swe-31
Forumsvar skapade
-
MacTS;607912 wrote:det kan man tycka…men jag gissar att det inte blir helt enkelt då det är 2 kommersiella aktörer som har hand om de respektive lägren
Svar på era frågor och spekulationer.
En aktör har tidigt tagit kontakt med SVF (Joakim, Kona nordic) och frågat om det är ok med datum och att arrangera ett läger med Jesper V. Då inget annat var planerat denna helg så sa SVF ok till detta.
Senare fick jag reda på omvägar att det planerades ett läger i Karlstad samma helg, försökte då att byta datum på något av lägren. Jesper V har ett tight schema och kunde inte något annat datum. Arrangören i Karlstad ville inte flytta på sitt läger fick jag höra på omvägar då det är öppningshelg för deras surf center.Så då fick det bli två läger för formula samma helg. Lite tokigt planerat (eller oplanerat :confused2:) men ändå kul att det händer så mycket i formula klassen.
Karlstad arrangören har inte varit i kontakt med SVF officiellt vid något tillfälle men vi vill ändå promota lägret som främjar utvecklingen av formula klassen vilket SVF stöder.
Ser gärna att det blir fler läger och camps under säsongen, vi får se om vi kan få ihop något i höst med lite nya seglare. Hade varit kanon om Jesper B och Jesper K kunde köra något.:laugh:
Daniel Nerhagen Formula ansvarig SVF.
-
Jag har anmält mig.
-
Joachim_Larsson;599625 wrote:kolla in vad Gonzalo säger om den nya Formulan…
http://www.exocet-original.com/news/newsdetail.asp?Number=206Kul att läsa, även en så erfaren kille som Gonzalo gör feta nybörjar misstag, Nya segel utan koll på trim, för mycket nedhal, fel segelstorlek, missar layline och får dubbelslå, och sen dessutom lyckas köra på en påse, ja då vinner man inte vad man än står på för bräda eller om man har en Kashy.
Hans berättelse låter precis som min varje år efter säsongens första SWT tävling.
Kul att det är bra trim, rätt val av segelstorlek och taktik på vattnet som avgör och inte årsmodell eller märke på utrustning.
-
En av de första stora tävlingen för säsongen, Sydamerikanska mästerskapen.
Kul med helt olika märken topp 3. Visar att all utrustning är bra, bara att hitta sin egen kombination.
Equipment. Here is what a few of the guys registered:
1:a Paulo dos Reis
Board: Patrick Diethilm Design; Fins: kashy 72 cut, kashy 70 and Ifju 73 cut.
Sails: North Warp Proto 2010 – 12.0, 11, 10.
2:a Wilhelm Schurmann
Board: Starboard LWR; Fins: Kashy 70, VMG 70 and Z 70.
Sails: Neilpryde RS Evo II 12, 10.7 and 10.
3:a Gonzalo Costa Hoevel
Board: Exocet Formula 2010; Fins: Kashy 72 cut, Kashy 70.
Sail: Maui Sails TR6 12, 11 and 10.
4:a Mathias Pinheiro
Board: Starboard 160; Fins: z1 S- , kashy 72 cut xs.
Sails: RS-6 11.6, RS6 10.7 and Gaastra Vapor Technora 10.0
5:a Guillermo Arglig
Board: F2; Fins Kashy 70……
Sails: Maui sails TR5 11 and 10.0
Matheus Issac
Board: Starboard 160; Fins: Kashy 70
Sails: Neilpryde Evo II 10 and 10.7
Ricardo Conde:
Board: Starboard 160; Fins: Kashy 70 and Kashy 72 cut
Sails: Neilpryde Evo II 10.7 and 12, and Rs Racing 9.
Alberto Issac
Board: Starboard 160; Fins: Kashy 70 and Kashy 72 cut
Sails: Neilpryde EVO II 10, 10.7 and 12
-
En bra länk om formula fenor.
http://www.carbonsugar.com/design/everything-you-should-know-about-fw-fins/
-
Känns ju säker med ventilen riktad rätt upp i grenen NOT! om det skulle bli lite övertryck innan start så kommer det ju att kännas.
[nomedia=”http://www.youtube.com/watch?v=KIEQXIkXrPU&feature=related”]YouTube- The Darwin Awards Trailer[/nomedia][ame=”http://www.youtube.com/watch?v=0g9ssQSV6UA”]YouTube- The Darwin Awards Dumbass Rocket Car Man[/ame]
http://www.darwinawards.com/ En sida med mindre lyckade expriment.
-
Har min BM i garaget, väntar på att det ska bli lite varmare här nere i söder så att man kan testa den.
Har jämfört den med min Gaastra. Brädorna är väldigt lika, samma volym.
Den stora skillnaden är akterns utformning. Ungefär lika djupa cut outs men en mycket boxigare akter, likt starbord.BM har längre skarpa rails, gaastan är ju väldigt förlåtande i stora vågor, får se hur Exoceten klarar det, men platt vatten kryss blir BM nog grym på, mer som en F2 som hade samma rails.
Superfin kvalite på brädan.
-
Patrick Diethelms bräda. En vidarutveckling av hans tidigare design för F2.
-
Även Bic Techno kommer vara med, men med JRM status.
2009 på JSM i Vänersborg var vindsurfing med för första gången och det var en riktig succe. Otroligt kul att få visa upp vindsurfing för alla de andra jolle klasserna.
Så som junior klasserna i vindsurfing har utvecklats det senaste året kan det bli ett riktigt stort deltagande på JSM. Kul att det nu börjar komma fram många duktiga juniorer i båda klasserna.
Extra kul då junior verksamheten varit minimal de senaste åren inom vindsurfing i Sverige, men nu är det bra driv i junior seglingen igen. Många eldsjälar som jobbat hårt, och nu börjar vi se resultat av allt jobb som lagts ned.
-
Bra sammanfattning.
Som sagt, att man tycker man står rakt och sen ser att man gör något helt annat är väldigt vanligt, att foto, filma sig själv är alltid bra. Jag har fått många aha upplevelser av det.
På de nya bilderna ser det bättre ut, en sak som jag direkt ser är att du håller för brett på bommen, flytta ihop händerna, bak med framhanden, då reser sig riggen upp och du får lättare att känna balansspunkten i riggen. Du stänger även gapet mellan bräda och underlik lättare när masten står mer lodrätt upp. De flesta brukar hålla lite smalare än axlebrett eller axelbrett. Kolla in lite olika stilar.
Luta dig framåt med kroppen på kryss och bak med riggen så blir det lättare.
-
Rasmus_W;590949 wrote:Jag googlade lite på formula och försökte se om alla kör med superkorta linor. Tjejen på http://www.zhik.com/Files/Images/Class/Formula%20Windsurfing/FormulaWindsurfingTitle.jpg verkade inte göra det, av hennes rätt böjda knän att döma. Däremot ser hennes rigg ut att vara rätt ordentligt vinklad mot lovart. Alison Shreeve
Bilden på Allison är ju inte en bra seglings bild utan en show-off, för kameran. Böjer ju knäna föra att kunna ta i vattnet, Men hon kör med väldigt långa linor, kanske för att hon seglar mycket RS-X eller för att få bra kontroll i hårdvind.
Kolla in dessa killar istället, från senaste Formula tävlingen i Brasilien. De blåser en hel del därför har de lite längre linor för att få bättre kontroll.
http://www.mauisails.com/news.php?id=235, samt det finns massor av bra bilder att titta på formulawindsurfing.org
-
Korta linor, raka ben så blir det bra,segla på läkanten. Som du ser på seglingsbilden ligger seglet mot bommen ändra fram till linorna även på kryss. Hög bom är också ett måste, (näs-pannhöjd)
Se så korta linor Per Boström har, vinnaren av SWT 2009.
Seglet ser ut att ha för mycket uthal, måste vara lite buk för att seglet skall funka. Mycket uthal ger dåligt drag och bukvandring.
Severne brukar ha lite mindre nedhal än andra segel och inte så slappt akterlik som NP eller Gaastra. Vad jag kan se på dina bilder ser det helt ok ut, men är ju alltid svårt att avgöra på bild.
Brukar trampa på mastfoten när seglet ligger plant med bommen på
Topp lattan ska då falla ut fint och nästan ta i marken.
