swe876
Forumsvar skapade
- 
@Oregistrerad 385657 wrote:
Jona, varför skulle det bli lättare utan dig? Du som alltid lyser upp tillvaron med din närvaro och gör livet lättare. Men du kanske tänker på Milan Kunderas mest fantastiska bok?
/Jesper
Faktum är att jag inte tänkte på boken men den ska såklart omedelbart införskaffas och läsas nu när jag har fått rekomendation av Jesper B! Titeln är för övrigt genialisk.
http://bokia.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100112607
Titel: Varats olidliga lätthet
Författare: Milan Kundera
Beskrivning: På nytt utkommer Milan Kunderas klassiska roman, som ju också filmats med Lena Olin i huvudrollen. Boken, som vann stora kritikerframgångar över hela världen,är en säregen förening av elegans och grovkornighet, vemod och uppsluppenhet, inlevelse och distans samt en bred karta över de stora politiska, moraliska och erotiska frågeställningar som berör Europa idag.Kan det här månne vara fröt till den första litterära diskussionen på forumet?
 - 
@SWE22 385649 wrote:
Shit är det dubbelbokat med träningsläger. Det var ju inge bra. Är det värt att flytta MSC Tyresö till annan helg? Hur många är det som stannat hemma? Ni som tänkt att köra imorgon kan väl lägga ett inlägg så man vet.
//Conny
Nä, det sämsta du kan göra är att ställa in en tävling kvällen innan. Vad du än gör så gör inte det! Johan har redan förklarat och bett om ursäkt för dubbelbokningen på annan plats i detta forum.
Jag skall hursomhellst åka till Karlstad så ni ni får det lite lättare på banan i år. 😉
/Jona
 - 
Jag föreslår Karlstad som kommer att erbjuda vind imorgon. Dessutom kan jag och 15 träningslägergubbar vara med om vi lägger tävlingen där!
Orealistiskt? Hur menar ni nu? 😉
/Jona
 - 
@JohanC 382604 wrote:
PS Nä då, jag tycker inte alls att det känns som en pseudodiskussion…DS
Det är just DET som gör den här diskussionen så rolig! Den handlar om…. ingenting!
🙂/Jona
 - 
Rätt ska vara rätt. Det är hittills ingen som i den här tråden har hävdat att 40 knop är lätt. Det närmaste jag kan hitta i tråden är mitt eget uttalande enligt nedan:
”Kan man stanna några veckor på ett ställe som bjuder på motsvarande förhållanden och har det minsta talang i kroppen gissar jag, observera gissar, att de flesta skulle kunna komma upp i åtminstone 36knop utan större problem. Att kunna segla dag efter dag med perfekta förhållanden och tid för trim och finlir ger resultat!”
Ta mitt uttalande om 36 knop med en nypa salt./Jona
 - 
@getwet 382190 wrote:
Väldigt ofta tror vi att vattnet utomlands är så djävla perfekt och att det är skit enkelt och plocka 40 knop eller ruggiga farter, för det gör dom andra där nere…….vi tror även att vattnet är perfekt just för att det går fort där nere för dom, men det handlar MYCKET mer om deras överlägsna kunskap och teknik.
Hur många av oss har kört utomlands på bra ställen och sedan även på de snabbaste platserna i Sverige? Har vi en annan vattenkvalite i Sverige som gör att det är svårare att åka fort?
Hur många körde samtidigt som Faster på Haga, eller Erik på Knarrholmen och kan påvisa att ställena är sämre än än andra spots runt i världen? Hur kan man jämföra två olika spots…….? Vi som speedseglar förstår mycket väl att dessa två ställen har klart mycket goda speedförutsättningar under vissa förhållanden, annars kommer man aldrig upp i hastigheter som dom två har presterat med bravur.
Jag ser det på samma sätt som om någon skulle vinna en formula cup, men bedriften var inte så stor för en av konkurrenterna var sjuk……..eller att en seglares mast gick av. För mig är jämförelsen likvärdig.
Men som delansvarig i GPS speeedsurfing Sverige är det viktigt att för oss som en frivillig organisation påpeka och förtydliga att man INTE gör några värderingar i var farterna har satts. Bedriften ligger i hur fort man seglat……och vi har lååångt kvar innan de riktiga farterna kommer oavsett var vi seglar!Jag tog bort lite ur ditt inlägg och har kvar det som är intressant.
Jag har personlig erfarenhet av Speedstripen i Tarifa, Porto Pollo på Sardinien och Hvide Sande i Danmark. Dessa ställen slår alla ställen jag har seglat på i Sverige när det gäller lämplighet för Speed, dessutom regelbundet, dag efter dag efter dag. Självklart är det lättare att göra bra tider på ett sådant ställe än Sveriges bästa ställen! Jag har inte seglat i Torkelstorp eller vid Knarrholmen men inte ens där kan man väl ligga och speeda repa efter repa en vecka i sträck? Jag har seglat vid Haga Park och är väldigt imponerad av den fart som Robert har kommit upp i där. Haga Park lämpar sig dåligt för speed jämfört med ovan nämnda utländska lokationer. I Sverige får vi mest vind vid fronter som passerar oregelbundet över kusten, det räcker inte för att ligga och trimma in bra fart. Ett bra spot är mer än lämpligt vatten, det är skall också blåsa mycket och regelbundet, hellst med en trevlig temperatur.
30 knop är inte för vem som hellst, än mindre 40 knop. Jag tror ingen på allvar tror att det är lätt att komma upp i 40 knop ens i perfekta förhållanden.
Vad det gäller bedriften att vinna i Formula så gäller devisen: ”Är man inte med finns man inte.” Ingen är bättre än sitt senaste tävlingsresultat. Jämförelserna Formula vs Speed är i mina ögon ointressanta.
GPS-Speesurfing
Det hävdas ofta att GPS-Speesurfing mest är en tävling mot sig själv och man mäter det man vill mäta. GPS-Speedsurfing lägger inga värderingar i var farterna har satts.
Varför finns det då ett motstånd i att kunna titta på snabbaste Svensk i Sverige?Själv gjorde jag inga Speedförsök 2006. Jag är med andra ord en ganska oengagerad Speedare. Ta mina inlägg med en klackspark och lyssa på dom som har Speedsegling som främsta intresse!
/Jona
 - 
Getwet,
det var absolut inte min mening att förringa din prestation och rättmätiga plats på förstaplatsen med min klumpiga kommentar ”Det är lite väl lätt att åka utomlands och göra bra tider…”.
Det jag menade var att det är svårt att segla riktigt fort i Sverige.
Vi har få bra ställen som bjuder på plattvatten vid mycket vind.
Det blåser sällan speciellt mycket, särskillt inte under den varma årstiden.
Det är för de flesta nästan omöjligt att lyckas ta sig till ett av de bra ställena för speed samtidigt som det blåser mycket.Jag har själv spenderat nästan två månader i Tarifa på den tiden när GPS möjligtvis användes av US Navy men absolut inte av gemene man. Antagligen har jag seglat som absolut snabbast på speedstrippen i Tarifa. Tänk dig max fart 5.0 racesegel på ett salsgolvsplatt vatten så förstår du. Kan man stanna några veckor på ett ställe som bjuder på motsvarande förhållanden och har det minsta talang i kroppen gissar jag, observera gissar, att de flesta skulle kunna komma upp i åtminstone 36knop utan större problem. Att kunna segla dag efter dag med perfekta förhållanden och tid för trim och finlir ger resultat!
När jag har försökt speeda i Sverige har det alltid varit stress på stranden för att komma ut innan vinden dör, små branta och konstiga vågor, byiga vindar, långt att åka i bil, mm. Ibland har jag dessutom haft materialstrul bara för att det är så sällan jag får tillfälle att använda min gamla AHD och North Warp seglen.
Med detta sagt så menar jag inte att det är så lätt att åka utomlands heller. Biljett ska bokas och betalas, hotelrum fixas, familjen övertalas, grejer fraktas, osv. Lyckas man med detta så hävdar jag dock fortfarande att det är lättare att göra bra tider utomlands.
Det här blev ett alltför långt inlägg utan egentlig mening… som så mycket annat här på forumet. Slutsatsen blir dock att det är kul med fart oavsett var man seglar!
/Jona
 - 
Vad jag verkligen saknar är en lista på Snabbaste Svensk i Sverige! Det är lite väl lätt att åka utomlands och göra bra tider… (säger jag kanske bara för att jag inte har gjort det…)
Inte för att ta ifrån någon någonting men Erik Larssons resultat är väl i särklass det bästa som är gjort i Sverige?
/Jona
Edit: Jag missade att Robert har seglat över 36 knop i Kalmar sund vilket har påpekats. Bra jobbat Robert!
 - 
Jag är övertygad om att vi kan ordna telefonregistrering för dig. Hör av dig till tävlingsledningen i god tid så går det att lösa.
/Jona
 - 
Friktion! 🙂
Du har väl någon gång provat att dra nedhal, segla en stund och sen dra mer? Du kan alltid dra lite till när seglet har använts en stund.
/Jona
 - 
Har man svårt att dra ner ett segel kan man prova följande:
1. Dra ner så mycket du orkar.
2. Ställ seglet upp och pumpa över cambrarna några gånger.
3. Dra mer./Jona
 - 
@360friistailer 378206 wrote:
Halåå Jona
Har det körts någo Code REd redan ??
h Jon
Jag seglade Code Red hela 2006. Coder Red:R2 har jag inte provat än. Men om de är som förra årets segel eller bättre så blir jag inte besviken! 🙂
Seglen är enormt stabila. Lättvindsegenskaperna är de bästa jag har provat. 74kg Ljungström använde 11.0 som största segel. Boström seglade och vann Karlstadtävlingen med 12.0 så det är bevisligen ett bra segel det med. 10.0 lyckades jag aldrig bli överriggad med vilket säger mer om förhållandena jag seglade i än seglet. Det som imponerade förutom stabiliteten var förmågan att glida genom vindhål med bibehållen höjd och fart.
/Jona
 - 
 - 
Nicklas är ute och seglar slalom. Jag är förkyld. Jag sitter hemma och tittar på istället.
Det är fyra grader ute…
/Jona
 - 
Vilka sköna arbetstider du har!
jag tänkte själv prova nya Starboarden vid Bolinderstrand i helgen. Ses vi då?/Jona
 
