the_novice
Forumsvar skapade
-
Original stropparna har en plastbit som sitter fast i själva stroppen. På den finns det kuggar som passar i kuggarna på brädan. Vet att SP tidigare haft nya sådana stroppar men det är ju ett par år sedan nu, har du tur så kanske det finns några kvar…
-
Jag kikade lite på en förlängare och jag tycker nog att hålet i längaren är fel gjort också, eller rättare sagt så är det där felet egentligen sitter. Det är nu vinklat åt fel håll så att det blir som ett hjälmspänne för barn, och det kan väl knappast vara tanken…?
Hade hålet bara varit rakt (eller t.o.m. lutat åt andra hållet) i underkanten så spelar det ingen roll hur stark eller svag fjädern är, det kan då inte separera med mindre än att man aktivt trycker in knappen…
-
Jag har en F158 till salu…
-
Hahaha, ”Per Broström far fram” är inte så tokig den heller! Lärde han sig ingenting om stancen på lägret!? 😀
Bilden på mig är för övrigt tagen efter att jag kört en enhands och sedan var på god väg att ramma båten…
-
Som vanligt i frankrike så får man en helt annan service om man åtminstånde försöker på franska, det är hellre än bra som gäller!
”voulez-vous coche avec moi” betyder enbart sova och inget annat, så just den frasen kan nog bli en besvikelse… :rolleyes:
-
Vad kör du med för mast? Den rekommenderade till Nitro 4 är väl Fiberspar 6000 quick-tip. Det rätt jobbigt att dra nedhal på stora Formula segel med just Nitron 4 på rätt mast skall vara rätt så lätta att dra ned. Kolla även camber trycket. Det var ofta för dåligt från fabriken men det kan man lätt shimsa upp själv och får då en mycket bättre segel. Släng upp lite bilder på seglet här så kommer det nog en mängd förslag….
-
@fredrik.ygge 386401 wrote:
Jag är ödmjuk i frågan – vet för lite – men gissar ändå att det finns ett samband mellan hur snabbt man kör och hur lite fena man kan ha. Hade inte du kontakt med Ian Fox? Han körde tydligen en SR6b 23cm till ett 5.6 (i 46 knop). Vore kul att höra vad han säger om fenstorlek i förhållande till segelstorlek, vikt och hastighet.
Det är lite lurigt med att utläsa fenlängder från GPS-speedsurfing. Många kör numera med 30 graders rake och då blir det en helt annan längd eller djup på fenan. Till iS50 så följer det med en 23 cm SR6b men den är rake’ad ca 30 grader (gissar att Ian testat fram dessa) och det motsvarar ju snarast en 26cm fena med vanlig rake. Och då blir det ju genast mindre extremt….
Martin van Meurs (eller hur han stavar) bruka väl också snacka om att fenlängden beror av vilken hastighet man tänker/vill köra i. För oss vanliga så är jag helt inne på Ola´s linje, får man inte lyft på brädan så blir totalmotståndet faktiskt större när man kör med en kortare fena. Dessutom så behöver man ha en fena som man kan lita på, annars så vågar man ju inte köra för fullt…
-
Jag hittar bara bilder på dem som var ivägen mitt i speedstrippen???
-
En välkänd speedare med sexigt segelnummer fick väl bräda och rigg separerade i helgen i full karriär. Såg det inte själv men polisen men fartkameran lär ha fått en bräda i knät…
-
@Jester 384887 wrote:
Krister, borde inte en Pro Kids Sonic passa dig riktigt bra? Eller var den på tok för liten? Den bör fungera som hårdvindsslalom för lite lättare personer, skulle man kunna tycka?
Det är i princip den jag har. Brädan hette väl Prokids sonic förra året och var då lite bredare (50 cm?, 50 liter) och till i år så är den omdesignad till isonic50 på 50liter och 46.5 cm bred. Jag har ingen insider info här, men jag tror snarast att det till i år gjorts en bräda för vuxna som får dubblera för kidsen och inte tvärtom som var fallet med prokids S-type (borde kanske testa den…).
-
Tobhed har ju nästan bättre koll än jag själv, det stämmer att det gick lite fortare på speedbrädan…
Det här med storlek på brädan är väl lite av en iställning/attityd till seglingen, alla brädor är/blir ju kompromisser. Vill man ha flytkraft så får man leva med att det blir lite studsigt när man fått upp farten, och med en liten bräda så blir det tvärtom. Själv är jag väl just nu inne i en period då jag gillar att köra små brädor (undantaget Formula då).
I helgen i Haga så var det väl egentligen sämsta möjliga förhållanden för speed. Det låg en sandbank mitt i speed-strippen så att vågorna bröt precis där man ville köra som fortast. Av någon konstig anledning så verkade detta också dra till sig både freestylare och freeridare som både glatt och ofta gjorde Haga gipparna mitt i strippen under pågående tävling. 😮
På frågan vad som funkar bäst i byiga insjöförhållanden med vindar på max 12m/s så blir väl svaret en slalom bräda i lagom storlek så att man kan guppa, dvs för oss lättviktare så är det väl ca 75-85liter. Efter första racedagen i Haga med riktiga lättvindsförhållanden så låg jag faktiskt på tredje plats, trots att jag bara hade 85 litaren och 6.7 segel som störst! Då var det också relativt platt vatten vilket gör rätt mycket, man kan ju ligga och fintrimma på ett helt annat sätt än när det är choppigt.
iS50 är annars egentligen rätt så lättkörd för oss lättviktare, men man är ju helt klart känslig för vindhål. Det går liksom inte att guppa fram i väntan på en vindby om man tappat planingen, utan antingen så planar man eller så sjunker man. När man väl fått upp farten så går den faktiskt rätt bra igenom vindhål och gipparna är inte heller något stort problem, gäller bara att tajma vindbyarna. Men brädan är inte designad som en liten slalom bräda för lättviktare utan snarast som en speedbräda för tyngre personer som jag upplever det. Det finns inte så mycket till nos och på ovansidan finns nästan ingen nos rocker alls, men det finns en del nosrocker på undersidan så håller man bara uppe farten så går det faktiskt att göra noslandningar med den. Helst så hade jag viljat se en slalombräda på ca 60 liter (<50 cm bred) gjord för oss lättviktare. :cool2:
-
Fan va speedjanne har mycket prylar alltså… 😀
-
Det här har varit uppe förut, MacGPSBabel (gratis) funkar också bra: http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=38914
För att ladda direkt från GPSAR så behövs det lite pyssel (se tex här) men det verka inte felfritt och har inte funkat på min Mac. Jag kan välja GPS och adaptern men får inte över några data. 😮
Om du behöver en adapter till USB som funkar på Mac, dvs Keyspan, så ”råkar” jag ha en oöppnad till salu.
(kör med en likadan själv, men lyckades med konststycket att köpa två stycken…) -
@JPS 382821 wrote:
Jag skulle nog tolka régime som förhållanden och haut/bas som hög/låg.
Dvs fritt översatt Uppträdande i hård vind/hårda förhållande/övre delen av vindspektrat resp tvärtom då.
Det stämmer bra tycker jag. Det som är lite konsigt är att dom har en kategori för tidig planing också och det är ju ungefär samma sak som ett undre/lägre register?
Alla får ju dessutom identiska betyg i dom två kategorierna ser det ut som… -
Det var väl lite tidigt på säsongen för att Meltémi (?) skulle vara igång, men det blev som sagt 5 dagars segling av 7 möjliga, varav 2 dagar med vind på lite drygt 10m/s.
Turist säsongen var väl inte helt igång heller vilket var skönt…
Bra arrangemang med brädförvaring vid stranden på hotellet vi bodde på, tog väl 15 minuter att rigga, byta om och hoppa ivattnet.Teknik tips och race-gipp träning med Alain de Gendt (surfgasm.org) som även agerade fotograf.
