag, men jag är dock inte helt övertygad om att detta är fallet…ge mig gärna fler argument.
Per
-
…blev just osäker om det är denna som är Lorchs racebräda…heter inte den Silver Thunder? Blev lite lurad av att denna annons stod under Formula-forumet.
mvh
Per -
Träna framförallt laylines, manövrar och få valkar i händerna så mycket det bara går. Kör mycket undanvind och pumpa utan sele för konditionens och bräd- och pumpkänslans skull.
Personligen tycker jag det är mycket svårt att hitta rätt trim om man är ensam. Vi är några stycken som köpt GPS:er i Sthlm för detta syfte, men det är mycket svårt att ligga och titta på displayen samtidigt som man seglar. Det har mest varit kul att ha för att se vilken toppfart man kan komma upp i.
Å andra sidan skulle jag föredra många timmar på vattnet själv än enstaka timmar med träningspartner. Timmarna på vattnet är det som räknas sägs det. En gammal räv som Per Boström som fullkomligt dominerade raceboardklassen under -90 talet tränade alltid själv och lyckades som sagt ganska bra med det. Jag tror två nyckelord är disciplin och hjärna. Lägg upp en träningsplan och analysera vad som händer på vattnet.
Var seglar du någonstans?
mvh
Per
