swe117
Forumsvar skapade
-
tobhed;636280 wrote:Börja låta som en sån där Coca Cola vs Pepsi diskussion…
Neil Pryde är inte ensamna om att ha spräckta segel, tror inte att ett enda segelmärke är skonat. Fabrikörerna vidhåller dock alla att brotten beror på fel vid riggning – vi pratar ju bra krafter i ett racesegel kring cambers och mastficka. I just NPs fall så har har man sedan RS5/RS6 succesivt ändrat börjkurvan på seglet för att det helt enkelt var för mycket tryck på masten. Sen är det väl ingen hemlighet att de hade problem med masterna under denna tid också, men detta har absolut rättats till de senaste åren.
Tror säkert att alla segeltillverkare har bra resp dåliga år, förra året såg vi t.ex Dunkerbeck bryta minst 1 severne mast om dagen under VM på Karpathos och i år har vi fått se minst 3 Mauisails master brytas här i sverige när de har använts för speed och för 2 år sedan hade de problem med att toppen på seglet gick sönder. Otur eller dålig kvalitet – vad vet jag?
Många tillverkare har ju även väldigt utvecklade slalomsegel som de vill att vi vanliga dödliga ska använda istället eftersom deras racesegel är att beteckna som väldigt ömtåliga saker där prestanda, låg vikt etc är det som har stått i fokus.
Daniel Borgelind har väl seglat NP i snart 10 år och jag tror inte att han har haft några större problem, nu har han ju haft sina EVO II i två säsonger och han har varken spräckt eller tagit sönder sina segel, han använder dessutom en liten annan teknik att poppa på/av sina cambers som vi alla kanske skulle lära oss att använda.så det så – köp nu mina EVO II limited edition från 2010 istället 😉
Ord och inga visor och därmed basta! :mad2:
-
Kul att se den vackra blå/gula flaggan i toppen.
http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=2&val=25399
Kämpa på gubbar!!!:cool2:
Och tack Anders, för att du håller oss uppdaterade.
-
Ja, vad kul. Grattis Björn, bra kört!
-
benke.;636178 wrote:Najs!
Bara å köra över Bagarn Baker.
Bra att Daniel har dragit till tackstrappen så att han har den riktiga speed-buken under bommen.Haha.. Ja Daniel, har säkert laddat med en del, för att hålla trycket på rätt plats. Håll nu bara tarmarna på rätt plats, annars ingen glory… eller hur nu Kroaten sa:grin:
Bra kört Daniel!!
-
Kul låt 😉
Annorlunda kameravinkel. -
Klang;635814 wrote:Jeppe, jag har inte postat, erkänner, skyldigt. Det är grymt kul att åka på tävlingar, snacka med polarna, smeka fenor, spänna lattor etc etc… och jag är super-duper tacksam att ni gör det möjligt… så på land hade jag riktigt jäkla kul som vanligt, men denna gång så blåste ju knappt inte… jag har inte ens kollat i min GPS hur det gick… jag simmade ju mest… vill du jätte jätte gärna att jag postar så kan jag göra det, för din skull så klart 🙂
Ja, posta din drummel 😀
-
tobhed;635822 wrote:Att man måste döpa ett segel till ”seglet funkar” säger ju en hel del om dina segel Klang 🙂
Haha… vad stygg du är:grin:
Klang kulas segel är väl fina, rödgula som skånska flaggan:cool2: -
Ganska kaxigt att köra i kapp Bringdal, även om det var med drake :cool2:
-
Mmm.. dom ser ju coola ut 😉
-
Daniel är ju en riktig globetrotter:wink:, en typisk MRT egenskap.
-
Japp, instämmer. Bra jobbat Anders!
-
tobhed;634368 wrote:Cool bild. Det är Ulf Breselius på bilden misstänker jag, känner igen hans teknik 😉
Haha.. ja det kan stämma:grin:
Det är en så kallad: kontrollerad, ”hardcore powerstop”
Gjorde bara precis så som Tobhed visade mig:wink: -
Fina bilder med härlig känsla i, man kan nästan se hur kalt det var i vattnet :smirk:
Gött att se Daniels ansiktsuttryck, liknar ”arga snickaren” eller var det ”arga målaren”:wink: -
Håller med dig Hänkö, men än så länge är det bara vi utövare som har den uppfattningen.
Du är ju alltid välkommen till Skåneland, det vet du, här mås det. 😀
