Forumsvar skapade

Sida 4 av 164
  • the_novice

    Medlem
    12 augusti, 2018 vid 18:09 som svar på: Surfzone Karlstad

    Jag såg aldrig vart vågsurfarna sprang iväg…

    Jag körde 3.7 och gick i på den västra sidan, lite väl överriggad i byarna och ganska stökiga vågor, men helt okej. 🙂

  • the_novice

    Medlem
    7 augusti, 2018 vid 21:13 som svar på: Surfzone Karlstad

    Jag bojkottar fejjan….

    Vi ses säkert på vattnet när det blåser. 🙂

  • the_novice

    Medlem
    7 augusti, 2018 vid 08:28 som svar på: Surfzone Karlstad

    Visst finns vi kvar men det är inte så många som det har varit förut. Denna sommaren har det mest blivit Formula och större slalom grejor, men det ser lovande ut till helgen med regn och vind. 🙂

    Så här kan det se ut på Bomstad:

    Attachment Image
  • the_novice

    Medlem
    23 juli, 2018 vid 22:50 som svar på: Söker förstabräda

    Man kan ta sig någon stans?

    Du menar att man lattjar bara omkring i viken med en freeride och tar sig längre med en Formula?

    Ja, med en Formula så går man både högt och djupt mot vinden (i planing) medans med en Freeride så kör man mest kring halvvind (dvs fram och tillbaka på samma sträcka).

    Formula:
    + planar tidigt (4-5m/s räcker men gärna 6m/s beroende på segelstorlek)
    + går både högt och lågt mot vinden (man kan lätt kryssa ut ur en vik tex. eller segla runt öar mm.)
    + bibehåller planingen bra genom vindhål
    + lätt att dra stora riggar
    – lång fena (70cm) gör att det är lätt att gå på grund
    – kräver segel kring 10m^2 (dvs dyr rigg med mast och bom)
    – ömtålig bräda (Formula experience är mera hållbara dock)

    Freeride var det länge sedan jag hade någon själv, men här är några spontana intryck (om jag minns rätt):
    + lätt att svänga och gippa
    + kortare fena än Formula (kan segla i grundare vatten)
    – kräver en hel del vind för att plana, behövs ca 7-8m/s för att det skall bli roligt
    – beroende på modell så kan de kännas lite tröga upp i planing och de släpper aldrig riktigt på samma sätt som en snabbare slalom bräda (detta kan kanske upplevas som ”säkrare” om man är nybörjare)

    Jag har inte varit inne i Edsviken men har kört en del kring Mörudden (bifogar en bild på en liten rundtur med Formulan där). Jag skulle tro att det tar en del tid att kryssa sig ut ur Edsviken med en Freeride, men om du istället går i vid Mörudden så kan man ganska så enkelt åka fram och tillbaka där.

    Angående överlappande riggar så kan man köra 8.5-9.0 på både en stor Freeride och en Formula. Om du väljer att skaffa en freeride så skulle jag rekommendera en stor (minst 125-130 liter, gärna 150 liter, och 7-8.5m^2 segel) just för att få flera dagar på vattnet. Det gör jättemycket för utvecklingen att kunna vara ute ett par dagar i veckan.

    Bomstad har också varit ett populärt ställe förr. Framförallt för nybörjare så är det lämpligt då man bottnar vid bägge vändningarna i viken. Bifogar en bild på hur det kan se ut med en slalombräda där (då har jag seglat utanför själva viken också), det blir väldigt mycket fram och tillbaka segling….

    Attachment Image
    Attachment Image
  • the_novice

    Medlem
    23 juli, 2018 vid 12:18 som svar på: Söker förstabräda

    Eftersom du bor på Hammarö så kan du kolla med Onwater (på Örsholmen) också, de har haft reducerade priser på äldre modeller och kan nog plocka ihop något till dig.

    I Karlstad så är det ganska många som kör Formula, även som nybörjare. Det blir betydligt flera tillfällen att segla plus att man faktiskt kan ta sig någonstans inte bara fram och tillbaka. En formula och en 9.6-10.0 rigg är en bra allround kombination tycker jag.

    Formula upp till 8m/s är inga problem, det först över 10m/s som det kan bli jobbigt. Om du seglar väster om Hammarö (på S till SV) så är ganska okej dyning och inte så branta och korta vågor som det blir på östra sidan av Hammarö (vid ostliga vindar). Jag är lite lättare än dig (ca 65kg) och jag kör uteslutande Formula upp till ca 7-8m/s då jag går över till slalom grejor och sedan vågprylar de få gånger som det blir över 10m/s.

    En stor Freeride funkar också bra men kräver lite mera vind (än en Formula) men är lite roligare/lättare att gippa med. Det blir mest segling fram och tillbaka dock så det gäller att välja en lämplig spot att segla på.

    Jag lägger med en liten skärmdump ifrån Google earth utanför hammarö för att visa lite hur det går att segla med Formula. Vid detta tillfället så gick jag i vid V Skagene och seglade till Sydspetsen och tillbaka. 🙂

    Attachment Image
  • the_novice

    Medlem
    14 juli, 2018 vid 22:49 som svar på: Egna hängselelinor

    Frågan är väl hur/varför linorna går av…?

  • the_novice

    Medlem
    26 juni, 2017 vid 17:04 som svar på: Vindsurfa i Långedrag/Göteborg?

    För var det många som seglade där. Man kan gå i vid båthamnen och simma under bryggan, om jag kommer ihåg rätt. Sedan seglade man vid ”Polis-grundet”.

    Nu för tiden så kör väl de flesta vid fiskebäck. Där har du en surfklubb och riggdäck mm.

  • the_novice

    Medlem
    22 maj, 2017 vid 18:35 som svar på: Surfspots fakturahantering lämnar en del att önska

    Okej, då får vi hoppas att den buggen kan fixas till!

  • the_novice

    Medlem
    22 maj, 2017 vid 12:30 som svar på: Surfspots fakturahantering lämnar en del att önska

    Hur många handlare som skriver ”Anonymt” här har jag ingen aning om, och problemet är kanske inte så stort för de som har hängt här ett tag, men vad händer för de som är relativt nya på forumet?

    Hur svårt är det att ha en signatur som visar kopplingen till ett företag?

    Det borde ju vara ett självklart val för seriösa handlare…

  • the_novice

    Medlem
    20 maj, 2017 vid 20:52 som svar på: Surfspots fakturahantering lämnar en del att önska

    Problemen uppstår ju när en säljare har ett intetsägande namn och ingen signatur som talar om vem han/hon talar för. En signatur som visar att någon är kopplad till ett visst/vissa märken är väl det minsta man kan begära….

  • the_novice

    Medlem
    12 maj, 2017 vid 08:00 som svar på: Brädköp

    Sikta på något kring 82-84 liter, det blir ett lagom steg ned ifrån den brädan som du redan har. Man kan då snabbt flytta över riggen mellan de två om vinden är tveksam. Det bör också finnas mycket begagnat i den storleken och flera av de lite äldre vågbrädorna var ofta lite snabbare (och plattvatten vänliga) som jag upplever det.

  • the_novice

    Medlem
    15 april, 2017 vid 14:12 som svar på: Små bubblor + små hål under bräda? varför??

    Bubblorna ser ut som osmosis, dvs vatten tränger igenom färgen och gör en vatten-blåsa mellan färgen och underlaget. Detta kan hända när man förvarar en blöt bräda i bordbagen och vissa märken verkar vara känsligare än andra för detta.

    Kant-skadan bör väl lagas för inte brädan skall ta in vatten (lite svår att se hur djupt det är ifrån bilden) men det är inte den som har orsakat vatten-blåsorna.

  • the_novice

    Medlem
    24 februari, 2017 vid 19:46 som svar på: Behöver gamal stämpelliknande CLS logga

    Fonten ser ut som den som användes i amerikanska armén…?

  • the_novice

    Medlem
    1 februari, 2017 vid 17:00 som svar på: Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis

    Det finns ju jättemycket att säga om olika brädor och jag vill bara tillägga att jag inte tycker att det går att läsa sig till detta via tester och annat. Man får i så fall försöka att läsa hemskt mycket mellan raderna. Som exempel kan vi ta Goya One, den ändras mycket i modellen beroende på storlek. De små brädorna är väldigt mycket rena vågbräda medans de större är lite mera all-round, som modellen säger sig vara. Andra märken har liknade ”problem”, det är sällan samma designer ens mellan de minsta och största volymerna i en och samma modell linje.

    Med åren så har man ju samlat på sig lite olika brädor (kanske för många…) och volymen är endast ett enda mått på brädans egenskaper. Väl i planing så är bredd och rocker nog det som spelar störst roll. Så provsegling är det enda som gäller tycker jag, det är alldeles för personligt vilken känsla man är ute efter. Så prova varandras grejor, det är mitt tips!

    En anna sak man inte får glömma av är också att fenan/fenorna har väldigt stor betydelse för hur brädan uppför sig. Så ett par olika bräd-sorter i liknande volym, plus två-tre fenor per bräda är inte så dumt att ha. Det kan kanske tyckas vara svårt att välja rätt vid olika förhållanden, men det är nog snarast tvärtom. Det blir sällan helt fel om man har valmöjligheter.

  • the_novice

    Medlem
    6 januari, 2017 vid 18:14 som svar på: Plattvatten

    Vi har kört Formula tävlingar där i pålands vind, men det blir ju väldigt byigt i frånlands vind.

    5 knops gränsen börjar nog längre in tror jag…?

Sida 4 av 164
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications