swe876
Forumsvar skapade
- 
Bara custom? – Nej, inte när det gäller Formula. Till och med Kevin måste segla på standardbrädor på Formularegattor nuförtiden.
/Jona – SWE876
 - 
Hej
Jag har ingen erfarenhet av 12.0 men seglade under 2002 med 12.5 och 11.5. Observera att nedan är mitt högst personliga tyckande och
får inte tolkas som vetenskapliga fakta. 🙂 (och så småningom lär det dessutom dyka upp en annons under säljes på nämnda segel…)12.5
När man seglar Formula i Sverige är 12.5 nödvändigt. Vem vill riskera att bli efter i gränsvindsrace bara för att man inte har maximal
segelstorlek? Bottendraget på 12.5 är ok men fokus ligger på brett vindregister och famförallt toppfart. Gaastra’s 12.5:a är antagligen
den snabbaste 12.5:an från 2002. Man kan hålla seglet oerhört länge. 8m/s är tufft men det går. Allra bäst har jag seglat när det blåst 5-7m/s
med det här seglet.11.5
När 12.5:an börjar kännas stor är det dags att byta ner sig ett steg och 11.5 är det naturliga valet. Det här seglet lämnar allt bakom sig i vindar mellan 7-11m/s. Det finns helt enkelt ingen konkurent. Bottendraget är ok men räcker inte riktigt till för gränsvindsrace, skulle jag tro… Jag har ärligt talat aldrig försökt rigga seglet för lättvind utan fokuserat på fart i lite mer vind.12.0
Som sagt, jag har aldrig provat 12.0… Det jag har hört om seglet har bara varit positivt. Jag tycker dock att 12.0 är en konstig storlek att
sätta på en Formula bräda. Varför inte utnyttja den segelyta man får ha?Tycker
Jona Ljungström – SWE876 - 
Ja, gämfört med små skräniga måsar så…
   - 
Jag seglar mycket i Stockholms skärgård och jag använder nästan bara ett segel, 12.5.
/Jona – SWE876
 - 
Linköping är kanon! Det är inte många klubbar som har arrangerat tävlingar på högsta nationella
nivå så länge som Linköping har. Ingen alls tror jag när jag tänker närmare på det. Linköping måste
dussutom ha Sveriges bästa vindstatistik på tävling. Jag har hållit på i några år och har bara åkt en
gång till Linköping utan att få segla (jag kunde inte vara med 2002). Ni har hållit på länge och vet
vad som gäller, det märks. Banorna brukar komma ut snabbt på morgonen och onödig stranvistelse
minimeras. Riggytorna är de bästa i Sverige. Stranden i sig kan eventuellt vara elak mot fenor och
brädor men man kan inte få allt… 🙂Att inte behöva kuska genom hela Sverige är något som verkligen talar till Linköpings fördel. Linköping ligger
nära till och med för oss Stockholmare.Traditionellt brukar ni arrangera tävling på vår eller höst vilket jag misstänker är säkrare vindperioder
för er än mitten av sommaren.Bra jobbat Linköping! (sen hoppas jag att du inte räknar in mig bland dom halvtaskiga…) 🙂
Hälsningar
Jona Ljungström – SWE876 - 
Är det inte kul för de som seglar i amatör klassen att gämföra sig med seglarna i Pro klassen? (för övrigt dumma namn…) Om amatörklassen
seglar ett varv mindre så är det svårt att se hur många i Pro man hade slagit…/Jona – SWE876
 - 
Nähäää? (nu känns det som den här diskussionen har kommit ner på en lagom nivå…)
   - 
”Har aldrig varit särskilt grym på regler såsom paragrafryttarna Jona och Per B ;-)”
Nä nuuu djxxxxx! Om du inte tar tillbaka ska jag skvallra om alla seglingsböcker du har plöjt igenom i vinter. Skulle inte förvåna mig om du dessutom har betta mamma sy en protestflagga till dig!
   - 
Utan svart flagg finns det mer utrymme för att chansa och ta för sig på startlinjen. Räcker det som argument?
Svart flaggs varande eller icke varande känns inte som en punkt som jag orkar hitta för många argument kring men lite trevligare
vore det allt om man fick starta första starten utan…/Jona – SWE876
 - 
Att vinden skulle lägga sig var en ständig oro på den tiden vi seglade Funboard. Med Formulans intåg så känns det argumentet inte
lika aktuellt längre. Blåser det för Formula så håller vinden oftast i sig en stund, dessutom är det Seglingsledaren som bestämmer
när det blåser för lite och inte vindmätaren vilket gör att man kan genomföra race även om det skulle droppa under en eventuell
vindgräns några sekunder.I Svenska cupen startar de flesta ganska dåligt, antagligen beroende på rädslan för att bli diskad vid minsta förseelse. Utan svart
flagg i första startförsöket finns det mer utrymme för bättre starter som är på gränsen till det tillåtna.Jag är i princip för borttagandet av svartflagg som standard och tycker att man kan överlåta såna beslut på respektive seglingsledare
men misstänker att att det skall till ett årsmötesbeslut för att det ska ske någon ändring på Svenska cupens
standardseglingsföreskrifter. Eller? Vad säger du Robert?/Jona – SWE876
 - 
Jag har egentligen ingen åsikt i frågan om vilken kolbom som är bäst men jag har hunnit gå igenom en del de senaste åren…
Svensk mästare i kolbom?NeilPryde
Jag har haft av minst en av den gamla modellen. Bomen var styv men frontbeslaget går sönder förr eller senare. Nya 2002 bommen
har jag provat och den verkar MYCKET bra.Fiberspar
Jag har haft av två stycken genom åren, båda i frontbeslaget. Jag köpte en ny våren 2002 och den har inte gått sönder. Min bästa
bom. Frontbeslaget ser likadant ut som det gamla men det verkar vara både styvt och hållbart på de nyare bommarna. Styv bom!HPL
Jag har haft av en i frontbeslaget. Bommen är bra men blir något mjuk när man använder den till stora segel. HPL bommen är
vidare än konkurenterna.Techno Limits
Bästa frontbeslaget! Superstyv bom med bra frontbeslag som inte är av kolfiber. Tyvärr verkar dom ha en tendens att gå av
mitt på bomröret istället.Chinook
Mjukt frontbeslag. Det kanske är det som gör att den aldrig går sönder?GulfTech
Jag har aldrig ägt en GulfTech men kan intyga att de är styva och av bästa kvalitet.North
Jag har aldrig ägt en Northbom men har provat en av 2001 års modell som var alldeles för mjuk.Nautix
Någon som har provat Nautix?Slutsats
Alla kolbommar går sönder förr eller senare. Styvheten i en kolbom gämfört med en aluminiumbom gör den dock nödvändig till
större segel. Att segla ett segel större än 10m2 med något annat än kolbom är som att käka överkokt spagetti…Om jag skulle köpa en ny kolbom i år skulle jag köpa Fiberspar, NeilPryde eller Gulftech!
Ha det!
Jona – SWE876 - 
25,2 knop!!! En sån måste jag köpa….
   - 
Om du inte seglar för att bli solbränd och inte är rädd för lite regn men däremot är intresserad av vågor som är längre och renare än någon
annanstans som jag har sett (nej, jag har aldrig varit på Maui…) så ska du åka till Irlands västkust.Dingle Bay är bara ett av hur många ställen som hellst där det finns bra vågor. Jag har haft förmånen att kunna bo på Irland ett år och körde
runt så mycket jag kunde på helgerna för att se ön och windsurfa. I stort sett hela västkusten har bra vågor och överflöd av vind!Vinden på Irland är lågtrycksbaserad vilket gör att man kan ha otur och bli utan vind, chansen för detta är dock liten då lågtrycken brukar
pumpa från atlanten med jämna mellanrum. Skulle man bli utan vind så är surfingen även den i världsklass. EM har avgjorts på Irland ett flertal
gånger. Om du inte är van vid surfing så kan det vara klokt att leta upp någon local som kan berätta om strömmarna, något som vi inte är vana
vid i Sverige. Att hitta surfande locals kan ibland vara lite klurigt då de flesta spots är folktomma större delen av säsongen. Skulle det vara ont
om surfare så är det hetaste tipset att fråga någon av fiskargubbarna på närmsta pub. Det finns ingen locals only mentalitet och alla hjälper dig
gärna med tips och personliga favoritspots. Plats finns det definitivt till de som vill.Lycka till med Irland!
Jona – SWE876 - 
Alla kappseglingsregler finns på http://www.isaf.org . Nedan är det som gäller vikt på seglaren.
43.1 (a) Competitors shall not wear or carry clothing or equipment for the purpose of increasing their weight.
(b) Furthermore, a competitor’s clothing and equipment shall not weigh more than 8 kilograms, excluding a
hiking or trapeze harness and clothing (including footwear) worn only below the knee. Class rules or sailing
instructions may specify a lower weight or a higher weight up to 10 kilograms. Class rules may include
footwear and other clothing worn below the knee within that weight. A hiking or trapeze harness shall have
positive buoyancy and shall not weigh more than 2 kilograms, except that class rules may specify a higher
weight up to 4 kilograms. Weights shall be determined as required by Appendix H.(c) When a measurer in charge of weighing clothing and equipment believes a competitor may have broken rule
43.1(a) or 43.1(b) he shall report the matter in writing to the race committee, which shall protest the boat of
the competitor.B4.2 Rule 43.1(a) is modified to permit a competitor to wear a container for holding beverages. The container
shall have a capacity of at least one litre and weigh no more than 1. 5 kilograms when full.Regelputte Ljungström 🙂
 - 
Eeeh, varför inte Nedhalstrim? På långa brädor var det standard för flera år sedan. De stora kraften som behövs för att dra ner moderna racesegel är lite för stor för den lösning vi hade på den tiden men en och annan har experimenterat med det även i Svenska cupen. Jag är övertygad om att det kommer tillbaka i någon form. Barry håller på att experimentera med någon ny variant till exempel.
Tänk dig själv vad det skulle innebära för din segling om du enkelt kunde dra eller släppa en 5-10mm under segling!
3-3-1 12.5!
/Jona – SWE876 
