Forumsvar skapade

Sida 4 av 7
  • swe176

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 20:24 som svar på: Onwater windsurf camp 2006

    Hej

    den här gamla tråden har naglat sig fast överst i listan.
    Men det är fel år på den!

    Blir det något läger i år?

    /JE

  • swe176

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 19:44 som svar på: Formula mot en entypsklass?

    @Oåxen 360829 wrote:

    4 brädor
    7 segel
    5 bommar
    4 master
    7 fenor
    3 våtdräkter
    2 par våtskor
    1 hängesele

    Jag kan inte se någonting onödigt på din lista……..

    4 Brädor
    6 segel
    6 master
    5 bommar
    12 fenor
    3 våtdräkter
    3 par skor
    1 hängsele
    + lite avskrivna förrådsfyllare

    Det är ju ungefär vad man behöver. Fast då är ju en bräda till frun!

    /Jan-Erik

  • swe176

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 19:34 som svar på: Velocitek för speed samt formula trim.

    @swe 64 Johan 360803 wrote:

    svar:
    1) …….. Men om jag inte minns fel i en annan tråd så behövde du en träningspartner för att kunna trimma? Med en S10 har du en träningspartner 🙂 Utifrån egen erfarenhet av att segla mycket ensam så tycker jag att en velocitek på bommen ger mig massa input som jag inte skulle få annars. T ex optimal kryssvinkel (länsen är svårare att kolla då man pumpar o varierar vinkeln mer ojämnt ), den hjälper dig att få svar på -vad händer om jag byter fena, höjer bommen, flyttar mastfoten, hängselelinorna o.s.v. Förutom att den ger mig möjlighet att trimma vid ensamsegling så ökar den helt klart motivationen då man seglar ensam av att man direkt får input och försöker pressa sig mer.

    2) Det jag gillar med Velocitek är att den sitter så bra på bommen och jag verkligen kan se hastigheten på den stora displayen fast det är hoppigt och att jag kan välja se hastighet eller fart mot av mig angiven vindriktning Har aldrig testat fortrex så om den har dessa egenskaper så är den lika bra…

    Jag testade en gång för länge sedan, när jag var ensam med GPS, för ca 7 år sedan, att bygga en moj som läste ut kurs och fart ur GPSen och presenterade det på en större display som jag klämde fast på masten. Den hade två displayer, en för varje bog.
    Hur gör man när man har slagit? Ska man ha två?

    Dom största LCDer jag fick tag på var 14 mm höga. Det gick bra att se upp till ca 25 knop.
    Hur stora siffror är det?

    Vad är det den visar egentligen?
    Jag såg bara 2 siffror. Det är ganska lätt att räkna ut vilken fartförändring en viss kursändring motsvarar. Därför skulle man vilja se både kurs och fart.

    Dessutom skulle jag nog vilja ha 3 siffror. Farten ligger ju mellan 13 och 25 knop. En förändring från 13 till 13.5 är ganska stor.

    På Roxen vrider vinden en del. Kallrasvindar i alla moln. Hur funkar den då?
    Då stämmer ju inte angiven vindriktning. Helt plötsligt ser det ut som om WOW, jag håller upp 20 grader mer. Är det något man lär sig att tolka rätt?

    /Jan-Erik

  • swe176

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 09:28 som svar på: Formula mot en entypsklass?

    @Oåxen 360732 wrote:

    Det är inte mig du ska övertyga! Jag är på!

    Det är värre att få med min fru på tåget….

    Köp en bräda åt henne också, vettja. :laugh:

  • swe176

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 08:37 som svar på: Formula mot en entypsklass?

    och efter allt tråkigt tjafsande på baslinjen:

    Här kommer smachen!

    Patrik, det jag egentligen behöver är inga nya dyra prylar, entyps eller otyps.
    Det jag behöver är en trimkompis, en sparringpartner liksom.
    Kan inte du skaffa ett kit så kan vi ut och rejsa och trimma och fila formen. Jag vet ju att du innerst inne är en riktig tävlingsmänniska.
    Det skulle vara så roligt.

    Med Vänliga Hälsningar
    Jan-Erik

  • swe176

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 06:42 som svar på: Formula mot en entypsklass?

    God morgon Roxen.

    en sak till:

    affärsmodellen för formula är så här:

    Rik och duktig seglare köper kartongnytt och kör ett år på det. Genom att vara en duktig teamrider kan man säkert få en del rabatt.

    Medelmåttig seglare typ undertecknad kan köpa förra årets modell till halva priset.

    Nybörjaren kan köpa 2 år gamla grejer till 1/4 av priset.

    Om det var en entypsklass, varför byta upp sig?
    2 år är inte mycket. Alla som kom före mig i kuppen skulle slå mig på två år äldre grejer. Så alla får del av utvecklingen. Visst är det vackert.

    Mit första kit köpte jag enligt modellen.
    Den andra brädan fick jag låna av affären för att den klantade sig.
    Den tredje var kartongny, men till ett pris av en transportskadad pga att affären klantade sig.
    Jag har köpt ett antal riggar enligt modellen.
    Det fjärde kittet följer modellen.

    Det som jag har köpt nytt är
    1 Segel – till höstpris.
    Ett antal master av ren feghet – rädsla för beg master helt i onödan.
    Bommar, som har varit svåra att hitta beg. Dom utvecklas inte på samma sätt som övriga komponenter. Alltså byts dom inte. Alltså får även amatören köpa nytt.

  • swe176

    Medlem
    18 januari, 2007 vid 22:31 som svar på: Formula mot en entypsklass?

    @Oåxen 360630 wrote:

    YES! 1 + 1 + 1 (+1?) = 1 + 1

    ???

    Vi förtydligar lite:
    1 bräda + 1 stoor rigg + 1 mindre rigg (+ ett litet segel?) = 1 bräda + 1 rigg
    Formulabudget = RS:X-budget

    Nja
    Nog måste det krävas mer kapital till Formula än till RS:X, eller?

    När det gäller kappsegling på bräda så tjusas nog jag personligen mer av att se vem som är den bäste seglaren än som i Formula vem som är duktig seglare OCH rik.
    He he, nu blir det nog liv i luckan!

    Vad jag menar är att seglaren väger tyngre inom RS:X än i formula, tjockleken på plånboken blir(förhoppningsvis) inte lika avgörande. Inte lika mycket materialsport liksom.
    Fast med tanke på hur snabbt RS:X-utrustningen verkar slitas ut kanske just det argumentet inte håller hela vägen.

    Kona Style
    Den entypsklassen verkar vara lite mer robust än RS:X. Hur mycket har max-hastigeheten höjts inom formula de senaste, säg, tre-fyra åren? D v s hur stor har utvecklingen varit rent objektivt.

    Slalom utvecklade ju t ex ihjäl sig. Det blev för dyrt. Svaret blev Slalom 42.

    När kommer Slalom 21(tyskvarianten) till Sverige?

    Frågorna är många, vem har svaren?

    Kom igen Jan-E nu har jag serverat en klockren ”smashboll” – klipp till!!!

    Tja, för att nå OS är nog en rigg hit eller dit en växelpengar.

    Om man antar att slitaget kasserar utrustningen så kan man lika gärna ha 2 riggar som man sliter halva tiden var. Jag är rätt säker på att en rigg RSX/formula som körts i en OS-satsning tar slut på en säsong.
    Eftersom jag inte tränar för OS finns det restvärde i mina grejer 🙂
    Vad blir dyrast i slutändan….

    Dessutom begränsar inte 1+1+1 kostnaden.
    Om du har en sponsor med multum guld (citat från Flåklypa grand prix) kan man kosta på sig att satsa ordentligt i starten. Knäcker man brädan halar man fram en ny. Det är tillåtet att ersätta med likadan. Själv är jag lite försiktig = ekonomisk = efter redan från start. (Det här är inte ett problem som finns på den svenska arenan). Samma lika för RXS.

    Sen kan man också låta bli att byta prylar varje år. Skillnaden mellan 2 säsonger är rätt liten. I början var det annorlunda, men klassen har mognat.

    1+1+1+1 == 1+1+1.
    Ett tag var SVF inne på att begränsa till 2 riggar i tron att det skulle spara pengar. Jag var motståndare till det då, för jag såg tre skillda scenario när jag hade användning för mina 3 riggar. Det är annorlunda nu. Bättre segel och bättre TEKNIK gör att jag klarar mig med 2. Alltså genom att träna kan man spara pengar!

    Den enda slutsats jag vill dra är att det inte är bevisat att en entypsklass håller ner kostnaden.

    För övrigt: hellre duktig och rik än dålig och fattig, men snyggast vinner ändå alltid i längden!!!

    Tjocklek på seglaren
    I svenska förhållanden = lätta vindar är det inte alltid rätt med 12,5. Många av oss sparrisar klarar sig bättre med 11-11.5. En fullvuxen surfare, dock, kan dra nytta av ett större segel. I mitt bästa rejs nånsin hade jag dock ett stort segel (12) men blev i alla fall akterseglad av några 11or. Så jag tänker fortsätta hävda att klassregeln jämnar ut mellan tjocka och magra. Jag reserverar mig dock för hårdare förhållanden, men där står sig en plutt slätt på en entypsbräda också.

    Maxhastighet
    De senaste 3-4 åren har inte utvecklingen gått jättefort. Jag ser inte riktigt vad det har med kona att göra 😉 . Jag har ju inte varit med från start, eller rättare sagt: jag var för kass i början för att ha en riktig uppfattning. Men det som har hänt är att man har provat olika inriktning genom åren. Styva segel – mjuka segel, Platta segel – bukiga segel osv, så det är annorlunda materiel.

    Nackdelen med Formula
    Här kommer den, Patrik! :blush:

    Eftersom materielet utvecklas varje år måste man trimma in sig varje gång man byter. Det är ganska tidsödande. Om man seglar själv och inte så ofta himmer man knappt få ordning på trimmet. Extremt svårt är att prova ut en fena. Lätt, eller snarare tydligt, är nedhal.

    Per
    För övrigt igen vet jag inte vad storm har med formula och RSX att göra. Det är ändå ingen som vill sitta i startbåten i sånt väder. Det har faktiskt hänt att starten har blivit uppskjuten pga vågor!

    Fena
    Jag förstår inte heller hur en större fena skulle hjälpa mig att hålla ett större segel.

    Själv så gillar jag formula av följande skäl:
    Den är cool att segla på, även i 5m/s. Det är inte bara ta några svängar i viken. Det är full fart från början.
    Man kan åka vart som helst på Roxen. Udden-Sandvik-Fågeltornet-Ekängen i full fart är en trevlig tur.
    Det finns roliga tävlingar med en massa trevliga seglare på.
    Jag vinner kategorin Mest Nöjd Med Min Säsong varje år :cool2:

    God Natt!
    Jag ska upp och jobba i morgon och tjäna ihop till mer prylar, men nu vet du hur det ÄR.

  • swe176

    Medlem
    18 januari, 2007 vid 18:06 som svar på: Formula mot en entypsklass?

    @Oåxen 360630 wrote:

    YES!
    Frågorna är många, vem har svaren?
    Kom igen Jan-E nu har jag serverat en klockren ”smashboll” – klipp till!!!

    Tjena Roxen

    Det krävs nog en hel natt för att snajda till ett snärtigt svar på detta. 😉

    Jag återkommer.

  • swe176

    Medlem
    18 januari, 2007 vid 14:52 som svar på: Formula mot en entypsklass?

    En entypsklass utvecklas inte. Se mistral one design.
    Formula (mätregel) ger utrymme (begränsat) för ständig förbättring. Det är ju roligt att segla på det bästa materialet. (vad man nu lägger i ordet bästa)

    Reglerna i Formula är lite intressanta. Dom skulle säkert ändras en del om man gjorde om dom helt idag. På samma sätt som en entypsklass blir ju mätregler ifrånsprugna av utvecklingen.

    Vissa regler är riktiga begränsningar, tex fenlängd. Alla använder maxlängd. Man skulle säkert ha tillåtit längre fenor idag.

    Andra regler har aldrig varit aktuella. Det finns ingen som har nått max mastlängd.

    Vissa regler har varit begränsningar, men den ständiga utvecklingen har minskat dess betydelse. Praktexemplet är 12.5m2 som alla ”behövde” ett tag. Tack vare utvecklingen i en icke-entypsklass klarar sig dom flesta med 11.6 eller mindre. Det här visar det fina med en icke-entypsklass: stor seglare – stort segel. Annars skulle bara flugviktarna vinna i Sverige.

    Min brädvikt är extra intressant. Varför har ingen försökt göra en sådan? Kanske på grund av en annan regel: sälja på öppna marknaden. Brädorna (i alla fall *b) blir tyngre och tyngre.

    En märklig motivering för entypsklass (RSX tex. Kona och liknande klasser har lite annan inriktning) är priset.
    1. Om man inte har råd med en formula, hur har man då råd att åka till OS.
    2. En formula slits ganska fort. På vilket sätt är en RSX hållbarare. Om jag skulle träna för OS (Per Elofsson tränade 850 timmar/år – jag vet inte hur mycket en seglare tränar, men det är säkert mycket mer än mina ~120 timmar) skulle jag slita ut ett kit om året. Köpa nytt likadant eller nytt av nyare årsmodell – vad är skillnaden?

    /Upptäckaren – som ser fram emot bättre resultat med bättre prylar.

  • swe176

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 07:40 som svar på: Inför 2007

    @SWE 496 360273 wrote:

    Japp Jeppe e på Maui nu…
    G-Flare? liknande Maximum eller?

    flame hette den visst.
    http://www.hotsailsmaui.se/master_forlangare_bommar/bommar.html
    Eftersom det lilla seglet ska ha 252 com bom är det lite överdrivet med en Maximum.

    Maximum är helt oslagbar för stora segel, men här får man trucka ihop den så mycket det går. Det finns en annan tråd om att kapa en bom, men det är slöseri. Det känns bättre att få ut en bra begagnad bom på marknaden. Det finns inte så många sådana.

    Jag har testat en glory+. Den har samma smala grepp som maximum.
    Egentligen är det det smala greppet som är det viktiga för mig. Jag provade en ”vanlig” bom i somras. Jag var tvungen att sänka den i botten för att få grepp om den så att jag kunde pumpa.

    flame ska vara 56-57 cm bred mot maximums 63.
    Bakbeslaget är smalt, men det gör nog inte så mycket på ett litet segel.

    Jag har visst blivit uppgraderad till upptäckare

    /JE

  • swe176

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 20:35 som svar på: Inför 2007

    alltså

    Severne -06 11.0 och 10.0 – jag är för späd för 12an.
    Starboard 160

    fast det visste ni väl…

    Dessutom ska jag köpa en ny bom (Gulftech g-flare) om Jesper vaknar till liv och läser företagets mejl. Är han på hawaii?

    Det blir inte helt absolut optimalt eftersom rullarna sitter på tvären och inte passar exakt till mina fantastiska Kelapro. Men det ska nog gå att trä snöret tillräckligt bra ändå

    /JE

  • swe176

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 20:27 som svar på: Inför 2007

    @SWE 1 360149 wrote:

    Prylbög! 😉 Vad blev det?

    //JIMMY

    jonas gamla avlagda.
    Jag gillar hans prylar för det är så lätt att ändra numret 🙂

    /JE

  • swe176

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 15:29 som svar på: Inför 2007

    @SWE 1 347086 wrote:

    Allvarligt Jan-Erik, visst prylarna är inte allt men på den nivån som du är nu och om du nu så gärna vill komma upp ett par placeringar till så är jag övertygad om att nya prylar kan vara en mycket god investering. Det har faktiskt hänt lite de senaste fyra åren!

    Det blev nya prylar. (eller nästan nya i alla fall)
    Jag kunde inte låta bli…..

    /Jan-Erik

  • swe176

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 15:23 som svar på: Velocitek för speed samt formula trim.

    Hej

    Jag fick sån lust att kasta en paj 😉 . Ta inte åt dig själv, men reklaminslag tycker jag att man kan få hugga lite på…..

    1. ”produkten även är mycket populär bland seriösa tävlingsseglare” – till skillnad från vindsurfare eller…..

    2. På vilket sätt är den mycket bättre än en vanlig fortrex för <

    /noob

  • swe176

    Medlem
    3 januari, 2007 vid 08:12 som svar på: Nybörjarens guide till Formula Racing?

    @canoya 357301 wrote:

    Har seglat på formulautrustning några år nu men aldrig försökt mig på att tävla. Ser dock fram emot en sådan guide. Kanske tar man mod till sig någon gång och anmäler sig…
    /Håkan

    Hej Håkan
    Tänkte som du. Det är kul att ha och segla på.

    Men det var först när jag provade att tävla som jag lärde mig hur det fungerar.
    Alla är så hjälpsamma.
    – Teknik
    – Taktik
    – Trim
    Allt får man hjälp med.

    /Jan-Erik

Sida 4 av 7
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums swe176

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.