swe-16
Forumsvar skapade
-
Anonym!
Detta är inte SBFs påfund, utan IWAs och det är endast ett förslag än så länge. Beslut tas efter VM. På SBFs sida efterlyser jag kommentarer från våra seglare kring detta för jag planerar skriva ett mail till herrar beslutsfattare i slutet på augusti och tala om var Sverige står i denna fråga.Personligen känner jag i stort sett som du….tror dock inte IWA är så sugna på att lösa in min 12,5:a heller.
Vi kan ju alltid motionera om att vi i Sverige får köra med g:a 12,5:or nästa år i Sv Cupen…då skall du se att de får ett bra andrahandsvärde…om du nu törs sälja din eftersom man aldrig vet om de ”nya” 11:orna fungerar lika bra i lätta vindar…
På ngt sätt kommer vi lösa detta till det bästa. Själv tyckte jag Formularegeln var som bäst när de enda beränsningar man hade var 3-1, dvs 3 segel, 1 bräda. Det var den regeln som drev utvecklingen till vad den är idag. Nu har vi stannat upp utvecklingen bara för att tjafsa om regler hit och dit hela tiden.
Det var bättre förr…ju förr dess bättre… 🙂
mvh
Per -
Tyvärr ingen freestyle/wave.
7 race i formula (4 race på söndagen i 4-8 m/s och 3 race på måndagen i 4-6 m/s)
1:a Liljeheden
2:a Emanuelsson
3:a Svanberg
4:a Brusewitz
5:a ÅbergKompletta resultatlistor kommer upp på http://www.bradseglarforbundet.com inom kort.
mvh
Per -
Kom ihåg att Björn Dunkerbeck slog inofficiellt speedrekord i klassen ”open water speed record”, dvs på öppet hav för några år sedan någonstans kring 35 knop! Det är FRUKTANSVÄRT snabbt. 30 knop på kryssen och 37 knop med vågprylar på undanvind….det finns inte!
Köp en GPS och kolla själv! Bilar och båtar är INTE relevant att testa emot…du måste ha mätaren på dig själv om du skall få fram sanningen.
/Per -
I formula gäller helt andra gränser (beroende på om det är platt eller mycket vågor):
12,5 kvm upp till 9-10 m/s
11,5 kvm upp till 10-12 m/s
10,4 kvm upp till 12-15 m/s
obs…mina högst personliga segel och vindgränser. Dessa segel tvistar enormt mycket och kan inte jämföras med segelstorlekar för freestyle/freeride/wave.
mvh
Per -
Har ingen aning, men spontant känns det inte så smickrande 🙂
-
Kommer inom kort på SBFs hemsida
mvh
Per -
2.6 Identification Marks
2.6.1 The sail shall carry the National Letters, National number and the sailboard insignia, if it has one, in accordance with the Appendix H (se nedan) of the Funboard Racing Rules The minimum size of sail letters and numbers shall be:-
Height 230mm. Minimum Space 45mm
National letters and sail numbers shall be of a single colour and when applied to a transparent sail be either black or red. or blue
Letters National authority
ALG Algeria
ASA American Samoa
AND Andorra
ANG Angola
ANT Antigua
ARG Argentina
ARM Armenia
AUS Australia
AUT Austria
BAH Bahamas
BRN Bahrain
BAR Barbados
BLR Bermuda
BRA Brazil
IVB British Virgin Islands
BRU Brunei Darussalam
BUL Bulgaria
CAN Canada
CHI Chile
CHN China
TPE Chinese Taipei
COL Columbia
COK Cook Islands
CRO Croatia
CUB Cuba
CYP Cyprus
CZE Czech Republic
DEN Denmark
DOM Dominican Republic
ECU Ecuador
EGY Egypt
ESA El Salvador
EST Estonia
FIJ Fiji
FIN Finland
FRA France
GAB Gabon
GEO Georgia
GER Germany
CAY Grand Cayman
GBR Great Britain
GRE Greece
GRN Grenada
GUM Guam
GUA Guatemala
HKG Hong Kong
HUN Hungary
ISL Iceland
IND India
INA Indonesia
IRL Ireland
ISR Israel
ITA Italy
JAM Jamaica
JPN Japan
KAZ Kazakhstan
KEN Kenya
KOR Korea
KUW Kuwait
KGZ Kyrghyzstan
LAT Latvia
LIB Lebanon
LBA Libya
LIE Liechtenstein
LTU Lithuania
LUX Luxembourg
MAS Malaysia
MLT Malta
MRI Mauritius
MEX Mexico
FSM Micronesia
MDA Moldova
MON Monaco
MAR Morocco
MYA Myanmar
NAM Namibia
NED The Netherlands
AHO Netherlands Antilles
NZL New Zealand
NGR Nigeria
NOR Norway
PAK Pakistan
PNG Papua New Guinea
PAR Paraguay
PER Peru
PHI Philippines
POL Poland
POR Portugal
PUR Puerto Rico
QAT Qatar
ROM Romania
RUS Russia
SMR San Marino
SEY Seychelles
SIN Singapore
SVK Slovak Republic
SLO Slovenia
RSA South Africa
ESP Spain
SRI Sri Lanka
LCA St. Lucia
SUD Sudan
SWE Sweden
SUI Switzerland
TAH Tahiti
THA Thailand
TRI Trinidad & Tobago
TUN Tunisia
TUR Turkey
UKR Ukraine
UAE United Arab Emirates
USA United States of America
URU Uruguay
ISV US Virgin Islands
UZB Uzbekistan
VEN Venezuela
YUG Yugoslavia
ZIM ZimbabweG1.2 Specifications
(a) National letters and sail numbers shall be in capital letters and Arabic numerals, clearly legible and of the same colour. Commercially available typefaces giving the same or better legibility than Helvetica are acceptable.
(b) The minimum size of characters and minimum space between adjoining characters on the same and opposite sides of the sail shall be:
230mm high 45mm space between letters and numerals
G1.3 Positioning
Class insignia, national letters and sail numbers shall be positioned as follows:
(a) class insignia, national letters and sail numbers shall when possible be wholly above an arc whose centre is the head point and whose radius is 50% of the leech length. They shall be placed at different heights on the two sides of the sail, those on the starboard side being uppermost.
(b) The class insignia, where required by class measurement rules, shall be placed above the national letters. If the class insignia is of such a design that two of them coincide when placed back to back on both sides of the sail, they may be so placed.
(c) National letters may be placed in front or above the sail number. -
Tja!
Ett förtydligande…det är inför OS 2008 jag menar. OS i Aten är ju redan klart att det blir Mistral One Design.
mvh
Per -
Vissa restriktioner (på gott och ont) finns redan.
Brädan får inte vara bredare än 1005 mm
Brädan måste väga minst 8,5 kg med fotstroppar och fena (in a clean wet state)
Fenan får inte vara djupare än 70 cm (du får dessutom inte registrera in fler fenor än 3 st)
Seglet får inte vara större än 12,5 m2 (11,0 för damer och ungdom samt 8,5 för juniorer – du får dessutom inte registrera in fler segel än 3 st),
Masten får inte vara längre än 6250 mm
Bommen får inte vara längre än 3000 mmAtt det är så stor skillnad mellan fjolårets brädor och årets känner jag inte igen. Vissa framsteg sker ju givetvis hela tiden, men du skall ligga på en mycket hög nivå för att du skall kunna skylla på att det är brädan som gör att du inte placerar dig bättre.
Personligen tycker jag det var bättre förr när det bara fanns regeln, max en bräda och max tre segel. Det drev på utvecklingen mer. Tänk om vi hade lagt in dylika restriktioner när seglen var 9,0 m2 och brädorna 75-85 cm breda. Då hade vi inte kunnat segla lika mycket som idag. Vem vet var utvecklingen hade fört oss om 2-3 år om vi låtiti bli att begränsa klassen. Visst blir det dyrt att hela tiden byta prylar, men segling är och kommer att förbli en prylsport, oavsett vad vi tycker. Att omforma klassen till OS-klass (som är syftet med alla restriktioner) kommer definitivt INTE att göra det hela billigare.
Ju förr dess bättre 😉
mvh
Per -
OK det var så du menade…upplevde att det var mycket fokus på att det inte blåste i ditt förra inlägg…mitt åt!
Intressant kommentar du gör. Anledningen till att vi förlägger tävlingen i Båstad i år är just den att vi vill synas (veckan efter tennisveckan=packat med folk=boka boende nu!). Anledningen till att vi inte förlägger samtliga tävlingar på extremt välbesökta platser är bristen på arrangerande klubbar. Förra året arrangerade JBSS (med hjälp från TWC) ett RM i Formula i Sthlm på andra sidan staden gentemot var vår klubbstuga och våra båtar befinner sig just för att det var ett mer lättillgängligt ställe för publik och seglare. Detta blev ett EXTREMT stort projekt och krävde MASSOR av planering för att få det att fungera. Dvs tröskeln att få en arrangerande klubb att säga ja till ett dylikt arrangemang är mycket större om det skall ske på annan ort än där klubbstugan finns.
Om SBF hade lite mer pengar från en sponsor vore det mulligt om vi kunde ha en mobil arrangör som reste runt landet med båtar, bojar och funktionärer…vi är inte där än, men snart kanske en potentiell sponsor ser möjligheterna i ett dylikt projekt.
mvh
Per -
Använd något eller flera av följande knep:
-höj bommen för att få upp nosen
-flytta bak mastfoten för att få upp nosen
-vid mycket vind kan du försöka lyfta nosen genom att luta dig ngt bakåt och lyfta främre foten…kan ävn kombineras genom att skota ut ngt om det är en riktig feting till baksida du är på väg att krascha in i.
-”läa” brädan ngt så du får en skärande effekt i stället för dykande effekt på baksidan av vågen.
-gå inte spikrakt…förök läsa vågorna några 10-tals meter framför dig och kör där det är som plattast eller där du kan surfa utför en våg.-träna-träna-träna!
Lycka till!
/Per -
Alla racesegel är ganska känsliga för nedhalstrim. Sätt förlängaren på rekommenderat nedhal och dra i botten (=2cm mer än rekkomenderat om du har NP eller FS förlängare och du vet att masten är lika lång som det står på den). Gå ut och segla med en kompis och släpp en cm i taget 4 ggr (=4cm=2cm mindre än rek) och testa både kryss och undanvind. I det registret någonstans borde du hitta ditt perfekta trim för just den dagen.
mvh
Per -
För att vara racesegel är det mycket lättriggat…inga urhoppande cambrar på mina i alla fall.
Ett tips kan vara att spraya silikon på masten och sedan rigga (obs spraya inte där bommen skall sitta)….det gör att seglet glider på och av ännu lättare.
mvh
Per -
Vad har hänt? Vad säger läkaren?
f-n va trist!
Krya på dig!
Från en Per till en annan
