tobhed
Forumsvar skapade
-
Känner mig lite tvungen (ja, jag är teamrider), men varför inte en Starboard – deras filosofi är ju att fler ska börja windsurfa så att deras koncept/produkter passar dig bra.
-
Vikten är ju avgörande här – för mig med mina 75kg hade den varit stor.
Vi har säkert gått igenom detta innan Björn, men vilka segel har du och vad/när tänkte du använda brädan?
-
det behövs sol och värme för en bra bris, tror du kan glömma denna vecka…
-
CLS Ulf är vass på grafiken, han har orginalfärgerna från de flesta brädtillverkare – du kan inte se att brädan har varit fixad ens
-
Fina bilder Ygge.
Du verkar inte ha något vidare flyt med dina surfsessioner…
-
Ja det var verkligen på tiden att du började segla ”på riktigt”, välkommen!
-
The_Novice;377251 wrote:Som jag upplever det med korta linor så måste man helt enkelt dra bak riggen (mera rake) för att komma i linorna, medans med lite längre så kan man ha masten mera upprätt och ändå vara ikrokad.
Det håller jag med om, missuppfattade nog dig i ditt förra inlägg.
/t
-
Kom du ihåg luftskruven nu då… :cool2:
-
Skulle nog dock inte rekomendera cambers till en nybörjare, seglet blir tungt och dra upp och du kommer att ha ett helvete att vända med det. Börja med ett mindre segel och kitta sedan upp dig istället.
Man måste lära sig att gå före man kan springa….
-
Jag tycker attdu ska lära dig att surfa innan vi brörjar att prata om vilka hastigheter du kan komma upp i. Är det enbart speed du är ute efter är det, på sikt, helt andra prylar du ska ha, men du måste som sagt skilja på ”nybörjarutrustning” från mer avancerad.
-
The_Novice;376268 wrote:Svårt att säga, det verkar ju vara väldigt indiviuellt med trimmet, kör du på en F160:a nu?
Jag skulle nog flytta bak mastfoten lite så att nosen lyfter mera/lättare och du kan ha mera vikt på framfoten. För korta linor kan väl också göra att man vill vara långt bak på brädan. Trimma på!Den var intressant, hur menar du att man kan komma långt bak om man har korta linor – borde det inte vara tvärtom?
-
Tror inte det, de som seglade RS6 förra året har valt att behålla vissa av sina RS6 även detta året – de som har/finns fortfarande till salu är nog det enda du kommer att se. Dock kan du nog förvänta dig att RS6orna kommer att finnas till salu sent i höst eller tidigt vår 2008.
-
I år seglar jag Severne så jag känner mig opartiskt när jag säger att Pryde RS6 är helt makalösa att segla – lätta, stabila och snabba som tusan.
När det gäller master så går det med X6, men visst är det bättre fjong i X9-masterna. Dock är de, precis som alla andra race master, svindyra och ganska svåra att få tag på. Dessutom är det känsliga och kan gå av ”lätt” – nu ska det dock sägas att de inte går av lika lätt som under 2005 – då gick i princip alla X9-master längre 460 av efter ett tag… -
För att få bäst, mest allround svar på dina frågor hade jag nog ställt samma fråga ute på det allmänna forumet (du är inne på formula forumet just nu) – dvs berätta vad du kan och vad du vill så kan nog fler människor hjälpa dig.