swe-16
Forumsvar skapade
-
Tja!
Lider av samma åkomma som du själv, dvs bosatt i fel ände av Europa (i alla fall ur vindsurfingsynpunkt). Nov-feb är oftast för kalla att segla i Stockholm.
Mitt årsupplägg brukar se ut så här:
Sista tävlingen för säsongen i slutet av september
Oktober: Vilar
November: Börjar med lätt styrketräning för hela kroppen och alla muskler ca 2-4 ggr/vecka. Normal husmanskost.
December: Tyngre styrketräning (8-12 reps/övning, 2-3 övningar per muskelgrupp) för ben, armar, underarmar och rygg. Viktigt att dessa större muskelgrupper får vila >48 h mellan passen. Kosttillskott: RX Fuel (Twinlab) samt kreatin.
Januari: Fortsätter med samma kosttillskott. Fortsätter med samma styrketräning. Börjar också med aerobisk träning, typ spinning, cirkelträning 1-2 ggr/vecka.
Februari: Ev kan jag dra ner något på styrketräningen nu för att fokusera på konditionen lite mer. 2-3 styrkepass och 2-3 aerobiska pass (spinning, löpband, roddmaskin-mkt bra!!- cirkelträning, boxercise etc)
Mars: Slutar med kreatinet och RXFuel nu, annars blir jag för tung. I detta läget väger jag oftast över 100kg och måste ta bort minst 5 kg (i våras deffade jag bort 13kg! 106kg->93kg). Tar därför WheyFuel (Twinlab, rent protein) istället. Endast underhållsträning av musklerna. Stor fokus på kondition nu – 1 h aerobiska pass nästan varje morgon innan jobbet. Pulsmätare ett måste!!!Försöker komma ut på vattnet så ofta det bara går.
April-September: 1h aerobiska pass varje vardagsmorgon. Seglar på em. I brist på vind går jag till gymmet.Kör hårt!
mvh
PerPS Jag brukar slarva med den sista delen på året i juli-sept, men ofta brukar jag få ont i rygg och armar och knän om jag INTE fortsätter med träningen på gymmet…så det är bara att bita ihop. DS
-
du rå!
Släpp din ego-noja och tänk på arrangörerna istället! 😉Tror tvärtom att det blir en arbetsminskning för en arrangör som redan 1-2 veckor innan tävling vet vilka som kommer och vilka prylar som skall registreras in…det är ganska stressigt som det är idag när alla registreringar sker samma morgon som första tävlingsdag…finns inte en chans att hinna med att kolla att allt material som registreras är godkänt och OK. Också bra om arrangörna kan planera båtar och säkerhetsåtgärder i förväg när de vet ungefär hur många som kommer.
Förslag: Har man missat att registrera sig skulle man automatiskt endast få använda de prylar man hade förra tävlingen…ger lite spelrum för en sofflockskille som du själv….straffavgivften för sen anmälan bör dock höjas till 200-300kr tycker jag.
Du skulle ju dessutom tävla på bättre villkor mot dina kollegor som normalt köper 1-2 segel mer än du själv och ”gamblar” vid inregistreringen inför varje tävling. Snål som du är (anser sig inte ens ha råd med en Seawind =radiostyrd segelbåt, för att segla med sina, som de trodde, bästa polare……som information till den oinvigde ) så kommer du ju ändå inte köpa fler segel än 3 till nästa säsong.
Surf on din gamla bakåtsträvare 😉
Ju förr-dess bättre!!
/Per
-
Tja Mattias!
Hoppas du inte tar någonting personligt, men många av de seglare som satsat på 12,5:or känner sig blåsta på pengar och potentiella seglingsdagar med det nya förslaget…det är därför det rör upp så starka känslor när någon som aldrig seglat en 12,5:a har en massa åsikter om dessa segel och vill att de skall förbjudas. Efter en lång och jobbig dag på jobbet kan känslorna lätt svalla över (mina egna inlägg inkluderade) när man läser vissa inlägg som man då tycker saknar både relevans och kunskap. Alla har rätt att uttrycka en åsikt och det är ju bättre att lufta dem här så alla som läser kan ta ställning för eller emot, istället för att någon sitter hemma på sin kammare och tjurar.Fortsätt att säga vad du tycker!..och fortsätt att skriva under med ditt namn! Det är mycket intressantare att diskutera med någon som står för vad han säger.
Läs också Patrik Jonsson och Dala Swe131:s inlägg under denna tråd….mycket relevanta och intressanta inlägg tycker jag, speciellt om man är ny inom Formula.
mvh
Per -
…det där med att tvingas registrera in sina segel 1-2 veckor innan tävlingen. (Kanske lämpligt att ha detta i samband med föranmälning så skulle vi få ordning på den biten också.)
Med föranmälning av segel uppnår man ju följande positiva effekter:
-Ingen behöver köpa mer än 3 segel (inte ens de som satsar 110%) eftersom man 1-2 veckor innan en tävling måste gardera sig för i princip alla typer av vindförhållanden.
-Ingen är körd om man råkar beställa en felaktig linje i början av säsongen (som det har blivit i de länder där man tvingas registrera in sina segel i början på säsongen). Sälj det segel som inte passar in och komplettera med ett nytt som passar bättre så är man ”up and running” till nästa tävling igen.
-Mer rättvist för de som inte har råd att köpa 4-5 riggar.De negativa aspekterna skulle väl vara att man till respektive tävling inte skulle kunna registrera in en absolut optimal linje, men efter årets tävlingar och ”gambling” som skett med storlekar känns det faktiskt som det skulle bli mer rättvist med en ”pre-registrering” av prylar ändå, då de flesta seglare skulle satsa på likartade linjer tror jag.
Har jag missat något? Vad finns det mer för fördelar/nackdelar med detta?
Om inte någon annan gör det (tex du Patrik som kommit upp med detta genidrag) kommer jag skriva en motion om detta till årsmötet i november.
mvh
Per -
Han pratade om RM i Varberg och inte hela säsongen!!!!!
-
Men jösses….om årets 12,5:or får fortsätta utvecklas då…du tror inte att de skulle plana ännu tidigare, bli ännu mer lätthanterliga etc?
Ingen kan övertyga mig om att det går att få lika mycket power i en 11,0 som i en 12,5 som fått utvecklats UNDER LIKA LÅNG TID. Maxstorleken på ett surfsegel ligger enligt teoretikerna på ca 14-15 kvm (med dagens kända material)…dvs det är då som seglet börjar bli så stort att nyttan inte överväger alla nackdelar….å dit har vi ju en bit kvar.Det finns mängder med seglare som väger under 85 kg som gärna seglar med 12,5. Faktum är att två av 12,5:ans främsta förespråkare Jona Ljungström och Jimmy Hellberg båda väger ca 75 kg på morgonen innan frukost. Väger man mindre än så tjänar man nog på att ta en 11,5 eller en 11,0 som störst utan att tappa mot andra tyngre seglare…det är ju det som är det fina…DET ÄR VALRFRITT VILKEN STORLEK MAN KAN ANVÄNDA.
Jag känner åtmistone 25st som blivit intresserade av Formula för att vi får segla ofta….varför var dina polare inte intresserade av att börja när vi hade 9,0 som störst? Kanske för att man inte fick segla lika ofta? Ingen börjar med denna sport för att man vill komma över lätthanterliga segel i första hand. Fattar inte vad det är för tjafs egentligen om 11 vs 12,5…båda seglen är ju gigantiska med historiska mått mätt.
Å så till sist….hur många gånger har du seglat med 12,5 själv? Första gången jag provade mitt blev jag mycket besviken (som alltid med den största storleken av en ny linje)…seglet kändes tungt, segt och långsamt. Med tiden har jag lärt mig att acceptera att det inte går att slå lika fort, gippa lika snabbt etc och det är då jag upptäckt hur fantastiskt seglet faktiskt är….och detta med första generationens 12,5:or…jag kan knappt bärga mig innan jag får hämta ut nästa års 12,5 a.
Hur tycker du att din 12,5:a känns?…för du har väl en?
mvh
Per -
Verkar inte så.
Samtliga i topp 5 i Sverige har förhinder via sina jobb….så blir det när man är hobbysurfare 🙁 -
Mätdata och fokuserad testning är det vi pysslat med det senaste halvåret. Läs brevet till IFWCA från Sverige, Norge, Finland och Estland så ser du vad det hela handlar om!
/Per
-
Tja!
Vet inte om du var ute i Björkvik och kollade…här kommer mina inställningar i alla fall:
Fotstroppar bakre – mitten
Fotstroppar främre – näst längst bak (borde kanske flytta fram dessa ett hack vid svårare vågförhållanden, men jag brukar inte göra det…)
Mastfot – 12,5 (plattan precis i jämnhöjd med framkant mastfotskenan ung lika med 129cm från bakre fenskruven till cc mastfot)
För 11,5 flyttar jag tillbaka mastfoten 0,5 cm
För 10,4 flyttar jag tillbaka mastfoten ytterligare 1 cm
För 9,0 flyttar jag tillbaka mastfoten ytterligare 1,5 cm (har dock inte hittat bra trim här än)För choppiga vatten flyttar jag fram mastfoten 0,5cm. För ovanligt platta vatten flyttar jag tillbaka mastfoten 0,5 cm utifrån ovan givna mått och viker fram överkroppen mer än vanligt för att pressa ner nosen.
Kör med Deboichet Custom Medium i lättvind med 12,5
I mellanvind (11,5-10,4) kör jag med Deboichet Custom Hård
När det ökar ytterligare alt vid fyrkantsbanor sätter jag på Mellanfenan igen för att spara låren.Bommen sitter 2-3 fingrars bredd från absolut maxhöjd (Gaastra NIII)…sänker sällan bommen vid hårdvind…föredrar att flytta fram mastfoten en aning.
Sätter hängseletamparna så pass långt bak att jag endast vid maxkryss har en något sånär jämn belastning på armarna (hjälper mig att skota in ordentligt)…i alla andra lägen har jag obalans dvs jag har mer drag på framhanden…sliter hårt på bicepsfästena, men jag tycker jag går både fortare och högre då hela min kroppstyngd hjälper till att hålla inskotat på kryssen och inte bara armarna. Det finns de som använder sig av två hängseletampar på varje sida…personligen gillar jag inte sådant som kan trassla till min segling.
Det var de tips jag kan komma på som kan påverka hur det känns på brädan.
Lycka till!
Per -
Inget vidare tyvärr…
Precis efter att första bojen lagts ut fick båten motorhaveri samt att den tog in stora mängder vatten.
Det bestämdes att harstart (grindstart) skulle tillämpas och målgångsprotokoll skulle skötas från land. I-bana 2 varv med rundning av klacknäskummeln.
Racet kom iväg och 1:a blev Stefan Jeleby, 2:a Per Boström och 3:a Per Svanberg (kompletta resultatlistor kommer inom kort).
Då vinden nu var relativt kraftig (12-16 m/s) och vågorna svåra så bestämdes att tävlingen skulle avbrytas eftersom det inte fanns någon möjlighet att rädda en eventuellt havererad seglare.
Ett antal träningsrace genomfördes senare, men då på egen risk.Synd på en så fin dag.
mvh
Per -
Detta är inte bestämt än. Röstning sker efter VM i slutet av denna månad. Förslaget i sin helhet går att beskåda på http://www.formulawindsurfing.org alt samtliga större diskussionsforum såsom gaastra, starboard och även här på konfen.
mvh
Per -
…grabbar…är inte detta Formulaforumet? Formula har man kunnat segla i Sthlm ca 2-3 dgr i veckan i snitt den senaste månaden (om man vet vart man skall åka vill säga). Innan dess var det ÄNNU bättre!
Leve formula! Leve 12,5!
Vill ni prata om extrema vågprylar finns det andra forum för det 🙂
mvh
Per -
Helt OK att anmäla sig på plats..kostar endast 50:- extra dvs 150:- totalt.
mvh
Per -
swe-16
Medlem29 augusti, 2002 vid 10:36 som svar på: OBS! Skidsport Bromma Cup flyttat till Björkvik 31/8Registrering kl 9.00-10.00
Skepparmöte kl 10.00
Första möjliga start kl 11.00
Sista startförfarandet börjar senast kl 17.00Blir det vind (som det sannerligen ser ut att bli) siktar vi på att genomföra minst 4 race.
Välkomna!
mvh
Per
