Forumsvar skapade

Sida 6 av 10
  • swe-514

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 18:32 som svar på: Racing – vindsurfingklasser – kort information

    @longboard 392806 wrote:

    Ja det va ju kul.

    Men det finns ju ännu fler klasser;

    Raceboardklassen växer utomlands igen.
    Det finns nya raceboardbrädor från Starboard och Exocet. Plus en massa äldre modeller liggandes överallt i Sverige.

    Bic klassen verkar ju vara väldigt stor utomlands. Den borde kunna växa i Sverige också.

    Det behövs fler aktiva tävlingsklasser i Sverige.

    Har ”longboard” satt sig in i Kona OD? Har ”Longboard” testat Kona i lätt-hårdvind?

    Av alla klasser som du räknat upp finns det bara en klass (behöver troligen inte nämna vilken), som enligt mig har potential till att bli en ”Folkklass” – och därigenom bereda vägen för de Vindsurfingklasser du nämner ovan – även i Sverige!.

    Fler på vattnet desstu bättre…subjektivt påstående såklart 😉

    Riktigt kul att du, ”longboard” fixade till ett ”bredare” racingforum – så jag slipper skämmas över att skriva om Kona……:grin:

  • swe-514

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 08:46 som svar på: Racing – vindsurfingklasser – kort information

    Verkar som en RE-revolution verkligen är på gång på riktigt – dvs inte bara en massa jidder…… 😉

    Vänliga Seglarhälsningar från Rikard Almqvist ”Konadian – 100”!:cool2:

  • swe-514

    Medlem
    20 december, 2006 vid 16:12 som svar på: Nybörjarkurs hos club mistral (bahia feliz)

    @Surfjohan 354159 wrote:

    Det där fattar jag inte. Det e väl skitball att surfa med sin tjej? Istället för att behöva åka iväg på trista weekends till köpenhamn och skit, lastar man på prylarna och drar och surfar en helg på haga eller varberg ihop, och har det gött och kul tillsammans.

    Funkar bra för mig ialla fall, min tjej har lärt sig massor den här säsongen och ska byta ut freeriden mot en freestyleplanka nu till våren. Känner flera som har fått sina flickvänner att börja surfa, ju mer tjejer desto bättre för sporten!

    Precis! – fler KONOR – JIIIIPPIIIHIIII!!!!! Äntligen!

    /Den läskige………

  • swe-514

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 10:19 som svar på: [Forum] Antalet forum på Surfzone
    rabbit wrote:
    Ett enda forum skulle fungera om folk som ville diskutera tex ”konans” förträfflighet höll sig till en tråd istället för att starta en ny tråd i veckan för att skriva samma saker som redan är skrivna.

    Fenomenet är inte begränsat till de herrar som gör propaganda för en entyps-klass utan är väl ganska vanligt i stort.

    -fred, vind och snö.
    /r

    Nämen se här kommer gubben i lådan!
    Ursäkta att jag lägger mig i, men det där med – herrar – lät ganska sympatiskt – om än lite stelbent.

    Longboardformum, låter kanske lite låååångsökt i dagsläget – det får nog värka in ett tag först.

    Måsta man hålla vad man lovar? – Kanske inte om man har ett ärligt syfte/uppsåt? Man får ju inte vara för ”stelbent”.

    Jag undrar om jag skall sända någon i mitt ställe till SVF:s årsmöte, där bl a Kona Cup motionen tas upp, ve o fasa. Tveksamt om jag skulle lämna Varberg utan att vara nertjärad och rullad i fjädrar. Jag är faktiskt inte så farlig och jag hoppas inte alla jag retat gallfebern på – är det heller?

    Hälsningar från den ”driftige” Herren med ”häng”!

    (Jag kräks (too muchos) på ”gubbarna”! Hur patetisk får man vara egentligen?)

  • swe-514

    Medlem
    30 september, 2006 vid 20:52 som svar på: Snyggaste segel?
    lukasw wrote:
    V8 9.0 neil pryde, och search 5,8 neil pryde 😀 :tongue: :cool2: 🙂 :laugh: :santa: :crazy:

    Lukas W
    Hallå där hopplösa fall. Läs tipset ovan! Och i vilket fall som helst är det ute med gubbar. Shit! Nu gick retstickan på en annan retsticka. verkar i alla fall vara en påläst retsticka. Det glädjer mig.
    (För att prata klarspråk, så är detta på samma sandlådenivå som – ”Mina pappa är mycket starkare än din. Men min pappa har större….osv”)

    Keep up the spirit!

    guess who – buh!

  • swe-514

    Medlem
    29 september, 2006 vid 20:13 som svar på: Snyggaste segel?

    ….två gånger om är lågt – riktigt lågt…gloca…
    Denna tråd talar för vindtorka….för nått måste man ju göra……pojkar är pojkar – det är bara leksakerna som blir….

    Nu verkar ni fattat hur man skall tysta en irriterande retsticka!
    Svar (Tips): Ignorera=ingen påtändning och elden slocknar ut.
    Så fortsätt med denna intellektuella tråd, medans gubben åker ut på sin blommiga plana stock och njuter av naturen
    /Puss och kram från en tvättäkta Konadian.

  • swe-514

    Medlem
    29 september, 2006 vid 13:28 som svar på: Snyggaste segel?

    …..klart instabil……lita på mig….a bug in the system?…..fascinerande tråd…..men en blommig bräda ligger bra till hos mig…. och den heter………
    ….en gång är ingen gång.
    /Surfgubben

  • swe-514

    Medlem
    28 september, 2006 vid 09:15 som svar på: Kona en smart entypsklass
    Jesper_B wrote:
    Jag lovade mig för ett tag sedan att inte skriva i trådar som denna. Tar både tid och jag vet inte riktigt om det ger varken mig själv eller andra så värst mycket. Men den däringa pastorn är en fantastiskt skicklig retsticka. Flexibel eller instabil – det är frågan?

    Hur som helst vet jag inte riktigt hur min fru kom in i sammanhanget? Eller vilken relevans det har att pastorn ställer sig tveksam till att vara gift med mig? För alla som träffat mig och min hustru torde det stå bortom allt tvivel att jag är en riktigt stel tråkmåns jämfört med min fantastiska, och extremt stabilt flexibla, hustru.

    Rickard. Jobba nu vidare med att bygga en folkbrädeklass här hemma (om det nu är din läst), men försök samtidigt undvika att reta gallfeber på stora delar av etablerade vindsurfingsverige. Precis som du och en hel del andra race-veteraner som inte vindsurfat aktivt på några år kan ha lite svårt att känna igen er bland freestylare, Torörippers och andra kortbrädeseglar, har nog en stor andel idag aktiva vindsurfare svårt att förstå vitsen, eller behovet, av en stock och än mindre av en kappseglingsklass.

    Nu kommer jag INTE skriva mer om detta.

    /Jesper B

    Att gå in på privatlivet är alltid en känslig sak – hur långt kan man gå egentligen? Och det var menat som ett skämt – kanske inte speciellt kul det heller? Jag är övertygad om att din familj är lycklig med dig, och du i dom – men jag är ju en man trots allt – flexibel eller instabil? – eller både och?

    Nu känner jag mig lite utvisad (rött kort) även på detta forum (Inte bara på Formulaforumet Steffo) och gör nog klokt i att försvinna ett tag – gå upp i atomer – jaaa, kanske instabil trots allt……..

    Och ska du Jesper INTE skriva om detta något mer, så ska inte jag vara sämre. Bättre att vänta på ett longboardforum, vilket skulle vara ett gynsammare forum för mig – tror jag. (Mycket jag och mig här)

    Men det bästa, och det retar nog dig Jesper, är att jag fick SISTA ordet – om du nu håller vad du lovar vill säga. (Iaf på detta forum. Tyvärr är jag oförbätterlig). Kanske det bara är du som orkar läsa detta dravel?:wink:

    Säga vad man vill, men en skicklig retsticka det är jag nog! Är det bra eller dåligt….?

    Slutsats 1:
    Nu är det bättre att kanalisera energin på något vettigt, än att svamla runt på detta forum och reta gallfebern på alla inbilska trångsynta oflexibla hjärnor, som inte förstår poängen med att kappsegla/brädsegla en lång plan stock med ”häng” (Du har faktiskt en suverän poäng där – Jesper). Men jag förstår er – men varför bry sig? Fast det är ju klart att ett forum är ju till för alla att tycka vad de vill. Och tydligen finns det regler för det också? Så ut och Vindsurfa med det ni (Kat 3) älskar mest. Peace love and understanding. Dags att skaffa ”häng”?

    Slutsats 2:
    Dags at MOTIONERA och då handlar det inte om att pumpa RSX – om du förstår vad jag menar 😉
    /Adios – Puuuust, dags att åka ut och brädsegla KONA!

  • swe-514

    Medlem
    28 september, 2006 vid 07:58 som svar på: Kona en smart entypsklass
    SWE 514 wrote:
    Oregistrerad wrote:
    Vad är den stora skillnaden mellan en Kona och den utdöende OS mistral brädan.

    Stora lättseglade brädor med centerbord som fungerar OK i lätt och hård vind.

    Har sett bilder på R Naish när han slänger riggen och vågsurfar med en gammal Equip. Funkar tydligen till det med.

    Skillnaden ligger f f a i att Konabrädan onekligen är snabbare och mycket mer lättseglad i hårdvind än Mistralen.

    Kona-klassreglerna (internationella) blir klara, troligen inom 1-2 mån, men som det ser ut nu blir det 4 viktklasser (Som på den ”gamla goda” Windsurfer original tiden (A,B,C och D-klass) – för de som var med). Till Kona VM i nov/dec Thailand kommer det dock vara 2 viktklasser (lika mång i varje – efter invägning) och endast Aerotech Zenith 7,4 (Klasseglet).

    Till nästa år kommer riggstorleken anpassas såtillvida att: < 65 kg kör med 5,8kvm, 65-85 kg kör med 7,4 (De vägs in och delas in i två lika stora klasser,
    >85 kg kör med 9,0 kvm. Riggen kommer vara camberfri och X-ply material. Riggen är lite modernare än Mistral OD, men anpassad till Konabrädan och ska fungerar i både lätt – hårdvind (har ej testat den själv, men läst positiv kritik om den)Totalt pumpningförbud eller mkt begränsad pumpning kommer appliceras.

    Skillnaden är att Mistral har en viktklass (Dam och Herr) ett segel 7,4 och fri pumpning (Men de kanske ändrade på det när det inte är OS-klass längre. Rätta mig om jag har fel?)

    Det var väl det stora hela för denna gången.

    Jo, glömde nämna en viktig detalj: Kona har INGEN mastskena, till skillnad från Mistral OD. Mastskenan behövs inte, tack vare stephullet i aktern ( En både objektivt och subjektiv kommentar)

    ”Keep it simple stupid”

    ”Alla vindar är Konavindar”

    ”Kona – en modern longboard”

    P.s 1 Rabbit och andra Kat. 3 vindsurfare, som orkat/brytt er läsa denna ”skit”(OBS! Detta är INGEN anklagelse!), än en gång – ett longboardforum på Steffo kanske är på sin plats, innan magkatarren blir till ett öppet blödande magsår?:wink: D.s1/Retstickan

    P.s 2 Mården, RSX är inte en longboard utan en hybriddesign (per def). Och det stämmer, som Jesper B skrev att jag har varit en RSX innehavare, och till följd av det fick jag bra fysik – för att inte överdriva för mycket.
    Min uppfattning är att utrustningen och ffa om du skall tävla på hög internationell OS-nivå, med FRI pumpning (Nu är kanske du inte just den typen – även om du är elitmotionär?) så kan man lugnt säga att det är fysiskt KRÄVANDE! Kolla in RSX nya site. Där görs en intervju av Byron Shaw, en elitRSX-seglare från England. Hon redovisar där för en helt vanlig dag på ”jobbet” (Fast för henne – troligen ett ”lindrigt” krävande och KUL jobb).

    Citat – ” Jag går upp på morgonen och börjar med en cykeltur på 2-3 timmar, sedan äter jag frukost och vilar lite, innan den viktiga träningen på vattnet börjar….”
    Hur många timmar det rör sig om kan jag bara inbilla mig (Och det är troligen betydligt mer än 1 h). Så ett heltidsjobb m a o. Så extrem som Byron S behöver man dock ej vara för att ha kul med RSX. Men att RSX skall bli en stor ”folkklass” är nog inte sannolikt (Har förstått det nu :blush: ), med relativt tekniskt krävande utrustning, extremt fysisk (För det är ju klart man pumpar skiten ur sig – för att inte ”kompisen” ska komma före. Lyckos er som är befriade från tävlingsdjävulen…. :wink:). Lägg där till ett pris på 35 000 kr på ett nytt kitt, begagnatmarknaden i Sverige är just nu stendöd). Men jag anser trots allt att RSX har sitt berättigande som OS-klass för tillfället.

    P.s 3
    Till Jesper B
    ”att bli vid sin läst” Många klischéer blir det…..
    Det känns alltid tryggt att håll sig till det man kan -och jag kan inte ett skit om SUP:ar….ännu.

    Flexibelt sinne – ja – men är din kära hustru lika imponerad av det? För även om jag diggar denna egenskap hos dig – men att vara gift med dig …..Näh:grin:

    Skulle verkligen vara kul att se dig, Jesper, även på kappseglingsarenan med lite mer finlirtaktik. Men troligen ses vi då på startlinjen och inte vid mållinjen -eller?(Stippetaktik:wink: )
    D.s 3

    /Kära Hälsningar från en Vindsurfingvän (med stort kappseglingsintresse) – tro det eller ej – alla Kat 3 surfare. (Nog smörat……:tongue: )

  • swe-514

    Medlem
    27 september, 2006 vid 11:19 som svar på: Kona en smart entypsklass
    Oregistrerad wrote:
    Vad är den stora skillnaden mellan en Kona och den utdöende OS mistral brädan.

    Stora lättseglade brädor med centerbord som fungerar OK i lätt och hård vind.

    Har sett bilder på R Naish när han slänger riggen och vågsurfar med en gammal Equip. Funkar tydligen till det med.

    Skillnaden ligger f f a i att Konabrädan onekligen är snabbare och mycket mer lättseglad i hårdvind än Mistralen.

    Kona-klassreglerna (internationella) blir klara, troligen inom 1-2 mån, men som det ser ut nu blir det 4 viktklasser (Som på den ”gamla goda” Windsurfer original tiden (A,B,C och D-klass) – för de som var med). Till Kona VM i nov/dec Thailand kommer det dock vara 2 viktklasser (lika mång i varje – efter invägning) och endast Aerotech Zenith 7,4 (Klasseglet).

    Till nästa år kommer riggstorleken anpassas såtillvida att: < 65 kg kör med 5,8kvm, 65-85 kg kör med 7,4 (De vägs in och delas in i två lika stora klasser,
    >85 kg kör med 9,0 kvm. Riggen kommer vara camberfri och X-ply material. Riggen är lite modernare än Mistral OD, men anpassad till Konabrädan och ska fungerar i både lätt – hårdvind (har ej testat den själv, men läst positiv kritik om den)Totalt pumpningförbud eller mkt begränsad pumpning kommer appliceras.

    Skillnaden är att Mistral har en viktklass (Dam och Herr) ett segel 7,4 och fri pumpning (Men de kanske ändrade på det när det inte är OS-klass längre. Rätta mig om jag har fel?)

    Det var väl det stora hela för denna gången.

  • swe-514

    Medlem
    27 september, 2006 vid 07:35 som svar på: Kona en smart entypsklass
    Jesper_B wrote:
    Rickard Retstickan Pastor A
    Du misstolkar mig totalt (kanske med flit). När jag säger att vindsurfer orginal kan vara, jag skulle till och med våga säga borde vara roligare att surfa på än konan, så handlar det om precis det jag skrev om – surfing! Det jag skrev om oven var surfing utan segel, med eller utan paddel samt longboard vågsegling i stora vågor i lättvind. Allt detta är rätt stora sporter och det finns bra utrustning för detta. Brädorna är på långt håll rätt lika Konan. Konana outline är helt enkelt tagen från dessa brädor. Ursprungligen var dessa shapade i samma Clarfoamblock som togs fram för att göra tandembrädor. Sålunda är de flesta SUP (stand up paddle boards) 12 fot och 6 tum långa. De är lite tjockare än vanliga longboards (dvs 9 – 11 fots longa surfbrädor, surf som i surf utan segel) men är mycket tunnare än konan, har en helt annan häck, fenan eller fenorna längst bak, inget centerbord mfl avgörande skillnader. Dessa brädor är som sagt gjorda för att svänga på och i riktig surf och passar allt ifrån nose rides i Lejet till stora double head vågor som inte är allt för extrema. Tja grabbar som Laird mfl tubar i och för sig på sina SUPs så med rätt surfare klarar de rätt extrema förhållanden. De passar som sagt även finfint för vågsegling i extrem lättvind. Börjar det blåsa mer tar man fram sin mer traditionella lättvindsvågis.

    Jämfört med dessa SUPs är konan inte speciellt surfvänlig och min gissning är som sagt att surfer orginal är en bättre SUP än en Kona.

    Joachim L
    Att sedan konan är en mycket bättre vindsurfingbräda i allt från stiltje och plattvatten till 15 sekundmeter och grov choppig sjö är en helt annan sak. Just för att den skulle funka i dessa förhållanden gör att den inte är en speciellt lämplig som SUP, och inte heller har en chans mot en Formula i 6 m/s.

    Restsickan igen
    Bilden på Gustav på Lejet är skitfin. Ljuset, vågen, shortsen, stancen – allt ser riktigt bra ut. Jag har både vågseglat och longboardsurfat Lejet och vet hur fint det är. Min 9’0 Katzuma performer är grym på att plocka flacka långsamma vågor och när jag skulle surfa Lejet med den trodde jag att jag skulle få hur mycket som helst. Jag var riktigt förvånad över hur pass sega de ganska cleana vågorna var. I de förhållanden är en 10′ noserider eller än bättre en 11′ SUP nog den idealiska brädan.

    Det ändrar dock inte på fakta vad gäller Konans prestanda som SUP. Ut i lite hårigare förhållanden så är jag rätt säker på att vi alla skulle märka det (fasen vad tvärsäkert jag uttalar mig om en bräda jag inte ens stått på – men jag har kollat in den rätt noga och snackat med duktiga surfare som provat den).

    Återigen: Konan bygger på en riktigt bra idé. En bräda som barn och vuxna ska lära sig vindsurfa på SKA ha centerbord, då blir de första stapplande försöken oändligt mycket enklare. En lång smal bräda går mycket bättre i icke-planande förhållanden än en bred och kort. Jag håller med om att konan, och liknande brädor, är en riktig allrounder. Men som med de flesta kombiverktyg, kan den inte mäta sig med mer specialiserade verktyg. En äkta SUP surfar garanterat mycket bättre. En Formula varvar Konan flera gånger om i 6 m/s, en kompakt freeridebräda är betydligt livligare i 8 m/s. En freestyle … en våg…

    Återigen. Konan fungerar nog både som en helt ok tävlingsklass och är garanterat en lämplig familjebräda. Precis som en vindsurfer orginal kan den fuska som longboard/SUP, men det vette 17 om den är bäst på något.

    Jag tror min poäng är gjord. Leve alla typer av brädor! Sluta dock att lura er själva att tro att EN typ av bräda är bättre i en mängs OLIKA förhållanden som FLERA andra OLIKA typer av brädor är specialiserade på.

    Jag vill inte dissa Kona eller någon annan bräda, men tycker inte heller att man ska dissa en Formula för att den inte går bra i 2 m/s (det är den inte byggd för) eller en freeridebräda för att den inte tar lika mycket höjd som en centerbordsbräda, eller… nej nu börjar jag bli rejält tjatig och trött på mig själv.

    Jesper B

    Jag ber om ursäkt att jag missförstod dig (det var ej med flit) – jag glömde bort vad Torö var för något place. Var faktiskt där och körde funboard i vågorna och gjorde allt för att missa stenarna – long time ago!). Dessutom skrev jag tidigare att det MESTA inte hänger på riggen (angående Konans hårdvindsegenskaper i citatsvar), när du skrev MYCKET hänger på riggen. Förlåt! För att detta inte ska mynna ut i något missförståndsrapparkalja så behövs ett förtydligande från min sida -Jeppe. Jag har skrivit om det på annat forum, kanske inte i klarspråk, och då om RSX ”som ”ide´klass”.

    Jag har ALDRIG påstått att Konan är bättre på allt. Jag tycker att Formulaklassen är en ascool och häftig på alla sätt. Vindsurfingens F18. Jadranimäj vad fort det går på kryssen i från 4-5 m/s. Hybrider är en kompromiss (godkänt på allt, men ej bäst på nått – förutom att vara en kompromiss på Formulasegling) och verkar ännu inte slagit så stort bland segel och vindsurfingklubbar (iof har de bara funnits i 1år).

    Mitt påstående är att Kona OD konceptet är den brädklass som i dagsläget är den mest lämpliga att få accepterad i seglarklubbar om chansen fås.
    (Brädseglingens Laserjolle, men roligare såklart (Subjektivt:wink: )

    Vidare, Konaklassens succe kommer gynna alla grenar av vindsurfing (Min övertygelse). Kanske det är så att den t o m kan rädda Formulklassen i Sverige från att tyna bort helt, och i vilket fall som helst bidraga till dess populäritet (Det förtjänar Formulan). troligen gynnar det även RSX-klasen. Nog fjäskat om det. Det borde i a f framgå vad jag tycker om Formula och alla andra vindsurfinggrenars behovsrättighet vid detta laget.

    Nu tänker säkert Starboard”ligan”: ” Är det nått som räddar formulan så är det Phantom OD klassen”. (En Prodigyliknade hybrid – ett påstående enbart taget från att sett brädorna på bild, så ta det för vad det är..)

    Jesper B, jag har pratat med SVF och de har sagt att de inte är intresserade av att sanktionera Kona cup nästa år (Den här gången tänker jag inte hänga ut vilken person jag pratat med – justare så:wink: ) Överhuvudtaget är longboardintresset i SVF milt uttryckt – ljumt!

    Så till alla kategori 3 surfare :cool2: (De som inte passar in i Jesper B:s klarsynta systematisering och kategorisering i mellanmjölkens land (Snott från J. Gardell :laugh: )
    Kanske det är en bra ide´att starta ett longboardforum här på Steffos eminenta site? Så slipper ni få magkattarr när ni ser SWE 514 i framtiden.

    Jag tänkte fortsätta använda dig Jesper i ”marknadsföringskuppen”. Även om du inte orkar/vill angagera dig i entypsklaser och dittan och dattan, så bidrar du med mer än du tror. Nedan är ett citat från dig skrivet på Formulaforumet (steffo) tidigare i år (Swedish windsurfingtour 2006) och i o m att detta är ett öppet forum så borde det vara okey. Du får gärna kommentera detta påstående, dvs om du fortfarande står för det idag. Jag tycker detta är som musik i mina öron.

    ”Då tänker jag inte enbart på vindsurfingklubbarna utan även på seglarsverige. Formula vindsurfing är en seglingsklass bland andra. Vi borde ”utnyttja” seglarförbundet mycket mer och aktivt få seglare i andra klasser att upptäcka oss. Som gammal jollekappseglare och KSSSare är det slående hur jolleseglare nästan alltid kommer fram och är nyfikna på vår klass när man råkar segla bland bland dem. Dock finns inte vi med i deras tränare och klubbars medvetande vad gäller olika intressanta klasser. Den dagen en KSSS tränare inte avråder utan till och med rekommenderar sina optimist, e-jolle, eller 420 seglare att välja vindsurfing som nästa klass – då är vi hemma!”

    Så vad skall vi göra nu – hur ska vi komma hem?

    Nu tycker även jag, att jag blivit tjatig (låångrandig)!

    Mvh Rikard, som beundrar ditt flexibla sinne – Jeppe (om jag får kalla dig det vill säga?)

    P.s Jag håller på att lura in ”Stippe” i Konakappseglingen. Han verkar ha nappat, när jag sa, att han inte hade en chans mot mig. Och att mina tidigare framgångar på kappseglingsbanorna berodde på materialet (Dvs utrustningen. Han Div I och jag Div II seglare) D.s

  • swe-514

    Medlem
    26 september, 2006 vid 17:13 som svar på: Kona en smart entypsklass
    adde wrote:
    Återpostar denna bilden på Gustav på en Kona i Läjet…

    paddel2.jpg
    Inte tillräckligt :cool2: för dig Jeppe?
    Ursäkta, kunde inte låta bli trots att det enligt mig skulle handla om Kona
    OD-klassen!

    /Rikardretsticka

    P.s nu börjar det hetta till igen – orkar……..:rolleyes:D.s

  • swe-514

    Medlem
    26 september, 2006 vid 17:00 som svar på: Kona en smart entypsklass
    Jesper_B wrote:
    OK, missförstå mig rätt nu. Jag har definitivt inget emot konan. Tvärt om tycker jag det är bra med alla nygamla brädor som kommer nu och gör vindsurfingen (och surfingen) enklare att börja eller fortsätta med. Jag tycker även att det är otroligt synd att det gamla stock-cruisandet som var så stort på 80-talet dog ut.

    Eftersom jag i flera flera år varit grymt nära att skaffa en SUP (stand-up-paddleboard), dvs en stor lång longboard som man använder när man paddelsurfar, tandemsurfar och vågseglar longboard i superlättvind, var jag mycket nyfiken på vad Exocet skulle hitta på när ryktet om Konan började florera. Därför blev jag också riktigt besviken när jag såg vad som kom. Jag (jag personligen utifrån mina intressen) hade hoppats på en renodlad SUP fast serietillverkad. Konan är defintivt inte det. Den är dubbelt så tjock, har ett centerbord, fenan sitter en halvmeter för långt fram och den har inte direkt en surfvänlig shape i aktern. Den är mycket mer en kompromiss mellan lättvind och hårdvindsvindsurfing än en bräda som är gjord för surfing och vågsegling. Nu finns det serietillverkade SUPs (bland annat SOS) så mitt behov är tillfredställt från annat håll.

    Man kan självklart surfa på det mesta. en gammal vindsurfer orginal är sannolikt bättre än en Kona (vore kalaskul att jämföra – Voxby plocka med din nästa gång du åker till Torö). Men vill man ha en bra SUP ska man inte välja Konan. Jag har pratat med flera ”skilled longboard surfers” som provat surfa på konan och de är inte direkt stokade…

    Som trots ovanstående tycker konan är en kalasidé och kan tänka sig att den nya uppföljarkonan som just är betydligt tunnare kan funga bättre i surfet. Hoppas den också har en vettigare häck, vettigare rails, vettigare rocker för lek i vågor.

    /Jesper B

    Håller absolut inte med att den gamla hederliga Windsurfer original är bättre dvs roligare än Konan. Gör inte Kona till nått den inte är – i båda riktningarna! Vad det handlar om här – är Kona ODklassen, som troligen kommer locka många av dina tidigare två nämnda kategorier brädseglare till att börja kappsegla – gud bevars. Och med min förhoppning att en viss avknoppning kommer att ske till alla Vindsurfingsamfund (grenar). Det är i alla fall en vision – och om det är i ett gott syfte, så får det vara hur jävla subjektivt som helst för mig!!

    Uppföljaren du menar heter Kona Surf och det är en miniatyrKona, men med lika långt ”överhäng” som storasystern (för det är en kvinna), lite smalare och lite kortare centerboard. Jag tror du kommer bli besviken även på den -Jeppe, så skaffa dig en herderlig SUP du. Tips: testa Konan innan du uttalar dig – för trovärdighetens skull – även om du har en gedigen brädseglar/vindsurfingbakgrund 😉

    Ytterligare denna förjävliga marknadsföring från en gammal Div II stofil
    /Rikard Almqvist

  • swe-514

    Medlem
    26 september, 2006 vid 15:53 som svar på: Kona en smart entypsklass
    Oregistrerad wrote:
    Det finns nog ingen anna bräda som fått så mycket gratisreklam på denna konf som Konan. Man börjar nästan undra om det finns en bakomliggande marknadsstrateg?

    Jag tror dock inte så är fallet, snarare är Kona en bräda som slår an på ett par typer av vindsurfare som annars har svårt att känna igen sig i dagens vindsurfingvärld.

    Typ 1.
    Gamla stock-race-gubbar ser en möjlighet till seriös kappsegling i en ny Kona-klass (eller i någon av alla andra märkens nya long-boards och hybrider). De som racade division 1 eller 2, eller någon av de många entypsklasserna på 80-talet kan nog göra vassa come-backer på en bräda som Kona. Vinkla brädan lätt mot lä, känna centerbordet lyfta upp brädan i halvplaning och ta höjd… inte något formularus men ändå fint flow i en lätt insjöbris! Taktik, slå på skift, lite pump. Satan detta är något som en gammal division 2 mästare känner igen!

    Typ 2.
    En kategori vindsurfare är de som helt enkelt inte har så pass utvecklad teknik att de klarar av en mer avancerad eller mindre bräda. Jag håller defintivit INTE med om att en Formulabräda kräver mer fysik än att en normaltränad person utan vidare kan ha kul på den. En elitmotionär bör ha extremt goda förutsättningar vad gäller fysik. Däremot kräver Formulan en hel del teknik för att det ska funka. Saknar man teknik och försöker kompensera med styrka blir det självklart oerhört tungt. För en aktiv typisk freerideseglare, för en freestyleseglare och för vågseglaren är dock Formulan teknikmässigt ingen större utmaning att ha kul på. Det tar ett par gånger innan man kommer på det, att hitta trim och balans – sedan är det bara att tuta och köra!

    Konan däremot kan den som inte seglat sedan 80-talet ställa sig på och känna igen känslan från en gammal 80-tals stock. 2m/s nedfällt centerbord och bara glida iväg (absolut inget att se ner på – tvärt om). Att den sedan är enklare att segla i lite starkare vindar än de gamla 80-talsbrädorna är självklart en fördel. Mycket av detta ligger dock i riggen.

    Konan (och andra liknade brädor) är därför självklart bra för vindsurfingens framtida överlevnad. Den (och liknande brädor) bör kunna locka till sig avdankade och nya blåbär, veteran-race-gubbar, barnfamiljer medflera. Om sedan varje tillverkare hittar på en entypsklass eller om de kan samla sig under en regel orkar jag inte engagera mig i.

    Däremot: Racka för faan inte ner på Formulabrädan eller Formulaklassen! Den kräver mindre teknik och styrka att ha kul på än flertalet andra idag existerande typer av vindsurfing. Visst krävs det några gånger på vattnet för att komma underfund med trim, känsla och formulans speciella egenskaper, men det klarar de flesta idag aktiva vindsurfare. Dessutom är den en av de mest extrema kappseglingsklasserna som finns överhuvudtaget – om man känner för att ge sig in i det!

    Leve alla typer av surf, vindsurf mm som får oss ut på havet!

    /Jesper B

    Jag är helt enig med dig – Jeppe, förutom att det mesta ligger i riggen……

    Vårda språket med vänliga hälsningar ”Pastor” Almqvist:wink:

  • swe-514

    Medlem
    22 september, 2006 vid 06:30 som svar på: Mellansvenska cupen final i Järfälla den 23 september
    SWE 1 wrote:
    Jag gissar att det blir mellan 30-50 glada ammatörer på startlinjen!
    Görväln kan ofta bjuda på lätta och lite kluriga vindar varför det kanske inte är helt fel att ta med sig en gammal hederlig longboard! Har ni en liggandes så ta med den för vi kommer köra rejs oavsett hur mycket/lite det än blåser! Vi har nämligen en hög med grymt fina priser som vi tycker att man ska få kämpa lite för! 😉

    Det kommer även att bjudas på hamburgare och fika på stranden!

    Så se till att pallra er ner till Kallhällsbadet, Bolinder Strand med ett lämpigt vindsurfingkit, en hundralapp till anmälningsavgiften och ett glatt humör för här ska seglas!

    Skepparmöte kl10.00 och första start kl11.00

    Skepp å hoj!




    Grymmmmt Jimmy! Du må vara ingenjör – men snacka om att: ”free your mind for the good sake” (Ursäkta min subjektivitet 😉 ). Hoppas ni får kul oavsett om det blir på gamla nybörjargrejer – pråmar (Div II brädor undantaget) eller på värsta justa top-performancehighendkittet:cool2:

    /Rikard

Sida 6 av 10
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications