Forumsvar skapade

Sida 16 av 35
  • swe-16

    Medlem
    29 juli, 2002 vid 13:48 som svar på: Materialbegränsningar í Formula

    Anonym!
    Detta är inte SBFs påfund, utan IWAs och det är endast ett förslag än så länge. Beslut tas efter VM. På SBFs sida efterlyser jag kommentarer från våra seglare kring detta för jag planerar skriva ett mail till herrar beslutsfattare i slutet på augusti och tala om var Sverige står i denna fråga.

    Personligen känner jag i stort sett som du….tror dock inte IWA är så sugna på att lösa in min 12,5:a heller.

    Vi kan ju alltid motionera om att vi i Sverige får köra med g:a 12,5:or nästa år i Sv Cupen…då skall du se att de får ett bra andrahandsvärde…om du nu törs sälja din eftersom man aldrig vet om de ”nya” 11:orna fungerar lika bra i lätta vindar…

    På ngt sätt kommer vi lösa detta till det bästa. Själv tyckte jag Formularegeln var som bäst när de enda beränsningar man hade var 3-1, dvs 3 segel, 1 bräda. Det var den regeln som drev utvecklingen till vad den är idag. Nu har vi stannat upp utvecklingen bara för att tjafsa om regler hit och dit hela tiden.

    Det var bättre förr…ju förr dess bättre… 🙂

    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    29 juli, 2002 vid 07:20 som svar på: spinout

    Börja med en hel fena…låter som om det är huvudsakliga orsaken till problemet i detta fall. Återstår problemet kan du titta efter en styvare fena alternativt sätta på en flärp.
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    9 juli, 2002 vid 22:46 som svar på: halmstad???

    Tyvärr ingen freestyle/wave.

    7 race i formula (4 race på söndagen i 4-8 m/s och 3 race på måndagen i 4-6 m/s)
    1:a Liljeheden
    2:a Emanuelsson
    3:a Svanberg
    4:a Brusewitz
    5:a Åberg

    Kompletta resultatlistor kommer upp på http://www.bradseglarforbundet.com inom kort.

    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    3 juli, 2002 vid 14:56 som svar på: GPS.

    Kom ihåg att Björn Dunkerbeck slog inofficiellt speedrekord i klassen ”open water speed record”, dvs på öppet hav för några år sedan någonstans kring 35 knop! Det är FRUKTANSVÄRT snabbt. 30 knop på kryssen och 37 knop med vågprylar på undanvind….det finns inte!

    Köp en GPS och kolla själv! Bilar och båtar är INTE relevant att testa emot…du måste ha mätaren på dig själv om du skall få fram sanningen.
    /Per

  • swe-16

    Medlem
    3 juli, 2002 vid 08:13 som svar på: förhållandet mellan segelstorlek > vindstyrka

    I formula gäller helt andra gränser (beroende på om det är platt eller mycket vågor):
    12,5 kvm upp till 9-10 m/s
    11,5 kvm upp till 10-12 m/s
    10,4 kvm upp till 12-15 m/s
    obs…mina högst personliga segel och vindgränser. Dessa segel tvistar enormt mycket och kan inte jämföras med segelstorlekar för freestyle/freeride/wave.
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    3 juli, 2002 vid 08:00 som svar på: Danskarnas kommentar till NM i hockey-hår-land !!

    Har ingen aning, men spontant känns det inte så smickrande 🙂

  • swe-16

    Medlem
    1 juli, 2002 vid 13:12 som svar på: Nordiska Mästerskapen i Windsurfing!!!

    Kommer inom kort på SBFs hemsida
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    18 juni, 2002 vid 11:56 som svar på: Segelsiffror

    2.6 Identification Marks

    2.6.1 The sail shall carry the National Letters, National number and the sailboard insignia, if it has one, in accordance with the Appendix H (se nedan) of the Funboard Racing Rules The minimum size of sail letters and numbers shall be:-

    Height 230mm. Minimum Space 45mm

    National letters and sail numbers shall be of a single colour and when applied to a transparent sail be either black or red. or blue

    Letters National authority
    ALG Algeria
    ASA American Samoa
    AND Andorra
    ANG Angola
    ANT Antigua
    ARG Argentina
    ARM Armenia
    AUS Australia
    AUT Austria
    BAH Bahamas
    BRN Bahrain
    BAR Barbados
    BLR Bermuda
    BRA Brazil
    IVB British Virgin Islands
    BRU Brunei Darussalam
    BUL Bulgaria
    CAN Canada
    CHI Chile
    CHN China
    TPE Chinese Taipei
    COL Columbia
    COK Cook Islands
    CRO Croatia
    CUB Cuba
    CYP Cyprus
    CZE Czech Republic
    DEN Denmark
    DOM Dominican Republic
    ECU Ecuador
    EGY Egypt
    ESA El Salvador
    EST Estonia
    FIJ Fiji
    FIN Finland
    FRA France
    GAB Gabon
    GEO Georgia
    GER Germany
    CAY Grand Cayman
    GBR Great Britain
    GRE Greece
    GRN Grenada
    GUM Guam
    GUA Guatemala
    HKG Hong Kong
    HUN Hungary
    ISL Iceland
    IND India
    INA Indonesia
    IRL Ireland
    ISR Israel
    ITA Italy
    JAM Jamaica
    JPN Japan
    KAZ Kazakhstan
    KEN Kenya
    KOR Korea
    KUW Kuwait
    KGZ Kyrghyzstan
    LAT Latvia
    LIB Lebanon
    LBA Libya
    LIE Liechtenstein
    LTU Lithuania
    LUX Luxembourg
    MAS Malaysia
    MLT Malta
    MRI Mauritius
    MEX Mexico
    FSM Micronesia
    MDA Moldova
    MON Monaco
    MAR Morocco
    MYA Myanmar
    NAM Namibia
    NED The Netherlands
    AHO Netherlands Antilles
    NZL New Zealand
    NGR Nigeria
    NOR Norway
    PAK Pakistan
    PNG Papua New Guinea
    PAR Paraguay
    PER Peru
    PHI Philippines
    POL Poland
    POR Portugal
    PUR Puerto Rico
    QAT Qatar
    ROM Romania
    RUS Russia
    SMR San Marino
    SEY Seychelles
    SIN Singapore
    SVK Slovak Republic
    SLO Slovenia
    RSA South Africa
    ESP Spain
    SRI Sri Lanka
    LCA St. Lucia
    SUD Sudan
    SWE Sweden
    SUI Switzerland
    TAH Tahiti
    THA Thailand
    TRI Trinidad & Tobago
    TUN Tunisia
    TUR Turkey
    UKR Ukraine
    UAE United Arab Emirates
    USA United States of America
    URU Uruguay
    ISV US Virgin Islands
    UZB Uzbekistan
    VEN Venezuela
    YUG Yugoslavia
    ZIM Zimbabwe

    G1.2 Specifications
    (a) National letters and sail numbers shall be in capital letters and Arabic numerals, clearly legible and of the same colour. Commercially available typefaces giving the same or better legibility than Helvetica are acceptable.
    (b) The minimum size of characters and minimum space between adjoining characters on the same and opposite sides of the sail shall be:
    230mm high 45mm space between letters and numerals
    G1.3 Positioning
    Class insignia, national letters and sail numbers shall be positioned as follows:
    (a) class insignia, national letters and sail numbers shall when possible be wholly above an arc whose centre is the head point and whose radius is 50% of the leech length. They shall be placed at different heights on the two sides of the sail, those on the starboard side being uppermost.
    (b) The class insignia, where required by class measurement rules, shall be placed above the national letters. If the class insignia is of such a design that two of them coincide when placed back to back on both sides of the sail, they may be so placed.
    (c) National letters may be placed in front or above the sail number.

  • swe-16

    Medlem
    18 juni, 2002 vid 09:34 som svar på: Dags att välja (entyp) klassbrädor!!!

    Tja!
    Ett förtydligande…det är inför OS 2008 jag menar. OS i Aten är ju redan klart att det blir Mistral One Design.
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    18 juni, 2002 vid 04:55 som svar på: Dags att välja (entyp) klassbrädor!!!

    Vissa restriktioner (på gott och ont) finns redan.
    Brädan får inte vara bredare än 1005 mm
    Brädan måste väga minst 8,5 kg med fotstroppar och fena (in a clean wet state)
    Fenan får inte vara djupare än 70 cm (du får dessutom inte registrera in fler fenor än 3 st)
    Seglet får inte vara större än 12,5 m2 (11,0 för damer och ungdom samt 8,5 för juniorer – du får dessutom inte registrera in fler segel än 3 st),
    Masten får inte vara längre än 6250 mm
    Bommen får inte vara längre än 3000 mm

    Att det är så stor skillnad mellan fjolårets brädor och årets känner jag inte igen. Vissa framsteg sker ju givetvis hela tiden, men du skall ligga på en mycket hög nivå för att du skall kunna skylla på att det är brädan som gör att du inte placerar dig bättre.

    Personligen tycker jag det var bättre förr när det bara fanns regeln, max en bräda och max tre segel. Det drev på utvecklingen mer. Tänk om vi hade lagt in dylika restriktioner när seglen var 9,0 m2 och brädorna 75-85 cm breda. Då hade vi inte kunnat segla lika mycket som idag. Vem vet var utvecklingen hade fört oss om 2-3 år om vi låtiti bli att begränsa klassen. Visst blir det dyrt att hela tiden byta prylar, men segling är och kommer att förbli en prylsport, oavsett vad vi tycker. Att omforma klassen till OS-klass (som är syftet med alla restriktioner) kommer definitivt INTE att göra det hela billigare.

    Ju förr dess bättre 😉
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    14 juni, 2002 vid 08:42 som svar på: INBJUDAN SWT Linköping

    OK det var så du menade…upplevde att det var mycket fokus på att det inte blåste i ditt förra inlägg…mitt åt!

    Intressant kommentar du gör. Anledningen till att vi förlägger tävlingen i Båstad i år är just den att vi vill synas (veckan efter tennisveckan=packat med folk=boka boende nu!). Anledningen till att vi inte förlägger samtliga tävlingar på extremt välbesökta platser är bristen på arrangerande klubbar. Förra året arrangerade JBSS (med hjälp från TWC) ett RM i Formula i Sthlm på andra sidan staden gentemot var vår klubbstuga och våra båtar befinner sig just för att det var ett mer lättillgängligt ställe för publik och seglare. Detta blev ett EXTREMT stort projekt och krävde MASSOR av planering för att få det att fungera. Dvs tröskeln att få en arrangerande klubb att säga ja till ett dylikt arrangemang är mycket större om det skall ske på annan ort än där klubbstugan finns.

    Om SBF hade lite mer pengar från en sponsor vore det mulligt om vi kunde ha en mobil arrangör som reste runt landet med båtar, bojar och funktionärer…vi är inte där än, men snart kanske en potentiell sponsor ser möjligheterna i ett dylikt projekt.

    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    13 juni, 2002 vid 13:51 som svar på: Formulabrädan suger…

    Använd något eller flera av följande knep:
    -höj bommen för att få upp nosen
    -flytta bak mastfoten för att få upp nosen
    -vid mycket vind kan du försöka lyfta nosen genom att luta dig ngt bakåt och lyfta främre foten…kan ävn kombineras genom att skota ut ngt om det är en riktig feting till baksida du är på väg att krascha in i.
    -”läa” brädan ngt så du får en skärande effekt i stället för dykande effekt på baksidan av vågen.
    -gå inte spikrakt…förök läsa vågorna några 10-tals meter framför dig och kör där det är som plattast eller där du kan surfa utför en våg.

    -träna-träna-träna!

    Lycka till!
    /Per

  • swe-16

    Medlem
    13 juni, 2002 vid 08:35 som svar på: Nitro2: Hur är det att rigga?

    Alla racesegel är ganska känsliga för nedhalstrim. Sätt förlängaren på rekommenderat nedhal och dra i botten (=2cm mer än rekkomenderat om du har NP eller FS förlängare och du vet att masten är lika lång som det står på den). Gå ut och segla med en kompis och släpp en cm i taget 4 ggr (=4cm=2cm mindre än rek) och testa både kryss och undanvind. I det registret någonstans borde du hitta ditt perfekta trim för just den dagen.
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    12 juni, 2002 vid 17:58 som svar på: Nitro2: Hur är det att rigga?

    För att vara racesegel är det mycket lättriggat…inga urhoppande cambrar på mina i alla fall.

    Ett tips kan vara att spraya silikon på masten och sedan rigga (obs spraya inte där bommen skall sitta)….det gör att seglet glider på och av ännu lättare.

    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    12 juni, 2002 vid 17:56 som svar på: Formula utr säljes

    Vad har hänt? Vad säger läkaren?
    f-n va trist!
    Krya på dig!
    Från en Per till en annan

Sida 16 av 35
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications