swe-31
Forumsvar skapade
-
Ett par saker som bör tillföras.
En formula och en slalombräda är lika kännsliga för dingar. Formulabrädans storlek gör oftast att man får dingar på den vid i och urstigning i vattnet, slår i stenar mm. Vid kastfall spelar det ingen roll om det är en slalom eller Formula. Det är ju samma konstruktion, material. En freeride bräda är i andra material som klarar mer missbruk.
Vill man ta hand om sin formula när man är osäker i början kan man limma på lite liggunderlag, rör isolering eller liknande på känsliga ställen (nosen).
Formula experinece är en mycket bra bräda, byggd i tåligare material och riktad till nybörjare, juniorer och freeride seglare, Inte den senaste designen, materialet, därav det lägre priset.
Det går utmärkt att köra mindre segel som 7,5-8.0 på en formula bräda, de flesta små tjejer och juniorer använder det. Det viktiga är att man även väljer en mindre fena som passar till typ 64 cm. Det funkar inte med 70 cm och litet segel då blir det helt fel balans, som att köra breda racing däck med en 1.2 liters motor på en nissan micra, ingen bra kombination.
För att komma igång tidigt är det viktigt med valet av segel, ska vara typ racing eller free racing med minst två cambers, camberlösa segel funkar inte, för att komma igång tidigt måste man ha en bra profil i seglet från början samt kunna segla det bukigt. Uthalstrim är ett måste. Äldre segel är oftast för plana och funkar inte så efter 2004 är det man ska ha.
Har blivit omseglad av flera juniorer (50-55 kgs) i lättvind med 8.0 då jag seglat 11.0, teknik, seglaren vikt, trim mm är det som avgör.
Hur man klarar av stora segel i mycket vind ? Trim och teknik till 80% sen lite styrka. En modärn rigg på 10.0 klarar du att plana från 6 m/s och hålla upp till 12-13 m/s.
Det mesta justeras med uthalet och lite med nedhalet. Ulf SWE-8 seglar oftast 1 kvm mindre än oss andra och ligger ändå hela tiden i toppen på Svenska cuppen Så det går bra att segla små segel. Ulf segelar alltid med extremt bukiga segel men med max nedhal.En formula slår en lättvinds slalom på allt utom halvind och gippar, men det är ju det slalombrädan är designad för.
En liten video med både slalom och Formula så kan ni ju själva avgöra om det är någon skillnad i manöverbarhet. Teknik är allt.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=NpzEfN4LIzs”]YouTube – Formula Windsurfing Casero[/ame]Formula experience med alu bom, två camber segel av mindre modell typ 8.5
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=vEGzsHqG9fE”]YouTube – Formula experience Fouesnant[/ame] -
http://www.youtube.com/watch?v=sJ7cgztFyNc&feature=player_embedded#!
Film från Norsk TV, Formula börjar vid 4:00
-
swe-31
Medlem21 september, 2010 vid 09:30 som svar på: Int Formula SM, Int Bic RM, 18-19 Sept GetskärEn lite längre rapport finns nu på http://svfformulacup.blogspot.com/
Vinnarna i Formula och Bic klassen
-
swe-31
Medlem20 september, 2010 vid 09:28 som svar på: Int Formula SM, Int Bic RM, 18-19 Sept GetskärRiktigt fin segling på söndagen. En hel del vind på slutet.
Stort Grattis till Robert som försvarade sin SM titel.
Marcel vann Bic Techno KLM.
En längra rapport kommer snart.
Här är resultaten. och en länk till bra bilder. http://www.gess.info/bilder/2010/SweTour/
-
swe-31
Medlem16 september, 2010 vid 09:00 som svar på: Int Formula SM, Int Bic RM, 18-19 Sept GetskärNu ligger total listan för SWT Formula på SVFs hemsida om det är någon som vill kolla läget inför helgen.
-
swe-31
Medlem15 september, 2010 vid 07:17 som svar på: Int Formula SM, Int Bic RM, 18-19 Sept GetskärSSF har nytt tävlingsreglement för 2010.
Kolla in punkterna 1.15, 1.17, 3.4, 3.10
http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_1537/ImageVaultHandler.aspx
RM har utgått och ersatts av KLM.
Endast Svenskar eller boende i Sverige kan bli SM mästare, nytt för 2010.
-
Kort rapport. 11 riktigt bra race på två dagar med bra vind. 4 Svenskar på plats SWE-92 vann.
En längre rapport från tävlingen http://svfformulacup.blogspot.com/
Det fanns många med kamera i hand så bilder dyker nog upp snart.
-
Det brukar vara ett kom igång läger varje vår.
Kom ner till Åhus på Skånesreien så hjälper vi dig, en perfekt ingångsport där vi kör lite bana på ett enkelt sätt. 25 september.
Många som kan hjäpa dig med trim och teknik tips.
-
Efter att ha haft en massa olika mindre bra förlängare så valde jag till slut rätt.
Köpte NP MXT, Har seglat med dem de 3 senaste säsongerna utan några som helst problem på mina formula rigger. Till och med orginaltampen kvar, har aldrig hänt tidigare, då bytte jag tamp 2 ggr per säsong.
En dyr men riktigt bra förlängare, Rekomenderas.:laugh:
-
Bra fråga.
Väger 74 kg.
Har en fena som passar varje segel, viktigt att inte ha för stor fena med mycket lyft när det börjar blåsa, ibland kan man köra länge med det stora seglet men byta till en mindre kraftfull fena. Alla fenorna är 70 cm men med olika profiler. Har även mjukare fenor ju mindre det blåser, en medium för hårdvind.
11.0 4-9 m/s
10.0 7-13 m/s
9.2 12-16 m/sSen en annan viktig aspekt är hur stora vågor det är, är det platt vatten inomskärs kan man segla med större segel, är det som i Halmstad med 2-3 m vågor som snabbt bygger upp så seglar man med mindre segel som är lättare att hantera.
-
Kul,
Måste träna lite inför SM så jag kommer. Några andra som planerar att åka ?
-
swe-31
Medlem2 augusti, 2010 vid 17:47 som svar på: Nordic Championchips 2010, 13-15 aug. Sola, NorgeSWE-31 och SWE-8 kommer.
-
Sista dagen på VM bjöd på mycket litet vind och seglingarna kom igång mycket sent på dagen. Det var tydligt att seglingsorganisationen inte klarade av det stora antalet seglare som fanns i tävlingen, sena starter, långa pauser, sena resultat mm gjorde att allt kändes lite segt. Endast en segling kunde genomföras där Erik gjorde en ganska bra segling och kom 25:a i silverfinalen. Adam blev nedseglad i starten av babordsstartande brädor och hade inte en chans, när han kommit upp var det långt till toppen. Adam slutade ändå totalt på en fin 29:e plats och Erik blev 104:a i det 160 man stora klassen. Grabbarna har nu seglat brädan ett år och börjar så sakta närma sig de bästa. Förra året kom ingen svensk ens till Gudlfinal och i år hade Adam två platser bland de tio bästa.
Att segla utan centerbord är en kunskap som vi inte haft vid sidan av Formulaseglarna och vi borde få lite kunskapsöverföring från den sidan. Konaklassen har ju lärt de svenska seglarna att segla bra med centerbord men Bic (och RSX) måste kunna seglas på båda sätten. Pumptekniken är en annan viktig ingrediens som vi inte behärskar till fullo. Vi har lärt oss massor här på VM:et men det måste övas.
Det är nu flera duktiga Kona och Bic seglare som kommer att börja segla RSX nästa år och då gäller det att ännu bättre utnyttja internationella kontakter, ex Starmakers som är ett samarbete med Polen, Danmark och ett par länder till. Framförallt Polen har mycket duktiga tränare och detta steg kan sätta Sverige på kartan igen när det gäller internationell brädsegling. I år var Adam i topp fem-sju när det gäller nationer i VM:et och med ett par år till med denna typ av bräda kommer de svenska seglarna att kunna hävda sig internationellt och då ska vi ha en bräda igen på OS. Just nu är de franska, holländska och engelska seglarna de bästa och med stora resurser till sitt förfogande i form av bidrag, tränare, båtar och utrustning. Många andra mindre länder satsar också hårt på Bic klassen som inkörsport till RSX, Hongkong är jättebra, Singapore har en heltidsanställd norsk (!) tränare mm.
All in all, lite stolpe ut för Adam o Erik men ett jättekliv framåt för svenska brädsegling. Vi närmar oss världseliten med stormsteg och har nu genom den starka tillväxten på ungdomssidan Bic och framförallt Kona klassen en kul tid att se fram emot.
