the_novice
Forumsvar skapade
-
Rhodos tex, om det är den sortens festande ni är ute efter…
-
Fenstorleken påverkar rätt mycket också, vad körde du för fena?
-
Finns ju rätt många varianter på sånt här. En kul grej jag sett i PM är när dem gjorde skissar på fötterna och viktplaceringen över dessa, sånt är ju viktigt men syns ju inte egentligen i bilderna om man inte överdriver (typ Levi Siver). Sedan gick väl just denna cutbacken lite långsamt…?
-
@andersbq 416168 wrote:
Man börjar undra om det verkligen kan bli någon vind kvar till VVKs klubbresa till Klitmöller om knappt 2 veckor…
Mest vindsäkert brukar det ju vara när VVK åker hem… 😀
-
Ja, Dave White är ju en jäkla amatör…?
-
@Ola_P 415842 wrote:
Det finns INGET som kan konkurrera med en bra läppträff.
Sorgligt men sant, allt det andra är ju mest tidsfördriv… 😉
-
@Rasmus_W 415574 wrote:
Men har det funnits en sån regel och i vilket sammanhang? Jag är rätt full av ”saker jag hört” och ibland är det kul med lite faktakoll. 🙂
Jag nyper mig i armen och gnubbar mig i ögonen, men texten finns kvar… 😮
Jodå västen skall hålla sig flytande i minst 45 minuter för att få användas på speedtävling, vad man tränar med är ju en annan sak….
Ett litet problem kan ju vara att få med sig västen på flygen utan att ha övervikt?
Undrar vad de säger i säkerhetskontrollen om man bär västen på sig, det är ju ingen viktgräns på en själv som person och ens kläder? :tongue: -
Det är svårt att säga ngt generellt här tycker jag då det beror på rätt många faktorer. Men Knatte, lite högre bom tror jag inte skulle skada dig i lätta vindar… 😉
Mastfotstrycket beror rätt mycket på riggens läge och inte bara bommen relativt tryckpunkten i seglet. Om man höjer bommen väldigt mycket (pannhöjd) utan att ändra ngt annat (typ linornas längd och masfotsposition) så finns det risk för att man drar seglet åt lovart och då tappar man mastfots trycket. För låg bom kan göra att man inte får något mastfotstryck när man skall upp i planing, det gäller att få bort vikten från fötterna och trycka fram brädan. För hög bom kan här också göra att det är svårt att pumpa ordentligt, lagom är bäst helt enkelt…
-
the_novice
Medlem16 september, 2007 vid 21:16 som svar på: Crossover eller Gun Sails Hammer, vilken är bäst? Jag vet 😉Bra skrivet, och som sagts så är det ju två olika segeltyper som jämförs…
Ett litet tillägg, gummisnodden uppfanns väl av Gaastra kring -03 då den fanns på ena sidan och man var tvungen att alltid rulla seglet åt rätt håll. Året efter kom de med dubbla snoddar så att man kan välja vilket håll man vill rulla seglet åt, numera trodde jag att alla segel hade detta men jag har lite dålig koll på just simmer?
Plastbrickan ovanför bomutskärningen är väl också gaastas upffining (fanns iaf också ca -03), tanken är att det skalll vara lättare att föra i masten när man riggar…
-
the_novice
Medlem15 september, 2007 vid 15:18 som svar på: Någon som har fått till några bra farter idag??Jag var i TT men det var för mycket vatten för att bli bra, var väl nästa en meter högre än vanligt. Ren cross bana även inne vid slottet. Försökte att få till en snabb repa och det gick bra upp till 34 knop sedan hoppade jag av…
-
Ja det ser rätt bra ut… :cool2:
-
@JohanC 414893 wrote:
…som är?
Var är detta fick ni inget sjövett med er från surfkursen, detta är ju minst lika viktigt som väjningsreglerna… 😉
Man ”viftar” alltså med bägge armarna över huvudet.
Detta skall man aldrig göra på sjön om man bara tänker vinka till en kompis, det finns en viss risk att sjöräddningen rycker ut i onödan annars…. :blush: -
Den som hamnar i problem bör ju givetvis göra det allmänna tecknet för sjönöd…
-
the_novice
Medlem14 september, 2007 vid 08:11 som svar på: Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?@philippos 414778 wrote:
Ja det låter ju väldigt klantigt. Nu glider jag iväg lite från huvudfrågeställningen men det kanske inte gör något.
Jag har ju precis som du skriver inte varit med i förbundet särskilt länge och innan jag blev tillfrågad visste jag väldigt lite om förbundet och dess förflutna. Nu vet jag lite mer om hur det ligger till men långt ifrån allt.
I många andra förbund/föreningar så har man hört om att det kan vara svårt att få igenom beslut om förändring mm. Detta har jag aldrig märkt något av under min tid i SVF. Alla i styrelsen är enligt mig väldigt trevliga och positiva och det känns inte svårt att få gehör för nya idéer. En likhet SVF dock har med många andra förbund/föreningar är svårigheten att rekrytera folk. Många har väldigt mycket åsikter om vad ”förbundet borde” göra (tror jag fick ihop till fyra stycken sådana fraser bara i denna tråd) men väldigt få är beredda att ställa upp.
Vid det senaste årsmötet var vi typ 8 pers varav 4 från styrelsen. Innan mötet hade det kommit upp att ungefär hälften av den då sittande i styrelsen hade ställt sin plats till förfogande. Alla dessa är fortfarande med pga att ingen annan verkar visat intresse.
Det allra tråkigaste med dagens situation är att de få som faktiskt engagerar sig, till slut känner att det blir för tungt och därmed slutar. Jag tycker att förbundet känns som ”rätt väg att gå” och att det finns mycket som skulle kunna förbättras när det gäller tävlingar, organsiation, sponsring, marknadsföring, träningsläger, ungdomsverksamhet, surfevenemang mm.
Jag känner inte riktigt till vad som gjorts för att rekrytera folk och informera om situationen men här finns det precis som i många andra delar av SVF mycket att göra. Frågan är bara vem som ska göra det?
Man kan ju inte klaga på det jobbet som görs av ett fåtal personer som tagit på sig jobbet för att ingen annan gör det annars. Men samtidigt så finns det nog gränser för när ett förbund slutar att fungera. Som exempel så verkar det i år omöjligt att få veta hur resultat ser ut hittils på svenska cupen, det sköttes iaf ngt så när förra året (det låg iaf resultat ute på hemsidan även om de inte alltid var helt korrekta). Vet inte var felet ligger det kan också vara så att arrangörerna slarvar med att rapportera in..
Jag var själv med som enda formulaseglare på årsmötet förra gången, det blir inte mycket till diskussion om tävlingsformen då… :rolleyes:
-
Blev det några officiella tider/hastigheter på sjömilen?
Det borde i så fall vara nytt svenskt rekord, verkar inte finnas ngt officiellt svenskt rekord där?
