swe-16
Forumsvar skapade
-
Man klarar det ändå.
Tricket är att knyta öglan på lagom avstånd så man bara behöver räta på benet lite grand…då är man vansinnigt stark. Om du knyter öglan för nära mastfoten sitter du fast som en liten märla och orkar ingenting. Typiskt sett får jag dra i två omgångar.
mvh
Per -
Om jag vore som du skulle jag i så fall leta efter en Starboard 155 och ett Gaastra Nitro 9,8 från -00 som bas eller variationer därav. Allt komplett inkl mast, bom och fena borde inte kosta mer än 9-10 000:-
mvh
Per -
Tja!
Skall du tävla finns det bara ett svar på din fråga…JA det lönar sig…BIG TIME – Du planar tidigare, du går högre på kryssen och djupare på slören…allt blir bättre och du är helt rökt i gränsvind med ett segel mindre än 10,5-11 m2 (-02) lite beroende på fabrikat givetvis.Skall du inte tävla utan bara vill ha ut lite fler seglingsdagar på ett år så hjälper det givetvis till med mer kvadrat, men ett 11-11,5 (-02) kanske räcker för dig…eller ett 10-11 från -01. Eftersom jag inte vet vad du har för fabrikat idag är det lite svårt att säga om det lönar sig att behålla eller köpa nytt.
mvh
Per -
Sätt på dig hängselen. knyt en ögla på nedhalstampen och kroka i och tryck ifrån med benen. Sparar korsryggen och armarna samt går mycket fortare och är mycket billigare än nedhalswinch.
mvh
Per -
Första frågan: Är du sugen på att tävla lite i framtiden eller är det bara för att segla omkring hemma i viken?
Tävla: Köp begagnat dock inte äldre än -01
Hemma i viken: Köp begagnat dock inte äldre än -99 (det fanns endast ett fåtal brädor då som kunde kallas ”Formula”…ex Starboard 155, RRD Avant RaceHur mycket väger du?
mvh
Per -
Tja!
Enligt min mening finns det endast två märken värda namnet idag med tillräcklig styvhet för att göra en 12,5 rigg rättvisa: NP och Gulftech. Bommarna är i princip lika styva, men NPs frontbeslag är ngt bättre vilket gör att känslan i riggen med en NP är marginellt styvare. Båda är dock riktigt bra.NPs uthalstrim är marginellt bättre…det löper bättre liksom. Eventuellt kan detta vara pga av en bättre lina hos NP..har inte bytt lina och testat då båda bommarna erbjuder justeringsmöjligheter under fullt tryck på kryssen (utväxling 6:1) vilket är mycket bra.
Röret på Gulftech är i särklass bäst av alla bommar jag någonsin provat. Tvärsnittet är äggformat vilket gör att fingrarna passar perfekt och det krävs mycket mindre kraft att hålla i bommen än med andra märken…perfekt när man skall pumpa mycket på undanvind. Överlägset!
Gulftechen finns inte i Sverige utan måste direktimporteras och blir därmed hiskeligt dyr (kring 10 000:- för en enda bom inkl frakt och tull). Skulle man kunna få upp volymerna finns dock stora potentialer eftersom den ”endast” kostar $650-700 i USA. Enligt rykten finns det ett företag baserat i Sthlm som funderar på att ta in dessa…vi lär väl få höra mer om så är fallet.
Kostnaden obeaktad skulle jag välja en Gulftech pga av dess överlägsna ”eggshape” på röret. Med hänsyn till pris och tillgång blir dock valet ganska enkelt: NP.
tycker
Per -
Tja!
Lorchen var ett trevligt tillskott på Formulamarknaden när den kom till Sverige 2001. Den var enligt uppgift (testade aldrig själv -01:an) lika lätt att segla som SB155:an – samma känsla trots att den var 10cm bredare. Tyvärr hade vissa brädor problem med läckage och liknande och det blev många reklamationer…som iofs Johan fick igenom allihop efter vad jag hört, men det är ju ändå tråkigt när man tappar potentiella seglingsdagar.-02 kom nästa generation Lorch. Denna var riktigt vass på kryssen ”det vara bara att peka dit man ville åka”. Jag testade Johans bräda på Garda inför Europacupen förra året och blev mycket imponerad av brädans kryssegenskaper. Jag kom dock aldrig riktigt underfund med hur den skulle seglas bäst på undanvind. Brädan kändes ganska ”boxig” under fötterna vilket är grymt gött på både kryss och undanvind i lättvind som vi hade på Garda, men jag kan tänka mig att det blir lite jobbigt i hårdvind….fast å andra sidan har jag för mig att Per Boström (Lorch, Arrows, 30kg… 😉 ) gick förvånansvärt bra på NM vid Haga i somras….fast det kanske berodde på hans segel vad vet jag.
Att inte pojkarna som seglade Lorch i Sverige gick bättre i cupen tror jag personligen beror på deras segelval snarare än brädval. Johan bytte segel mitt i säsongen och vips så var han riktigt vass…framförallt i lättvind.
Brädan presterade bra internationellt med Andy Laufer som främsta seglare. En gammal rökande gubbe som ofta slog sig in i topp 15 i Europacupen…det gör man inte på en bräda som inte håller måttet.
Mitt tips: Kommer du över en Lorch -02 till ett bra pris är det bara att slå till.
mvh
Per -
Vad menar du med ”vanlig rigg”?
På Formulabrädor av årsmodell -01:or och -02:or (dvs 90-100cm breda) tycker jag att det är svårt att hitta balansen med segel mindre än 7,5-8 m2.
På en -00 (dvs 65-85 cm breda) funkar det väl i nödfall ner till 6,5 m2 om det blåser riktigt mycket.En formula kommer ju dock till sin fulla rätt i vindar mellan 3,5-10 m/s då det enligt min mening inte finns något roligare att segla än just formula i det registret. Ett passande segel i dessa vindar ligger på mellan 9,8-12,5 m2, dvs vitsen med att köpa en formula och använda en liten rigg, om det är det du menar med ”vanlig rigg” tycker jag helt försvinner eftersom du ändå inte kommer att ha kul med prylarna förrän i 7-9 m/s+ och då kan du ju lika gärna behålla dina gamla prylar och spara en massa pengar.
Om du med ”vanlig rigg” menar att du inte har cambers så kan du givetvis köra med ett 9,0-10,0 camberlöst segel på en formula…du tappar endast lite formstabilitet när det brallar i samt att du blir duktigt frånåkt på undanvind jfrt med formulabrädor med cambersegel. På kryss har det visat sig gå förvånansvärt bra med camberlösa segel.
mvh
Per -
Antingen går du med som medlem i SBF (http://www.bradseglarforbundet.com) och får den gratis hemskickad i brevlådan…eller så går du till din surfbutik och frågar om de har det senaste numret. De större butikerna i landet har den.
mvh
Per -
utan att veta skulle jag gissa på följande:
1:a tävlingen i maj
sista tävlingen i slutet på sept/början okt
skulle tro 5-6 tävlingar
troligtvis ingen renodlad slalomtävling såsom det var förr…men istället för att spekulera, ta kontakt med tävlingsansvarig på förbundet …kontaktuppgifter finns på hemsidan: http://www.bradseglarforbundet.com
mvh
Per -
Allt är till salu och jag säljer alltid billigt…det borde du veta vid det här laget.
Curtisfenorna är inte ens inkörda (FR17-tränat på 2 ggr, tävlat 1 och FR16-tränat på 1 ggr) så allt annat än inköpspris vore ju lite dumdristigt…eller hur? Tror att dessa fenor har mycket stor potential…framförallt FR16, då FR17 kanske har lite väl begränsat register även om den fungerar mycket bra i lättvind (seglade faktiskt snabbare med den -25,2 knop än med min R13M -24,4 knop senast jag testade halvvindsrace i björkvik med min GPS och 12,5, så dess stora yta verkar ju inte bromsa allt för mycket i alla fall).
Min Curtis CR15 är den fena jag vunnit flest race på alla kategorier, så om FR-konceptet bara är en bråkdel bättre eller lika är det fortfarande mycket bra fenor.
Per
-
Tja!
Vem har sagt att R14 regerar? Enda gången jag såg den fenan i år var på Garda i Europacupen där vissa toppseglare sa att den funkade perfekt på den typen av sjö…i alla andra förhållanden körde de på R13.
Tyvärr har jag för dålig teoretisk kunskap om fendesign för att kunna ge ett bra analytiskt svar på din fråga. Jag vet bara att Deboichet själva rekommenderar R13 i de flesta fall till tävlingsseglare och att några i världseliten endast använt 70 cm R13 H som enda fena under hela säsongen. Jag äger själv 2 st (eller 1,5 kanske jag skall säga efter att jag kört på grund med min R13H…) och är MYCKET nöjd med dem.Köper du en R13 kommer du inte ångra dig….garanterat…om du inte kör på grund förstås 🙁
mvh
Per -
Deboichet Custom R13 (för alla storlekar) regerar!
mvh
Per -
Tja!
Säsongen för Swedish Windsurfing Tour 2003 är inte helt spikad än. Styrelsen för SBF jobbar för fullt för tillfället för att sy ihop lämpliga datum. Antalet tävlingar nästa år kommer sannolikt bli 5-6 stycken för formula inkl SM. Likaså för wave/freestyle.
NM kommer sannolikt gå av stapeln i Danmark.
Info om detta kommer du hitta på http://www.bradseglarforbundet.com eller också i tidningen ”Vindsurfing”.
Amatör och pro kanske kommer heta annorlunda nästa år, men hur som helst så startar man samtidigt, dvs -ja det kommer vara lika många tävlingar för båda klasserna.
När det gäller de lokala cuperna får du ta kontakt med antingen race/freestyle ansvarig i SBF (se kontakt på http://www.bradseglarforbundet.com) eller med de lokala arrangörerna.
mvh
Per -
Utan att jag har någon som helst vetskap om vad det kostar i de olika tillverknings- och distributionsleden tror jag dock att det är lite för enkelt att dra slutsatsen att det är bättre avancer i serieprylar rakt av.
Vad är det som säger att customkillens materialkostnader (400 dollar) är marknadens lägsta? Kanske leverantören till customkillen tjänar grova pengar på att sälja små specialleveranser till honom?
Vad är det som säger att de som bygger och shapar custombrädorna inte tar ut rejält med pengar för att överhuvudtaget befatta sig med dylika jobb.
Att en fabrik har lägre tillverkningskostnader för direkt material (skum, epoxi, väv etc) och arbete (lön till de som sköter maskinerna) är fullt naturligt…annars skulle de inte ha ngn business. Pengarna däremellan måste de ha för att täcka indirekta kostnader såsom maskinkostnader, lokaler, el, utvecklingsarbete, overheadkostnader etc och dessutom få en slant över till sina ägare så att de känner att de investerat sina pengar på rätt ställe.
Om customkillen har sitt byggande som fritidssysselsättning har han ju grymma avancer då han sannolikt redan har sina fasta kostnader täckta från annat håll.
Att tillverka en bräda extra på en fabrik som cobra kostar i princip endast direkt material och arbete…dvs inte alls särskilt mycket jämfört med en custom. Skall man få en fabrik att snurra år ut och år in måste man dock få pengar över till sina övriga kostnader, annars är det bara en tidsfråga till man går i konkurs.
Det beror alltså på hur man räknar och vad man jämför.
Skulle vara intressant att läsa ett inlägg från någon som är insatt i branschen.
mvh
Per
