 
						 
			swe-31
Forumsvar skapade
- 
Maila mig en bild och mått på lattan, jag har nog en sån hemma som jag kan skicka till dig. daniel @tillbergdesign.se 
- 
Ett ordentligt ryck är allt som behövs, börja rycket med bakhanden så går det lättare. 
 Kolla 35 sek in i denna video.
 [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=kbjLpFsK4pM”]Balkan Formula Windsurfing Open Championship 2011, Schinias, Greece, 22 – 25/9/2011, Day 3 – YouTube[/ame]
- 
Bra rigg och trim video 
- 
Så här ska det se ut. Mycket buk i botten, nästan så att det tar i bommen, platt i toppen. 
- 
Lattspänning. De lattor som har cambers ska du spänna, de tre nedersta rätt så hårt så du får bra buk nere i seglet. De lattor som inte har cambers ska inte vara spända över huvudtaget. Bara så att det inte är rynkor i latt fickan. För att rigga seglet: 
 I med masten över lattor cambers. Dra nedhalet tills du har ca 10 cm kvar. På med bommen, dra uthal, ca 10 cm kvar till bomnock. släpp nedhal helt, sätt på camber från botten och jobba dig upp, lägg inte ner seglet hårt på marken då lossnar de igen, dra nedhal så du maxara seglet.Cambers hoppar aldrig av på ett north om du har nedhalet spänt. du kan ta av bommen och flippa seglet fram och tillbaka lätt. Se bifogade bilder, Ett maui sails, men ditt North ska se likadant ut. Kolla in formula guiden på SVFs hemsida, den hjälper dig.:wink: 
- 
swe-31Medlem26 september, 2011 vid 14:48 som svar på: Final i SWt formula & Bic Getskär 24-25 septRapport från tävlingen http://svfformulacup.blogspot.com/ 
- 
typ 10 min om det står NP på den:smirk: Beror som Mattias skriver mycket på hur du behandlar masten. Segling och riggning är nog det som sliter minst på masten. Värme och transport är det som är farligast. Är masten dålig eller felkonstruerad går den oftast av direkt vid första riggningen eller vid första seglingstillfället. Finns många bra race master som är 4-5 år gamla. Lämna aldrig ditt segel uppriggat i solen, det är det som dödar flest master, ska du pausa mer än 10 min släpp nedhalet. lägg seglet i skugga eller boardbagen över masten. Bommar håller oftast riktigt länge, förstärker man de gamla modellerna runt frontbeslaget som är den svagaste delen så håller de hur länge som helst. På master VM nu senast seglade jag och några till med vår gamla HPL bommar från 2003. Och den kommer jag även segla med nästa år. Gulftech har även de klarat sig riktigt bra, bara att byta grepp på dem. 
- 
Ny Formula från Exocet 
- 
Då Kona är importör av Exocet i Sverige så lär vi nog aldrig få se denna bräda då det är en ren konkurent eller?:confused2: Stort + att någon försöker utveckla raceboard ett steg till. 
- 
Film från tävlingen. Ulf och Per är med. [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=7uxyhnwMLxI”]FW2011 – YouTube[/ame] 
- 
Hej 
 Om det är en SB 158 du har från 2004 så skulle jag rekomdendera dig att behålla den och leta efter ett bättre segel. Drake fenan är också helt ok.De flesta säljer sina begagnade formula segel nu på hösten eller på våren när de fått sina nya segel. En bra begagnad rigg segel+mast kan du få för ca 8000:- . Titta efter segel som inte är äldre än 2 -3 år. Det har hänt mycket med vindregistret på dem sen 2004. Jag som väger 74 kg kör med 11.0 som största segel, planar upp med det i 4 m/s. Finns även tyngre seglare som har 11.0 som största segel. 11.0 funkar riktigt bra till sjöbris segling på sommaren. Vill du gå större har ju NP och severene 11.8. De andra 12.0, det tillverkas inga 12.5 segel idag. Ingen tillverkare har gjort dem på ett par år. En 10.0 är framtagen för vindar 10-15 m/s och är inget lämpligt lättvinds segel, saknar buk, bottendraget. 
 om du kompleterar med en 11.0 så kommer du klara dig riktigt bra. Uthalstrimmet är otroligt viktigt att jobba med så att du kommer igång. Har du inte det så spelar segelstorleken ingen roll. Till 11.0 går det att använda en bra styv alu bom.Vill du beställa en helt ny rigg så ta kontakt med butik nu, de lägger beställningarna i mitten på november för leverans i mars för Formula segel. 
- 
Det blev bara ett race för juniorerna sista dagen, sen lade sig vinden. Efter det försökte man genomföra ett fun race för sponsorerna men de flesta bröt då det inte blåste något. Resultat från tävlingen finns på http://www.fw2011.dk 
- 
Lite bilder på nya JP brädorna. 

 
								
