the_novice
Forumsvar skapade
-
Jag väger ca 68kg har kört 6.7 som störst på en 50 liters speed bräda (starboard, iSonic 50). Det går väl igång vid ca 10m/s (med 28cm fena) och man gör då noll eller ca 28-30 knop 😉
Det krävs nog ca 12m/s eller mer för att det skall kännas lite mera lagom. Jag har toppat kring 35 knop (på samma segel) men då blåste det nog 14-15m/s, och ett par kilo bly innanför västen hjälper.
-
Det är mycket lättare att trimma in ett modell flygplan…
För Formula så det mycket mera en känsla man är ute efter. Ett segel med lite för lite nedhal kan gå riktigt bra på slören och tvärtom, är kryssen jobbig så kan det vara för lite nedhal. Det är som sagts tidigare mycket trial and error, det är bara att ändra lite i taget och försöka att känna när det blir bättre. Bäst är att ha några andra att segla med så kan man lättare se/märka när man går bättre.
-
the_novice
Medlem12 augusti, 2013 vid 09:06 som svar på: SABOTAGE MOT WV-BUSS I APELVIKEN IDAG! Någon som..De har säkert jobbat sig loss av sig självt, det är väldigt lätt hänt om man inte efterdrar/kollar dem…
(har hänt mig vid två tillfällen med olika bilar) -
Nu är det snart dags…
Finns det ngn statistik med antal anmälda? Vore kul med ett ordentligt startfält 🙂 -
@dr Masse 711616 wrote:
Tror minsann da vinci hade en skiss på lite tjockare tail också.
da Vinci ritade väl ofta avsiktligt in ett litet fel för att det inte skulle vara alltför lätt att stjäla hans idéer för de som inte själva hade full koll… :tongue:
AHD power wave (-00?) hade inte bara en relativt rak rocker utan även en liten tail kick (inverterad banan), grymt go att hoppa med. 😀
-
Jag tror att det kommer att krävas en 30-32cm fena för att det skall funka. Det skall finnas en Drake Crossover på 30cm, men den verkar vara slut på Onwater (enligt deras websida).
Andra fenor du kan testa med är tex MFC freewave, den finns i upp till 30cm i US box på surfers.
-
Mont Blanc har tysta profiler som går utanför själva fästet. Tyst och fint och det finns en gummilist på ovansidan också.
-
Ett modert race segel för vindsurfing är ju i princip en ”soft wing” segel redan, tror inte det finns så mycket mera att hämta där. Bringdal testade väl ett assymetriskt segel i kanalen ett år också, men nu senast så var det väl standard segel som de gjorde +50 knop med.
-
Om djupgåendet är det viktiga så ger det väldigt lite att kapa 2-4cm av fenan. Låter som att du har en fena ifrån Deboichet och det vore ju synd att sabba den.
Lösningen är väl möjligen att skaffa en shallow water fena (kort fena med stor area) eller en weedfena (70 lång men inte lika djupgående).
-
Det beror på hur mycket ”swerouge” väger?
Själv ligger jag kring 70kg och en 10.0 tycker jag är optimalt. Det går även riktigt bra med en 9.0 så fort det börjar närma sig 10m/s, men seglet måste riggas som ett formula segel och inte som ett slalom segel. Tricket för att det skall funka i lättare vindar är att rigga rätt samt att inte gå ned i fenstorlek, utan istället använda en mjuk 70-fena. Då får man fint lyft och kan hänga med bra även om det lättar ur lite.
Jag har provat med fenor ned till 66cm (ej kapade) och det gör det lite lättare att segla lägre mot vinden, men skall man köra race så behövs det 70cm (R13). Det beror ju lite vad det är för profil och styvhet på fenan också.
Skulle inte heller rekomendera att kapa toppen (blir fel flex), flytta då hellre på fenbasen.
-
@jr555se 710459 wrote:
F*n Den där jla bakfoten.. att det ska vara så psykiskt svårt att våga sparka i när man ändå håller på ..
Tricket är väl just att inte sparka i den utan snarare att lirka i den…
Om foten är precis framför stroppen så är det bara att lyfta på tårna och rotera foten kring hälen och tårna är innanför stroppen. Det enda som ändrats är att du nu har foten vriden något med hälen pekande framåt.Som sagts tidigare, det är mycket läskigare att inte vara i stropparna!
-
Inom segling så skulle man ett tag ha 90 graders kant hela vägen utom vid vatten ytan där det skulle vara knivskarpt, för att inte suga ner luft och få kavitation (spin-out).
De senaste (läs dyraste) Formula fenorna är verkligen knivskarpa, och i kolfiber hela vägen ut, så de är rent farliga att ta i utan fenskyddet eller med handskar på sig.
För lite mera vanliga fenor så bör man först se till att ytan är slät i närheten av bakkanten, en del tillverkare lägger extra färg där eftersom det är svårt att få det snyggt utan hand-bearbetning. När bakkanten är skarp så kan man slipa lite i 90° så att den inte blir för vass och sedan gradar man av den ena kanten i ca 45° (väldigt lite). Tanken är att det blir krafter när de två vattenflödena skall mötas, och det uppstår fluktuationer som ger vibrationer. Genom att göra kanten assymetrisk så kan man undvika fluktuationerna i hur de två flödena möts och fenan blir tyst.
-
Tycker att det ser ut som att masten är för styv till det seglet, prova med en annan mast om du har en.
-
Jag kör bara med Atan också, när stortån sticker ut så är det dags att köpa nya…
