teabag
Forumsvar skapade
-
En får tacka för rapporten.Hoppas allt såg bra ut med båten.
Om jag inte minns helt fel så brukar jag stå på exakt andra sidan av viken och kolla om det finns surfare på andra sidan.Utifall man skulle få lust att sticka över.Men det är aldrig nån där ???Påland på Muskö och frånland på Gålö ??
Nåja, i min vik där den plattbottnade snabbplanande lilla båten ligger är det fortfarande minst 50 cm is.men det ser ut som bra skridskoisar??
Ha´t bra
-
teabag
Medlem16 december, 2002 vid 21:09 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheterNär man får sådana väl underbyggda och förståndiga svar är det ett rent nöje att bli yberprooft tycker jag.Min källhänvisning i ovan inlägg var dessutom helt fel.Jag hade läst Windsurfing från Juli-02 och där konstaterar ett antal metereologer att du har helt rätt och jag således helt fel.
Torr luft har högre densitet och ger bättre tryck.Nu när vi lärt oss också detta så kan vi fortsätta ?
Det är ju helt orimligt att man bara nästan skulle plana med 7,5 i 15m/s.Vi vet väl alla att då går det som bara f..n !!
Vad i resonemanget är fel ?Om seglaren i exemplet ovan kan minska sin planingströskel till 3,5 m/s vad händer då med trycket.Helt klart är att det minskar å det grövsta.Från 88 till 0,5*3,5*3,5*11=67 kg.
Teorin visar på att en väldigt liten skillnad i vindhastighet kan betyda enormt för att överkomma planingströskeln eller ej.
Har han då ett 7,5 m2 segel och klarar sig med 67 kg vid vilken vind planar han då?Med formeln skulle trycket se ut så här:
1 m/s med 7,5 0,5*1*1*7,5=3,75 kg
3 m/s med 7,5 0,5*3*3*7,5=33,75 kg långt från planing
5 m/s med 7,5 0,5*5*5*7,5=93,75 kg planingSlutsatsen är att det inte är orimligt att plana vid 4 m/s med ett 7,5 m2 segel.
Felet i formeln som jag ser det är två:
Den förutsätter en plan yta men anger dock att kubiken luft som seglet fångar har betydelse för trycket.
”lagen om storlekens minskande effekt” – Formeln tar inte hänsyn till alla de negativa krafter som ett fartyg i rörelse har.Friktion mot vattnet,seglets friktion mot luften – ett större segel har också större luftmotstånd,en större fenas friktion i vattnet,brädans luftmotstånd där en bred bräda har mycket större motstånd än en smal etc etc.
Så även fast en Formula planar fortast så är det långt ifrån säkert att den också är snabbast.
Så nu vet vi det också ehuruvida vi inte kanske kan få fram en formel eller som Hots designer uttryckte det i mitt vaga försök att komma framåt:
Posted: Sun Nov 24, 2002 5:46 pm Post subject:
Hi guy’sThere are many factors which come into the bottom end planning factor.
The biggest would be the size of the sail that you use, you cannot beat sail size to get you going on the light days. but the size does not count if it is not rigged on a good mast and sailed on a suitable board.
I would also suggest changing to a bigger fin if your boards tail width will allow that , with the ultimate solution being a 1m wide formula board.
All the formula racers out on light days use the adjustable outhaul system to get the board planning, they use a semi deep sail with some leech tension which allows the sail to be pumped, once planning they make the sail slightly deeper and get comfortable in the straps. Once the sailor is comfortable and as the board speed & apparent wind speed builds they sometimes flatten the sail a little to allow for a slightly higher speed, and pointing.
I would say the first thing to do is get hold of an adjustable outhaul, and learn to use it all the time. We do supply a simle outhaul system with all the large FD sails, it is to give you an idea of the potential. We do recommend that you upgrade this system, with pulleys and proper cleats if you find that you use it often.
Most of the racers never touch the downhaul after they have set it for the day and downhaul settings should not really vary more than 25mm-30mm, between top and btm end settings.
I am sad to say that I do not know of a formula that can tell what sail size will get you planning in which wind strength , as the variables are too large.
Skrivet av Trent HendersonSå nu vet vi det också men jag vet att Barry tänker olika så varför inte fortsätta vårt sökande…en annan gång.
ha det så bra så länge
-
teabag
Medlem16 december, 2002 vid 20:02 som svar på: the need for speed – slalom 270 und trauminsel,Verkar ju hur kul som helst.Vi bodde på Bahia Feliz förra våren (Feb) och hade bra vind 10 av 14 dagar.Julia gick på Bamseklubb och Frugan låg och solade.Jag spottade vatten och fräste som en nästan död sill – tränandes vattenstarter.
Får man hänga på ??? -
När väl isen lägger sig i själ och hjärta då tager jag fram min nya apparat…
-
teabag
Medlem13 december, 2002 vid 22:25 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheterOm vi säger att man planar vid 4 m/s med 11,0 m2 segel på en formula.
Trycket är då från detta snodda exempel i tråden Mastlängder…Gymnasiefysiken ger, i runda slängar:
(stagnations)trycket = 1/2*luftdensiteten*vindhastigheten*vindhastigheten
luftdensiteten = cirka 1kg/m3
=> 1m/s : 1/2*1*1*1=0.5Pa=0.5N/m2=”0.05kg/m2″
5m/s : 1/2*1*5*5=12.5Pa=”1.25kg/m2″
10m/s : 1/2*1*10*10=50Pa=”5kg/m2″
15m/s : 1/2*1*15*15=112.5Pa=”11.25kg/m2″Exempel ger 0,5*1*4*4=8 kg/m2 vilket vid 11m2 ger 88kg
Frågan är – kan man använda denna formel för att prata om planingströsklar brädor,segelstorlekar och vindar.
Jag tror det.Exempelpersonen behöver ett tryck på 88 kg i seglet för att plana.Vid vilken vindstyrka kan han gå ner på 7,5 m2 och ändå ha 88 kg tryck.En snabb koll ger runt 15 m/s.
Det här skulle tyda på att många har inte en jota om vid vilken fart de planar,inte om de planar överhuvudtaget,inte vid vilken vindstyrka de planar och heller inte vad planing egentligen innebär överhuvudtaget.
Å andra sidan spelar det nån roll ? Huvudsaken är att man har kul för annars är det ju inte speciellt roligt – eller hur ?

I tidningen Boards hade man ett bra exempel från metereologer i näst senaste numret.Han menade att trycket faktiskt skiljer sig beroende av luftens densitet bl.a.
Ju högre densitet ju högre tryck i princip.Ovan nämnda formel ger också att luftens densitet betyder något – dessutom väldigt mycket för trycket i seglet.
Men visst är det väl typ så här:
Lågt tryck fuktig luft hög densitet
Högt tryck mindre fuktig luft lägre densitetEn annan enkel princip är att det blåser mer ju högre upp man kommer.Därav den senaste segeltypen kallad ”pelarseglen”.10 m2.Gjorda som en meter breda och 10 meter höga.
-
teabag
Medlem12 december, 2002 vid 17:18 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheterI två långsamma dagar nu har jag glömt min beräkning av vindstyrkan och segelstorleken.Vi förösker väl imorrn igen ?
Om man planar med 11,5 i 4 m/s (formula) så borde planingströskeln ligga just där och farten vara någonstans runt 8 knop.
Med tanke på den säkert minimala våg som bräda och seglare ger upphov till så är säkert farten lite lägre.Givet samma typ av konstruktion är det svårt att förstå varför 1 kg skulle spela någon skillnad.På seglaren eller utrustningen.
Förmodligen är det väl säljarna av utrustning som hävdar vikten av vikt emedan du och jag sparar på att spara vår egenvikt.
Eller som hermafrodideten sa där ser man vad vikt vikt kan göra för vikitga vikter.
ha det
-
teabag
Medlem11 december, 2002 vid 21:56 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheterHärvidlag anländer en messerschmitsare in på planen.
Ett hyfsat vedertagen definition på planing bland oss motorbåtsälskare är att ”flytetyget planar då dess kraft framåt är större än den våg som detsamma bildar under sig själv pga dess konstruktion och vikt. Då lyfter den sig över den nämnda vågen och har en gång som är mer plan mot vattenytan än innan”.Det viktiga i kråksången är just vågen under brädan som den framåtskidande måste övervinna.
Vågen är beroende av brädans konstruktion och seglarens vikt samt var han står på brädan.Längst bak ger ett större nedåttryck och därmed en större våg som i sin tur kräver mer blåst för att övervinna – allt annat lika.
Planingströskel
Olika konstruktioner på flytetyget ger olika s.k planingströsklar.En halvplanande båt,extremt ineffektivt flytetyg,skjuter vattnet framför sig och kommer aldrig över den våg som bildas av dess skrovform och vikt.
En powerbåt med krftigt V i skrovformen planar men kräver rejäl motor kontra en lätt och plattskrovad motorbåt.Det är klart som korvspad, med både ingefära och lökbitar,att en formula bräda som är bred får en mycket mindre nedåtriktande kraft än en slalombräda som är smalper ytenenhet.Är seglaren dessutom lätt är det bara fördelar för
en låg planingströskel – den kanske inte ens märks.Av detta kära teorisurfare förstår ni att det inte finns en viss hastighet som är planingshastighet,som gäller för alla olika brädor.
Slutordat om detta kära govänner…??
Under tråden Mastlängder…finns det en formel som är rätt vettig att teorisera kring.Den om att kraften är beroende av luftens volym och densitet samt vindstyrkan och segelsstorleken.
Hugade och begåvade medges läsning å det snaraste av detta intelligenta träd.
Vi hörs väl senare…
-
Sitter och iväntar nästa lektion.Möjligen också testrapport på Boxerseglen.
Barry (Gaastra) menar på att det finns en ekvation att använda.
Lee (Hot)menar att de absolut inte finns en ekvation att använda.
En tidigare segeldesignsynpunkt från mig var just att segelmakaren testar,funderar,gör om,testar igen etc etc.Ett iterativt arbetssätt som jag själv gärna använder mig av för att förkovra mig ehuruvida inte användbart i matematik annat på den filosofiska nivån. -
Oscar, jag tycker inte att testet är ointressant.Med de extremt små skillanderna (om det nu är några) mellan de olika typerna av segel så ger både Hypersonicen och Boxerseglena något radikalt nytt.
Med allt bredare brädor så närmar sig snart alla typer även wave brädor formulabrädorna för att kunna plana lättare i mindre starka vindar.
Som du ser i testerna är denna bräda mycket lätt att gippa med så varför skulle den då inte kunna användas till att rippa vågor och framför allt loopa med.Att den är kort och boxerseglen ger korta master borde innebära att de är lättare att loopa med ??
Vi får inte lura oss av vad marknaden kallar saker och ting.Utan försöka hålla våra sinnen öppna för det nya som möjligen kan ta sporten in på banor.
Jag kan ju ha fel men visst finns boxerseglen väldigt nära starboard och hypersonicbrädorna.
Tips för att slå är alltid välkomna och varandes en tepåse så måste jag säga att träningen på Gran Canaria och på storbrädan verkligen gett en hel massa.Om inte så mycket kunskap kanske utan framförallt självförtroende.Jag är dock en bra bit ifrån att kunna springa runt men börjar närma mig tvåstegs-slagen.
Tack för tipsen och förlåt ett sent svar.
-
teabag
Medlem16 november, 2002 vid 15:59 som svar på: kvadraten på vikten på seglaren gånger mastlängdenHej Adde och Doktor Ola,
Eftersom jag inte har äran att närvara vid Jespers visning idag så haver jag besökt hemsidan istället.
Vad strålar då emot mig jo att HOT börjar korta mastlängd och bomlängd visavi andra tillverkare i formulaseglen.
Dvs lite av Boxerdesignen även på storsegel.Detta har implikationer för mig:Jag måste plana för att ha kul på min AHD FD 77 men det blåser lite.Jag har en 510 mast och 50 cm förlängare.Om jag går på äldre designer kommer jag ej upp i planingstorlek förmodligen över 10 m2 i 4m/s utan att ligga i yttersta gränslandet för mast och bom.
En ny fyrkantigare design kan göra det möjligt att köpa ett 10,5 och ändå ha en dm över på både bom och mast och spara mig 7000 kr. Hajjar ni ???
Jag planar,jag seglar mer och sparar dessutom pengar.
Efter årets bottenrekord i körda tävlingar på PWA så ser jag att man även där söker sig mot planing tidigare vilket ger fler körda tävlingar.
Så samma implikationer för mig som sopa och PWA stjärnorna alltså – bredare brädor och segel med mer buk (volym??.Mer tid på vattnet för alla således.
Proffessorn har jag rätt eller ??
Ha det
-
Lite aforismer från ett mörkt Stockholm:
Sitter man på höga hästar gör det ont om man trillar ner.
Äter man snor i bilen smakar det nog gott.
Det är kuligare ju roligare man gör det för sig.
Att klaga på¨dom som klagar var förra årets bästa inlägg och visan fortsätter.
Låt det va som de é å skit i de dumma….
-
Mycket trevligt inlägg det här och för att vara riktigt ärlig så gjorde jag också mina försök i sommarens strålande dagar.Folk trodde inte jag var klok (vilket ju kan diskuteras) när jag börjar packa fram allt och börjar rigga i 30 graders värme, men si jag såg en vindpust därute och vafan ligga på en strand – HUR KUL ÄR DET ??? Så jag gjorde mina försök på¨360 motvindsjippar och några 540 och faktisk en 720 också och se på bara den – de satt – till slut.
Väl uppe på land …… STOLT som en TUPP…..Hur gick det egentligen ??? Det såg ut som om du hade stora problem därute !!!!!! (sa frugan).
Det är inte bara för golfare som livet är ständigt orättvist.
Jag tjackar väl 10,5 så får vi väl se om det hjälper.Jag lär inte plana senare i alla fall !!!
Ha det
-
teabag
Medlem31 oktober, 2002 vid 21:55 som svar på: kvadraten på vikten på seglaren gånger mastlängdenDu adde , var tog den diskussionen vägen ???.
F.Ö hade jag en bra tanke i bilen igår men den flög iväg!
Jag tror att designarna prövar sig fram.
Teoretiskt är det här så svårt att man inte kan räkna sig fram till hur segel/tryck fungerar i praktiken ???
Hur HOT ÄR HOT om det inte funkar ???
Men de första formlerna måste vara vettiga dvs ju mer volym som seglet har ju större tryck !!!
Resten av designen handlar om vart trycket skall hamna.Det är därför som vi snart kommer se ”ny” design med hål i toppen.Eftresom vi inte vill ha nåt tryck där alls för kontroll.Eller hur ??
Varför ser en Kite ut som en halv luftballong och inte som ett upp å nervänt vindsurfingsegel ??
Volymen har med trycket att göra men ingen fattar hur.
Eller hur??Ha det bra
-
Vi teorisurfare är väl bra på det här eller hur ??? Dr Masse har som vanligt helt rätt men dagens brädor måste plana !!!!!!!
Därför är det viktigaste att börja med seglet och segelstorleken och de vanligaste vindarna man kommer att segla i !!!!!!Vi som börjat om igen behöver (JMTPV)jävla mycket tid på vattnet och då måste man utgå från segelstorleken om man nu inte är lycklig och vet med sig att man bara kommer att vara ute i 10 m/s i soligt väder (dvs mycket sällan. Med dagens lätta och trevliga jumbosegel kan ett första segel mycket väl vara 9-10 m2.Detta motsätter dock inte brädorna nämnda eftersom de mer än väl klarar 9-11 m2 men ändå.
Utgå från segelstorlek när du väljer bräda….. -
Här ser vi tydligt hur vindsurfarna är kusligt intresserade av teoretisk vindsurfning.Men visst f-n är det kul…?
Vikt 83 kg
Storbräda 260 l
0-8 m/s 9,0 m2
9-12 m/s 6,5 m2
12-20 m/s 5,5 m2
Lilla brädan 149 l
5-9 m/s 9,0 m2
9-12 m/s 6,5 m2
12-20 m/s 5,5 m2Lycka till…
