the_novice
Forumsvar skapade
-
Jag har ett 5.8 segel som mest känns väldigt tungt, det drar mycket i armarna men det drar inte framåt. Hur riggar ni för bättre bottendrag och lättare känsla?
-
Ser intressant ut, stålkanten kanske kan greppa lite bättre på ren is i gipparna också?
-
Har ni någon bild på den nya varianten?
-
@Bicless 707050 wrote:
Känns nästan fånigt att packa bilen när man skall kitea. Kite, skidor, pjäxor klart. När man är van vid 2 skrymmande issurfbrädor 4 segel, 2 master 2 bommar, påse med riggdelar.
Äh, jag körde cirklar kring en Kitare på skidor förra helgen… :rolleyes:
En liten bräda med fena och en liten rigg till det, kan ju inte bli enklare än så. 😀
-
Det är lika illa kring Karlstad, vi har ca 1 dm kramsnö med vatten i botten på porös is, blev inga speedrekord idag…
-
-
Jag har inte samma kroppsbyggnad (70kg, 175cm) men har haft ryggproblem av och till och har testat en hel del olika selar genom åren. Generellt så kan man väl säga att midjeselar är lättare att komma i och ur, det är därför man använder dem i vågor där selen mest används för att avlasta armarna lite då och då. För race segel däremot så kör man mucket längre sträckor ikrokad och krokar bara ur vid gipp och slag. Där är en sittselen mycket bättre då belastningen ligger mera över höfterna jmf med midje-sele.
Till en nybörjare så är en midjesele nog lättare att lära sig på, testa i butik vilket som passar bäst (håller med övriga att PatLove är bra). De flesta butiker brukar även ha en lina att provhänga i, så att man känner hur de funkar med drag i kroken (draget skall ligga över svanken och inte över revbenen). Om du inte hittar en midjesele som känns rätt så kolla även på sittselar med hög krok och mycket ryggstöd (tex DaKine XT). Det blir liknande krokhöjd som en midjesele, inte riktigt lika högt men med fördelen att selen inte kan glida uppåt.
Jag skulle även rekommendera justerbara linor, det gör att du kan justera linlängden efter behag och oberoende av bommens position. Man kan mycket väl ha lite längre i början och sedan korta dem allteftersom du blir säkrare på att komma i och ur.
-
the_novice
Medlem11 februari, 2013 vid 21:27 som svar på: Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?@Spray 706831 wrote:
Ingen som provat Severne Override ?
Jodå, men freerace segel är väl alltid lite av en kompromiss och jag tycker att Reflex seglen är bättre. Ett rent race segel tål mera vind och de går bara bättre ju mera det blåser, man byter bara till mindre segel för att det går fortare då och inte för att man ”måste” för att hålla dem. Förra årets modell på Reflex seglen roterar dessutom väldigt lätt i och med den större/längre cambern. Har man väl fått känna på de fullcambrade seglen så är det svårt att gå tillbaka…
-
@kinetic 706769 wrote:
Att köra på snö är lite av en teknikfråga, kort förklarat, mininalt bakfotstryck o massa framfotstryck…
Jag kör nog tvärtom, fullt tryck på bakfoten, iaf på kryssen, men det kanske mest kommer ifrån vanlig surf…
Men 8.5 segel blir lite för stort också (har själv testat), jag kör numera 6.7 som störst.
-
Vänern bjöd på fin is/snö-surf idag, det är väl drygt en dm snö men det är fint puder och RAD brädan funkar riktigt bra med den högre fenan. Man tar inte höjd som på is, men laydown gipparna funkar desstå bättre. GPS hittade tyvärr inga sateliter, kan ha varit kylan kanske (-10°).
-
När man blir överriggad med 6.4 så plockar man fram bly-västen.
Jag har kört med 6.7 segel på 50 liters bräda (28cm fena) och hade 5kg bly i västen…
-
Kan bidraga med en liten rapport ifrån norra vänern då jag rekade lite med långfärdsskridskorna idag; Solsken och nära nog perfekt is men ingen j…kla vind i sikte!
-
Nu har jag testat det stora fenan också, ser ju litet löjligt hög ut men funkar riktigt fint på snötäckt is. Vet inte om isen var mjuk under snön men fenan var nog nästan för vass, tyckte det bromsade lite på isen, får nog ta och grada av den lite.
Kom iaf upp i lite drygt 30 knop och då börjar det bli riktigt kul, går mjuk och fint på snön och det är mycket mera surfkänska jmf med en fyra medars bräda, som ju är bara är en skateboard. Rad brädan styr man däremot med viktfördelning och segelskotning precis som det skall vara, nu väntar vi bara på lite mera vind…
-
Så här blev GPS spåret, svängradien ligger på ganska exakt 20m i varje gipp. :smirk:
Är trots allt ganska kul att komma ut ”surfa” lite så här års också. Funderar på om man kan shapa om fenan för bättre svängradie?
Meden verkar ha en relativt rak egg, och den stoppar också mot brädan så att det inte går att lyfta nosen på brädan… -
Vi körde vid Bärsta idag, som är inomskärs med ganska knagglig is (nedstöpt snö) och fläckvis med ngn cm snö. Brädan går ju tyst och fint på snön, och ingen inbromsning blir det heller. På nyare is och med mera öppet för vinden så kan det nog gå fortare, det brukar även frysta till väster om Hammarö och där är det stora fina ytor.
Gippa tycker jag nog att jag kan göra, och carva med snowboard går bra det också…
Problemet med brädan är ju att den är styv som en planka, det hjälper inte att det finns en carving midja som på en snowboard/carving skida när man inte kan trycka till och kröka brädan. Man blir ju skitsugen på att dra till med en riktig laydown gipp, men den har liksom en bestämd, och stor, radie som den kan svänga med…Goare rakt fram än fyrmedars-varianten är den i alla fall. :cool2:
