swe-16
Forumsvar skapade
-
Skulle bara vilja påminna om att Linköping är en av de orter i SWTs historia med den absolut bästa vindstatistiken. 1999 avgjordes den enda slalomstegen den säsongen just där. 2000 blåste det stjärt.
Om alla tävlingar ligger på syd- och västkusten finns också risk för att områden som Stockholm mfl tappar intresset för sporten pga av alla dryga resor.
Linsurf hade gjort ett strålande jobb med att fixa sponsorer och kvällsaktiviteter. Bra jobbat!
Det är mycket ont om kunniga arrangörer i detta land. Dissa inte dem vi har bara pga av att det inte råkar blåsa ngn gång. Även Öland har råkat ut för vindpunka….för att inte tala om Gbg…..det är dock ingen som ens funderar på att lägga ner framtida planer att ha tävlingar där eller hur?
/Per
-
Orginalfenan till X186 är förvånansvärt bra för att vara en orginalfena skulle jag snarare vilja säga. Personligen tycker jag dock den är för mjuk eftersom jag får lite för mycket spin-outs med den (jag väger 95 kg). Höjdtagning helt OK. Möjligt att den skulle fungera utmärkt med en flärp. SWE55 och SWE30 körde med SB orginalfena halva förra säsongen….och det gick ju rätt bra 🙂
mvh
Per -
Fituna var tydligen grymt bra både lördag och söndag…söndag blåste det mest tydligen…Formulaseglarna körde på minsta seglet då…i alla fall i början…snyft…hade tyvärr förhinder.
Fituna brukar ju funka i alla fall juni månad ut eller hur?
/Per -
Enklare och roligare?!?!?…det är ju en smaksak. Utan tvekan är dock att en renodlad slalombräda går fortare på halvvind/slör i 10m/s+ än vad en Formulabräda gör om seglaren i båda fallen vågar gasa för fullt.
mvh
Per -
Hej!
Detta har diskuterats förut på denna konf…Jimmy Hellberg (SWE15) är expert på området (kolla med sökfunktuionen om du hittar ngt). I korthet kan nämnas att idén med det hela är att påvisa vilken KÄNSLA man får på vattnet etc. Den skall kännas som en 186-litersbräda när man vill börja plana tidigt osv, fast brädan i själva verket endast har 170 + liter (186) respektive 150 + liter (186x)…..fånigt eller hur?
mvh
Per -
Tja!
#1 När jag får spin-out ser jag det nästan alltid som ett tecken på för mjuk fena.#2 Om jag fortfarande får spin out med min styvaste järnspett-fena försöker jag ändra stance med mer tryck på främre fotendvs flytta fram riggen etc.
#3 Om jag fortfarande får spinout flyttar jag fram de främre fotstropparna ett hack.
#4 Får jag fortfarande spion-out sätter jag på en flärp.
#5 får jag fortfarande spin-out försöker jag deffa ner mig 13 kg 😉
Lycka till!
/Per -
Tja!
186x som årets modell heter har mindre volym. Den är något kvickare både på kryss och på läns…känslan påminner om g:a 175:an dvs ganska så lättseglad även om den fortfarande kräver fler timmar på vattnet för att få fart på än vad 175:an krävde (som var extremt lättseglad…bara ställa sig upp och köra).G:a 186:an känns större i vattnet och man kan ”tugga” höjd bättre med den än 186x som kräver lite mer speed innan man kan höjda. G:a 186:an krävde relativt många timmar på vattnet för att man skulle få fart på den, men när man väl hade dessa timmar gick den riktigt bra runt en bana.
Spontant borde g:a 186:an med sin större volym kunna bära de största riggarna bättre precis i gränsvind, men detta är inget jag fått konkreta bevis för än.
Båda brädorna kräver mycket styva fenor för att fungera. Är man lätt (<75) fungerar dock orginalfenan helt OK skulle jag tro.
186x är den bättre av de två runt en bana, med ganska olika segelstilar som sagt. Båda två är dock mycket konkurrenskraftiga brädor.
mvh
Per -
Jesper Kujala SWE 113 kör på dessa. Ring honom på 073-675 59 02.
De ser riktigt bra ut och har en mycket intressant feature (hål genom seglet) som gör att du kan köra med alubom om du vill på riktigt stora segel=billigt
/Per -
Lördag
Skepparmöte 10.00
Första möjliga start 11.00Söndag och måndag om inget annat bestäms
Skepparmöte 9.00
Första möjliga start 10.00 -
Var har du hört det?
Det är definitivt inget fel på den brädan, speciellt inte med tanke på vad du avser använda den till.
Det enda negativa jag hört är att eliten som seglade på den -00 tyckte att den var känslig för mastfotspositioner. Markus Emanuelsson lyckades dock placera sig 2:a totalt i Svenska Cupen med den…dvs den är inte helt kass 😉
mvh
Per -
🙂
Javisst ja…den har jag förträngt 🙂 Riktigt så illa var det dock inte. Det hela grundade sig i ett missförstånd. Det var egentligen dags för damernas start, men den ställdes in. Flera seglare hade seglat till stranden för att vila. När vi sedan såg att de hissade röda flaggan (dvs herrklassen) var det brådis värre. När startskottet gick hade jag ca 20 s kvar till linjen. Detta race blev dock mitt bästa resultat (!?) en 33:e placering.Per
-
OK…det var snarare så att jag inte lyckades få till en enda start förrän sista dagen. I en av starterna första dagen guppade jag över startlinjen i 2 knop GARANTERAT sist. Helt otroligt vad 96 pumpande herrar kan förstöra för en stackars Stockholmare på 95 kg.
Sista dagen fick jag dock till 2 hyfsade starter med fri vind de första 150 metrarna. efter det hamnade jag i lä om storkanonerna och började halka ner i fältet :-(. Det var framförallt i slagen och gipparna vi tappade mot de övriga. 2-3 s långsammare per slag och 1-2 höjdmeter sämre ger efter 7 slag 14-21 s och 7-14 m….en evighet uppe vid kryssmärket.
Faktum var att i den absolut sista starten fick Per Boström och jag till en riktig kanonstart. Så fort storkanonerna började ge oss skitvind slog vi oss ut på högerkanten (där det normalt INTE var fördelaktigt att gå) och gjorde en chansning på att vinden skulle hålla i sig där….det gjorde den och när vi slog in på layline för att sträcka märket låg vi på 4-6 plats någonting….vilken adrenalinkick asså!!! Mot märket för styrbords halsar forsar nu Per Boström SWE 92, 5 m i lovart och 5 m bakom ligger jag. 5 m i lovart om mig ligger Jamie Lever GBR5. Jamie och jag gick något snabbare än Boström, men han pressade mer höjd än oss. In på layline framför oss slår Steve Allen AUS0, Micah Buzianis US34 och Gonzalo Costa Hoevel ARG3…sen är det vi :-). 15 m innan märket får vi dock ett motvrid. Jamie lyckas pumpa sig ovanför märket..Boström pressar sig över, men tappar planingen. Jag måste slå….och inom 10 sek tappar jag 25-30 placeringar :-(. Nere vid rundningen kör jag rakt in i ett område med långtidsparkerade surfare och tappar ytterligare 20 placeringar på några sekunder….slutar på en av mina sämre placeringar under dessa dagar….så nära och ändå så långt borta. Sekundrarna av lycka när vi slog in på layline kommer jag dock sent att glömma.
Apropå nattklubbsbesök hänvisar jag till min resekollega som kan mer om detaljerna 😉
