Forumsvar skapade

Sida 17 av 23
  • swe-31

    Medlem
    14 november, 2008 vid 09:37 som svar på: SVF Årsmöte 16/11 2008

    Jag och ulf åker, vi kan samåka , ring Ulf.

  • swe-31

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 19:24 som svar på: Speed tour 2009-diskutera

    Ok det skrevs många kloka ord och varierande synpunkter i denna tråd, men det har inte kommit in en enda motion i ämnet till SVF.

    Jag tolkar det som att allt är ok och ingen önskar några förändringar utan det är upp till Speed ansvarig i SVF att köra på som tidigare. Alla medlemmar är nöjda och glada med det jobb som gjorts/utförs idag.:laugh:

    Jag vet att Gustav och vi andra i SVFs styrelse har läst och funderat en hel del på allt som skrivits här, så en del saker kommer nog att finnas med till nästa år.

  • swe-31

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 14:26 som svar på: DM för Bic Techno 293 OD 13-14 Sept.

    En riktigt kul tävling, men otroligt svårseglat i den starka byiga vinden. från 4-14 m/s,med 30 gradiga skift. förstår att många av juniorerna hade det riktigt tufft.

    Seglade själv i två klasser. Första racet i Bic Techno klassen. Vann racet men de blev fel i resultatlistan då de inte kunde skilja på en Bic och en formula bräda. Tur för mig att det var planings segling hela tiden annars hade jag nog fått stryk av de snabba juniorerna. Hade lite problem med hur centerbordet skulle användas på bästa sätt mellan byarna.
    Andra racet blev det formula, ett riktigt skoj race, platt vatten och tok överiggad 10.0 segling hela vägen runt.

    Daniel Talje offrade en fena och en fenbox till vindgudarna i första racet, efter att ha kört över ett grund i 20 knop, tack för det.

    Efter två race avbröt arrangörerna då de hade svårt att hålla kolla på alla kapsejsade jollar och drivande surfare. Synd då jag velat testa Kona brädan i tredje racet.

    Ca 100 optimister, 30 andra jollar, 12 Kona seglare, 13 Bic Tecno seglare och 3 formula seglare. Sol och varmt, så nice.

  • swe-31

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 07:23 som svar på: MSvC Final

    Nu är det sista chansen för året att tävla, om ni inte vill åka på MSC så är de Danska mästerskapen i Köge söder om köpenhamn och NM Norska mästerskapen, nu till helgen.

    Vi är ett gäng som kommer segla höstregattan i Lerum på Söndag, Bic Techno och Formula samt en massa jollar.

  • swe-31

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 20:18 som svar på: Haga levererade ännu en gång 5 okt

    Stort grattis

    Jag är grön av avund, varför kan man inte beama sig till de bästa ställena alla Start trek.

  • swe-31

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 14:11 som svar på: Byta Formulabräda

    Seglar Gaastran och är kanon nöjd med den. Förstår att många valt den och seglar bra på den.
    Väldigt lätt trimmad och lätt seglad, går lugnt i vattnet så man kan fokusera mer på seglingen, planar upp väldigt lätt, lika lätt som SB162, och Exocet som jag också testade innan jag bestämde mig för Gaastran.

    I lite grövre sjö går den absolut bäst, lätt att hålla farten hela tiden på kryss, jämfört med andra brädor som varit väldigt vilda och svåra så att man fått kämpa hela tiden för att hålla brädan på vattnet och inte tappa fart..

    Plus är att den inte är så känslig för fen valet, många olika fen modeller som funkar.

    Minus är att den är tyngre än Exocet som är lättast på marknaden. SB 162 vägger lika som Gaastran.

    Jag valde mellan Exocet, SB162 och Gaastra, tittade bara på prestanda o känsla inte pris när jag till slut valde. Alla brädorna är kanon bra.

  • swe-31

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 11:03 som svar på: R19 vs R20

    En mjukare fena funkar bäst i lättare vindar då den är lättare att pumpa igång och följsammare , när de sen börjar blåsa mer funkar en medium eller styvare fena bättre, man får lättare kontroll på brädan. Med för mjuk fena får man en del otrveliga fenlyft.
    Vikt på seglare har inte så stor roll då alla seglar olika stilar.

    Rake, en fena som är mer bakåtlutad ger en lugnare säkrare gång, samt lyfter nosen på brädan. En framåt rejkad fena trycker ner nosen är lite mer och är tekniskt mer svårseglad, fördelen är att man kan ha mastfoten längre bak och få lite bättre lyft i fenan och masten mer lodrätt.

    En bakåtlutad fena funkar bäst i hårdvind, framåt rejkad i lätt mellanvind.

    Mina erfarenheter. En fena som är kanon för en bräda och seglare kan vara helt fel för en annan seglare, då allt spelar in, bräd modell, segel märke, seglings stil mm. Det bästa är att låna polarens fenor och testa så mycket som möjligt och sen bilda sig en egen uppfattning vad man gillar.

  • swe-31

    Medlem
    29 september, 2008 vid 14:02 som svar på: Skåneserien Hässleholm 27:e September

    Nu finns det lite mer att läsa på http://hem.passagen.se/skaneserien/

  • swe-31

    Medlem
    28 september, 2008 vid 18:54 som svar på: Skåneserien Hässleholm 27:e September

    Det blev en superfin höstdag med sol och vind.

    Fyra bra race och ett avbrutet. 9 st deltagare på linjen. Vind 3-10 m/s. byig insjövind. Riktigt kul klassisk fembojars bana.

    Bilder och resultat kommer snart upp på Skåneseriens hemsida.

  • swe-31

    Medlem
    26 september, 2008 vid 20:41 som svar på: Skåneserien Hässleholm 27:e September

    Prognosen verkar ju ok.:smile: 4-8 m/s väst, det blir nog bra racing.

  • swe-31

    Medlem
    25 september, 2008 vid 10:31 som svar på: Slutresultat F2 Speed Challenge i Klagshamn

    Här är en til

  • swe-31

    Medlem
    24 september, 2008 vid 19:46 som svar på: Fenproblem

    Klipp av topp/botten på vanlig ölburk, fin plåt att lägga mellan på sidorna, med lite epoxi sitter den fint.

  • swe-31

    Medlem
    22 september, 2008 vid 11:22 som svar på: Dålig kvalitet på RSx

    Här kommer lite mer intresant gällande FOD och RS-X.

    http://www.formulawindsurfing.org/filez/news/080916/Brief_IFCA_FOD-Ceri.pdf


    Samt ett öppet brev från.

    Svein Rasmussen open letter – The Formula One Design

    I participated in LA 1984, the first Olympic games of windsurfing. My sailing then extended 10 years on the PWA tour, competing on race boards, slalom boards and in the wave discipline as well. I later started Starboard, which has been the windsurfing board market leader for 6 years in a row.

    The reason for my letter is that I would like to share the following with you:

    When the Formula windsurfing class asked us to work with them on a Formula One design concept for the Olympics, I had to think about it long and hard as I was believing that we needed a light wind alternative, a set of equipment that could also work in 2– 5 knots, thus energize all the light wind areas in the world. Then my mind turned to the IMCO class.

    This class had equipment that worked great in light winds. The IMCO class was very much marketed and heavily supported by the national federations for 12 years, yet the day it no longer had a Olympic medal, it was proved that the class was ”artificial”, as no one continued to participate in it. That proved to me that at this stage in time, the majority of windsurfers that wish to compete on an Olympic style course, are mainly interested in competing in planing conditions. I like to compete in light winds as well, but I am in a small minority today and must accept that.

    The RSX was ”artificially” born, the equipment style selected was never raced in large fleets, medals were made available, the national support was made available and a limited amount of sailors will participate until the class will be taken off the Olympic program and then most likely disappear just like IMCO did.

    This ”artificial” participation is what we want to avoid, to stop the decline of participation in Olympic windsurfing classes. We want to propose racing on a style of equipment that has drawn more competitors than RSX or IMCO over the last 8 years, and still does.

    The FW class has more international competitors despite the fact that it has no Olympic medal and no national association support, thus it has become popular because the kit is what most racers would like to compete on today. Further, I would have liked to see a class where different manufacturers could have equipment available, but frozen for 4 years at the time.

    We however understood that this is still to early for ISAF to accept, so we happily gave our support to the FOD program, and our goal is very simply:

    Create an Olympic class that draws participants not only because it’s Olympic, but because it’s a class sailed on equipment that sailors actually prefer to race on.

    Thanks for your support.

    Svein Rasmussen

    For more information on The Formula One Design click here .

  • swe-31

    Medlem
    16 september, 2008 vid 09:14 som svar på: Dålig kvalitet på RSx

    http://www.youtube.com/watch?v=iLkwFWxLtQU

    En liten film om FOD med vår favorit tjej.

  • swe-31

    Medlem
    13 september, 2008 vid 18:31 som svar på: Slutresultat F2 Speed Challenge i Klagshamn

    Får nog lägga till 80 l och 6.3 till listan, men det funkade inte.

Sida 17 av 23
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications