swe876
Forumsvar skapade
-
Jag tror vi får tänka om. Ytterskärgården är större delen av året alltför svårtillgänglig för att vara aktuell. Det måste finnas något närmare.
Någonstans i Storstockholmsområdet måste det finnas en strand med ett fält några hundra meter innan skog, berg eller liknande tar vid. På ett sådant ställe kan man segla vid frånlandsvind.
Någonstans i Storstockholmsområdet måste det finnas en stor åker med ett dike eller låååång damm där man kan segla vid lämplig vindriktning.
Drömmer jag?
-
Svar till:
På SO borde ni väl kunna traggla er ner mot Lövsta? SO brukar vara helt OK (ibland till å md klart bra) där.
[/ QUOTE ]
Eller så kan man sjösätta i Görväln och segla bort till Lövsta. Vid hård SO tar det inte så lång tid…

-
Svar till:
Hej!
På Bolinder Strand (Görveln) norr sthlm finner du ofta SWE223,SWE876,SWE1 (Nicklas,Jona,Jimmy). Riktningar som funkar är s,sv,v,nv,n,. Ost funkar dåligt. Vi (nicklas,jona) seglade igår på nordost och det fungerar skapligt, dock ganska byigt.
//Nicklas[/ QUOTE ]
heeeey, OST fungerar visst. Det är ren frånlandsvind från Bolinderstrand räknat men kommer man bara tillräckligt lång ut, cirka halva fjärden, så är vinden jämn och vattnet plattare än på någon annan riktning. På sydost har jag däremot aldrig hittat jämn vind. Kan det vara slalombackens fel?
/jona
-
Till och med två på pappret identiska master från samma serie från samma fabrik kan uppföra sig ganska olika. Detta gäller samtliga tillverkare.
De bästa seglarna, som har råd eller full spons, skaffar sig normalt flera master som de sedan noga provar ut. Det är svårt för oss amatörer att hänga med i mastracet!
-
ja, jag har testat. Igår och i förrgår som första försök. Dock så har gummisäkringen som tätar PC-kontakten försvunnit från min vilket gjorde att jag seglade med den i en Aquapack och inte som avsett, på armen.
26 knop på Starboard 158 igår, gött å va igång igen!

/Jona
-
Du har rätt. Nitro ÄR fina segel!
Nitro seglen riggas på master som med en böjkurva som kallas Constant Curve. Nitro – Nitro3 utvecklades på Fiberspar master.
Nitro4 – utvecklades till stor del på Fiberspar master men Gaastras egna Ignition master som kom samtidigt med seglen fungerar i vissa fall något bättre. Undantaget är 12.5 som jag tycker står bättre med Fiberspar mast.
Nitro5 – Är utvecklade på och sålda med Gaastras Ignition master. Fibersparmasterna är för tjocka för att passa i cambrarna till Nitro 5.Slutsats
Om din Simmermast har böjkurvan Constant Curve och inte är alltför tjock ska du nog kunna rigga ett Nitro med bra resultat. Jag misstänker att Simmermasterna har ungefär samma styvhet som Gaastra masterna?(av en ren händelse har jag 11.0 och 12.5 Nitro4 KPro samt Nitro5 12.0 till salu…)

/Jona – SWE876
-
Nassa…. När jag tänker på det så borde det finnas bra speedraka någonstans där. Synd att det är smått otillgängligt…
-
Jag seglar faktiskt en hel del i vattnen kring Sandhamn då jag spenderar mycket tid på Runmarö på somrarna. En och annan långtur har det blivit genom åren. Gotland Runt starten… Sandhamn runt… Diverse fyrar… Bullerö… Runmarö runt… Revernsgrundet… mm
Tyvärr måste jag informera om att några klockrena speedrakor är det ont om. Även om skären ser små och låga ut på bilderna ovan så är dom minst några meter höga och aldrig tillräckligt långa.
Små slalombrädor i kombination med små segel är inte det bästa för att ge sig av på långtur med. För att komma ut måste man alltså lasta grejerna på båt och sen hitta bra förtöjning för denna vilket jag gör regelbundet. I 15m/s + så kan det dock vara svårt, speciellt som man måste få iland grejerna och sen rigga… BÖKIGT och STÖKIGT minst sagt!
Skulle man sen få mastbrott eller liknande i dessa vindar kan man räkna med att ALDRIG lyckas komma tillbaka till sin båt, mycket hjälp är heller inte att hoppas på då det är få semesterfirare ute i sina båtar när det är speedförhållanden. Detta gäller för övrigt även när jag gör långturer ensam…
”Ska du satsa på fart i år? har du dammat av dina gammla slalom brädor eller köpt något nytt?” – Jag satsar inte på någonting förutom att vara PAPPA i år. Dock så dammade jag av min gamla slalomutrustning från 98/99 förra hösten och seglade med nyinförskaffad GPS några gånger i höstas. Det var kul att få direktinformation om hur fort det går. Jag konstaterade också att det är svårt att segla stadigt över 30 knop med chop… Det skulle vara roligt att se hur fort man kan segla på platt vatten! Grejerna hänger med fartmässigt även om de har några år på nacken.
”Grattis till den lille” – TACK! Roligare än segling!

Jona – SWE876
-
Jag förstår hur du tänker, och ärligt talat, så spelar det ingen större roll…
Jag skulle vilja påstå att:
1. Det inte är svårare att segla med 11.0 än 9.8. Det är marginellt tyngre att slänga runt seglet i slag och gippar men att segla lättvind handlar sällan om att träna freestyle trick.
2. Det är svårare att segla lättvind med 9.8 än med 11.0. Det krävs mer teknik att hålla planing, ta höjd och länsa med ett litet segel än med ett stort.
3. Att köpa ett nytt nästanracesegel kan vara ett bra alternativ som även kan hävda sig på kappsegling. Man får dock mycket bra segel för pengarna om man köper ett fjolårsfullblodssegel istället för nytt nästanrace. (talar jag i egen sak..?)
Tycker man inte att man har råd med en bra mast och ordentlig bom så är nog antagligen nästanraceseglen mer förlåtande för ej optimerat material skulle jag tro. Jag har ingen egen erfarenhet av den typen av segel utan spekulerar vilt! Utvecklarna satsar dock största delen av sin tid på fullbodsseglen (inklusive wave/freestyel) och det brukar ge resultat. Övriga segel är i många fall (beroende på loft) mest ett resultat av marknadsavdelningens önskemål.Det är väl inte så att Per skall komplettera sin 6.6 utan snarare så att han skall komplettera en Formulabräda med ett passande segel? Ungefär när det börjar bli för stort, svårt och bängligt att segla 11.0 för en normalbegåvad Formulaseglare så kan man lätt hoppa på sin lilla bräda med 6.6 om man vill. (varför man nu skulle vilja det när man har en Formula!!!
)
Nu när jag har skrivit allt det här så läser jag det första inlägget igen och ser att Per har ryggproblem…Att segla Formula i lättvind är tungt och slitigt för hela kroppen. Det är INTE bekväm och lat sommarsegling utan kräver konstant arbete. Måhända är en 9.8 det bästa alternativet för dig i alla fall… ?
Jona – SWE876
-
Ska du ha ett segel och väljer mellan 9.8 och 11.0 så köp ett 11.0+. Är billigt segel viktigt så köp hellre ett fjolårs fullblods race segel än ett nästanracesegelsomenligtbrochyrenärlikasnabbtsomderiktigaraceseglen. Masse skriver mycket riktigt att 9.8:orna är de minst använda seglen, åtminstone stämmer det på min segellinje. (och som en slump har även jag supersegel till salu i alla storlekar) 😉
Med det sagt så har Woitek nyligen ställt till med rabalder i Formulavärlden då han i lättvind gick ut och vann race med 9.8 i Australien. Det är något som tål att tänkas på!
Jona – SWE876
-
Kör hårt!!!

-
Sen några år använder jag NPs kolförlängare och har inte haft några problem; än…
Jona – SWE876
