the_novice
Forumsvar skapade
-
Piraten kör man på fenan precis som vanlig vindsurfing, lutar brädan mot lä och tar fart genom att flyga på fenan. I djup snö så tar man bara en djupare fena. Rockern på brädan finns i nivå med mastfoten och det använder man man vid gippen på snö, vilket ger en riktigt go carving sväng med framfotstryck. Att luta brädan mot lovart och ta höjd den vägen låter inget vidare, det blir lika tråkigt som att ligga och pina höjd med en vågbräda….
-
-
I London var det ju ganska bra filmat och då var det intressant att följa tycker jag, det var förstås planing hela tiden annars blir det ju för trist att se på…
-
Det finns också impact-västar som nog har ungefär samma flytkraft som flytvästarna (ca 7kg). Impact-västar för Kite och vindsurfing passar under midjevästen och hålls därmed också på plats när man drar åt selen. Här är ett exempel;

-
the_novice
Medlem11 juli, 2016 vid 06:43 som svar på: köpte en Fanatic just skate 258 som förstabräda..Det är en väldigt go bräda när man kan segla och vattenstarta, men det är inget för en nybörjare…
Man börjar på en riktigt stor och bred ”dörr-liknade” bräda så att man kan lära sig grunderna och segelhanteringen.
-
Har tävlingen fått WM status nu eller är det bara något som Dunken vill kalla den…?
[IMG]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13325471_631983923632480_8599811406666202723_n.jpg?oh=5c6dbd74cb42a0246055af054846ec58&oe=57D36BBC[/IMG]
-
Surfers har monofilms repair som funkar mycket bättre än klisterlappar och packtejp etc.
http://store.surfers.se/vindsurfing/monofilm-repair-20-x-50-cm
-
@Mackan001 739080 wrote:
Finner inte några direkta alternativ i denna genre, finns det (om man inte tittar bakåt en massa år)?
De flesta stora märken har väl någon typ av centerbords brädor och/eller Raceboard modeller?
Tex. Excocet och Bic Techno etc.Jag har provseglat Konan och jag tycker att seglingen är väldigt lik den man gjorde på 80-talet, tycker nog att det faktiskt har hänt en hel del utveckling sedan dess. Det finns ju lite mera moderna alternativ också som nog är bättre/roligare i planing, tänker då tex på Starboards Rio mfl.
-
Jag tycker att det viktigaste är krokens position. På en race-sittsele hamnar den kring höfterna och då får jag problem med att ryggen böjs åt fel håll, påminner lite om att lyfta tunga saker på fel sätt.
Får man upp kroken så att draget istället ligger precis i ländryggen så blir det mycket bättre, man hänger då lättare ut med överkroppen och ryggen är krökt åt ”rätt” håll. Hybrid sele (midje-sele med remmar) tycker jag funkar bra, då kan man justera in rätt höjd och selen stannar sedan där också…
-
Det är väl bara fel länk…?
-
@Jester 738267 wrote:
Jag brukar börja med cambern ovanför bomhålet, därefter överst och sen den under bomhålet, och sist den nedersta (här kan man behöva trycka ner på lattan med ena handen istället).
Ja, den ordningen tar jag också men tycker att det blir ännu lättare om bommen är på i framändan (behöver inte klämmas fast). Nedersta cambern kan vara lite pysslig om man dragit för mycket i nedhalet.
Allt är ju väldigt lätt att rigga nu för tiden jämfört med förr, kommer ihåg Arrow WB seglen som krävde en hand på varje camber för att de inte skulle hoppa av…
-
På stora bommar (>2m) så är det stor skillnad på stabiliteten, medans på mindre bommar så är det framförallt livslängden som är bättre. Aluminium blir på ngt sätt svagt/skört av att användas i saltvatten och håller bara ett par år, oavsett hur man seglar (som jag kommer ihåg det). En kolbom däremot håller ju lätt i mer än tio år, oavsett hur man hanterar den (i sverige iaf). Så hellre en dyrare kolbom än flertalet mjuka aluminium bommar…
-
@Herr Pelegrin 738239 wrote:
Severne Turbo 2016 (Nytt) – Helt annorlunda att rigga, innan man lärt sig att inte släppa upp nedhalet lika mycket som man annars gör med andra camber-segel. Om man släpper för mycket så hoppar camparna ur vid riggning. Finessen är tydligen att bara släppa ut precis lagom, så går det enkelt att rigga.
Jag vet inte riktigt vad du syftar på där, och jag har inte kört Turbo modellen själv, men Reflex (race seglen) riggar man enklast på följande sätt;
– i med masten och drag nedhal tills masten är lättåtkomlig vid bomuttaget
– på med bommen på masten (fäst inte uthalet ännu)
– på med alla cambers utan den nedersta om den är svår att få på i nuläget.
– fäst uthalet och ta hem lite grann (ungefär som för inställningen på en slör)
– släpp lite grann på nedhalet tills dess att nedersta cambern är lätt att få på masten (övriga cambers hoppar inte av här om man har lagom uthal).
– drag nedhalet och följ efter med bomfästet nedåt om det behövs.Reflex serien har en större, och framförallt ”längre” camber jämför med de tidigare Severne race seglen (Code Red) och de roterar mycket bra. Man skall absolut inte behöva kompromissa med nedhalet för att seglet skall rotera osv.
Shimsen är till för att ta bort eventuellt glapp mellan masten och cambern, kollas lätt på land genom att trycka ned buken när seglet ligger ner, det bör alltid finnas ett litet spel, det skall inte vara helt stumt.
-
Det finns också Starboards Ultrasonic och JPs super lightwind, som ser bra ut men de har jag tyvärr inte haft tillfälle att testa ännu.
-
Hypersonicen är lite annorlunda och speciell att segla, jag har själv en slags hatkärlek till den, men skulle inte rekommendera den till någon utan att först ha provseglat.
En äldre Formula däremot är ju fint i lättvind, man behöver inte ha bästa fenan eller de senaste grejorna för att ha kul. Man planar kanske inte riktigt så tidigt som man skulle kunna tro, men man går högre och djupare än med andra brädor. Så när freeride seglarna bara åker fram och tillbaka vid stranden så kan man istället ta sig någonstans och lätt komma tillbaka.
