swe-16
Forumsvar skapade
-
Tja!
För slalombanor, downwind som halvvind, tror jag också att gränsen går kring ca 8 m/s. FW kommer mycket snabbt upp i 25-28 knop om vattnet är platt, men sedan går det inte så mycket fortare. Ett slalomkit kan säkert komma upp i 30-35 knop om förhållandena är de rätta. Över 10 m/s är man chanslös på en FW mot en slalomutrustning om seglarna har samma kunskapsnivå.Om man laborerar med mindre fenor och mindre segel till Formulaprylarna kan man kanske pressa ut ngn knop till eller två, men då är det kanske inte en relevant FW-jämförelse längre.
Per
-
Utvecklingen går ju hela tiden framåt som bekant…framförallt på segelsidan tror jag det har hänt mest om man jämför med slalomkit från mitten av 90-talet.
Om du frågar hur ett slalomkit från mitten på 90-talet skulle stå sig på en slalombana jämfört med ett slalomkit från -02 så tror jag att det är av ganska marginell betydelse av vad du har för prylar (så länge det är räjs-prylar vill säga eller någorlunda räjsiga prylar). Om du lyckas tajma starten i ett ”bra spår” och komma ut med god speed från varje gipp kan du piska nästan vem som helst med prylar fråm -01 och -02 förutsatt att inte sträckan mellan bojarna är ovanligt lång då du kan förlora på ren speed….händer dock sällan….det är oftast i starten och gipparna man vinner ett slalomrace.
Skall du tävla och hävda dig internationellt bör du dock köpa i princip kartongnytt då det är väldigt små marginaler för de gossarna.
anser och tror
Per -
Tja!
Jag blev mycket besviken när jag läste tidningen i söndags. Camilla Tolstoy på DN som intervjuade mig i onsdags hade tydligen bestämt sig för att dissa vindsurfingen (ord som död, endast och problem var frekvent förekommande) för att inte tala om hur snedvriden bild hon gav av sporten…jämförde äpplen med päron såsom ”500 000 surfare i mitten på 80-talet och 300 medlemmar i SBF i år”…inte direkt relevant eller hur? Hon jämförde det vi tävlar i med de stora massorna som inte tävlar och drog felaktiga slutsatser. Det som var ännu mer irriterande var att jag faktiskt fick möjligheten att skicka in en korrektur på artikeln. Den varianten struntade hon dock i och tryckte ursprungsversionen ändå.Trist när vi lagt ner så mycket tid på att få synas i media och få en sådan artikel mot oss 🙁
Per Svanberg
Ordf SBF -
Håller med om att det vore ruskigt coolt med en slalomserie i Sverige. Hade det inte varit för slalom hade jag aldrig börjat tävla för 6 år sedan. Det finns ju inget som säger att man inte kan köra slalom med Formulaprylar…å då behövs ju bara 4 m/s för att köra ett race…faktiskt mindre än för course eftersom man inte behöver ta någon höjd och man är dessutom färre antal på banan. Man kan alternativt vara konkurrenskraftig på 1-2-3 år g:a formulaprylar…kanske tom en fördel med så g:a prylar då dagens prylar fokuserar framförallt på kryss och läns och inte speed.
Jag längtar dock inte tillbaka till tiden då man behövde kajka runt med 3-4 brädor och 7-8 segel.
Kanske skulle man prova att köra en slalomcup separerad från SWT nästa år med undre vindgräns 4 m/s och fritt material. Blåser det lite tar man formulakittet blåser det mycket tar man slalomkittet (som ligger i förrådet omöjligt att sälja och otroligt kul att segla)…hmm kanske vore något.
Någon som vill skriva ner detta i en motion och skicka in till oss på SBF?
mvh
Per -
Jag vet att jag är ute Jimmy, men det är ju därför jag har anlitat dig som min personliga trend-coach. Jag har tom tänkt att åka till OK i em för att köpa likadana gliders som du har.
-
Jag tycker det var bättre förr när brädorna var 370 långa och seglen 6,3 kvm och man kunde köpa ett komplett kit på OK och få en godispåse på köpet. Kan vi inte införa någon begränsning i formula som förhindrar sådan här utveckling…
😉
/Per -
Svårt att säga. SBF har betalat för 3 platser, så minst 3 kan vi skicka. Ofta brukar det dock finnas plats för fler, men eftersom Sylt är Sylt så vet jag inte om det är så många som är sugna på att åka dit och stångas med vågor, vind, kyla och sand.
Efter RM i Varberg visar det sig i alla fall vilka som får åka. De får sedan berätta för SBF om de faktiskt avser att göra det också.
mvh
Per -
swe-16
Medlem22 augusti, 2002 vid 11:10 som svar på: Ang 12,5 – Lyssna på pappa Barry Spanier nu pojkar!!!Han säger i princip att ”låt 12,5:orna vara. Låt utvecklingen ha sin gång. 12,5:orna kommer vara ännu mycket bättre om några år”
mvh
Per -
Tack för hjälpen
-
Hej och tack!
Så en 71-kompis…fantastiskt fin årgång eller hur? Titta bara på oss 😉Under de förutsättningar som vi hade var det inte alltför jobbigt. Banan vad lagd så att det var styrbords bidevind ut och babords slör hem….då funkar en formula som bäst. Hade det varit halvvind och 3-4 m/s till hade det nog varit riktigt kämpigt. Det enda som var lite jobbigt var krampkänningarna under bakre foten som kom efter ca 5-6 minuter redan. Alla försökte stå på olika sätt men krampen blev bara värre och värre. Tack och lov fick man ju gippa efter halva sträckan.
Hade bra tryck i prylarna 90% av tiden (6-8 m/s). Fick ändra kurs några gånger när vinden vred och fick pumpa tre-fyra gånger för att behålla planingen mellan några byar. Vi seglade i frånlandsvind ganska nära land i 80% av banans sträckning så plattvattnet gjorde att det var lätt att hålla bra fart. Erfarenhetsmässigt vet jag att jag minst kan toppa ca 26-27 knop i liknande förhållanden på halvvind/slör och ca 18-20 knop på kryss (uppmätt med GPS-Modell: Garmin eTrex Venture)…så 23 knop i snitt lät inte så förvånande tycker jag. Förhållandevis liten pendling i fart tror jag.
Nej det är inte jag på bilden…kollar du på http://www.bradseglarforbundet.com ser du att det saknas ca 100kg muskler 😉
mvh
Per -
OK bra då förstår jag!
Kan inte ni Gbg:are som är lite kluriga skriva ihop en motion kring detta så det händer lite intressanta saker på årsmötet i höst? Vore kul om man kommer minnas år 2002 som det år som vi satte den nya SWT på plats som lockade mängder med nya surfare 🙂
mvh
Per -
Hej Hans!
Jag blir lite osäker på vad du menar med ditt mail, men jag försöker svara så gott jag kan och om jag missuppfattat något får du gärna förtydliga vad du menat.För det första: Många inlägg på denna konf i detta ämne är anonyma. Jag har inte kollat upp IP adresser, men det är definitivt så att antal inlägg inte är lika med antal debattörer. Det är endast ett fåtal av de som tävlar i SWT som faktiskt skrivit något om detta och en ännu mindre skara som skrivit att vi skall byta från 12,5 till 11,0 och/eller minska antal segel från 3 till 2. Som ordförande i SBF har jag inte erhållit ett enda mail eller motion som föreslår att att vi skall följa/inte följa de nya reglerna även i Sverige. Så länge det är så förutsätter jag att de stora massorna inte bryr sig vad som än händer.
För det andra: Vi har redan entypsklasser i Sverige i vindsurfing. Vet du hur många som tycker de känns kul att tävla och träna i?…..jo ingen! Till och med vår storseglare Fredrik Palm har lagt ner sin satsning inom Mistral One Design…han funderar för övrigt på att börja med Formula…
När vi bara hade regeln 1 bräda och 3 segel hade vi aldrig denna typ av diskussioner (förutom att prylarna var dyra, men det har alltid varit ett hett diskussionsämne sedan början på 80-talet). Jag har precis börjat segla Express och jag ser inte fram emot att vi skall börja tjafsa med varandra om samma petitesser som vi pysslar med i den klassen. Tills i år har North utvecklat en ny typ av Dacronduk som ryms inom klassregeln för Express, men som är nästan lika hållbar som Mylar…de som har råd att köpa dessa segel har genast en fördel gentemot resten av fältet….och detta i en av de hårdast reglerade entypsklasserna som finns. Var inte naiv….entyp är INTE svaret på jordens alla problem.För det tredje: Jag skulle tycka det vore kanon om man kunde få ner kostnaderna. Problemet är bara att trycker man ner antal riggar till 2 kommer det bli en svårare sport att bemästra, framförallt i våra områden där vindarna varierar mellan 7-35 knop…ibland under en och samma dag. Risken finns att vi inte kommer kunna segla i alla typer av förhållanden i framtiden, utan får sitta på stranden och vänta när det blåser mer än 13 m/s….hur kul är det? Det är precis lika dumt som att begränsa från 12,5 till 11,0 så att man missar lättvindsdagarna istället.
För det fjärde: För att slå hål på en vanföreställning på detta forum; vindsurfing kräver INTE alltid årsnytt material. För ett par år sedan vann Daniel Cervin på 2 år gamla prylar i Halmstad i Course. Emil Hedrén kom topp 10 i SWT för två år sedan med bara ett (1) segel….och det var inte ens nytt. På NM i år hade jag föredragit mina g:a prylar från -00.
Denna diskussion handlar definitivt bla om 1 sekundmeter hit eller dit. Har du en aning om hur mycket mer du får segla om du planar i 4 m/s jämfört med 5 m/s. Vi pratar om 20-50% mer segling beroende på var du bor i landet….det är definitivt det denna diskussion handlar om.
Folk som INTE tävlar i Formula blir INTE imponerade av seglare som sitter på stranden och väntar på vind när det bevisligen blåser ute på vattnet.
Återigen, man skall inte dra för stora växlar på vad som skrivs på detta forum. Det är inte särskilt många procent av alla surfarna i Sverige som faktiskt är inne och skriver något här.
Jag känner inte igen det där med att folk tappar entusiasmen, tvärtom. Jag har inte upplevt en större entusiasm i sporten än i år. Grymt tryck på mässan i våras. Massor med telefonsamtal från folk som vill eller precis har börjat. Detta kanske inte återspeglar sig på tävlingsbanorna just i år, men faktum är att just i år har det tillkommit en massa människor till Formulan och det kommer märkas inom kort …även på banorna.
mvh
Per -
Anonym!
Menar du att du på fullaste allvar röstar för att köra med 11,0 istf 12,5 med de argumenten? Du råkar ha en 520 mast idag med passande bom och de passar med nöd och näppe på din 11,0:a också. Räcker det med att din mast alt bom går av och du köper en 550 alt 300cm bom istället för att du skall byta ståndpunkt? Skall vi lida i all framtid med färre seglingstimmar för att det råkar finnas några som inte har fått tag på begagnade långa master? Redan i höst kommer det ju att vimla av billiga, stora prylar!!!Självklart är det mycket dyrare med en NY 12,5:a med tillbehör i år än en BEGAGNAD 11,0:a med BEGAGNADE tillbehör. Jämför inte äpplen och päron!
Skall du köpa BEGAGNAD 11,0:a med mast i höst kostar det sannolikt nästan lika mycket som en BEGAGNAD 12,5:a med mast. Det är det enda intressanta för de som vill in i sporten….för de äger ju inte ngn mast redan idag….eller hur?
Att köpa begagnad bom är dock fortfarande ett problem eftersom ingen vill släppa en bom om man fått tag på en, men det är detsamma oavsett vilket segel du väljer eller hur!
/Per
-
Tja David!
Håller med om det du säger förutom det där med två riggar. Visst är det billigare med två riggar istf för tre…det inser ju alla, men:
1-De som satsar hårt kommer sannolikt köpa 1-2 riggar till ändå för att ha ”just in case” vid tävling…det minskar inte kostnaden för dem. En variant för att lösa detta är att du måste registrera in dina segel i början på säsongen. Det känns dock ännu värre då seglare kanske kommer prestera dåligt för att de valt fel prylar initialt och inte för att de seglar dåligt. Känns orättvist och dumt.2-Det är ingen slump att det är just 3 riggar med dagens regler. Efter mycket studier innan Formula som koncept sattes på plats visade det sig att man klarade de flesta förhållanden med endast tre riggar. Visst har seglen utvecklats att klara större vindregister sedan dess, men den undre gränsen för race har flyttats ner desto mer vilket gör att det idag snarare finns behov av att registrera in 4 segel för att täcka in hela vindregistret utan att behöva brotta ner alltför stora segel när vinden ökar.
3-gapet mellan de som kan bända ner stora segel (stora och/eller rutinerade seglare) och de som inte kan det (lätta och/eller orutinerade seglare) blir större än vad det är idag…det är inte bra. Jag tycker det är kanon att det blivit så trångt uppe vid kryssmärket på senare år. Med endast två segel kommer i princip alla att köpa det största tillåtna samt ett mindre. I 90 fall av 100 kommer alla att registrera in sitt största segel som ett av de två eftersom ingen vågar chansa på småsegel om vinden skulle mojna. Segel nummer två blir också det en chanstagning. Jag ser framför mig framtida race där duktiga seglare presterar dåligt för att de inte inte får välja ett mer lämpligt segel…det är inte bra. Det känns orättvist och dumt. Två riggar gynnar de som är stora och starka…det är inte bra, framförallt inte om vi vill ha in juniorer/ungdomar som relativt sett inte alls har den muskelmassa som krävs för att vara konkurrenskraftig.
Det är ingen som tvingar en att köpa 3 segel med dagens regler. Endast de bästa gör det. De som kör på ett eller två segel kan vara med på i princip alla tävlingar för en mycket billig peng.
Och till er alla som tror att jag skriver detta i egensyfte, glöm det! För min egen del vore det optimalt om man endast fick registrera in ett segel eftersom jag är (med svenska surfarmått mätt) relativt tung (95kg) och stark. Jag kan i nödfall hålla en 12,5:a i upp till 10 m/s och fortfarande ta mig runt en bana. I år skulle jag kunna haft 12,5 i alla race i SWT och haft en stor fördel mot de som inte vågat registrera in så stora segel alternativt inte hade orkat brotta ner så stora segel. Många (bättre) seglare hade tvingats ge upp långt före 10 m/s. Det känns orättvist eller hur?
Alla inser nog att ovanstående scenario är överdrivet…ett segel är vansinnigt…för mycket lotteri och orättvisor…eller hur?
Två segel är dock ett steg i den riktningen är jag rädd.
En sport som känns chansartad och där inte träningsmängd står i relation till resultat, riskerar snabbt att förlora deltagare.
Med hopp om en blomstrande Formulaframtid
Per -
Hej Martin!
Vad tror du om att få in ungdomar på en annan typ av bräda, typ Prodigy eller liknande? Mycket billigare, men inte alls lika snabb. Utomlands används IMCO och Prodigy brädor bla till att få in ungdomar/juniorer i sporten. Det kanske inte spelar ngn roll att man inte tävlar på det vassaste så länge man har andra som har liknande prylar…eller?Att vara fattig student vet jag mycket väl hur det är. Personligen kunde jag inte segla över huvud taget under den perioden i mitt liv. Hur du och andra fixar att tävla dessutom är för mig en gåta….bara att gratulera….ni kommer ha stor nytta av dessa timmar på vattnet i framtiden.
Ett annat problem är ju det här med mobiliteten. För ungdomar/juniorer krävs oftast att de har föräldrar eller kompisar som skjutsar hela tiden om man skall kunna komma till tävlingar….inträdeshindren i sporten är många 🙁
Ideer som kan få in fler ungdomar/juniorer är guld värda!
mvh
Per
