swe-16
Forumsvar skapade
-
Yo!
Jag och Jimmy köpte varsin Garmin eTrex Venture. Funkar mkt bra. Jag har min på armen. Sätter fast den i startklockan. Loggar maxhastighet bla. Stora siffror på displayen. Går dock inte att nyttja till mer än att logga maxfart när du surfar. Använder den mest på båten faktiskt…då är den GRYM. Lägg upp en rutt och segla genom passager där motorbåtar inte ens vågar åka :-). Mycket svårt att fokusera på siffrorna under färd på brädan trots att de är stora och tydliga.Mängder med funktioner att visa på displayen. Enkla menyer. Joystick och klickningar tar dig genom systemet.
mvh
Per -
Med tanke på att det var ett tag sedan du la av får du nog räkna med att första 1-2 åren blir läroperiod skulle jag tro. Vi seglar högre och långsammare idag (dock mycket bättre VMG) på kryssen vilket gör att det lönar sig mer att slå på vindskift än på den gamla tiden. På undanvindarna är det minst lika mycket taktik och teknik som på kryssen.
Sätt igång att tävla nu! Köp en bra beggad utrustning så du inte förlorar pengar när du skall sälja! Lär dig den nya tekniken på denna utrustning! När du är redo att sikta på pallen snackar du med en sponsor och skaffar dig språjlans nya kompletta prylar

nuf said!
no more BS!
man or mouse? -
Om du inte avser att placera dig top 5 i SWT så klarar du dig mycket bra på prylar från -02. Tex en SB186x och ett Gaastra 11,5 kan du använda i 90% av alla race…detta kit kostar dig ca 18-22000kr komplett som du sedan kan sälja för nästan samma peng i höst om du sköter prylarna ordentligt.
-
Räkna med att du kan sälja 1 år g:a prylar till 50% av butikspriset…då hamnar du ganska rätt.
vadå ”inte i år men kanske nästa år”?!?!?!?
In or out?
Man or mouse? -
Tja!
Brädmärken som fungerar bra i Sverige (i min högst personliga rangordning…övriga märken har jag inte testat):
1 Starboard (7-12 m/s), Fanatic (3-7 m/s)
2 Starboard (3-7), Fanatic (7->)
3 AHD (ihåliga varianten..ganska allround)
4 Lorch (extremt vass på kryss i mycket lätta vindar)
5 Mistral (bäst i hård vind >12…tunn…liten volym)Samma lista för segel (för personer >90kg):
1 NP (12,5)/Gaastra (11,5->9,0)
2 NP (11,0-9,0)/Gaastra (12,5)
3 North
3 ?FYI kombon Gaastra och Fanatic för en person kring 75-80 kg verkade vara en riktigt killer för vindar under 8-9 m/s. Tyvärr finns det ingen importör som tar in den kombinationen, men handlar man beggat är det ju bara att välja och vraka.
Nedan en lista på säljes från konfen…skulle tro att detta speglar inköpspriserna för top 10-20 ganska bra (+/- ngn tusenlapp här och där):
Fanatic Falcon 100 9000 kr
NP 12,5 14000 kr (inkl mast bom)
NP 11,0 14500 kr (inkl mast bom)
NP 9,8 14000 kr (inkl mast bom)
NP 9,0 8000 kr (inkl mast)Av dessa segel hade jag valt 12,5-11,0-9,8.
Det är lättare än någonsin att få raceprylar sålda. Intresset för Formula har gjort att även 2-3-4 år g:a prylar går att sälja till hyfsade priser. Dvs om du har hyfsade inköpspriser och sköter dina prylar behöver det inte kosta mycket netto varje år. För min egen del är det resorna som är den stora kostnadsposten.
mvh
Per -
Vad är din målsättning?
Plana tidigare hemma i viken?
Gå högre på kryssen?
Vinna svenska cupen?Svarar du ”Vinna svenska cupen” ovan bör du förmodligen köpa en 147:a om SB har gjort sitt jobb. Vill du tävla på nationell nivå och kunna vara med och slåss om topplaceringarna bör du åtminstone ha en 186x. Vill du plana runt ofta hemma i viken med stora segel och då och då vara med i en regional/lokal tävling kan du gott behålla din 175:a tycker jag. 175:an är en utmärkt Formulabräda och otroligt enkel att få fart på. Personligen tyckte jag 186x var svårare att få fart på, men när man väl fått det så går den snabbare runt en kryss/länsbana än 175:an. Det krävs dock ganska många timmar på vattnet innan man kommer underfund med 186x:an jämfört med 175:an.
Om du har tänkt att införskaffa en 12,5:a kanske det också kan vara värt att titta på en 186x. Jag körde 10,9 som störst på 175:an och tyckte det fungerade utmärkt. En 12,5:a är dock tyngre och 175:an kanske har svårt bära upp ett så stort segel i gränsvind…kan vara värt att kolla upp.
Nå, vad är din ambition?
🙂
/Per -
Jag gillar verkligen din ödmjuka öppning där du säger att du är total nybörjare inom Formulavärlden i allmänhet och Formula brädor i synnerhet för att sedan smacka till med den fetaste analysen jag någonsin sett här på konfen.
GO Jeppe!
🙂 -
Med SB 186x, Gaastra NIII 10,4 FS 550, NP 310race, Deboichet 70M och 12-14 m/s kom jag upp i 28,7 knop på en halvvind/slör i ganska gropig sjö på mysingen i somras när jag verkligen satsade på speeeeed. Hade jag seglat bakom en pir dvs plattvatten hade jag kanske kunnat klämma ut 1-2,5 knop extra.
Med 12,5:an har jag maxat 25,9 knop i 6-7 m/s på halvvind med curtis FR17!
Man kommer mao ganska snabbt upp till 25 knop+ men sedan blir det trögt. 28,7 knop var läskigt och jag gjorde flera riktigt feta kastfall efter att allt bara lyfts upp ur vattnet och slungat iväg mig. Har nog aldrig flugit så långt någon gång eftersom prylarna först lyfte upp mig ganska högt upp i luften och när jag sedan tappade kontrollen singlade jag vidare från rel hög höjd rakt fram.
🙂
På kryss seglar jag ofta mellan 14-17 knop. Är vattnet platt händer det att jag får toppar över 20 knop.På undanvind går det ofta 18-23 knop med toppar på 25-26 någonting. Är vågorna riktigt stora som i Halmstad går det givetvis ännu fortare momentant.
mvh
Per -
Tja!
186x fungerade extremt bra på undanvind den också…liksom Fanatic Falcon…aldrig tendens till att dyka tyckte jag. Skulle bli förvånad om 147:an är SÅ mycket bättre som de säger…samma med nya Fanaticen. De är säkert ngt vassare här och där, men min poäng är att det blir en fasligt massa pengar om du skall köpa kartongnytt inom formula. Bättre då att sikta in sig på 1 år g:a prylar till 1/2-2/3 av butikspriset…du kommer inte märka ngn större skillnad ändå initialt om du ändå inte seglat formula innan och sannolikheten att få tillbaka pengarna när du vill sälja vidare är avsevärt större.Det är som med datorer…man kan inte gå och vänta in den senaste och bästa modellen hela tiden…då blir det aldrig ngn dator för det finns alltid ngt värre på gång därute…någon gång måste man in i marknaden för kom ihåg den gamla klyschan…”det är timmarna på vattnet som räknas”. Rappe eller Bringdal skulle fortfarande kunna piska skiten ur merparten av den Svenska eliten på 2-3 år g:a grejer…
mvh
PerPS Hur går det med er knodd då? DS
-
Tack! Bara ett fåtal dagar kvar nu 🙂
Ta tag i ditt liv nu och slå till på en bräda!
mvh
Per -
Nämen :-0 !!!
😉 -
Det finns inga regler som gör att man inte skulle få ha ett snöre/pinne genom seglet. jag vet vilket inlägg i debatten du menar, men jag hittar det inte heller. Det som förbjöds däremot var den typ av klossar som man kunde klistra på i cut-outerna i akterna på brädorna.
mvh
Per -
Om man skulle ha en extremt billig aluminiumbom och fästa en tamp i mitten av denna och sedan hänga i den kommer den främre delen att böja utåt och den bakre delen bakom infästningen att böja inåt…dvs det skulle kanske vara av intresse i detta fall att ha en tamp på mitten och en pinne på den bakre 1/4-delen….bommen skulle bli ruggigt styv men kanske lite för tung och kanske lite för många hål i seglet (två).
Ett annat alternativ är att ha infästningen av tampen precis mitt emellan hängseletamparna där faktiskt dragkrafterna uppkommer. Tror dock det finns risk för att börja skära i segelområden som har betydligt högre spänning här än om man har tampen på mitten eller bakom mitten. Skulle vara bra med lite segelmakarinput här.
mvh
PerPS I extrem lättvind när jag ”våldar” upp prylarna i planing händer det att jag faktiskt trycker seglet tillbaka för att snabbt kunna ta ett nytt pumptag. Jag för seglet i en S-formad rörelse genom vinden….liksom en insektsvinge jobbar om ni vet vad jag menar. DS
-
Varför skulle du minska seglets värde? Det är ju snarare så (om du gör en juste lösning förstås och inte trashar prylarna med ngt slarv-mek) att du öppnar upp marknaden för fler som har råd att köpa denna typ av rigg när det är dags att sälja.
Go for it!
