thoots
Forumsvar skapade
-
Det var runt 8 ett tag efter regnet, men lyfte aldrig riktigt, sen la det sig mer och mer ända till solen gick ner och de sista gav upp – då ökade det :/
-
Ska bara äta lite kåldolmar först
-
Siktar nog på Sillvik om nån timme.
-
Hur funkar TT på NO? Var går man i i så fall?
-
En fråga till er som har erfarenhet av lagningar:
Behöver man lägga ett skikt distansmaterial på den nya boxen före glaset, eller kan jag glasa rakt på? Tidigare var det ett tunnt lager divinycell under däcket, men den boxen var platsbyggd deep-tuttle och inte en så massiv kasett som den här.Tacksam för alla svar/tips!
-
Hur menar du att sjöbrisen inte har effekt här?
-
Efter lite dröjsmål har jag nu kommit en god bit på väg.
Epoxi-kit från westsystem inhandlades och diverse smålagningar glasades med mycket gott resultat för att testa. Efter två lager glas slipades lagningen ner, på med ny epoxi för att sluta in fiberändarna och till slut lätt slip för bra fästyta. På bilden har jag lagt första lagret.De hjälpsamma killarna på Forgus bidrog med några fina Divinycell-bitar som jag byggde in boxen i. Rejäl tjocklek gav mycket att spela på, så det nya hålet i brädan sågades lite större och lätt koniskt för enklaste montering. Klossen slipades sedan ner steg för steg med provpassning mellan varven. Resultatet blev nästan perfekt passform som kräver ett minimum av epoxi-gegg, viktigt för att undvika hög värmeutveckling.
För inpassningen användes den gamla fenan med ett par mm nedslipning av boxen för att lämna plats för bottenskiktet sedan. Ovansidans form ritades till på ett ungefär efter att jag fått ner boxen i brädan.
Sedan var det bara att blanda microballonger och microfiber i epoxin och ”smöra” hela insidan av hålet samt den nya boxen, trycka på plats och konstatera att allt blev rakt. När det härdat ordentligt är det dags att tillverka lock på ovan och undersidan – hur mycket glas kan man behöva till det tro? Tack för alla tips så här långt iallfall – med tålamod och tid har det blivit väldigt bra hittills, och ett roligt sommarprojekt 🙂
Nya pads är beställda från proof och så ska jag väl väja nån käck färg – eller lämna till billackerare kanske för bättre finish – erfarenheter?
-
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16125189.asp
”Kitesurfare kraschade in i hus”
-
Färgbutiker som säljer husfärg lystrar mest bara till NCS. Pantone är färger för fåfärgstryck på papper, NCS är för målarfärg, RGB är för bildskärmsfärg, CMYK är för 4-färgstryck och RAL är för vinylfilm för t ex stripning av surfbussen, men även målarfärg. Det bästa är om du kan få tag i ett färgprov på 877 (c står bara för coated och anger att den skall tryckas på bestruket papper) och ge det till butiken så de kan jämföra. Alternativt gå till lokala arkitektkontoret och på nåder få låna deras NCS-snurra 5 minuter och gå ut och jämföra med brädan du har i bilen så du hamnar nära.
-
Om boxen är sprucken i bakänden känns den ”för stor” i sidled – kolla kanten ordentligt med nageln.
-
Kör på 138 så slipper du släpa på så mycket och har roligt med den lite längre. Har du bestämt dig för att lära dig är det inget problem direkt, jag lärde mig på 100l-bräda.
-
Se här för vägbeskrivning: Följs Store Udds väg till det blir blött.
http://www.hitta.se/Route.aspx?origin=G%u00f6teborg&destination=Store+Udds+V%u00e4g+TORSLANDA -
Apropå segelval – Jag har 2 slalomsegel (5.8-6.8) till min gamla mistral energy 273 fortbräda, men skulle behöva ett mindre segel för dagar som denna. Förslag? Till salu? Funkar ett vågsegel tro? De är ju rätt mycket lättare att hantera när det brallar…
