the_novice
Forumsvar skapade
-
F158 är ifrån 2004 (om jag kommer ihåg rätt) och den var en av de första riktigt breda och korta brädorna. Man gjorde dessutom allt för att hålla nere vikten. Att en 7 år gammal race-bräda kan behöva lite översyn är inte så konstigt…
Om du däremot har problem med en helt ny bräda så kan det ju vara ett ärende för reklamation. Tycker absolut att du skall höra med dem du har köpt brädan av innan du lagar något själv.
-
Det skall vara tunnt med färg (för viktens skull) och det gör inget om det lyser igenom lite grann. För att vara säker på detta så kan du kolla på brädan efter en segling, om det finns träfibrer som inte bildar en slät yta så kan de ha tagit upp vatten lite granna lokalt men det går inte in i brädan. Det är i så fall bara att låta brädan torka och sedan mätta det utsatta trät med lite lamineringsepoxy.
-
the_novice
Medlem23 september, 2011 vid 13:57 som svar på: Final i SWt formula & Bic Getskär 24-25 septPDF filen ser lite kapad ut?
Jag kan inte se första kolumnen och inte heller slutpoängen. -
Äsch, lite stavfel får man tåla, det står tex även att segelstorleken är 11m^3… :rolleyes:
Blev det inte en stilstudiefilm på Per ifrån båten också?
-
Ja, böjkurvan är i princip oförändrad och även på Formula seglen så kan man köra med samma master som tidigare (och tvärtom).
-
Problemet har ju varit lite just det att de breda brädorna kommer först och sedan så får man leta efter en fena som funkar…
-
Verkar som att det skall vara riktigt breda häckar numera ifrån flera tillverkare, vad kör man med för fenor?
En liten observation, har det blivit bättre/billigare med två nya brädor vartannat år jämfört med en ny varje år…?
-
Uffe är grym, inte många som gör sina egna bommar till formula…
-
Alla med metalspännen, dvs samma typ som finns på spännband, tycker jag funkar bra. De glider inte och är även lätta att justera medans man seglar. Tillverkare tycker jag spelar mindre roll, då har jag kört bla DaKine, ProLimit och Severne.
Andra varianter i metal eller plast tycker jag är mycket svårare att justera och de kan även glida medans man seglar.
-
Jag mätte upp några av mina fasta 24″ linor för ett antal år sedan och fick följande resultat (man mäter ifrån bommen längs med linan eller ifrån bommen till lägsta punkten x2):
Gaastra: 23.6″
Neil Pryde: 25.2″
Local spirit: 21.6″och sedan gick jag över till justerbara linor även på vågprylarna.
Fördelen med justerbara är att man kan ändra bomhöjd och linornas längd oberoende av varandra. Man kan alltså ha bommen där det känns helt rätt och sedan justera linorna tills de känns helt rätt också. På Formula så kör jag faktiskt med dubbla justerbara linor, en för kryss och en för slör, men det är jag nog ganska så ensam om att göra…
-
Alla nivåer är givetvis välkomna och Örsholmen är ett väldigt bra nybörjarställe på Ostliga vindar.
Vi var 5-6 stycken där idag på olika nivåer. -
Vi kör även en hel del på Örsholmen också, särskilt för Formula så är det riktigt bra. Imorgon kl 9 skall vi ut igen och vi brukar lägga ut lite info här: Väner surf
-
Fem godkända race idag och lika mycket vind i morgon! :cool2:
-
Det blir en ifrån Karlstad också…
-
Va f–n den bilden är ju ifrån min bakgård på somrarna som liten! 😀
Vid #2 har jag seglat mycket, både trissjolle och vindsurf. Min farbror rensade viken på vass (det var helt igenvuxet tidigare) mha en hemmabyggd klippare och moppe motor längst fram på en bohuseka, men var väl på 60-talet …Sträckan är ju lite för kort för riktigt bra farter och vattnet blir inte plattare än var det är i torkelstorp lite överallt. Är väl ungefär brösthöjd på vattendjupet i viken. För riktigt bra farter så krävs det allt något i stil med fågelrevet på öland…
