the_novice
Forumsvar skapade
-
Visst ”skall” böjkurvan vara samma, men i praktiken så har jag upplevt att de med låga kolhalter är styvare. Jag har inga Simmer master själv men 60% kol är ganska så lite…
-
Jag har kört med Hybrid sele ett par år nu, tycker att det funkar riktigt bra. 🙂
(dvs en midjesele med remmar så att den inte kanar iväg) -
Pozowinds är bra tycker jag, finns en svenk kille som jobbar där också (Jonas). Vill man ha vågor så seglar man i pozo (babordshopp), annars är det ca 5-7 minuter med bil norrut till plattvatten. Pozowinds har grejor på bägge ställena, jag körde mest Goya segel och brädor men de har även andra märken.
Jag var där en vecka i mars i år med fin vind hela veckan. Pozo är ju världskänt just för att vara vindsäkert med bra hoppramper, jag körde mest med 3.4-3.7 segel och även 3.15 segel den bästa dagen:

-
Det beror lite på vilket segel (och tillverkare) det är. På en del fullrace segel så är det svårt att få på den nedersta cambern, men det går då mycket enklare med bommen monterad och man släpper lite på nedhalet.
-
En ”race-fena” har tunnare profil och behöver mera fart för att ge rätt lyft. Så en race-fena i samma längd har mindre lyft än en free-ride fena. Race-fenor är inte alls förlåtande i låg fart, tvärtom är de helt gjorda för maxfart för erfarna seglare.
Som övriga har sagt så är det främst ett större segel som behövs för bättre lättvindsegenskaper, ett 7.8-8.5 segel passar mycket bättre om du inte vill använda stora segel. Fena och segelstorlek går också hand-i-hand så till ett större segel så kan du prova med en lite större fena också.
-
Jag förstår nog forfarande inte riktigt vad du är ute efter här, vilka nybörjarkurser syftas det på?
Jag har skickat frugan på lite kurser medans jag själv seglar (Grekland, Garda sjön och Pozo mm) och nybörjarna har då kört 1-1.5m^2 mindre än mig. Jag har då haft full planing med segel kring 5.0 på en liten vågbräda (ca 85 liter) medans nybörjarna har kört ca 3.5-4.0 segel (berorende på personvikt). Större än så orkar de helt enkelt inte hantera, det handlar om att bygga upp muskelreflexer för skotningen av seglet samt att både kunna slå och gippa. Seglen har varit riktiga vågsegel med fullcarbon rdm master etc. När de kan segla fram och tillbaka så fortsätter man med att lära ut beachstart som är en bra träning inför vattenstarter. Att segla med större segel utan hängsele är helt enkelt för jobbigt och hängselen tar lite tid att lära sig. Man behöver ha en känsla för skotningen innan man börjar med sele, annars blir det nog bara en massa kastfall.
-
Det blåser ifrån norr före lunch och sedan ifrån söder på em och det går bra att hyra och segla på samma ställe. Det är lite mindre vind och plattare vatten på förmiddagen och sedan lite mera vind (oftast) på eftermiddagen.
-
Jag förstår nog inte riktigt frågan…
Moderna nybörjar brädor är inte alls som de gamla smala centerbordsbrädorna ifrån 80-talet, det är nog bara Kona brädan som håller fast vid det.De moderna nybörjar brädorna är istället både bredare och kortare, samt har cut-outs i den bakre delen, precis som än större modern freeride bräda har. Centerbordet används då bara i lättvind, vid mera vind så är det bara att fälla upp centerbordet, kliva i stropparna och plana. I det läget är brädan ungefär som en vanlig freeride bräda, fast lite tyngre då de är starkare byggda och har en mjuk EVA foam över hela däcket.
Så moderna nybörjar brädor är väldigt mycket en instegsbräda till brädor utan centerbord, ungefär som man vill ha det?
-
Blasten har jag provat på Garda sjön, tycker nog att den passar bäst på plattvatten. Då är väl Geckon ifrån Fanatic bättre. Lite typisk freeride med lite mera rocker och lättsvängd etc, det funkar bättre i stökiga vågor.
-
På min passat variant (2008 tror jag ) så kör jag fram framsätet så långt det går, tar bort nackstödet, och fäller ryggstödet bakåt tills det tar emot. Det blir inte helt platt men det räcker hyfsat. 🙂
-
”If you drop the sails more than 5 times each session, stick to no-cam”
Där bör man nog ta med hela slutsummeringen:
”To sum this up; If you lose your sail in the water more than 5 times every session, choose no-cam. The advantages cambered sails offer on the reaches are quickly neutralised by the struggle of handling a heavier sail with a water filled mast pocket.
Do however keep in mind that the larger the sailsize, the larger the advantage of cambers is. On a big board in less wind, you are also less likely to drop the rig that often. The handling issues are restricted to carrying the rig, out on the water a big cambered rig feels smaller and lighter in the hands compared to the no cam sails. For myself I prefer cams in sails from 7.8 and up.” -
Det är en helt annan profil och stabilitet i race seglen, det går inte att jämföra känslan med icke cambers, särskilt i de större seglen tycker jag.
De moderna camber seglen riggar man lika snabbt som de utan cambers, och även camber rotationen är numera problemfri jämfört med hur det var förr i tiden.


-
Det beror mycket på vad du har för bräda. Till en slalom bräda så är det bara camber segel som gäller (tycker jag) men du behöver inte ha full-race seglen. Det finns numera många free-race segel med endast ett par cambers i och dessa är mera lätthanterliga och även mindre känsliga för trimmet.
Ett justerbart uthal är ett rejält steg framåt för alla typer av segel, det är närmast självklart att man skall kunna ändra uthalet medans man seglar.
-
Nej, tyvärr inte.
Jag kör bara med SDM faktiskt, det har funkat bra i mina segel och jag har inte lyckats köra av någon mast i svenska vågor ännu…
