the_novice
Forumsvar skapade
-
Jag skulle vilja se den prognos som håller en vecka innan.
Hoppas däremot på morgondagen, SMHI lovar att det blir lite vind (eller också varnar dom bara småbåtsägare igen, vilket verkar vara favoritsysselsättningen). -
Förstår inte riktigt hur deviatorn får plats om man har masten långt fram?
Om man trots det lyckas få dit både deviator och mastfot så borde kraften bli väldigt stor på mastskenan vid ett kastfall. Tar hellre en liten skada på nosen än en kasserad mastskena! -
Det finns även bomskydd som går ner en bit och täcker masten, men det bästa är nog att skota in och hänga med på en liten luft tur…
-
Det verkar inte vara så mycket vind där idag, det blir nog svårt att ha Super-X tävlingen såvida man inte kör med formula grejor…
Kan nog bli lite knivigt att framåtloopa kanske men spectakulärt blir det ju… -
Låter lite konstigt, men om lattorna är spända för mycket så kan det bli konstigt och lattan kan bli S formad inuti lattfickan?
På Arrows segel skall lattan mycket riktigt spännas tills rynkorna på lattfickan försvinner och man behöver inte lätta på dom när seglet inte används. -
Den bakåtsvepta delen gör det lättare att svänga (för en given yta hos fenan), jmf tex med vågfenor som är väldigt bakåt svepta (men med dessa tar man också höjd med kanten på brädan). Race fenor är raka motsatsen, prioriterar höjd och litet motstånd istället för manövrerbarhet. En race fena på 38-40cm borde helt klart hjälpa dig att ta höjd men jag vet inte riktigt hur det passar till din bräda (kolla på bredden one-foot-off tex).
Brädans uppförande kommer att ändras och passa bättre till att bränna fram och tillbaks med hög fart, vet inte om det är det du är ute efter?
2cm låter kanske inte så mycket men bör ge en märkbar skillnad (beror väl också lite på hur pass känslig man själv är). -
Jag brukar ofta ha lite svårt att ta höjd och en större fena tycker jag hjälper helt klart särskilt om man är på gränsen till under riggad. Man kan då ta hjälp av fenan för att komma igång med planingen och tar sedan även bättre höjd tycker jag (om man kör på fenan och lutar brädan lite åt lä). Till 6.4 segel (utan cambers) kör jag gärna med 40cm fena, och går bara ner till 36cm om jag har ordentligt tryck i seglet.
-
Det beror väldigt mycket på din vikt, fenstorlek och teknik…
Skulle gissa på 6-7 m/s och tycker inte att HS verkar plana så där jättemycket tidigare än ngt annat men den har väl en hel del andra fördelar… -
Frågan är väl om det räcker med en stor freestyle (ca 150l) och segel på ca 10 m2 för att ha kul i svaga vindar, eller om man lika gärna bör ta steget fullt ut och skaffa formula grejor?
-
Getskär ligger strax norr om Jörlanda och syns nästan på bilden ovan i högerkanten. Stor parkering och riggyta på gräs. Funkar i samma vindar som Jörlanda dvs SV-V. I getskär är det plattvatten vid stranden och innanför ett par låga öar, ngt för er som gör en nysatsnings på slalom? Vid rätt vind har man skyddat vatten bakom låga öarna ända ned till Jörlanda spotten, man får dock se upp med blålera längst in i viken nära kohagarna (det blir hemskt halt på brädan).
-
Fenan är ju väldigt viktig och kan ju helt ändra karaktären på brädan. Problemet är det finns väldigt dåligt med info om olika fenor och fabrikat. Är det ngn som sett ngr tester av fenor tex?
-
Planchemag (Maj 03) har testat en del formula grejor. Min franska är inte så bra, men bland brädor verkar Mistral (Devil 2) vara favorit men även Starboard (147) fick bra betyg. Båda ansågs vara lätthanterliga och därmed klara starkare vindar bra. Excotec (T100), Bic (FW 1.4) och Fanatic (T2) fick bra betyg i lätta vindar men ansågs lite mer krävande och därmed svårare i högre vindar. Mythos fick också bra betyg men ansågs ha lite väl lite volym i fören. Annars är väl slusatsen den att själva prestandan är väldigt lika och att föraren är viktigast, vilket även påpekats av andra här…
När det gäller segel fick förstås NP RS3 höga betyg för sin stabilitet, Gaastra Nitro 4 ansågs lätthanterlig och Gun M8 var bra i lättare vindar (saknar stabilitet i högre vind).
I Sillvik idag var det mycket Starboard och Fanatic men jag såg ingen Mistral…
-
Har för mig att moderna segel inte behöver vinklas tillbaks lika mycket som förr (läst i artikeln i Boards som diskuterar hängselestropparnas placering dvs 1/3 från masten). Dvs man skall inte medvetet täppa till gapet mellan bräda och segel.
Det borde däremot bli lite konstigt att ha allting 5 cm högre än vad som behövs? Tex behöver ju bommen vara 5 cm högre också om man skall få lagom balans i seglet?
Det finns väl brädtillverkare som faktiskt försänker ned hela mast-fästet (Hypersonic 125 tex?) för att få riggen lägre? -
Jag började själv på en surfpartner och tycker nog att den är lite för smal och ranglig för när man är helt ny. Det blir liksom lite mycket på en gång att både dra upp seglet och hålla balansen på brädan. När jag köpte den fick jag höra att man inte tröttnar lika fort på den som med en större bräda, och det är iof sant. Man kan lära sig att använda fotstoppar och fotstyra tex. Den tål även kastfall mm vilket är ett problem med nyare brädor. Jag kan sälja min bräda för en billig penning om du är intresserad, testning innan skall väl också gå bra att ordna i Gbg området.
