teabag
Forumsvar skapade
-
Personligen tycker jag det här var jättekul. Alltså att HIFLY äntligen blir representerat igen.
Även jag har noterat de enormt bra testreultat de fått i diverse olika tidningar.Tyska , engelska och Amerikanska.Att man är kvar på scenen som ett av de abslolut äldsta bolagen (äldst) och alltid gjort bra och stryktåliga nybörjarbrädor borde betyda att man gjort något vettigt under åren…
Att jag har hyfsad koll beror ju självklart på att jag har en själv…..Lika snygg och vacker som den dag när den lämnade fabriken 1993. Dock lite tung och lite lång.
Men länge leve pråmar eller ska den nu bytas ut mot sitt yngre syskon Motion ???
Jättekul det här och placeringen på lagret kunde inte vara sämre för mig. Hugaligen va nära jobbet !!!!
-
Hemma från Cabarete. Min allmäna känsla är samma som din.
Hur i hela fridens namn skall vi i den vackraste av städer någonsin få upp träning nog att kunna handskas med stora vågor ?
Formulavägen känns helt rätt.Samtidigt inte fan går det att ge upp. Man kan faktiskt ta sina stora brädor ut bland vågorna också..
Bara man kan vattenstarts ligger man i vinnarhålet.Problematiken är väl att när man väl skall rida stora vågor med stora brädor att man helt enkelt inte kan rida dom lika snyggt som pojkarna med små bädor. Men överleva det gör man
väl ?Länge leve pråmen….
-
Mysingen – det mesta är öppet.
Det ligger ny is i vikarna men möjligt vid Gålö – utsidan.Vid sydlig vind.
Bruket – ny is efter de seanste veckornas kyla. Tyvär för tunn för att åka skridskor på.
Vackert i solskenet
Rapport från helgen 6-7/3-04 -
Det här var verkligen supercool…
Även jag läste inläggen och man kan ju bara undra. Är många internetsurfare över världen helt borta ? Hur i hela friden kan man koppla ihop den här seglingen med HOMO-snack ?
Jag hajar det bara inte.
Inte för att jag eftersöker ett svar men ändå. Är det inte konstigt?
Över prestationen är det bara att säga grattis att sen få det på bild också. Suveränt !!
-
Storleken eller rättare sagt vikten verkar vara en rätlinjig funktion utav seglarens maximala hastighet. När vi kollar alla de som legast främst vad gäller hastigehet så väger de också runt 90-100 pannor. I många fall är de dessutom väldigt vältränade.
Men även jag hade samma ide typ som gurra här. DVS varför inte på något sätt få fast seglet därbak med någon form av utlösningsmekanism liknande som finns på segelbåtar men bygg det ungefär på¨samma sätt som en mastskena.
Utlösningsmekanismen skulle kunna vara en samma typ som att kroka i sin hängsele men nu krokar man i seglet istället.Jag försöker bifoga en bild som på något sätt kan förklara hur en segelbåt brukar se ut….Sen får vi väl klura ut resten senare.
Jag läste f.ö senaste Boards och Finiyan som ju har rekordet just nu admittar just denna funktion max speed står i gott förhållande till hög vikt.
5,3 m2 verkar vara favvosegel.
Min personliga tro är att när storlekn ökar ökar också förlusten i form av vindmotstånd mer än vinsten av ökad fart i de höga vindstyrkor vi pratar om här. Dvs minst 20 m/s och plattvatten.
-
Man är ju suktad men jag skall lära mig på min Diamond 77 först.Men hade inte Boards ett test på denna härförleden ?
Annars är väl ett gott råd. Köp en om du känner för den ??
-
Kollade Muskö i helgen. Inte riktigt Torö men bara ett par mil ifrån. På Bruket är det isfritt i vattnet men en hel massa drivis inne vid stranden.
Det borde således vara något liknande på Torö. Eventuellt utan drivis eftersom vinden ligger hårdare på där.
I lugna vikar är det fortfarande upp till 50 cm tjockt istäcke.
Noterat den 14-15/2-04 -
teabag
Medlem12 februari, 2004 vid 19:10 som svar på: sportlovsresa! hänga me någon? tips ang kanarie..Åk till Bahia Feliz. De som vill åka masthögt tar sig bara till Pozo 1,5 mil därifrån.
Gran Canaria… -
Suveränt jobbat och bra kört. Ser mycket bra ut.
Jag har just varit i Cabarete och sett en del fina vågor som jag absolut inte vågade mig ut i…
Å andra sidan är man tepåse så är man… -
När du får ”satisfaction guaranteed” dvs planing på din nya bräda står dock i stjärnorna.Oscar som verkar vara en liten duktig grabb kan säkert få din RRD i planing runt 5 m/s med en 6,5 men vi andra får vänta en eller två m/s till innan planing. Tuff shit men sånt är livet.
Betänk då att de flesta ställen i Stockholm inte har fri vind även om de finns så inser man snart att man skall söka största möjliga segel för så många timmar på vattnet som möjligt.
RRD kan dock ge många roliga stunder utan plan för träning av diverse övningar.Typ segel mot vinden vändningar med ett ben i luften och ett på bommen varianter.
Då är frågan om man ändå inte planar varför inte välja ett segel som ändå tar en framåt och som man ändå får kul med. Typ 6,5 vilket torde vara det mest sålda seglet för oss som inte vet vilken fot vi skall stå på.
För övrigt mitt mest använda segel innan jag köpte ett 9,0 vilket nu är standardseglet i Sthlm för mig (83 kg och 149 l bräda).
Jag kan väl betäckna mig som i ungefär samma låga standrad som dig och ett 6,5 håller du lugnt i upp till 12 m/s och högre med sele även om det i dessa nivåer kan kännas ovant men det är först vid en 15 m/s som det börjar bli farligt…Slutsatsen får du dra själv som vanligt (ända anledningen till att ha en vänster arm) men du verkar känna för 7,0 så mitt enkla råd är spring och KÖP.
Inget går upp mot känslan av att veckla upp ett sprillans nytt segel.Doften,inga repor,glidet upp för masten,förväntningen. Skruva dit stropparna,fundera lite,skruva lite,känna på en helt ny fena.Inga repor ingen kraftförlust.Bara möjligheter….
Ha de så jävla kul
-
En ung man får självfallet ställa viktiga frågor närhelst han så önskar.Basta.
Inte behöver han leta över hela internet om han inte vill.Basta.
Viktiga frågor typ master,vattenstart och skön musik är helt ok att ställa närsomhelst hursomhelst varsomhelst.
Så därför från en jungfrulig resare i den sköna musikens tecken är Kent – Kärleken Väntar – årets (2002) nya surflåt eller ej ?
-
Ni måste skämta.
Visserligen bor vi ju vindfattigt men ändå…..
T.o.m en tepåse relaterar numera brädor kring 105 l som inom klart räckhåll.95 l som fullblodsräcer…Känns fel med modern design och material.
Nä neråt en 50-75 l gäller väl för en fullblodsräcer?
Men även jag suktar och tränar.Försöker spara tusenlappar genom att få ner egenvikten och köpa ett rejält 5:1 system så att jag kan lira luftgura med Robin i timmar…
Ha det…
-
Blev lite sent för översättningsövningar igår kväll.För det var min billiga tyska,men mycket goda,cognac alldelles för god.Idag håjajjaja…
Egna funderingar inför HS
Teoretiskt skall konkaver ge en ganska lång vattenlinje att lägga kraften mot vilket bör ge bra uppvindsegenskaper.
En kort bräda bör ge en förhållandevis större våg under vilket bör göra brädan svårare att få upp i planing.
Konkaver bör också ge en något lugnare färd i småvågor – kallat chop.Allt annat lika.Boards sammanfattning i kort.
Fördelar
Hastighet – snabbare än alla konventionella brädor över 95l.
Pekvillighet (pointing range) – förmåga att peka högre och stanna i planing längre än konventionella brädor.
Glid – imponerande möjlighet att glida genom vindhål
Lung ritt – en förvånansvärt lugn,chop vänlig, säker och enkel ritt.
Segeltagning – möjlighet att bära ett brett register av segel speciellt i de högre storlekarna.(optimalt 7-10 m2.
Möjliga Nackdelar med HS
Manövrera – fotstyrning mycket begränsad.Gippa inte så kul
Peka och dra – en endimensionell känsla (appeal) – ingen freestyle,ingen lättvinds pekare, ingen inlärningsbräda,ingen hoppning.Bara peka och dra…
Inte lössläppt (unsticking) – relativt svår att trigga in för att få upp i planing i marginella vindar.
Slå/slag/uphalning – alla är jobbiga (demanding).
Övriga kommentarer från texten är
Den kommer inte att överta tronen från konventionella 120-150 l brädor eftersom den inte är speciellt diversifierad (versitile) och inte speciellt lämpad för medelgoda seglare (intermediates).
—- slut redovisning—-
Det finns väl inget egentligen som skiljer Boards från svenskar som skrivit om HS här på konfen utan det får väl sägas att det här va en ganska bra sammanfattning av vad många tycker….och tror.
Vilket för en annan innebär ytterligre träning och jakt efter en lång fena till min konkava bräda AHD FD 77…
Besvikelser är i sanning livets givna beståndsdel…
-
Vi var två påväguppåtsufare i Bahia Feliz i våras.Båda drog vi segel.Den ene fick för sig att hjälpa en riktig nybörjare från att krascha mot stranden och eventuella klippor.Grabbade en bräda och drog iväg.
Först senare insåg han att det var en bräda där halva benen låg under ytan och han drog segel.Inga problem.
Jag tror oron är för stor att det inte skall gå att dra segel på en så bred bräda.Tänk också på att en stor del av volymen ligger akteröver.
Är man hyfsat duktig borde 105:an räcka också för oss som är på väg uppåt.
Oron borde snarare vara slåförmågan.Kan du ditt tvåstegsslag på 3 sek ??Jag skall hämta min Boards och redogöra för vad de tycker senare. Till dess sukta på…
-
Jag kan nog hjälpa alla dårar som vill ta hem från NZ eller Proof.Björn provade ju att ta världsrekord med riktiga speednålar.Brädor som de senare la ut för försäljning på hemsidan.Jag tog för självklart att GetWet redan hade en ??
Vart fick Bosse sin 85 cm fena ifrån ??
