swe-16
Forumsvar skapade
-
Oscar,
Restriktionerna 1 bräda och 3 segel tycker jag är genialiskt tidlös. I princip allt utöver detta skapar en klass som förr eller senare kommer dö ut eftersom det ständigt sker en materialutveckling, vare sig vi vill eller ej. Se bara på vindsurfern, Div I, Div II, och så småningom även Mistral One Design. Visst vore det bra om alla som ville skulle ha råd att tävla och jag är en av de första som skulle vilja se vindsurfingen bli en nationalsport framför fotbollen, men segling har aldrig varit billigt och kommer sannolikt aldrig bli det heller…speciellt inte på högsta elitnivå. (Vindsurfing är dock fortfarande en av de absolut billigaste (och snabbaste) seglingsklasserna).Inom några år kommer det finnas prylar på marknaden som seglar skjortan av våra formulautrustningar…då kommer klassen minska igen.
Jag förstår att man skärper materialbegränsningarna för att anpassa klassen till OS, men jag undrar om man inte gör sig själv en riktig björntjänst faktiskt. Jag är inte fullt så övertygad längre om att Formula skall bli en OS klass….inte än i alla fall…det finns så mycket kvar att utveckla. Wave, Slalom, Freestyle verkar inte utvecklas fullt så mycket varje år…jag tror att man skulle ge Formulan minst två års fri utveckling till för att se var det hamnar.
mvh
Per
-
Hmm..jag såg också denna insändare och måste säga att jag är skeptisk jag också. Så länge man kan segla brädan platt så kanske det funkar men så fort man studsar upp och ner borde det bromsa ganska kraftigt när ”tuben” hamnar något snett i förhållande till färdriktningen…samma som för ”vingar” INTE roligt att gå på grund med denna heller
Vänta bara på hur seglen kommer se ut om ett par år om man envisas med att hålla fast vid mast och bomrestriktionerna.
Det här är den oundvikliga baksidan med materialrestriktioner…suck…
/Per
-
Jag hade köpt en 175:a. 186:an är något bättre på bana, men kräver mer av sin seglare. Som nybörjare tror jag man tar sig runt banan snabbare på en 175:a. Har aldrig provat en D-Ram och kan därmed inte uttala mig om det.
Köp ett (1) segel, typ 9,8-10,4..det kan du hålla 90% av alla förhållanden, även om det givetvis inte är optimalt i 90% av alla förhållanden…håller du normalt stora segel kan du sikta på det övre registret och tvärtom.
Köp den mast som rekommenderas även om det svider i plånboken…annars är de övriga pengarna bortkastade.
Bajsa och dö är det enda man måste (som bekant…). Kolbom är framförallt bra att ha när det brallar i och du vill att ditt segel skall hålla formen. Med en alubom kommer du långt (och sparar en del pengar), men du kommer känna stor skillnad när du ligger på kryss och det brallar i. Ditt segel kommer då förlora formen något och du kommer gå något lägre och något långsammare än dina kamrater….å andra sidan har du kanske råd att trösta dig med en öl i baren efteråt 😉
Köp två fenor av samma fabrikat…en 70cm och en 65cm. Orginalfenan Curtis till Starboard är mycket bra…sikta på att få tag på två sådana så blir du inte besviken…akta dig bara för sk stretchmarks på sidorna…det är när fibrerna börjar gå av eller delaminera. Stryk med handen över fenan och känn efter om det känns knottrigt.
..och du…begagnat är förstås det enda raka. Att köpa kartongnytt inom Formula är endast till för de som har för mycket pengar över eller har kraftiga rabatter från återförsäljarna.
Lycka till!Hör gärna av dig om du har fler frågor
mvh
Per
per.svanberg@se.andersen.com -
Vi har ju träffats…vad tror du själv?
Om jag skulle ha så mycket muskler på mina 1,94 skulle jag förmodligen väga omkring 130-150 kg….vilket är i mesta laget även om seglen kommer vara 12,5 m2 stora nästa år 😉
mvh
Per -
Jag som trodde min nya tyskmustasch skulle skrämma folk och inte locka…..Växjöbor är bra konstiga…
/Per -
Reportern som kontaktade mig ville ha det på svenska….finns det någon bra svensk översättning vill jag veta det. Finns det ingen bra översättning vill jag veta det också.
mvh
Per -
Jag försökte faktiskt anpassa tabellen till normalviktare. Det är dock inte så hemskt stor skillnad på hur stora segel jag kan hålla jämfört med tex Jona SWE876 som bara väger en bråkdel av vad jag väger…för att inte tala om Markus Liljehedens prestation i somras i Halmstad i 15 m/s och 9,8…fast det ämnet börjar nästan bli uttjatat nu.
…och som sagt…jag har aldrig testat en 12,5:a…har endast hört rykten om att de går att hålla i princip lika länge som 10,9:orna från i år….och då stämmer tabellen ovan ganska bra.
mvh
MrHeavy -
Just nu, fullproppad med Nandrolon och Epo 😉 väger jag 103,5 kg i kalsongerna innan frukost.
-
största seglet brukar man oftast få användning för i 90% av träningsförhållandena och 30% av tävlingsförhållandena 😉
-
Är ingen expert…vet bara att det kan vara GRYMT stor skillnad på tex 9 m/s om det är högtryck eller lågtrycksvindar. Kraften i vinden kan vara mycket större om det är högtrycksvindar även om vindhastigheten är densamma….menar du att du aldrig känt av den effekten? Trodde ni kunde lite grand om segling där uppe i Roslagen, jag hade tydligen fel 😉
Niklas Rödin hävdar att det hela beror på att högtrycksvindar uppkommer på ett annat sätt än lågtrycksvindar. Högtrycksvindar är mer homogena och skapar därmed mera kraft i din rigg enl honom.
Högtrycksvindar har dessutom högre densitet (dhu!). Jämför att hålla en 12,5:a i en luftström som passerar med 4 m/s och att hålla seglet i en vattenström som passerar med 4 m/s….just det..du har inte en suck att hålla kvar seglet i en vattenström på 4 m/s…dvs densiteten spelar roll (denna effekt är dock klart mindre än den ovanstående effekten om homogenitet enl Niklas Rödin).
Se där…nu fick du lära dig något nytt idag också 😉
Per -
Högsta gemensamma klubbpoäng efter 2002 års cup…damer, juniorer, seniorer och masters inräknat.
1:a pris blir 6 månaders all-inclusive på valfri ö i västindien för samtliga klubbens medlemmar 😉 …SBF betalar…
/Per -
På plattvatten ca 7-9 m/s
I medelsjö ca 6-8 m/s
I grov sjö 5-7 m/s
…och dessutom beroende på om det är högtryck eller lågtrycksvindar
…skulle jag tro utan att någonsin hållit i ett så stort segel….
Per
