swe-16
Forumsvar skapade
-
I wish…den minimala tid jag får på vattnet i år bör jag nog lägga på Formula om jag skall ha någon som helst chans att undvika looserplatsen i årets cup.
Tack för erbjudandet! DVD:n ligger i receptionen.
mvh
Per -
Hmmm..snart blir det möjligt att gå med Formulabrädorna under armen igen….dvs på längden 😉
-
Jo för det har JAG bestämt så de så…. 😉
Detta är helt enligt de internationella reglerna och en förutsätning för att möjliggöra kval till EM och VM för juniorer och ungdom….inte mycket att göra alltså.För att försöka undvika det problem du tar upp så kommer vi till i år alltid först och främst presentera en totalranking där ALLA Pro-klasserna ingår (även damer och juniorer). Efter denna följer sedan en uppdelning på respektive kategori för den som är intresserad. Detta gör att ansiktet utåt mot media blir enkelt om vi vill…dvs en segrare i Pro och en segrare i Amatör (uppdelat på Formula och Wave/Freestyle förstås..dvs fyra segrare totalt per år). Internt inom SBF kommer vi dessutom hålla reda på de olika undergrupperna.
mvh
Per -
Självklart! Ändrade det nu. Tack för tipset!
mvh
Per -
Fick precis besked av en MYCKET GAMMAL SURFARE att McGain inte alls blir 40 i år utan först nästa år. BER ALLRA ÖDMJUKAST OM URSÄKT för denna fadäs 😉
/Per -
Nya regler från i år är att junior=upp till och med femton. Ungdom (ny klass)=upp till och med 22.
-
Absolut! Det var faktiskt en hel del återfallssurfare som hade nygammal premiär förra året. 37 är ingen ålder. Phil McGain fyller 40 i år och tillhör den absoluta världseliten inom Formula.
Jag skulle dock satsa på en SB175 istället. Den lär nog funka några år till. 155:an är en mycket trevlig bräda, men om du redan bestämt dig för att börja tävla så kommer du köra snabbare runt banan med en 175:a.
Första gången jag var med på en tävling (Ölandscupen 1996) kom jag just ”toksist” i många race. I ett av racen var jag den enda som startade för babord och jag lyckades dessutom ta starten (framför Stefan Jeleby som var kungen på vattnet på den tiden). Att jag sedan var sist upp till kryssmärket var helt oväsentligt. Skadan var redan skedd. Jag hade känt på adrenalinkicken av en race-start..det finns INGET som slår den känslan…sedan dess är jag totalt fast i surfträsket 😉
Bor du i Sthlm är vi ett rel stort gäng som försöker samordna vart vi åker så vi kan träna ihop. Skidsport Bromma Cup är dessutom ett utmärkt sätt att pröva dina nygamla vingar igen. Gå in på http://www.bradseglarforbundet.com och kolla in vilka tävlingsdatum som gäller.
mvh
Per -
Hej!
Vi har haft problem att få tillgång till vårat PG eftersom vår kassör slutade iom årsmötet i höstas. PG har varit väldigt långsamma på att skicka ut nya blanketter. Vi kan därför inte se vilka som betalat in under nov-feb (oftast kommer alla inbetalningarna i mars-april). Skicka ett mail till mig med alla dina uppgifter så lägger vi in dig. Kolla in hemsidan och ange om du har något önskemål om segelnummer. Endast nummer >100 är tillgängliga.
mvh
Per
Ordf SBF
per.svanberg@se.andersen.com -
Tja!
Vi har väl kanske inte riktigt samma förhållanden som våra lyckliga vänner söderöver…men varför inte. Tror det vore en bra idé att ha några av dessa samtidigt med Mellansvenska Formula Cupen….”the more the merrier”. Hör av dig om du får napp.
/Per -
Mycket intressant! Personligen gillar jag inte tanken på att införa viktklasser (även om jag själv just nu väger 100+ och gärna skulle få bort flugviktarna från resultatlistan)….fast…med de segelrestriktioner som man nu har infört kanske viktklasser kommer bli aktuella inom en snar framtid eftersom vi tungviktare inte längre kan ”ladda på med fler kvadrat” när flugviktarna börjar flåsa oss i nacken. Risken finns att flugviktarna kommer dominera i alla vindstyrkor.
Jag tror att lättviktarna har mer att hämta om de inte nervöst stirrade sig blinda på att alltid ha det största seglet och största fenan. Jimmy Hellberg (SWE15), en erkänd lättvindsräka, som jag ofta tränar med, går oftast bäst på mellanstorleken. I förra årets Ålandsrace piskade han många av oss tyngre trots att han inte använde det största seglet och trots att det var extrema lättvindar.
Vore bra om vi slapp viktklasser ett tag till…man snart kanske det blir nödvändigt.
Per -
Uppdatering av reglerna vart fjärde år innebär:
…att utvecklingen kan gå framåt om än inte lika fort.
…att de prylar man har fram tom år 4 är ganska värdefulla fram tom just år 4, men totalt värdelösa år 5.
…att vi förmodligen kan skapa en OS-klass (som iofs måste omdefinieras vart fjärde år, men OK-då)
…kommer inte på någe mer…
mvh
Per -
Jag håller fullständigt med om att det inte skall vara materialet som bestämmer om jag skall segla ifrån min kompis eller inte…det är därför jag kör Formula och inte Mistral. Vägandes 100 pannor är jag chanslös inom Mistral, men kan fortfarande vara med och konkurrera inom Formula…varför…jo för att man haft den GENIALISKA begränsningen på 1 bräda och 3 segel och inget mer….inga segelstorleksbegränsningar eller liknande. Successivt så börjar man nu även skruva till Formulaklassen så att det blir mer likt en entypsklass. Visst inser jag fördelarna med detta, men det är också en hel del nackdelar…bla att hela klassen riskerar att sluta som ytterligare en Mistral One Design-klass.
Slutligen ett citat från en vindsurfingtidning från våren 1989: ”Nu har utvecklingen avstannat och ligger på en jämn och hög nivå. ”
Fundera på vilken utveckling det hade blivit om man låst alla racingklasser till One Design 1989…då hade Formula som vi känner klassen idag aldrig någonsin ha skapats.
Fundera på var vi kan befinna oss om ytterligare 13 år om vi fortsätter att låta utvecklingen ha sin gång.
…hmm…
-
Jag menar internationellt också. Det är inte bara i Sverige folk värdesätter att segla ifrån sin kompis.
Vad menar du med ”vissa begränsningar”. Antal prylar eller begränsade mått?
/Per -
Intressant….en fråga bara…. varför är inte Mistralklassen större i så fall?
/Per
