Forumsvar skapade

Sida 15 av 35
  • swe-16

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 11:54 som svar på: FW- 12,5 – 9,8 i samme haet.

    Hej!
    Det kommer nog alltid vara så att man måste ha kartongnytt (eller åtminstone det senaste) för att kunna vinna i SWT…även om vi begränsar till 11,0 eller 12,5…så är det i alla andra seglingsklasser så varför skulle just vi undslippa detta faktum. Man kan dock vara med och bita ifrån riktigt duktigt med beggade prylar…det råder det ingen tvekan om.

    PWA och EuroCup är inte EM eller VM…trots att i princip samma seglare deltar. Det är fritt för vem som helst att åka och vara med på PWAtävlingar eller EuroCuptävlingar i mån av plats. Ett EM eller VM kvalar man till…i Sverige genom att vara med i SWT. Det är inte förrän de väljer att köra alternativa bantyper på EM och VM som vi i Sverige kan börja laborera med våra banor i SWT. I alla andra tävlingar kan vi dock ha fria banor. Detta är min personliga åsikt. Jag är som tidigare sagt inte negativ mot alternativa bantyper, så länge man inte gör banor som i första hand gynnar publik och i andra hand seglare…då har man gått för långt, men var den gränsen går kan alltid diskuteras.

    Ditt förslag med en annan variant av amatörklass än dagens låter intressant, men jag ser dock vissa svårigheter med den. Försök formalisera dina tankar i en motion och sänd den till ngn i styrelsen innan mitten på september så kommer den upp som en fråga på SBFs årsmöte.

    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 09:26 som svar på: FW- 12,5 – 9,8 i samme haet.

    Hej Mats!
    Det skiljer runt en tusenlapp mellan en 12,5:a och en 11,0:a för NP alt Gaastra (se Jimmys tidigare inlägg någonstans på konfen). Det skiljer dock MYCKET mer mellan en bagangad 11,0:a och en kartongny 12,5:a…jämför inte äpplen med päron! Nästa år kommer det finnas mängder med begagnade 12,5:or.

    Enligt Niklas Rödin krävdes förra året 11 knops vind för att få ett race godkänt i SWT. I år krävdes det 9 knops vind, tack vare 12,5 orna. Tittar du på vindstatistiken för vårat land ser du att det innebär en potentiell förbättring i antal race räknat med ca 20-40 %. Givetvis kan en del mycket duktiga seglare segla lika bra med 11,0:or, men för att klara ”suitable conditions” (=minst halva flottan måste plana utan att behöva pumpa för att behålla planing) måste fler ha stora segel.

    Hur tidigt man planar är givetvis relativt. När jag skrev att jag planar nästan lika tidigt med min 11,5:a så menar jag ca 0,5 m/s-1,0 m/s senare med tanke på olika vind och vågförhållanden. Vissa hävdar att de går igång lika tidigt, pga av att de kan hålla högre pumpfrekvens med ngt mindre segel osv. Detta gäller dock sällan lite tyngre seglare. Det som det däremot inte råder något som helst tvivel om är att du kan börja kryssa tidigare och gå högre med en 12,5 a (återigen med vissa undantagna seglare som alltid)….DVS DET ÄR STOR SKILLNAD PÅ HUR MÅNGA RACE SOM KAN BLI GENOMFÖRDA I SWT om vi väljer 12,5 istf 11,0 …förutsatt att vi fortfarande vill kryssa på våra tävlingar vill säga.

    Gillar olika banvarianter…mer sånt! I SWT dock bör man nog ha representativa banor eftersom cupen är ett underlag till kval för EM och VM.

    Det stora problemet som jag ser är att vi har så få juniorer. I Tallinn som jag besökte nyligen hade de förvånansvärt många juniorer som seglade på Mistral proigy….en ganska smidig bräda (och framförallt rigg) om man är lite mindre. Kanske skall SBF fokusera på att bygga upp en sådan klass i sverige och börja lobba hos GKSS och KSSS och liknande med gratis prova på osv…tacksam för ideer

    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 07:49 som svar på: FW- 12,5 – 9,8 i samme haet.

    Hej!
    Håller med om att vi har för få juniorer som tävlar. Tror dock inte att lösningen är att begränsa segelstorleken för seniorerna….ser inte riktigt sambandet där. Snarare tvärtom. Om kidsen ser att seniorerna får segla ofta så lockar det mer än ngt annat. Juniorer får ha max 8,5 m2…

    Skall du tävla halvseriöst verkar det dumt att skaffa en 12,5:a det första du gör, eftersom de inte finns begagnade. Köpa 12,5 eller 11,0 kartongnytt är vansinnigt dyrt…bättre då att skaffa endast ett BEGAGNAT segel och då en 10,5-11,0 eftersom det fortfarande finns en hel del begagnat där. Har du inte tävlat innan i formula har du sannolikt så mycket att lära på banan före och under race att det säkert tar 1-2 år innan du kan börja skylla på att seglet sinkar dig.

    I stockholm får vi segla 30-40% mer med 12,5…det skälet räcker för mig. Kostnaden per timme på vattnet är faktiskt i år lägre än på mycket länge. Leve 12,5:an!!!
    Det krävs ett tränat öga för att se skillnad på en 11,0 a och en 12,5 a på vattnet, dvs om det såg coolt ut med 11,0 ser det lika coolt ut med 12,5. Har du rullat ut en 11, 0:a på en 12,5:a ngn gång? Trodde väl det…

    Mastbrott har varit ett problem i år…inte bombrott, mig veterligen. Snarare då att få tag på långa bommar. Detta var första året med 12,5….redan nästa år kommer alla större tillverkare ha mycket bättre koll på sina master. Allt kommer vara mer lättillgängligt nästa år. Du kommer se en hel del begagnat. Personligen har jag inte haft ett enda mastbrott i år (ta i trä…).

    Surf on!
    /Per

  • swe-16

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 07:51 som svar på: Formula mot Tornado

    …för att få jämförbara race. Med tanke på att det är besättningar som tävlar om en OS plats så är det ju inga duvungar formulaseglarna skall möta precis. Det vore kul om Liljeheden (SWE4), Åberg (SWE12) och Emanuelsson (SWE55) kunde tänka sig att vara med…då finns det liksom inget att skylla på om vi skulle få stryk och det blåser mer än 6 m/s.
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 11:20 som svar på: Kanske en ny formula seglare?

    Hej Anonym!
    Klubbarna är (i bästa fall) anslutna till SSF. SBF är underordnat SSF.
    I stadgarna för SBF står följande:
    Svenska Brädseglarförbundet, bildat 1980-03-10 (under namnet Svenska Öppna Brädseglarförbundet), har till ändamål att:

    1-Svara för klassernas administration.

    2-Planera klassens kappseglingsprogram tillsammans med Svenska Seglarförbundet, distriktseglarförbunden och dess förbundssällskap samt andra klasser.

    3-Svara för uppföljningen av de enskilda seglarnas utveckling genom indelning och uttagning till landslags- och träningsgrupper, dock skall uttagning till olympiska spel slutligen beslutas av Svenska Seglarförbundets styrelse.

    4-Bevaka klassens tekniska utveckling, dock skall ändring av nationella klassregler godkännas av Svenska Seglarförbundet. (där ser du vem som skall påverkas gällande 12,5-frågan alltså)

    5-Svara för upplysning och rådgivning om klassens verksamhet.

    6-Upprätta effektiva informationskanaler med alla berörda parter.

    7-Representera Sverige i motsvarande internationella klassförbund.

    8-Tillvarata klassernas övriga intressen.

    Så hierarkiskt sett ligger klubbar och SBF på samma nivå. SBF är inte klubbarnas ”språkrör” även om det praktiskt kan fungera så ibland framför allt när det avser den sista punkten ”Tillvarata klassernas övriga intressen”, där en kontinuerlig dialog mellan klubbar och SBF alltid är nyttig för sportens utveckling.

    I normala fall går inte styrelsen i SBF ut och frågar enskilda klubbar i enskilda ärenden. I detta specifika fall (12,5 vs 11,0) har dock SBF gjort just detta ändå för att förvissa sig om hur åsikterna ligger i landet (processen pågår för tillfället med allmän rundringning till ett antal personer). Vi har frågat ÖWCs enda Formulaseglare vad han tycker. Även medlemmar ur GWC har blivit tillftrågade. Det bästa sättet att påverka är dock att skicka mail till oss på förbundet eller varför inte ringa och prata med oss…vi bits inte. Alla vill vi att sporten skall växa och bli större…frågan är bara hur. Att tro att SBFs styrelsemedlemmar skall vara inne på detta forum och snappa upp alla lösa trådar är orealistiskt.

    SBFs styrelse är vald av sina medlemmar och är man missnöjd med sättet på vilket SBF verkar står det en medlem fritt att föreslå nyval av annan kandidat vid årsmötet.

    Orsaken till att tävlingarna hamnade som de gjorde (håller med om att det blev lite olyckligt-missade själv Båstad) var att NM var högsta prio. Ett NM på Öland i slutet på juni ansågs bäst ur vind och sjögrässynpunkt, men även hänsyn tagen till att det var så pass långt in i säsongen att alla borde ha fått sina utrustningar, vilket borgade för högt deltagande. NM ingår inte i SWT vilket i praktiken gjorde att vi var tvungna att pressa in ytterligare en tävling. Halmstad är som bekant en gammal klassiker som gärna vill anordna tävlingar. Villiga klubbar är det ont om…de skall man vårda ömt. Vill en klubba arrangera en tävling så får de i de flesta fall göra det. Bakgrunden till Båstad-tävlingen var att vi ville visa upp sporten för en så stor folkmassa som möjligt…vad är då bättre än Båstad veckan efter tennisveckan.

    Att det inte har blåst tillräckligt för Freestyle är olyckligt, men inget SBF kan anklagas för. Förra året var Halmstad en blåsig tävling….i år inte. Att inte ha freestyle i Båstad hade varit synd om vindarna hade räckt till…som de ändå nästan gjorde.

    Du anonym får gärna hjälpa SBF att hitta lämpliga arrangörsklubbar till nästa års tävlingar. Hör av dig till Formula alt Freestyle/wave ansvarig i förbundet och kom med förslag på lämpliga datum och klubbar.

    Att fixera segelstorlekar som du föreslår tror jag endast gynnar de redan rutinerade och duktiga. Gapet mellan elit och amatör kommer bli ännu större, vilket inte är bra. Det är ingen slump att man valde 3 segel som begränsning i formula. Efter en hel del studier kom man fram till att det är en ganska optimalt antal segel för att täcka in de flesta förhållanden. Att börja pilla och skruva på dessa regler i efterhand gynnar inte sporten på längre sikt tror jag.

    Håller med om att man borde låsa reglerna…tycker dock att man skall göra som i övriga klasser och hålla sig till 4 år.

    Vänligen
    Per
    Ordf SBF

  • swe-16

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 10:08 som svar på: Formula mot Tornado

    Gryyyyymt coolt. Hoppas Lilja o Bobban nappar. Emanuelsson borde ju kunna haka på var än det blir.

    Vill ni bli förnedrade uppe i Sthlm är det bara att höra av sig! 😉

    Go get them boys!

    Mina förhandstips:
    <5 m/s Formula chanslös
    5-6 m/s jämna race
    >6 m/s Formula ”whoppar”!!!

  • swe-16

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 06:05 som svar på: Kanske en ny formula seglare?

    Välkommen till SBF! Om du vill skriva en motion och påverka vår verksamhet bör du göra det snarast. Årsmötet är i oktober och motioner måste ha inkommit senast en månad innan dess.
    mvh
    Per
    Ordf SBF

  • swe-16

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 14:06 som svar på: UPDATE Freestyletävling i Habo Ljung 10-11 Augusti UPDATE

    Blev det nåt?

  • swe-16

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 11:13 som svar på: Per Svanberg Dominerar!!

    Låter som en alldeles utmärkt kombination….finns nog som sagt en hel del ni kan lära er inom Formula innan prylarna håller er tillbaka.

    Dvs mitt råd blir att köpa begagnat….annars blir det snabbt väldigt dyrt…om ni inte har ett super 40-50% off pris av finnen förstås.

    Micah Buzianis seglar ju Devil och gick ju riktigt bra i lättvindsracen i Leba…Devil funkar nog i lättvind också.
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 11:03 som svar på: Formula vs Mistral 1

    Så fort formulan planar (3,5-4,5 beroende på teknik och seglare) så går den i ca 8-12 knop på halvvind, dvs mycket fortare än Mistral eller Div II brädor i samma vindar. På en kryss-länsbana krävs det kanske ngn sekundmeter till för att Formulan skall dominera.

    I vindar under planingsvindar går förstås Mistral bättre, Div II är förmodligen det absolut vassaste man kan ha i sådana förhållanden.

    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 10:35 som svar på: Per Svanberg Dominerar!!

    Det mesta som finns på marknaden idag är helt OK om man är ny inom formula. Köper du ett år g:a prylar finns det sannolikt en hel del saker du kan lära dig på banan innan du kan börja skylla på att det är din utrustning som sinkar dig.

    Skall du ändå köpa ”värstingprylar” så är det Neil Pryde och Gaastra som gäller på segelfronten och Fanatic och Starboard som gäller på brädfronten. Deboichet och Curtis gör de bästa fenorna. C3 är också en mycket bra fena, men mig veterligen är det bara Richardsson (SWE30) som lyckats få tag på en sådan.

    Allt ovanstående material finns sannorlikt till försäljning nästa år på begagnat marknaden, då det som av en händelse är dessa prylar som de flesta seglar på i cupen.

    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 07:30 som svar på: Per Svanberg Dominerar!!

    OK Excel kanske inte är din starka sida, men segla kan du i alla fall 🙂
    Kommer du till Gävle imorgon? Grymma arrangemang!
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 07:10 som svar på: Treningsleir Rhodos / Forum Beach – Ixia

    Vadå.. TRÄNAR ni i Norge mellan tävlingarna ?! Vilket fusk!
    Tyvärr kan jag inte hänga med…hade varit kul.
    Ni missade en GRYM tävling i Estland, ”Neil Pryde Baltic Cup”
    Lycka till!
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    30 juli, 2002 vid 10:43 som svar på: Materialbegränsningar í Formula

    Faktum är att vi har haft nationella avvikelser från Formula klassen i alla år utom just i år…så det skulle i sig inte vara några problem förutsatt att vi har nationella avvikelser som inte lägger krokben för de som vill kvala till internationella tävlingar. Jag förstår inte var Stockholm kommer in i ditt resonemang…Stockholm har mycket bra Formulaförutsättningar oavsett om vi skall köra på 11,0:or eller 12,5:or.

    Det är definitivt inte av personliga skäl som jag oroar mig för klassen….jag är oroad eftersom jag ser att utvecklingen stannat av och nu hotar att ta ett steg tillbaka dessutom, med färre potentiella seglingsdagar till följd.

    Ang vilket segel jag använt på tävlingar i år gissar du helt fel. Sillvik: 12,5 i tre race av fyra. Halmstad: 12,5 i 6 race av 7. Hade jag varit med i Båstad hade jag garanterat kört 12,5 på fredagen och 11,5 på lördag fm och 12,5 på lördag em (om jag förstått saken rätt från de som berättade hur vindarna var). Norrtälje (mellansvenska) 12,5 i 4 race av 5. De gånger jag tränat i år har jag i 80-90% av fallen använt min 12,5:a. Den enda avvikelsen från detta mönster torde väl vara öland där jag körde 9,0 i två race, 10,4 i fyra race och 12,5 i ett.

    Jag skulle i ca 80% av alla dessa fall (12,5 tillfällena alltså) kunnat använt min 11,5:a istället, eftersom jag planar nästan lika tidigt med den…problemet är bara att jag inte har en chans i 4-6 m/s med min 11,5 mot 12,5:or…eller lättviktare på 11:or.

    Du svarade inte på min fråga varför vi inte lika gärna skall använda 9,8:a som maxstorlek. De är ju mycket lättare att hantera än 11,0:or…

    /Per

  • swe-16

    Medlem
    29 juli, 2002 vid 17:22 som svar på: Materialbegränsningar í Formula

    Varför inte begränsa maxstorleken till 9,8 kvm i så fall…de är ju mycket mer lätthanterliga än 11,0:or…eller hur? Eller varför inte 9,0…det var mitt största segel -98…och det funkade ju….så länge det blåste mer än 6 m/s vill säga.

    Sporten har inte växt för att vi fått mindre och mer lätthanterliga segel. Sporten har växt för att fler kan segla oftare. Varför ta död på ett vinnande koncept? Det största seglet i segelgarderoben har alltid varit lite av ett svart får när det gäller hanterbarhet, men nödvändigt på banan och för sportens utveckling. Nästa år kommer 12,5:orna (om vi fortsätter med dem) vara mer lätthanterliga och klara ännu större vindregister….råder det någon som helst tvekan om det?

    /Per

Sida 15 av 35
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications