Forumsvar skapade

  • swe-175

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 19:30 som svar på: Starboard 170?

    Fel av mig,

    Starboard 170 är en racebräda som jag glömt bort. Varför inte?

  • swe-175

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 15:05 som svar på: Starboard 170?

    Hej,

    Det finns ingen racingbräda som heter så. Det finns en GO 170, vilken säkert lämpar sig med 9,7 m2, men förväxla inte brädan med en så kallad Formula.

    I övrigt är det svårt att ge tips om du inte frågar mer deltaljerat.

    Lycka till!

  • swe-175

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 09:53 som svar på: Formula utrustning?!

    @Rasmus_W 533729 wrote:

    Ok, tack. I mina öron låter det som att brädan har ganska mycket rocker straxt bakom mastfoten just där man står när brädan inte planar, vilket gör att man trycker ner en massa bräda i vattnet och det bromsar.”

    Det är säkert så också men låt oss inte överdramatisera. Min första SB175 gick att segla upp i planing, men jämfört med moderna brädor känns det som att all volym och längd fram inte är till någon nytta i planing. Igen vill jag poängtera att det är inga problem med nya brädor. Att Formula är svårt är en myt som bör avdramatiseras. Tex upplevs SB175 som onödigt lättseglad i rätta förhållanden.Till vilken poäng när det kontroll och versilitet i fart vi vill åt?

    1983 var funboard svårt och många i klubben förespråkade därför rundbottnade centerbordsbrädor med alla dess fördelar. Man seglar då likadant oavsett vindstyrka men anpassar istället segelstorleken. I 8 m/s används då såkallade stormsegel och i vågsegling kan man fälla upp centerbordet något för att öka brädans styrförmåga och fart. ”Nu skämtade jag lite sarkastiskt”. Jag tycker du ställer relevanta bra frågor.

    Lycka till

  • swe-175

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 09:25 som svar på: Formula utrustning?!

    @Rasmus_W 533717 wrote:

    Det här har jag hört några gånger och eftersom jag aldrig har provat en formula så undrar jag varför man får de där kastfallen. Däremot har jag en 9.7:a, en 75 cm bred freeride och en 62-fena. Är det en kvadratmeter extra segel, en decimeter extra fena eller 25 cm ytterligare bredd på brädan som tvingar mig att lära om helt. Om jag börjar med min gamla 9.7:a och 62:an på en formula och sen stoppar dit en riktig formulafena och till sist en 11.0:a, hjälper det mig att lära om utan att banka skiten i nya (jag har inte köpt nån formula än) brädan? Eller blir det bara värre? För litet segel för brädan man seglar är ofta ett recept på kastfall.

    Eller måste man helt enkelt vara skitsnabb i fotstropparna för att kunna hantera kraften från fenan?

    Nej Nej, oroa dig inte. Du behöver inte vara skitsnabb eller speciellt teknisk. Tvärtom du har all tid i världen på en Formula att komma upp i planing, stagvända och jippa. Kastfallen första gången beror på att du måste falla av lite och trycka ifrån med främre foten för att få upp brädan i planing för att sedan gå bakåt och få ekipaget att lyfta med fenan. Brädan suger fast lite i vattnet när man gör fel första gången. Svårt att förklara men du seglar mer med hjälp av låsta eller böjda starka ben än med överkroppen, och innan du fått riktig fart och lovar upp har du vikten relativt långt bak. Absolut inga konstigheter och sen är det heller inga problem för dig att skifta mellan olika brädtyper. Det är bara att första gången när du har balansen programmerad från en annan typ av bräda som det upplevs att du är nära till kastfall innan brädan fått full planing. Fenomenet kan jag inte förklara fysiskt mer än att volymen är långt bak, brädan är kort i förhållande till seglet och att ekipaget definitivt är specialiserat för max fart med tillhörade ”stance”. Denna teori bygger jag på att mina andra korta >2,3m slalombrädor ter sig ungefär likadant jämfört med längre brädor som dessutom har en annan volymfördelning.

    Metoden jag sett att koppla i selen och låta riggen dra upp dig i planing fungerar inte. Du kopplar i när du är bak och kopplar ur innan du går fram. Då kan du ha bommen så högt som det krävs. Sänk inte bommen för att försöka känslan av en annan brädtyp.

    Det jag menar är att det känns nervöst att låna ut sin fina utrustning och stå på stranden och se på de där 2-3 kastfallen innan vederbörande, vågexpert, kommer iväg.

  • swe-175

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 00:11 som svar på: Formula utrustning?!

    Jag har Folksam, registrerat som segelbåt 3m och 11m2 segel, värde 30,000.
    Kostar? Har ingen koll längre eftersom den ligger i hemförsäkringen och den betalas med autogiro, men under 400 kr.

    Jag har skickat en bild till Folksam på söndrigt segel/mast 2 ggr och fått rimlig ersättning. ”Varför köper du Niel Young master sa försäkringssnubben sist den knäcktes”, jag höll med men det var ändå inga problem.

    1 Lämna aldrig ett segel neddragit i solsken eftersom masten går av med en smäll.
    2 Släpp inte nedhalet för att låta cambers lossna av sig själv. Det är rysk rolett för lattor och cambers.
    3 Den minsta vågbrytning vid sandbanken har förvånande nog kraften att knäcka lattor när riggen ligger i vattnet. Tylösands vågor är speciellt till för att knäcka samtliga mina lattor.
    4 I vintertid verkar monofilmen vara extra ömtålig.
    5 Låna inte ut ekipaget till kompisar eller folk på stranden som påstår sig vara gamla surfrävar. Tillochmed gamla värlscupseglare får upprepade kastfall med en formula innan de ”lärt om”.
    6 Murphys lag gäller om man från början känner till att det finns grunda stenar i vattnet.
    7 Läs riggintruktionen innan du riggar första gången. Min vän köpte ett RS i fjol. Riggade med skothornet åt vänster och masten hade sönder hela övre mastfickan. Övre mastfickan hittas bara med skothornet åt höger. Inte självklart för den som inte haft ett modernt RS, eller hur?

    I vilket fall skall brädan och riggarna försäkras.

    Sebastian

  • swe-175

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 18:26 som svar på: Formula utrustning?!

    Nu är jag kanske inte allra bäst lämpad att svara men jag mjukstartar ändå säsongen med att ge mig på ett svar.

    Jag är inne på min 6:e utrustning och min erfarenhet säger att det är seglaren som avgör hur bra det går och inte utrustningen. Men likförbannat gäller att: Om du seglar tillsammans med andra känns det bra att ha en likvärdig utrustning, oavsett din skicklighet. Allt blir roligare, från när du riggar tills du packar ihop om du har motsvarande liknande utrustning som de andra mer erfarna seglarna.

    Mitt tips blir därför att köpa mainstream, dvs tex en Starboard 158-162 och NP, Gaastra, North eller Severne från 2006 och framåt. Sen kan du aldrig skylla på utrustningen och du har lätt att hitta reservdelar och köpa på dig mer.

    Just det! Originalfenan till SB 161 är ”i en normal sund värld” lika bra som en mycket dyrare handgjord fena till en tidigare SB-modell. Viktigt eftersom du annars kommer att skylla på fenan när andra seglar snabbare och högre, vilket sker iallafall, men ändå!

    Oavsett hur bra deal du får så lämna inte konceptet med 11,0 om du bara skall ha en rigg. 9,0-9,8 är trist en fin sommardag och 11,7-12,5 är nishsegel till för plattläns tycker jag.

    Välj bort någon annan hobby om det behövs för att sen lägga ca 20,000 SEK på bräda med rigg, så att du blir stolt och rädd om gjejorna. Prioritera att seglet nästan ser nytt ut och blanda aldrig mast och segel från olika fabrikat om du inte garanterat vet att de är gjorda för varandra. Dingad bräda med sen årsmodell går före odingad tidigare årsmodell eftersom du själv blir den som dingar den mest. Rigger kommer i vilket fall skada din bräda oavsett om brädan är ny eller inte. Mast och bom får lov att vara 5 år gamla eftersom det ändå inte går att avgöra deras livslängd.

    Med dagens kronkurs rekommenderar jag att du köper begagnat av en erfaren svensk tävlingsseglare, kanske här på forumet. Inte för att jag själv har något att sälja men så hade jag själv gjort. Dem verkar vara att lita på.

    Sen skaffa en segelbåtsförsäkring eller motsvarande brädförsäkring. Det kostar några hundralappar och kommer tillhands när masten knäcks i solskenet på land, eller när vågorna i Tylösand knäcker alla lattorna i seglet. Båda dessa händelser har hänt mig varje säsong och försäkringsbolaget betalar snällt.

    Sist. Lär dig rigga/rigga ned som ett proffs och du mångdubblar seglets och mastens livsläng.

    Lycka till!

    Hälsningar

    Sebastian

  • swe-175

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 19:54 som svar på: Formula SM 12-13 Juli Tylösand

    Är det Formulaseglingar även den 5-6 som annonsen säger?

    -Sebastian-

  • swe-175

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 18:55 som svar på: Fråga till Formulaseglare

    I brist på Sparring ställde jag upp några gånger på onsdagsseglingarna i Trelleborgs båtsällskap. Banan brukade läggas ungefär som en fyrkant med kryss, halvvind, läns, halvind, kryss och läns i mål.

    Båtarna ställde upp med LYS-handicap där de snabbaste båtarna låg på ca 1,30 i LYS-tal. Med Formulan kunde jag segla banan på ca 1/4 av tiden de snabbaste båtarna behövde. 2 ggr var en A-cat med och det var heller ingen match.

    På Gardasjön i Italien har jag haft turen att få seglat kryss/länsbana med några av de bästa Tornadoseglarna i världen. Jag är i bästa fall en medelmåttig Formulaseglare (italienska damerna på Formula kom före mig) men på första länsen kör Formulan förbi de Tornados som hängt med. På en halvvind ”älgar” Formulan förbi en Tornado. Intressant har även varit att hänga på ett gäng 49ers där Jollarna planar i 40-45 grader mot vinden. Även här är Formulan före vid kryssmärket.

    De enda segelbåtar som seglar förbi Formulan på Kryss/Länsbana är de stora flerskrovsbåtarna. Då hänger inte en Formula med på kryssen men på halvvind och slör i humana förhållanden seglar de nog likvärdigt, gissar jag.

    Min nyinköpta GPS visade idag på kryss närmre 20 knop(inte vmg, kanske höll jag 55 grader mot vind). På undanvinden höll jag stadigt 25 knop. (Starboard 161 och RS9,0, bra tryck)

    Men det är helt orelevant att jämföra en Formula med en enskrovssegelbåt, eftersom Formulan är en planande farkost med alla skillnader det innebär. Utan planing hänger man inte med en Optimistjolle, ens i hallvind.

    Se denna länk med en Starboard 186 och Gunsegel från 2002 och se att Formulan seglar jämt med de snabbaste flerskrovsbåtarna i världen på öppna bogar:

    http://www.youtube.com/watch?v=qD-rjGbNNsE

    -Sebastian-

  • swe-175

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 07:56 som svar på: SweSpeed SYD Cup -08

    Hej,

    Jag får inte upp mina uppgifter på almänna Sessions. Syns bara på MyGPS.

    Vill någon titta.
    Jag kan ändra mitt lösen ikväll men mina uppgifter just nu på gpsspeed.com är

    Sebastian Larsson
    Lösen: Copello

    Annars är min avarage från igår 28.4 knop

    Tack för hjälpen

  • swe-175

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 05:05 som svar på: SweSpeed SYD Cup -08

    Jag har lagt upp mina resultat på gps.speedsurfing.com.

    Sessionen syns i My GPS men inte bland de ”offentliga” resultaten. Vad har jag gjort fel?

    Hälsningar

    Sebastian

  • swe-175

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 16:14 som svar på: SweSpeed SYD Cup -08

    Jag har beställt från Wallén. Amaryllon kommer förhoppningsvis imorgon.

    -Sebastian-

  • swe-175

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 04:47 som svar på: SweSpeed SYD Cup -08

    Hej,

    Jag är med på onsdagkväll.

    Hur får jag snabbast tag i en GPS. Köper nytt eller begagnat.

    Hälsningar

    Sebastian Larsson
    Trelleborg

  • swe-175

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 17:28 som svar på: Resultat Per Anderssons minnesrace

    Tack för en fantastisk dag!

    Visar även att sporten har tagit några steg framåt de senaste åren. Ett stort stabilt hårdvindssegel går väldigt bra i registret 6-11 m/s.

    Hur kan jag få tag i fler bilder?

    Hälsningar

    Sebastian Larsson

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums swe-175

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.