 
						 
			swe-31
Forumsvar skapade
- 
Gå in på http://www.vindsurfingforbundet.com och kolla på länken under Long Distance, där står allt du behöver veta. 
- 
Har testat en hel del olika fabrikat på justerbara linor. Alla har sina för och nackdelar. Har kört med Norths ett par säsonger nu och de funkar kanon bra, men de ärgar som allt annat i saltvatten, så ett tipps är att skölja dem och allt annat i metall lite då och då i sötvatten och sen på med lite silikon spray så funkar det. Säger mannen som inte får ut sin bräda ur boardbagen där blixtlåset har fastnat. Har helt enkelt haft för långt vinter uppehåll.:wink: 
- 
24-25 Maj är det fullt ös på Haga med SWT tävling i Speed och Long Distance. Klart att dina prylar är ok. I LD kan du ställa upp med vad du har, kan du gippa och ta dig hem igen så kan du vara med. 
- 
Beror väldigt mycket på hur det blåser och hur stora vågor det är. Med bra fart och platt vatten så får man ju mycket mer lyft i fenan och kan ta riktigt bra höjd. Med lite vind och precis planing är det riktigt svårt att ta höjd, så allt från 15-45 grader är svaret. Tittar man på ett Gps spår så ser man att höjden varierar kraftigt under en bog beroende på när man får byarna och kan ta höjd för att sen falla av mellan byarna för att bibehålla farten. 
- 
Skilnad mellan F2 SX S 06 och 07 är inte stor. Farten är nog den samma. På 07 modellen har man justerbara plattor i cut outsen. Funkar kanon när det är grym chopp. Är det platt behövs de inte. Båda årsmodellerna är kanon brädor. Den största skillnaden mote en fanatic är airpipes och cut outs. Fart ? Både F2 och Fanatic är tok snabba. 
- 
[QUOTE=för övrigt ställer jag mig frågan va skåne pågarna har hållit på me i vinter knappt en ända session där ifrån fast det raporteras stormbyar därifrån var o varan dag ? Det blåser ju väst vind i varje storm, finns inga speed ställen som funkar. Vi har letat, och letat, se annan länk på detta forum. Kommer det en syd storm eller NV så blir det åka av. Skåne är kanon för speed men väst suger fett. 😡 Vi är nog många här nere som är riktigt sugna att sätta några bra farter när vinden väl vänder. 
- 
Speed nummren är också större än vanliga segelsiffror för att synas om man skulle följa ISAs regler. Man har ochså skippat nations beteckningen för att seglen är så små i speed. Vågseglarna behöver ju bara ha S internationellt. ITA-120, FRA-192 och SUI-11 har alltid sitt fulla nummer i alla fall, så detta med bara nummer i speed gäller ju inte alla eller?:smirk: Ska du tävla internationellt eller vara med i NM så måste du ha SWE i alla racing klasser. 
- 
Ja det blev lite orginellt, vi får funder på ett nytt upplägg inför nästa säsong.:wink: Från början var det bara en tävling per helg men sen har det växt och flyttats datum en hel del. 
- 
Hej Kör med SX S 2006. Är supertnöjd med den och kommer inte att byta bort den i år heller. Inte så stor skillnad mot 07 som jag har testat en hel del. Väger 71 kg. Funkar från ca 8 m/s upp till 25 m/s men den är bäst i 12-17 m/s. Segel 5.4-7.3 Till 5.4 kör jag en 28 fena. 6.3, 6.8 en 30 fena och 7.3 standard 32 fenan som är kanon bra. Med 6.8 och 30 fenan satt jag snabbaste speeden på Speed SM i höstas så det är en kanon bräda. Är väldigt förlåtanded i små shopp. 
- 
@andersbq 444366 wrote: Galet, synd att dela på freesstyle och speedgänget. Vi gillar ju att umgås med varandra. 
 Och dessutom galet att ha long distance på Haga 2 veckor i rad.Nu har du nog inte kollat ordentligt. Flera av helgerna annordnas det tävlingar i olika klasser på flera olika platser i landet. Därav de L-formade färgade fälten i kalendern. Allt får inte plats på en rad. 17-18 är det SWT Freestyle på Haga och ett lokalt LD i Klagsahamn. 
 24-25 Det är det SWT LD på Haga.Samt F2 Speed Challenge.
- 
Senaste tävlingskalendern finns att ladda ner på SVFs hemsida. 
- 
Var och kollade Skälderviken vid den senaste SV stormen. Det var högvatten vid tillfället. De stora vågorna rullade över den sydliga piren. Ingången kan beskrivas som extremt choppig med 1.5 m vågor som studsar åt alla håll mellan de båda pir armarna. Pirarna är av stora sten block och det är en rätt så smal kanal. En spinnout i ingången och man är uppe på den norra piren direkt. Så läget är följande. Om man vågar så har man nog en rätt så låg ingångs hastighet ca 25 knop för att klara choppen, väl inne tar det ju lite tid att axa upp och få till det med stancen och då är ju kanalen slut. Sen är det bara att gå iland och bära över grejorna till stranden igen. Blir svårt och jobbigt att få till 5 st bra 10s. Strippen är ca 400 m. Så på en 5 gradig skala skulle detta få 1.5 som möjlig speed strip. (sen står det ju att det är 4 knops zon i hamnen, så hamnkaptenen blir nog inte så glad om man kommer i 30+ in i hamnen.):cool2: 
- 
swe-31Medlem1 februari, 2008 vid 08:17 som svar på: NYTT DATUM, Klagshamns Speed Contest 2008, 13-14 SeptSuper nice Klang Tack 
- 
Ser kanon ut, någon som kan fota lite från land en dag som det är lågvatten vore super nice. Är det enstaka stenar eller större samlingar som går att markera ut ? Jag är på när det blir lite varmare. 

 
								
