Forumsvar skapade

Sida 29 av 35
  • swe-16

    Medlem
    2 november, 2001 vid 13:53 som svar på: idealvikt

    Att döma av resultatlistorna (nationellt och internationellt) så verkar en vikt kring 80-95 oftast fungera bra. Tyngre seglare går fortare, men tappar planingen tidigare. I Sverige bör du nog vara något lättare än på kontinenten. Jag upplever att vi oftast kör med samma segelstorlekar oavsett vad vi väger (rätta mig om jag har fel).Jag som är tung (95+) börjar plana något senare men kan å andra sidan hålla seglet något högre upp i vindregistren…det är dock sällan så att vi kör med mer än 0,5 m2 skillnad under träning och tävling….oavsett vad vi väger.
    /Per

  • swe-16

    Medlem
    2 november, 2001 vid 12:14 som svar på: Dubbel-loop

    på 070-394 10 45…han bor i Uppsala och känner till alla ställen
    /Per

  • swe-16

    Medlem
    2 november, 2001 vid 07:46 som svar på: Neopren

    Köpte lite på Skidsport Bromma i somras.
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 17:03 som svar på: Spelar bredden roll

    Smidig som ett kassaskåp så skall väl inte det vara några problem… 😉

  • swe-16

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 17:01 som svar på: Vad sägs om 2 segel, 2 fenor och 1 bräda i Sver..?

    Startavgiften står ändå för en mindre del av en tävlingskostnad…men jag förstår vad du menar givetvis…får fundera mer på detta.

    du bör dra av maten i din kalkyl…den skall du äta oavsett var du befinner dig;-)

    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 14:47 som svar på: Vad sägs om 2 segel, 2 fenor och 1 bräda i Sver..?

    Hej Håkan!
    Jag håller med förutom rörande startavgift.Känns verkligen startavgiften som betungande? I år har det kostat 125:-/dag och seglare på de tävlingar vi har haft. Det borde kosta 250:-/ dag om man skall täcka in alla kostnader med ett startfält på 35-45 seglare (och då jobbar forfarande 99% av funktionärerna gratis). Till nästa år kommer det sannolikt kosta 150:- per deltagare och dag…dvs 300:- för en tvådagars och 450:- för en tredagars. Känns konstigt om detta skulle vara avgörande om man åker på en tävling eller ej. Det måste väl vara viktigare att de arr man åker på håller en viss nivå. Startavgift pengen är ju en droppe i havet jämfört med vad vi handlar raceprylar för varje år.
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 14:39 som svar på: Riggbegränsning på förslag till FW !!

    Hej Håkan!

    Intressant diskussion det här.

    Om man i framtiden skulle kunna tänka sig att plana i 2,5-3 m/s med ett 15 m2 segel och vi gör så att vi inte kan göra det möjligt med en begränsning idag så är väl det att stoppa utvecklingen…eller?

    Jag tror att ett av de mått du nämner mäter akterlikets längd (5800mm) just för att förhindra superfeta toppar mm….tror jag….

    Justerbart nedhal kommer vi enligt Gaastra-Barry se redan nästa år.

    Jag förstår inte parallellen med Antoine Albeau…han kom ju varken bättre eller sämre mot vad han brukar göra med det segel han hade på VM.

    Du kommer alltid ha en nackdel gentemot dina konkurrenter om du köper begagnat. Oavsett vilka regler som finns.

    Mätgubbar kommer behövas eftersom segelutvecklingen inte kommer stå still. Bara för att inte formula vill ha större segel så kommer det givetvis finnas större segel på marknaden…och eftersom dessa inte tillåts enligt givna måttsgränser behöves en mätman.

    Ang ny fräckare klass – håller med i vad du säger…men detta talar ju ytterligare för ökad risk om man inför ännu fler begränsningar eller hur?

    Jag har också hört detta rykte ang OS 2004 men tror dessvärre inte det är sant. Om det är sant så tycker jag att begränsningarna är helrätt till förmån för OS-satsningen…även om utvecklingen står still i ett par år i så fall, men hellre det än att en klass successivt dör ut innan nästa OS 2008.

  • swe-16

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 07:15 som svar på: Spelar bredden roll

    Hej Oscar!
    Vi hade INTE fått godkända race om vi kört downwindslalom med formulaprylar hos er. Det var endast ett fåtal som planade på halvvind och detta endast bitvis…dvs ni hade aldrig klarat regeln ”suitable conditions”. Downwindslalom kräver dessutom mer vind än halvvindsslalom precis som en på en kryss.

    Utomlands har man prövat halvvindsbanor i samband med formularace kring 3,5 m/s, men detta har inte varit särskilt uppskattat eftersom vinden ofta pendlar under gränsen och det har varit i praktiken omöjligt att få till några race. Det krävs oerhört jämna vindar för att kunna genomföra race av denna typ. Jämnhet på vindar som jag aldrig sett i Sverige. Jag ser denna bantyp mer som en jippobetonad variant för att det skall hända saker i väntan på vind. Formulaklassen är en banseglingsklass och i en bana bör det finnas ett kryssben för att ge rimliga tränings- och kvalförhållanden till de som satsar på EM, VM mm enligt min uppfattning.

    Jag tycker I-banan är kanon eftersom undanvinden nu inte bara är en transportsträcka (som det ofta blir med M-bana) utan minst lika krävande taktiskt och tekniskt som en kryss. Det händer hela tiden saker på banan och detta är bra för sporten (även om det inte gynnar mig personligen eftersom jag oftast är snabbast på halvvind)
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 18:57 som svar på: Skador

    Låter inte alls bra det där…att konstant kyla ner händerna ökar risken för ledgångsreumatism mm. Jag skulle kolla med en doktor omgående om jag vore du. Att förlita sig till konfendeltagarnas kunskap funkar när det gäller prylar och trim, men knappast i detta fall.
    Krya på dig!
    Per

  • swe-16

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 16:51 som svar på: Spelar bredden roll

    Endast 1500:-….var köper du dina customfenor??? 😉
    Steffo regerar det är inget snack om den saken. Det jag befarar är dock att vi, smått perversa formula-varelser, hamnar i en egen liten ”bubbla” som ingen annan känner till något om. Jag tror inte att DrMasse mfl tex hade fått upp ngt intresse för denna klass om vi legat under en separat rubrik i ett par år tillbaka. Det är möjligt att jag har fel, fast det känns inte så.

    Surf on!
    /Per

  • swe-16

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 16:45 som svar på: Riggbegränsning på förslag till FW !!

    Jovisst jag håller med men,
    -Utvecklingen kommer stanna av. Tänk om vi hade bromsat redan vid Mistral 311 och 9,0 m2….och de prylarna är bara 4 år gamla. Undrar vad 4 år fri utveckling till skulle föra oss?
    -Detta ger utrymme för en ny klass att bildas…ngn form av ”open-class” där allt är tillåtet. Denna klass kommer bli snabbare, häftigare, effektivare än Formula och vår klass kommer successivt att minska i popularitet för att till slut bli en klass fullt jämförbar med vad IMCO är idag.
    -Vi kommer därmed inte heller plana särskilt mycket tidigare än vad vi gör idag…dvs sannolikheten att få det att bli en olympisk till 2008 klass minskar något. Om frysta mått krävs för en OS-klass kan vi göra det om 4 år istället. Inte nu.
    -Det kommer krävas mätgubbar på våra tävlingar vilket jag tycker är trist

    Den vinnande formeln i Formula har just varit materialbegränsningen vad gäller ANTALET brädor, fenor och segel. Dvs det har alltid varit möjligt att köpa det senaste om man velat och hänga med i absoluta toppnivå även på en vanlig lön. OK man får försumma en hel del annat, men segling på elitnivå har aldrig varit billig. Formula vindsurfing har varit en av de snabbaste och billigaste seglingsklasserna under de gångna åren. Snart kanske vi bara är den billigaste.

    /Per

  • swe-16

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 13:43 som svar på: Spelar bredden roll

    Jag håller med. Jag ser gärna att vi släpps in bland de ”vanliga” surfarna igen…man känner sig nästan lite utfryst…
    Hälsningar från en helt vanlig surfare som gärna skulle segla lite freestyle om jag bara hade tid över.

  • swe-16

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 06:00 som svar på: Öhh!

    Det är många som kör med så smalt mellan tamparna. Ökar känslan markant! Prova själv!
    mvh
    Per

  • swe-16

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 05:58 som svar på: nybörjare

    Funkar bra. Du kommer ha problem att plana i de extrema lättvindsracen kring 4-5 m/s (fast det har jag också) och du kommer tycka seglet känns stort i 12 m/s +. För övrigt är det ett ganska bra segelval. Avser du vara med i Mellansvenska eller Swedish Windsurfing Tour eller annan cup?
    /Per

  • swe-16

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 05:55 som svar på: Vad sägs om 2 segel, 2 fenor och 1 bräda i Sver..?

    Hej!
    Vi har funderat på detta i styrelsen, men då framförallt för Amatörklassen. Det vore illa om vi införde något sådant för Pro-klassen eftersom det är en hel del Pro-seglare som vill segla EM, VM, Europacup mm där reglerna följer Formula strikt och då skulle det bli underligt om man kvalat till EM eller VM under andra förutsättningar än vad man sedan skall tävla i. Vi kommer till nästa år följa Formula Windsurfing strikt i Pro-klassen, dvs vi kommer även ha en begränsning på max tre fenor.

    Vad gäller amatörklassen så är vi öppna för förslag. 2 segel 1 bräda 2 fenor endast begagnat osv osv….det finns mycket att göra för att minska tröskeln för att komma in i tävlandets fantastiska värld. Årsmötet är den 24 november. Skriv en motion och maila till mig.
    mvh
    Per
    per.svanberg@se.andersen.com

Sida 29 av 35
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications