 
						 
			swe131
Forumsvar skapade
- 
Lite intressant det här med suget efter Simmer race. Mig veterligen har inte simmer ett ända resultat att visa upp de senaste åren inom speed eller race. 
 Samma sak gäller andra lågrpis märken typ challanger, Gun, mm.Men seglet är ju billigt ? Ja i inköp, men titta lite längre fram, man får vad man betalar för, och andrahandsvärdet är ju mycket lågt, om det ens går att sälja dessa segel. Simmer har inte lika bra team seglare och stora resurser som kan testa produkterna likt de stora märkena. I mitt tycke så är det bättre att köpa en väl utprovad produkt till ett lite högre pris. Eller fjolårsmodellen av det bästa seglet året innan. Förra årets bästa segel (typRS5, Warp05) är nog fortfarande snabbare än många lågpris kopior som är av årets modell. Vill man ha nytt så sattsa på de stora märkena NP, North, Gaastra, Mauisails, Severne, Naish som har erkänt snabba segel och är vältestade och utvecklade. Köp hellre ett bra segel med rätt mast än tre halvbra och en 75% mast. Det är mitt råd. Då vet man att man har ett bra snabbt segel och slipper strul och kan konsentrera sig på segling och få hjälp med trim av andra seglare som har samma segel. Jag har gjort budget misstaget och ångrar det djupt. Efter flera år på YES så bytte jag till North och det är otroligt vilken skillnad det blev på min segling och mina resultat. Det blev en dyr läxa, samt flera dåliga säsonger resultatmässigt nu när jag ser tillbaka på det. Tycker Dala 
- 
Naish kanske plockar upp stackars Devon för en billig peng. Han verkar står utan segel spons om ryktena om Windwings ekonomiska och design mässiga kollaps är sanna. De har lagt ner kite med omedelbar verkan och seglen verkar ligga risigt till. Står en himla massa på SB forum och lite kryptiska inlägg på Windwings forum. Devon är ju ingen speed guru men en duktig Slalom och formula seglare som nog kan vara en tillgång för naish. 
- 
Justerbara trimplan är en nyhet på race brädorna för i år, Både F2 och Exocet har det på sina nya brädor. Man kan justera trimmet efter hur mycket det blåser och typ av vågor. Starboard har ju öven en ny lättvinds icke planande bräda utan centerbord men med en längd på 4.5 meter. 
- 
Jesper Toppen är som en mössa på warp seglen, inget att stoppa i mast toppen. Inget HTS, eller min. VTS på mina segel. Bara max VTS. När man riggade Warp 2005 var det bara att sätta på max alltid och sen reglera med uthalet hur mycket drag man ville ha. 
 Var noga med att inte dra över max märket. Då blir seglet helt kass, ingen power, bukvandring och kass camber rotation, handlar om 10 mm mellan perfekt nedhal och för mycket.
 På North är för lite nedhal bättre än för mycket, Designen skiljer sig lite mot ex, gaastra och NP som oftast funkar ok med väldigt mycke nedhal.Jag har gjort bort mig flera gånger och gått ut med för mycket nedhal. När man riggar ner är det bara att ta av bommen och sen släppa nedhalet lugnt och fint. Det smäller till lite när cammarna hoppar av. Man behöver inte vända på seglet. Vid riggning. I med masten ovanpå lattorna, dra så mycket nedhal man orkar med handen. På med bommen och dra så mycket uthal man orkar. 
 Släpp allt nedhal, öppna blixtlåsen och tryck på cammarna stäng blixtlåset, Börja nedifrån och upp. Dra ned hal till max, justera uthal.Riggning tar max 3 min. Nedriggning 1 min. Går snabbare än ett vågsegel. // Dala // 
- 
Ja det heter Macbabel 1.2.7, har Mac OS X 10.4 och det funkar kanon för mig. Läs mer om det på GPS speedsurfings forum. http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=1193 // Dala // 
- 
Hej speedgubbar Ni verkar ju ha örnkoll på vad som är snabbast inför säsongen gällande fenor. Vad tror ni om den fenan jag fick med till min F2 SX S. 32 cm F2 standard, designad av Norths segel designer Kai Hopf. Är det något att ha eller skall jag leta upp något nytt ? Tänkte ha den till 6.8. Till min 5.4:a tänkte jag en Viper speed från select på 28 cm. Är det för stort eller litet eller ska jag titta på något annat märke ? // Dala // 
- 
Fick min F2 SX S igår. Ser riktigt fin ut, nu vill man ut och testa tillsammans med de nya warp seglen. Nu är det snart vår. // Dala // 
- 
Lite bilder på nya F2 FX IV som jag hämtade igår. Ser riktigt fin ut. Trimmplanen är lätta att justera, kan göras i vattnet om det kniper. Enkelt med en nylon pinne och två fasta lägen. I övrigt ser den riktigt cool ut. L=239, 156 l Vi får se hur den är på vattnet när det blir lite varmare. // Dala // 
- 
Jona ang SBs lättvinds speed. Jag grundar det lite på Barry S utlåtande från VM. Och mina egna erfarenheter från SB158. 159 har jag bara testat lite och kan inte ge någon omdöme om den skulle vara så otroligt mycket bättre än 158 i lättvind. Men jag kan ju ha fel. Det känndes som om F2 och Fanatic glider längre innan de sjunker igenom i lätt vind. SB stannar upp och sjunker igenom tidigare tycker jag. Kanske för att de är lite kortare. Men allt kan ju bero på taskig teknik, men det är bara en kännsla jag fått under året som gick. Dalas personliga åsikter och har inget med verkliga test att göra. 
 one race so far. women only. very light wind from the sea breeze direction.dorota jsut blew away on the upwind and had a nine second lead at the upwind mark. by the downwind turn she was 21 seconds in first. on the next upwind she hung on to that lead but on the last downwind she sailed into a soft spot while allison stormed up from behind and beat her to the finish. so dorota second, allison first, martha third. i’ll have to give dorota some pep talk to make her feel better. she was miles ahead. i wonder how the f2 board of allison may make a difference on the downwind legs. my feeling is that the air tubes give much better release when the planing is marginal. the big cutaways might create a kind of suction drag when the tail of the board is low. any others have experience with this? barry 
- 
Vet inte hur Fanatic ska förklara att Steve som varit med och utveckla deras senaste bräda byter sponsor, är det en ny flopp på G ? 
 Den ser i alla fall grymt cool ut.Ska hämta min nya F2 imorgon, lägger väl in lite bilder här när jag packat upp den så att ni får se hur den ser ut. De justerbar trimmplanen är väl tänkta att användas nedfällda i mycket vind och stora vågor, shoppigt vatten för att hålla ner nosen och bättre kontroll. Då blir shapen lite som starboard/AHD som ju går kanon i hårdvind. Utan trimplan är ju shapen mer som en Fanatic/F2 (05) och går kanon i plattvatten och lättvind då starboarden inte går riktigt lika bra. Detta är ju bara teori, får se hur det funkar i verkligheten. Utan trimplan ska ju brädan vara väldigt lik 05 modellen som var riktigt bra, hade ju fina resultat under VM. Dala For Immediate Release: Former PWA World Racing Champion, Steve Allen has just signed on to the Gaastra/Tabou International Team. Known for his easy going Australian laid back style, Steve is a veteran racer who knows how to get the job done. With many years experience under his belt, Steve makes the perfect fit to the Gaastra/Tabou team. “Steve is just an unbelievable athlete and a great guy. He brings a wealth of experience, and remains a major threat on the water. With Steve and Ross sharing testing and training responsibilities, we are looking forward to some very productive years ahead. I couldn’t be more stoked with our team” said Dan Kaseler. With the all new Vapor set to devour the racing competition, Steve is right where he wants to be! “My goal as a professional windsurfer is to win World Titles. To make this happen I need the best equipment and support from a very motivated team. I’m excited to be included in the Gaastra/Tabou racing team. I can’t wait to line up on the start and take it to the top!” said Steve. Keep an eye out for Steve as he will be taking the Tabou Manta’s and the all new Vapor Racing sails to the podium. 
- 
Det blir lite speed för mig med. Fick mina nya Warp speed igår 5.4 och 6.8. Ser grymtfina ut. Min nya F2 SX S ska komma i veckan, sen är det bara att att hoppas på mildare väder. 
 GPSen är laddad o klar. Nu ska här speedas.// Dala // 
- 
Fler detaljerade bilder på ett 6.8 F2006 http://www.u-ride.net/modules.php?name=News&file=article&sid=507 
- 
Testade F2 stroke i Hurghada Egypten i höstas. 107, 117 och 127 tror jag det var. Ca 10 timmars effektivt seglande ligger som grund till min känsla av brädan. 107:an gillade jag bäst med 6.2, 5.7 segel North Natural/superstar och 13-14 m/s lite småshoppigt vatten. Speed. 
 Brädan är av freerace design så den har inte den riktiga toppfarten, släpper liksom inte, men är väldigt lugn och trygg i sin gång över vågorna i jämförelse med en riktig slalom bräda som är betydligt nervösare och snabbare. För en nybörjare som vill åka fort är den mycket bra med sitt lugna uppförande. Jag loggade mellan 26-28 knop på GPSen nästan hela tiden men över 28 var svårt. Kan även bero på att fenan var orginal freeride modell.Gipp. 
 Snabb och lugn i långa gippar, sjönk igenom direkt vid lite långsammare och tightare gippar. Ett klart minus i jämförelse med en vågis eller freestyle bräda.Slag. 
 Hur lätt som helst med rätt så stor volym i nosen och en platt lång design.
 I jämförelse med en vågis var den mycket lättare att slå.Stans. 
 Med stropparna i ytterposition bara att stoppa i och åka, med stroppar i inner postion känndes det bara mysko.(spinnout) Designen är helt klart gjord för att man ska stå ute på kanten, och inte på brädan som en vågis.Summering. 
 En helt ok freerace bräda mest designad åt att åka fort rakt fram och göra långa snabba gippar på relativt platt vatten. Mer slalom i designen än freestyle/wave. Ett stort + för den lugna gången som ger seglare med lite sämre teknik chansen att åka fort utan att bli alltför nervösa. + bra höjdtagnings förmåga, så att man kan segla över stora ytor, inte bara fram och tillbaka på halvvind.// Dala // 
- 
40 knop ? Kanske, om bara vårt nya secret spot (kanalen) levererar och jag får mina nya speed prylar. Vid tidpunkten för bilden var det lågvatten som syns på stenarna. +35 ska i alla fall vara möjligt. // Dala // 
- 
Team Wallen Sports, Marcus E, Ulf S och Daniel N sattsar alla på toppen i SWT och Skåneserien med en F2 under fötterna och North i händerna. // Dala // 

 
								
