swe-31
Forumsvar skapade
-
En liten film från grillkvällen, enjoy.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=hlwCA-4Mxu4&list=HL1345242128&feature=mh_lolz”]Agony of Choice Live Halmstad July 2012 – YouTube[/ame]
-
Det är Ka första formula segel någonsin, ta och köp mitt Maui sails istället, riktigt bra grejer till bra pris. Bara att PM mig.
Det är svårt att få till ett bra formula segel på första försöket, de andra tillverkarna har ju hållit på i över 10 år så de vet vad som krävs och hur man testar fram det. Många märken har ju inte lyckats och lagt av.
-
Det blev inga fler race:mad2:, men vi hade en riktigt bra grill kväll och lång natt i Tylösand.
-
Jag har ett 11.0 maui sals Tr6 xt 2010 med tillhörande 5.50 mast till salu.
Maila mig daniel@tillbergdesign.se
-
52 deltagare, 1 race idag i lätta vindar.
-
Bilen packad och klar. Prognosen ser lite tveksam ut. Får hopps på sjöbris. Men Halmstad brukar alltid leverera vind. Vi ses imorgon.
-
Har seglat med den typan av segel som du har och de var dåliga redan när de kom, spelar ingen roll hur du trimmar det, det var därför jag skrev att du skulle byta till ett nyare segel. Att du sen dessutom har fel mast gör inte saken bättre.
Seglen var helt omöjliga att segla med med otrolig bukvandring på de stora storlekarna, 2004 kom bred mastficka och det var en revolution.
Brädorna var också smalare till dessa segel och fenorna mindre lyft i.
Man ska eftersträva att ha segel, bräda från ungefär samma år, det funkar bäst då de är utvecklade för varandra.
Bilden.
Eurocup i Italien 2003, jag som har SWE-131. -
Inget fel på dina prylar utom ett, seglet, byt ut är mitt råd, med det seglet kan du aldrig bli av med din bukvandring.
Sorry, men det är mitt råd.
Med ett bättre segel kommer du att flyga iväg utan besvär. Inget fel på bräda och fena.
580 masten kan nog vara lite för styv, är ju tänkt till en 12.0-12.5.
-
Bild på seglet så vi kan se hur det är riggat.
-
Mer fakta behövs för att kunna hjälpa dig.
Bräd typ, årsmodell, fena, storlek, typ, segel märke, årsmodell, mast.
Har du justerbart uthal ? om inte så vore det det första jag skulle sätta på. Att segla 11 utan justerbart uthal det funkar inte.
-
Prognosen ser bra ut för helgen, ska bli kul att komma ut och köra lite race igen.:wink:
Spännande att se alla nya brädor och segel.
-
Söndagen var supernice, med sol och lätta vindar 4-7 m/s:cool2: och platt vatten. Perfekt för 11-12.0 seglingen.
Många bra timmar på vattnet båda dagarna.
-
Jag har anmält mig, ska bli kul att komma igång efter en otroligt lång och kall vinter/vår.
-
Nu har vi fått byta ut surfsegel till skridskosegel även här nere i Skåne. En liten film från igår.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mOeMK2KdKOU#!:laugh:
-
Om det är ett formula segel vi prata om så brukar man släppa 5-10 cm beroende på segelstorlek och hur mycket det blåser.
På kryss brukar man ha 2 cm kvar i normal fallet, de extra cm är bra att ha så man kan ”döda” seglet om det blåser upp ordentligt, då kan man alltid ta sig in.
På kryss justerar man hela tiden i byarna +-3 cm. Släpper för att få mer drag mellan byarna, drar lite extra för att få bättre höjd i byarna.
På halvind släpp ca 5 cm, släpper man för mycket tappar man mastfots tryck och brädan flyger upp i luften.
Djup slör släpp 8-10 cm så att seglet ligger mot bommen fram till tamparna.
Blåser det mycket släpper man mindre. Fulldrag i 9.0 14-16 m/s så släpper man inte alls, då gäller det bara att hålla i bommen och inte trilla på slören.:wink:
