tobhed
Forumsvar skapade
-
DaKine handskar då? Bud just nu på 50 spänn
-
Cool, passa på att buda in en ny bom då också – fast det gäller att snabba på…
-
Mården;373532 wrote:hittade detta på formula sidan, har för mig att det fanns en längre tråd http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=43281&highlight=challenger
Letade precis efter det inlägget 😉
Jag hade tänkt skicka dig ursprungsmailet Klang, men allt finns i länken oven. Vad är planen byta ut X6an eller köpa fler segel? -
Idag (fredag) är det i princip vindstilla – dessutom är det lite moln/dis….
-
Perfekt, ska bli skitkul!
Är tävling på Haga verkligen 3 dagar?
-
Gustav, bra med heat och framförallt – Vid fler än 20 deltagare kommer deltagarna delas upp i grupper om max 20 deltagare/grupp.
Kanske dock lite många med 20 pers/grupp, eller?
-
SWE131;373184 wrote:En NP Ultra super duper går ju av lika lätt som en Viper aero.
Det är ju det X9 masterna är mest kända för, att gå av.
Pryde hade problem i ca 1,5 år sedan med de långa X9 masterna, till 2006 bytte man tillverkare och la på fler lager på masterna samt bytte namn på masterna till X9 Ultra – problemen försvann då till ganska stor del (klart att det bröts master i alla fall…). Tills i år har man förfinat processen och bytt tillverkare igen och jag skulle vilja säga att det inte bryts fler Neil Pryde master än andra master numera. Man ska väl också lägga till att det förmodligen säljs betydligt fler Pryde segel (och master) worldwide än t.ex North vilket då också innebär att man hör talas om betydligt fler människor som har brutit en mast från Pryde.
Summa summarum: Pryde hade problem med sina master, men jag skulle nog säga att detta är historia nu. -
S66;373099 wrote:Idag ser ju ut att ha varit vind…framåt eftermiddagen, vet inte hur mkt de e men mätaren visar ju upp på 10m/s o så…borde ju ha funkat.
Finns de verkligen ingen som bor i närheten som kan säga om det blåser där nere? Jag har nr 0709 546676.Alltså…e de ngn som e där o de blåser så bara ring!!
Mvh Andreas
Jag bor i närheten, har semester de kommande 2 dagarna så jag kan hålla koll på om det blåser och på så vis göra en uppskattning inför helgen, ok?
…men lördag börjar mer och mer se riktigt lovande ut – ostlig grundvind på 9 meter är utlovad av DMI, söndag ser däremot sämre ut.
-
MacTS;371866 wrote:Sele med ”rulle” finns i Dakines sortiment i Sverige. Kolla med nån som säljer dakine.
SP har dakines krok med rulle för 349:-, se sidan 35 (längst ner på sidan) i deras nya katalog
-
Ja, helgen var bra – hoppas kopmmande helg blir lika bra. de har varit lite svävande på prognosen, men just nu säger DMI sol och grundvind på ca 6m/sek, min enda tvekan är att det egentligen är liiiite tidigt på säsongen för att den riktiga brisen ska kicka in…
-
adde;372760 wrote:Funkar verkligen brisen bra på sommaren också, typ juli och augusti?
Du har rätt i att det till 90% brukar vara Maj som gäller – i somras blev det dock några gånger i Augusti(?) vilket absolut inte brukar vara direkt vanligt
-
hasselgren;372797 wrote:finns det nån? har hört om nåt ställe i limhamn?
Vad behöver du, det är ju skillnad på bräda eller hängseletampar…
-
philippos;372741 wrote:Idealprognosen är väl ostlig grundvind på 5-6 m/s och sen soligt och klart väder.
Du har väl sett vår Klagshamnsrulle från i fjol på kulingvarning.nu!
ps. ny på g
Detta stämmer bra skulle jag vilja säga – bor 10 minuter från Klagshamn så jag har bra ”koll”. Dock skulle jag vilja tillägga att det behövs en smula värme så bäst är från April och över sommaren för att brisen riktigt ska kicka in. Det brukar alltid vara minst 1 bra helg i maj då det riktigt brallar på!
-
Klang;372732 wrote:Härligt, det här blev ju värsta Klang-Clinic, jag är djupt tacksam för alla tips som strömmar in.
Jag skall genast undersöka mina möjligheter att fixa en styvare 430 mast till mitt VX segel, har för mig att hustrun sagt att skatteåterbäringen såg kul ut :). Då kanske luff angivelserna stämmer bättre, men viktigaste är nog den ”visuella granskningen” som ni kom med tips till, här ska vevas…
Mården: Jo för tusan, vind hade vi. Freestylarna körde segel mellan 3.5 och 4.5, så det var bra ladd den dagen. Tror vinden pendlade mellan 10 m/s och 20 m/s enligt DMI.
Svenne: Allstå sträcka på mig mer och få bättre distans till seglet och en rakare linje från bröstkorg till fötter?
Tobhed: Du och jag är ju ungefär lika stora, jag är ju förstås mycket starkare, men linorna kan ju vara lika långa… 😀 Slet ju sönder mitt förra par i ett kastfall så nu ska det införskaffas nått mellan 28-30 alltså…
Tack för alla tips!
/Klang
Sorry att säga det Kling-Klang, men du behöver inte bara nya master utan även segel – dessvärre kan du inte få köpa mitt RS6 5,8 förräns efter denna säsong…
-
Mården;372745 wrote:här är en annan som inte stängde dörren helt men gick ganska fort ändå, liknar klang ganska mycket:)
har väl lite med vindvinkeln o vindstyrka också…. så summan av allt är att du endast behöver skaffa en silverfärgad dräkt så kommer du att åka lika fort som Finian – ni har ju samma stans och stänger lika bra/dåligt…