tim-eriksson
Forumsvar skapade
- 
Skönt att han klarade sig så ”lindrigt” ändå.
Bra inlägg!
 - 
The_Novice;417691 wrote:Har själv ett GTX och jag tycker man skall se det som tidig planing och freeride segel.
Till hobby speed så tycker jag att det är race segel och justerbart uthal som gäller, blir helt annan topprange. Bottendraget på moderna race segel tycker jag faktiskt har blivit rätt mycket bättre jmf med lite äldre race segel och camberrotationen är också bättre nu för tiden.Just det, jag har ett GTX 8.5 till salu…
Ta mig med en nypa salt då jag är nybörjare 🙂
Men… camberrotationen är väll ändå rätt lika? T.ex. så har gamla mk segler ”roller” cams. Rullar ju hur lätt som helst tycker jag så kan inte se varför det är ännu lättare på moderna race segel..
Man lär sig lite av att lus läsa trådar här iaf 🙂
 - 
Varför inte bara byta ut linan ? Eller kostar dem så mycket?
 - 
Jag kan inget om kite… MEN
Den kommer att bli svagare vid den punkten och jag tror risken är stor att den kommer gå av där i framtiden, gör det på alla andra rep där det kommer knutar så varför inte på en kite…
 - 
När jag riggar mitt zero five från 00 (?) får jag också dra lite extra i nedhal, har inte exakta siffror då jag kör på känsla 🙂 men uppskattar det till 2-3 cm mer än angivet. Försökte mäta med min fena på 31 cm men gick inte så bra ^^
Kör för övrigt med en 450 mast som kanske gör att seglet beter sig lite annorlunda.
 - 
Verkade fungera med 490 sting mast på mitt mk2 6.9 (!)=
Dock så har jag införskaffat ett zero five som jag kör nu istället på 450 masten 🙂 Lite mindre bad och mer surf. Dock sämre tryck i grejorna tycker jag…
 - 
Nöjd med brädan annars? Funderar på att införskaffa en likadan men med lite mindre volym som andra bräda efter min energy.
 - 
Jag kör en mistral energy 105 liters på liknande bredd och kör på segel upp till 6.9 utan problem. Jag har nästan bara seglat på den förutom då jag kör på min 144 liters bee. Har dock testat x-cite några gånger och den planar visserligen mycket tidigare… men f*n vad tråkig den är? Eller är det bara jag… Har mycket roligare med min energy från 96 :)…
Den planar ju relativt sent men när den väl planar drar det iväg, testa att slöra lite och få den i planing innan du tar höjd så går det nog fint fint!
Kör på en 31 cm orginal slalom fena som nu är 30 cm efter några veckor på haga…
Iofs borde jag inte uttala mig alls då jag bara seglat sen i sommras ^^Har kommit till gipp träning nu…
 - 
Henrik_A;416643 wrote:Hej
Jag har en Yaris och kan medela att det går alldeles utmärkt.
Faktum är att det kanske inte finns en mer ultimat surfbil än Toyota Yaris
Nja det kanske det finns men i vart fall har jag komfortabelt färdats tillsammans med
1 bräda (240X56 cm)
4 segel 4.0 till 5.7
2 master 400 & 430 viserligen rdm men det spelar nog ingen roll.
1 boom
dvs fenor dräkter
+ en tabou 110 frestile på taket
och bilen är inte äns halvfull
DET GÅR
ALLT GÅR!400 på 4.0 ?
 - 
Kan spara lite vind också tycker jag… Behöver inte segla 4.0 varje helg. Tar hellre 5:7an och kör 3 helger än 4.0 en 😛
 - 
”Vågsegel
Detta är segel med fyra till fem lattor och ett högt skuret underlik, allt för att
vara så lätta som möjligt att kontrollera och manövrera.
Kännetecknande för seglen, är att de har rejäla förstärkningar, där så krävs för att tåla vågornas kraft och den hårda vind som de utsätts för.Segel som är lätta att använda och tål ganska mycket stryk. En segeltyp, som kan passa en nybörjare eller för mindre personer (läs barn)
Men framförallt är de gjorda för att användas i vågor och ihop med vågseglingsbrädor.
Dessa segel passar inte så bra ihop med slalom och freeridebrädor.”Så ett modernare simmer onshore wave 5.0 fungear inte optimalt på min gamla Mistral Energy på 105 liter ? (slalom). Varför inte… ? Vid så små segelstorlekar så borde väll våg segel gå bra på vilka plankor som helst eller är det helt fel?
 - 
tim-eriksson
Medlem13 september, 2007 vid 15:23 som svar på: Är 2007 redan nu den bästa säsongen i mannaminne?Rätt bra år att börja på alltså 🙂
Var nere i sommras med surfbussen i 4 veckoro hade nog minst 14 dagar på vattnet med planing och 2 dagar med 4.0 😀
 - 
Tack för tipset om hängeseletamparna ! Drog bak dem 5 cm idag när jag ute med 6.9 och det blev bättre drag och mindre jobbigt. Ska testa dra bak dem lite till på fredag kväll / lördag !
Och jag kör kvar på min energy ett tag… ME LIKE ! Fick dock nya fotstroppar idag så nu är den gla igen, och tejpade 3 st segel med lite monofilm (mycket) så nu är grejorna fina igen !
natti
 - 
canoya;413954 wrote:Jag tror att körning på läkanten som man gjorde mycket mer markant förr hade endel attgöra med att man hade mastfoten mycket länge fram och sämre fenor som gjorde att man fick ta mer hjälp av själva kanten för att ta höjd eftersom fenan inte klarade samma tryck som dagens fenor gör. På den tiden seglade man ju med underlikt skrapande mot brädan på ett helt annat sätt än man gör med dagens utrustning. För att kompensera riggens lovningskrafter så lutade man brädan åt lä, framför allt med slalomprylar.
Hmm… dåtidens ? Hur gamla då..: Försöke läsa mig fram till hur jag bäst seglar min Mistral Energy från 95 (?) slalom bräda…
Borde jag testa tryck ner läkanten eller ska jag inte göra det : /=? 31 cm orginal fena och kör allt från 5.0-6.9 på den. Fungerar bra med en fena tycker jag… Är det knas ?
 - 
Hmm…. Någon som vet ett ställe som har ProLimits’s våtskor i lager i storlek 44 ?
Antar att ni inte tycker jag borde köpa 5 mm v. och hittar inte den andra i lager. OM jag nu ska beställa…
 
