the_novice
Forumsvar skapade
-
Ser härligt ut!
Jag hade premiär i veckan här hemma med +5°C och regn… -
Jag är inne på min andra VW Passat nu. Fäll ned högra delen av baksätet, kör fram framstolen och fäll sätet bakåt (tag bort nackstödet). Jag har kört med full Formula utrustning i bilen (tre segel och master upp till 560, en bom, plus bräda) men då ser man inte så mycket bakåt…
-
the_novice
Medlem16 april, 2013 vid 11:32 som svar på: Vad ska jag göra på riggfronten? Behov av 112…@mes 709233 wrote:
Jag kan köpa 5.0an från Onwater och då har jag tre segel av samma modell fast 2006, 2008 och 2010. Med två år mellan modellerna misstänker jag att poängen med att ha samma segel försvinner!? Något måste ju hända på 5 år!?
Visst utvecklas seglen men grundtanken är densamma, så det blir en mindre omställning jämfört med att byta både modell och tillverkare mitt in en linje.
-
the_novice
Medlem15 april, 2013 vid 12:34 som svar på: Vad ska jag göra på riggfronten? Behov av 112…Blade seglen är riktigt goa segel och när du har rätt mast och övriga segel i den linjen så det är ett rätt enkelt val att köpa till en 5.0, tycker jag.
Om du vill byta till ngt annat så behöver du nog köpa en hel ”linje” plus rätt mast till det.
Just NP har väl ordentligt toppflex i sina master, så det är inte bara att ta en annan mast till det. I andra änden av spektra ligger väl Gaastra med mycket flex på mitten av masten, dvs styva toppar.
-
Ser ut att vara fin is iaf, var någonstans är det ifrån?
-
Jag har sett ett Mausails segel (12.0) riggat på Severne 550 mast, och det ser ok ut. Men jag har inte seglat med de två olika masterna för att jämföra, så jag vågar inte lova att det går bra men det är nog värt att testa iaf.
-
@andersbq 707821 wrote:
Annars har du franska Plance Mag, som rangordnar (men med övervägande 75 kg gubbar i testpanelen)…
Planche Mags tester är riktigt bra, särskilt deras stora testnummer varje vår är ju värt en prenumeration bara det. Skulle bara vilja se lite testgubbar i min viktklass också, dvs under 70kg…
-
Det gick nog lite fort där, det är nog inte en faktor fyra man skall använda, främre delen motsvaras ju av brädan. Men den bakre delen har bara en relativt kort med jämfört med två lite längre på en fyrmedars.
De gånger jag provåkt en fyrmedars så har glidet varit mycket bättre på isen, men surfkänslan är bättre på Pirate/RAD. Får testa med en dubbel så lång kanske till nästa säsong…
-
Vad har du ändrat på Pirate-meden?
Jag skulle vilja testa med en lite längre, alternativt annan vinkel på eggen, tycker att det lätt skär fast i mjukare is. En fyrmedars får ju bara en fjäderdel så mycket tryck på varje med (om medarna är lika i övrigt). -
Samma här, det är därför jag bara har ett SF segel. :smirk:
Inser att jag borde har gjort lite mera research först, jag kör nog hellre ett mindre segel med mera drag i än tvärtom.
-
@McRill 707288 wrote:
Är det inte så att en formula är ganska svår att få upp i planing och dessutom är riktigt utmanande när man ska ha in fötterna i stropparna?
De senaste Formula brädorna har väl kanske blivit lite extrema nu, de är både korta i längden och väldigt breda i aktern. Men de lite äldre var inte fullt så extrema och det finns även modeller som är lite längre, tex Apollon, och de går lite mera gradvis upp i planing. Just Apollon med sin djupa original fena (75cm) tycker jag var väldigt lätt att få upp i planing.
Med de lite mindre seglen, 10-11m^2 så är det inte så svårt, det är lite värre med de tyngsta seglen på 12-12.5m^2 då de trycker ned brädan och även är jobbiga att pumpa. Men med ett segel på 9-10 m^2 så kommer man väldigt långt, kommer väl upp i planning i vindar kring 5-6m/s och håller dem i +10m/s utan några större problem. Ett justerbart uthal är ett måste för att utnyttja segel rangen.
Att ”komma i” stropparna är inget problem när man bra tryck i seglet, det blir då helt naturligt att kliva bak och ut på kanten av brädan. Trimmet är dock relativt viktigt, annars kan det bli tungt att segla, är väl bra om det finns lite mera erfarna seglare som kan hjälpa till i början. För lite nedhal och för låg bom, är nog bland de största fällorna för en nybörjare. Har man väl fått känna på full planing i lätta vindar så är man fast…
-
Jag funderar fortfarande på vad de menar med styrbord/barbord och att händerna avgör.
Går det bra att köra med ryggen mot seglet för att få fritt fram eller? -
I vindfattiga områden så är formula ett utmärkt nybörjar kit, särskilt för tungviktare, du får planat mera och har en stabil plattform att stå på. En 10:a eller 11:a segel kommer man långt med, finns även brädor som har en lite tåligare konstruktion än de rena tävlingsbrädorna, kolla på Formula experience tex.
