 
						 
			swe-514
Forumsvar skapade
- 
 
 Ok, so finally I get the Kona wet. It was a pleasure sailing it amongst all the shortboarders at Coyote Pt. in SF Bay.http://www.streetsailing.com/videos/kona1stday.wmv /Rikard 
- 
swe-514Medlem26 augusti, 2006 vid 21:08 som svar på: Mellansvenska cupen final i Järfälla den 23 septemberUrsäkta Johan, för att jag informerade om Kona helgen, som går av stapeln samma helg som Mellan svenska finalen (Glömde bort det) – men ändå… 
 Föresten behöver du inte oroa dig, då det sannolikt ej lockar inbitna Formula seglare – men ändå… kanske ett par – på sin höjd :confused2:Tack för senast föresten och lycka till på Gardasjön (om du åker)! SSF:s slogan: SEGLA MERA:smile: MVH, 
 Rikard
- 
swe-514Medlem26 augusti, 2006 vid 08:10 som svar på: Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?SWE 514 wrote:Pris på Konapacket finns inte. Klassreglerna är ej tryckta ännu, men som det verkar så blir det 4 klasser som på den gamla goda windsurfer tiden, med skillnaden att olika segelstorlekar används.
 A <65 kg 5,8 kvm segel
 B +cmellan 65 och 85 kg (+/-2kg?) delas in 50/50 efter vägning. 7,4 kvm
 D >85 kg. 9,0 kvm segel
 Seglet blir Aerotech x-ply camberfritt (Monofilm som ”billighetsalternativ” skall troligen även erbjudas). Valfri mast max 50% kol 460/IMC 25, men tillsvidare tillåts upp till 75 % kol.
 Valfri aluminiumbom. Brädan kostar nu 9950 kr. Packetet bör nog ligga på
 15 000-17 000 kr.
 Brädan är 70 cm bred, 350cm lång (planade i vattnet ca 315 cm), fena (surfstyle) är 46 cm och centerbordet är 65 cm.Min upplevelse av brädan (Ej testat seglet ännu): En fantastiskt lyckad ”parning” av longborard och funboard. I lättvind glider den fram mycket lätt, och går att kanta på centerbordet från ca 4 m/s.Mycket snabb att slå med ( I likhet med gamla windsurfern) I 10-12 m/s går det att få upp den runt 28-30 knop (Patric Belboc har varit uppe i 32, läs mer om det i Kona forumet nedan (Delfi wind fest). Den är otroligt lättseglad och glider över vågorna mycket fint, känslan att få kastfall existerar ej. Sen att det är en otroligt läcker design, om man gillar blommor förstås, gör inte saken sämre http://www.kona-windsurfing.com/index_en.asp /RikardFöresten så kommer en Kona helg anordnas i Motala 23-24 sept. Om det är någon som är intresserad och komma för att testa om det är någon ”hype”….. även Du Novice, så kan ni maila mig 
 (rikard_almqvist@hotmail.com), så skickar jag inbjudan. Men bara om ni lovar att segla i Formula klassen nästa år 😉
 Annan ”stenålders” utrustning kommer också finnas att tillgå:santa:
 /Rikard
- 
swe-514Medlem25 augusti, 2006 vid 19:15 som svar på: Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?Pris på Konapacket finns inte. Klassreglerna är ej tryckta ännu, men som det verkar så blir det 4 klasser som på den gamla goda windsurfer tiden, med skillnaden att olika segelstorlekar används. 
 A <65 kg 5,8 kvm segel
 B +cmellan 65 och 85 kg (+/-2kg?) delas in 50/50 efter vägning. 7,4 kvm
 D >85 kg. 9,0 kvm segel
 Seglet blir Aerotech x-ply camberfritt (Monofilm som ”billighetsalternativ” skall troligen även erbjudas). Valfri mast max 50% kol 460/IMC 25, men tillsvidare tillåts upp till 75 % kol.
 Valfri aluminiumbom. Brädan kostar nu 9950 kr. Packetet bör nog ligga på
 15 000-17 000 kr.
 Brädan är 70 cm bred, 350cm lång (planade i vattnet ca 315 cm), fena (surfstyle) är 46 cm och centerbordet är 65 cm.Min upplevelse av brädan (Ej testat seglet ännu): En fantastiskt lyckad ”parning” av longborard och funboard. I lättvind glider den fram mycket lätt, och går att kanta på centerbordet från ca 4 m/s.Mycket snabb att slå med ( I likhet med gamla windsurfern) I 10-12 m/s går det att få upp den runt 28-30 knop (Patric Belboc har varit uppe i 32, läs mer om det i Kona forumet nedan (Delfi wind fest). Den är otroligt lättseglad och glider över vågorna mycket fint, känslan att få kastfall existerar ej. Sen att det är en otroligt läcker design, om man gillar blommor förstås, gör inte saken sämre http://www.kona-windsurfing.com/index_en.asp /Rikard 
- 
swe-514Medlem25 augusti, 2006 vid 14:25 som svar på: Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?Jimmy skrev:Om nu Apollobrädan sänker planingströskeln för den stora massan med 2knop (ca 1m/s) så är ju detta en jättegrej och det innebär i praktiken att klyftan mellan toppen och massan blir mindre, vilket i sin tur leder till bra race i mindre vind och fler träningstillfällen eller seglingsdagar för de som inte tävlar! Svar/kommentar: 
 Jimmy tror du den stora Apollo brädan med 11 kvm segel attraherar den STORA massan? Är inte det ännu en extrem racermaskin som faktiskt Formula utrustning är?!? Skall den stora massan fångas upp, är min uppfattning, att det krävs en utrustning/klass som uppfyller nedan kriterier:+ Låg kostnad 
 + seglas i alla förhållanden
 + kul för alla kunskapsnivåer
 + Taktisk
 + Utvecklande
 + Snabb och rolig entyps racingSå, för att ge brädseglingssporten (windsurfing för de som behagar) en nytändning, som leder till att det blir en folksport igen, är det kanske dags att ta upp ”huvudet ur sanden” för att titta åt ett ny-gammalt håll. Det kanske inte handlar om att plana till varje pris (Även om det för en del är livsviktigt 😉 ) Och tänk vad en sådan klass skulle fungera som en ”feeder” till Formulan. Vilka vinner på det? Svar: ALLA! Att formulan tagit död på pumpningen är helt rätt och mycket bra. Överhuvudtaget är Formulan :cool2: , även om det är lite för bökig fär mig:tongue: Vad gäller OS så vill jag citera en Finsk kille som jag träffade i Ytteri (Finland) i somras (hyrde en mistral electron från -90 talet, otroligt smal): ”Who in hell whant´s to go to Olympic anyway?. Detta var efter att frågat hur många som seglade RSX i Finland (Det var 2 -faktiskt!) Åsikter på det Jimmy? Du lär nog motbevisa mig igen – är jag rädd! Är du advokat eller? En ny klass, som uppfyller ovan angivna krav, är just nu i sin födelse. Och för de som missat det heter den KONA :cool2: Och den har centerbord – se där kom det hemska ordet igen:grin: Det är nog inte svårt att övertyga detta forumets deltagare att RSX inte platsar in. Alla kan ju ha fel :blush: P.s Jimmy – du hade rätt att denna tråden tog en otrolig vändning D.s /Rikard 
- 
swe-514Medlem24 augusti, 2006 vid 18:22 som svar på: Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?Jimmy, 
 Detta betyder ju att Starboard ”biter sig själva i svansen” med sin nya Apollo bräda (Koncept)! Den som skall göra slut med allt eländiga pumpandet. Och är tänkt att föra Formulan, in i det Olympiska ”finrummet”./Rikard Almqvist 
 P.s Märk – inte ett ord om centerbord denna gången. Det gäller ju att veta i vilket forum man debaterar -eller hur 😉 )D.s
- 
Hej! 
 Jag kommer att ställa upp med Exocet Kona ”räddningsplankan”, den blivande FOLKRACERN – tro mig! Ni som önskar en provtur är välkomna till det./Rikard 
- 
Hej! 
 Män (seniorer) får endast använda 9,5 riggen på RSX race (enligt klassreglerna)
 /Rikard
- 
Grattis Per – Du är en riktig proman!! Gammal är äldst…(ännu en härlig klicha):santa: . 
 Vilket härligt gäng goa gubbar, som jag hade äran att träffa en del av, på Onwaters vindfattiga läger, men rikt på så mycket annat – nostalgisurfbuss med skön/grym musik med tour Karlstad by night framhejande Lordis succeseger. Det var med en varm känsla jag åkte hem till Nyköping dagen efter/
 Rikard
- 
Underbart skön rulle med härlig kommentering, som utlöste många goa :laugh: 
 /Rikard
- 
Skall bli spännade och höra om lättvindsegenskaperna? Går det att lära barn windsurfa på Konan? Hörde att Lin-Surf skaffat Kona som skolbräda. Fungerar det bra? 
 Här är ett utdrag från Aerotechs hemsida:
 Tom Ingram
 Registered User Join Date: Jan 2004
 Location: Jacksonville, Florida
 Posts: 46Ray – I do have some thoughts on the Kona as a one design: I would try to make the Kona something akin to a Hobie 16 class – fast and thrilling but not experimental, and something you can use to teach your friends on. Right now we basically only have a formula class, which is more like an Aussie 18 skiff – it is no wonder they aren’t exactly wildly popular. I like formula and think some version of it will be around for a long time to come, but it is not the best racing class for new windsurfing racers, intermediate level windsurfers, or casual racers. I am not sure what the sailboat equivalent of the RSX class is – maybe the Finn class? Limited one design on the rigs and fins. For example, I would suggest that there be a class sail and a class fin, but that some flexibility would be allowed for people to sail a smaller sized sail or fin, so that if you have a board but not the class sail and want to try racing, or if you are getting overpowered on the class sail and want to keep racing, you can still race without having to buy a second, smaller class legal sail or a second, smaller class fin. So, for example, have a class legal sail of 8.5 and allow any other sail 7.5 and under. Even if this isn’t part of the official class rules I suspect we would end up doing that in Florida. I would also strongly suggest something similar to the Rapidfire 8.0 as the one design sail – that sail worked well on the board for me in 20 knots and I don’t see why it wouldn’t be just fine in subplaning conditions. Having a 2 or 3 cam sail will help the light air performance without making it overly complicated. Also, I think the look of the sail will be very important. It has got to have some color, maybe something like translucent yellow grid around the perimeter with a blue luff sleeve, and Pentex in the middle. The sails of the fleet need to show up in pictures and be distinct from others on the water. Class fins. Having sailed the board with a Select 56 something-or-other freeride fin, I thought the fin was fine for planing conditions and quite fast considering the size of the board. The fins available on the market generally fall into two camps: production fins around US $125-175 and custom fins at US $350-400. We formula racers have found that the combinations of rake, stiffness, twist, length, profile, and chord make a significant difference in sailing performance. It is cool to engage in the continuous quest for the perfect fin but I don’t want to be doing that on a soft-top board with flowers on it – I just want to screw a fin in with the fat portion going towards the front and go. I think that sort of equipment race will discourage newer racers even if the performance difference between custom fins and other fins is not that much. Again, I would suggest something like a class legal fin of 56cm and an allowance for any other fin 50cm in length or under. Allow adjustable outhauls but not adjustable downhauls. I really like the lack of a mast track – the design works well without it. Time has shown that adjustable outhauls make a big performance difference and would help reduce the amount of pumping. They are pretty simple to operate once set up. I think an adjustable downhaul is overkill. Score lightweights separate from the heavyweights. If I were in charge that would be the only two classes I had – let the sport fleet, A fleet, B fleet, women, grand masters, etc. all race together. The culture of ”everybody gets a trophy” needs to go. People who run in races or compete in triathlons don’t worry overly much about not getting a trophy. I would much rather have one big fleet and help out the newer folks like during the brief heyday of IMCO. Allow flexibility on the courses. There has been a fair amount of debate on the beach at Merritt Island about whether a reaching course is more attractive to casual racers. I think with a longer board and centerboard like this that it lends itself to windward leewards – especially since it is pretty quick to tack and accelerate. However, the board reaches very nicely, and it would be fun to mix it up some. The slalom style starts are a lot harder than they look. Allow for revisions to the board, sail, and fin but post a best-estimate schedule as to when the soonest would be that a revised version would be available. For example, I’d suggest a new sail design in 4 years, a new fin in 3, and the possibility for a new board in 7 years. Durability-related improvements that didn’t change the shape would be excluded from this. 
 __________________
 Tom Ingram
- 
Svaret på frågan (ursprungsinlägget) kanske heter KONA ONE DESIGN????!!! 
 Enda nackdelen med brädan är att den ej går att få in i en vanlig stationsvagn, men kanske det enda? Det skall vara roligt och okomplicerat, men samtigt skönt och fartigt, till en rimlig kostnad.
 The future – revivel of the past!
 http://www.exocet-original.com/kona-windsurfing/index_en.asp
 MVH /
 Rikard (RSX-innehavare) with a twisted head (”Vrickard”):shocked:
- 
Är det en ny revolution på gång???!!!:smirk: 
- 
Blev lite för ivrig och kom med några falska påståenden ovan. Vad jag vet så finns även Prodigy- Mistral (USA) och Bic Techno 293 (Barn-junior), som Hybrid-entypsklasser. Priset på RSX borde oxå skilja sig mellan olika länder, pga olika skattepåslag/Rikard 
- 
Tjena Bronken! 
 Jag betalade 36 000 kr. Priset är det samma i hela världen. Såg nu att Rsx-kittet (utan nedhalsystem) kostade nått på 35 000 kr. Ingen skall förfördelas enligt one-designekonceptet. Köpte mitt kitt från Surfers Paradise. Jag visste inte att Skisport även säljer RSX, trodde att Surfers Paradise hade ensamrätt. Jag var i Thailand i vintras och seglade RSX 3d i bermudashorts. Ibland är livet så där lite extra härligt!!!Det blåste mest 5-10 m/s, vilket är idealiska vindar för RSX – mycket lättseglad och rolig. Fartkänslan räckte gott till för mig i alla fall. Håller med om att kittet passar utmärkt för Svenska skärgårdsförhållande. RSX är inte bäst på nått, men från 5 m/s (Formulastyle)ger en skön och relativt upphetsande resa på vattnet- HYBRID, helt enkelt! Och till skillnad mot andra Hybrider är detta en entypsklass, som har alla möjligheter i världen att bli en supersucce´.Enligt Surfers paradise har hittills 10st RSX sålts av dem – var är Ni? MVH Rikard! 

 
								
