swe876
Forumsvar skapade
-
Säg som det är Jesper. Du har ingen aning om var Åmål ligger…
-
””Nik” och ”Röka på lådan” vilken combo!!!
Känns som det kommer bli värsta karneval stämningen på Formula touren i fortsättningen! ”
Det där var det roligaste som skrivits på länge!!! 😀
LOL
-
Nej, men något mycket bättre!
Gaastra Nitro4 (2003) 12.5, 11.0 samt 9.8. 12.5 och eventuellt 9.8 med mast!
/Jona – SWE876
-
Man kan säkert säga mycket om förbundet och hur det sköts men att säga att förbundet inte är aktivt i ett anonymt internetforum känns orättvist. De som engagerar sig i förbundet gör det ideellt utan ersättning. Alla medlemmar är välkomna att dra sitt strå till stacken. Om du tycker att förbundet inte är tillräckligt aktivt föreslår jag att du engagerar dig, går på årsmöten, kontaktar styrelsemedlemmar med förslag och så vidare. Förbundet blir inte bättre än det vi medlemmar gör det till.
Eller hur?
Jona – SWE876 (som inte är engagerad i förbundet, dock ordförande i JBSS)
-
Fotograf – Simona
Seglare: Jona, Jimmy och Niclas/Jona – SWE876
-
Formula har materialbegränsningar för att det ska bli så rättvisa tävlingar som möjligt. I lokala samanhang tittar man oftast mellan fingrarna när det dyker upp killar som inte har brädor som är med på IFCAs standardbrädeslista eller inte riktigt mäter in. För min del får du till exempel gärna ställa upp på en custom vågbräda om du tror att det blir kul… 🙂
Slalom som du beskriver det och som jag hellst vill segla det är fullt spätt på halvvind eller slör i mycket vind. Om man nu tror att man har chans med sin Formula bräda som är gjord gjord för att kryssa och länsa så fort som möjligt borde det väl rimligtvis inte vara något problem?
Jag förstår inte 85cm regeln, inte i GWC kuppen eller för all del i Eurocupen. Kan ingen förklara så att jag förstår? 🙂
Det är inte troligt att jag kommer vara med i någon av GWC racen även om jag skulle tillåtas med mina prylar. Det skulle ändå vara kul att veta hur GWC har tänkt. Vi arrangerar en del tävlingar i Stockholmstrakten och all input är av värde. Det kanske finns något skäl som jag inte har tänkt på än… 🙂
Jona – SWE876
-
Diverse anledningar till att jag tycker det är fel med Slalom blandat med Formula i större regattor
(med risk för att låta som en gnällspik… 🙂 Det är helt enkelt så att jag tycker Formula är optimalt som det är och inte behöver utvecklas med fler grenar)
Det blir mindre seglande
Oavsett vilket format man kör slalom i så har jag svårt att tänka mig att man på hög nivå frångår någon form av heatindelning. Även om man får segla alla heat så blir det mindre tid på vattnet än med ett renodlat Formula upplägg. Åker man ut i första eller andra heatet så får man knappt segla alls. Om Arrangörerna beslutar sig för att starta slalom när vinden ökar så betyder det att extra tid går åt till banomläggning, information, lottning med mer. När väl slalomen kommer igång kan man ge sig den på att vinden mojnar och det är dags att segla Formula igen. Det är segla vi vill och Formula ger mest segling.Prylar
Det blir en bräda till och minst ytterligare en rigg att släpa runt på. Inte kul, inte praktiskt och för dom flesta dyrt. Ska man ha en tillräckligt bra uppsättning riggar för att tävla i både Formula och Formula/Slalom regattor bör man hellst ha fem riggar.Materialbegränsningar
IFCA har bestämt att maxbredden på en slalombräda ska vara max 85cm. VARFÖR? Jag får alltså inte ens ställa upp på min Formula bräda om jag nu vill det… Man MÅSTE ha två brädor för att vara med och tävla.Poängberäkning
Hur får man ihop ett totalresultat på ett rättvist sätt? Ska en slalomstege räknas lika som en Formulasegling eller ska alla Formula resultat räknas ihop och räknas lika som de sammanräknade Slalomresultaten? För några år sedan seglade vi slalom i Svenska cupen och då kunde det hända att en slalomstege räknades lika med 5-6 courserace. Det känns inte särskillt rättvist. Jag har hittills inte sett något bra system men det kanske någon annan har? Jag föredrar Formula där alla tävlar och har samma förutsättningar och får ett resultat.Träning
I hela Sverige får man ut oerhört mycket mer tid på vattnet med en Formulabräda än en Slalombräda. I större delen av Sverige är det nästan omöjligt att träna slalom på ett vettigt och regelbundet sätt gämfört med Formula som man kan segla nästan jämnt.Segla en eller två dicipliner
Ett argument man hör är att man faktiskt inte måste ställa upp på slalom och att man kan fokusera på det ena eller andra. Men hur kul är det att sitta och titta på när man har suttit och åkt bil genom hela Europa för att kappsegla? Det gör man helt enkelt inte.Vindgränser
När man inför två dicipliner kommer vindgränsdiskussionerna komma tillbaka. Efter varje heat kommer det finnas gubbar som hävdar att det inte blåste tillräckligt vid den ena eller andra bojen och att heatet borde gå om. I Formula slipper man för det mesta sådant. Vissa seglare kommer också att gnälla på att det seglas Formula när man kan segla Slalom och vice versa. Så är det med tävlingsmänniskor… 😉 Ni som var med förr förstår precis vad jag menar.Mer människor börjar tävla?
Knappast, det är ändå Eurocup och PWA vi pratar om här…Roligare med slalom?
Kanske, i alla fall för en del. Det ÄR kul med slalom! Men Formatet passar inte ihop med Formula.Linus (S19)
Det kanske är svårt att tro men sista året det var slalom i Svenska cupen hade jag bättre ranking där än i Course… (mediokra resultat båda två)
Jag tycker att det är superkul med slalom i bra förhållanden. Starta med fullt spätt och sen försöka öka. Braka in i första gippen tillsammans med tio andra gubbar. Hets! Adrenalin! Fart! Tyvärr är det sällan det går att genomföra bra slalomtävlingar.Det var nog allt för idag. Ha det!
Jona – SWE876 -
12.5
Jag förstår inte kritiken mot 12.5. Det är inget nybörjarsegel men det är å andra sidan inte 11.0 heller. Har man väl fått upp 12.5:an ur vattnet så är det inga problem. 12.5 är ett lättvindssegel. 11.0 är gjort för mer vind.Förutsatt att man är en Freestylefarbror som vill segla liten bräda (Formulabrädor är inte enbart lättvindsmaskiner!) så fort det blåser mer än 5m/s så skulle jag nog titta närmare på 12.5 eller liknande. Vill man ha utrustningen mer allround ligger det nog lite i det Nicklas skriver.
Ha det!
Jona – SWE876 -
Du är inne på rätt spår, välkommen!
Beskriv skön och rolig!
Egentligen så kan du nog välja vilken hyffsat modern Formula bräda som hellst. Alla är byggda för att gå fort (maxas) på en kryss/läns bana. Själv upplever jag att kortare brädor är lättare (roligare?) att segla halvvind med än längre. Om det verkligen beror på längden eller att kortare brädor är nyare och mer utvecklade på alla punkter ska jag låta vara osagt.
Till slösegling duger vilket segel som hellst, dock har de mer etablerade loften oftast större vindregister (samt bättre fart runt en bana) vilket kan vara bra för vem som hellst, dock så kostar de oftast en extra slant.
(fantasilöst svar, eller hur?)

Ha det!
/Jona – SWE876 -
swe876
Medlem7 oktober, 2003 vid 14:31 som svar på: Scandlines Formula Windsurfing World ChampionshipDe NeilPryde segel med breda mastfickor man kan se på en del bilder är alla prototyper. Steve Allen använde ett 11.7 och ett 10.9 (eller om det nu
var 10.8) .Segel med bred mastficka är inget revolutionerande utan har funnits i många år. Guy Liljegrens segel hade alla liknande mastficka, Aeroforce (nej,
inte Aerotech…) och Hot är andra som har haft liknande lösningar./Jona – SWE876
-
swe876
Medlem6 oktober, 2003 vid 10:03 som svar på: Scandlines Formula Windsurfing World ChampionshipKompletta resultat finns på http://www.formulawindsurfing.org
001 AUS-0 Allen Steve 73 S 001 12,1 0,7 4,0 0,7 0,7 20,0x 6,0
002 FRA-192 Albeau Antoine 72 S 002 18,7 15,0x 6,0 4,0 5,0 0,7 3,0
003 POL-10 Brzozowski Wojtek 76 S 003 22,7 2,0 17,0x 8,0 10,0 2,0 0,7
004 ISV-1 Boulon Devon 82 E 001 36,0 16,0 9,0 2,0 37,0x 5,0 4,0
005 ITA-1 Cucchi Andrea 75 S 004 38,0 5,0 18,0x 11,0 3,0 14,0 5,0
006 NED-0 Bijl Pieter 79 S 005 46,0 BFDx 15,0 9,0 6,0 4,0 12,0
007 USA-34 Buzianis Micah 70 S 006 48,0 6,0 13,0 5,0 33,0x 6,0 18,0
008 ISV-11 Diaz Jimmy 68 S 007 52,0 17,0 25,0x 22,0 2,0 3,0 8,0
009 ISR-1 Dagan Arnon 77 S 008 54,0 12,0 7,0 3,0 30,0 DSQx 2,0
010 NED-72 Landman Ramses 75 S 009 57,0 8,0 14,0 10,0 4,0 DNFx 21,0
—
036 SWE-92 Bostrom Per 68 S 027 162,0 39,0 32,0 50,0x 36,0 31,0 24,0
043 SWE-876 Ljungström Jona 71 S 031 208,0 BFDx 31,0 49,0 38,0 45,0 45,0
054 SWE-15 Hellberg Jimmy 73 S 036 245,0 41,0 51,0 46,0 BFDx 44,0 63,0
064 SWE-64 Ekstedt Johan 68 S 038 293,0 BFDx 67,0 75,0 48,0 57,0 46,0
—
93 deltagare från 5 kontinenter…
Notera gärna vem som är världens bästa FormulaWindsurfare född 1971… 😉/Jona – SWE876
-
Jag bugar och bockar för en så ingående kappseglingsrapport. Det får vi alldeles för sällan! Äntligen har jag fått klart för mig vad som verkligen hände på vattnet… 🙂
Stort tack till Formula arrangörerna som lyckades få till det med vind, startlinjer och banor!
/Jona – SWE876
