tobhed
Forumsvar skapade
-
tobhed
Medlem18 augusti, 2006 vid 13:04 som svar på: Svgeriges dummaste windsurfare eller bara optimist ??Ja, jävlar…
Nya saker är roligt så är det bara helt enkelt 🙂 -
hammer wrote:(Du får ha segel om du vill)
Klockren kommentar…
-
joth wrote:surfan wrote:joth wrote:Tackar så mycket!!!!
Tror ni skulle klämt 35 knop rätt lätt faktiskt.
/Jonas
Grattis gött. vi har redan varigt där och seglat i 35knop !!!Jo, men vad jag förstod så var det inte helt lätt eller har jag fel för mig. NV blir lätt mer chopp än SV. Så det var därför jag lade till ”lätt” 😉
På förmiddagen var det riktigt bra i Habo under speedtävlingen tyckte jag, på eftermiddagen blev det mer chop och därför gjordes de bästa tiderna under förmiddagen.
Säger du att Habo blir plattare än vad det var under tävlingen så kommer jag att vara i Habo vid nästa SV-vind – var så säker på det… =) -
Tar mig friheten att citera Ola H. från en annan tråd:
”Kombat är till 07 en klockren vågbräda. Det är en Pure Acid med bredare tail, kan man säga (+ möjligheter till att ”freeridemontera” stropparna). Som jag skrev ovan så sitter den i en framfotssväng på ett helt ofattbart sätt. Det märks liksom ännu mer på den 59cm breda 87:a jag kört eftersom det där finns lite bredd att pressa mot. På en smalare Acid (68, 74) känner jag det inte lika tydligt eftersom det är så oerhört sällan man når de farter där man måste lägga fullt tryck på en så smal bräda. Både Kombat och Acid svänger för övrigt också helt OK på bakfoten i medelsnabba förhållanden. Det som rent svängmässigt skiljer Acid/Kombat från EVO är att med den rakare rockerna så behövs driv i bottensvängen. Man måste ha lite tryck (i våg eller segel) för att kunna gå upp mer vertikalt mot vågen. Just detta gör ju EVO helt automatiskt, man kan ju bara gå in i bottensvängen och sedan slappna av med bara ett uns bakfotstryck så fortsätter EVO svänga uppåt. För många seglare är just detta läge det kritiska i vågridningen (de går in bra i bottensvängen och svänger bra på toppen om de bara kommer dit rätt). Därför tror jag att många faktiskt skulle vågrida bättre på en EVO (även många som tycker känslan är lite för ”soft”).
Har man som sagt tryck och lite flyt i vågridngen går det rätt snabbt att ställe om sig till att segel radikalt även på Acid/Kombat. När det gäller skillnaden dem emellan så ger den breda tailen hos Kombat lite mer reserver, för att kunna köra större segel och kunna svänge runt brädan på toppen om det går sakta. Det betalar man för när det börjar går fort i vågridningen då man inte längre orkar med den breda tailen (i t ex en snabb toppsväng). Svänger man mycket på bakfoten kommer man känna av bredden i tailen även i bottensvängen allteftersom farten ökar. Så, ju bättre teknik du har, desto bedare användningsområde får brädan (gäller väl alla brädor iofs).
För mer B&J-inriktad segling är Kombat klart bekvämare än EVO. Visserligen kan man trimma en EVO med lite större fena och då ligga rätt nära Kombat rent prestandamässigt, men den superlättseglade och avslappnade känslan hos Kombat i marginella förhållanden når man aldrig riktigt.
Obs att det till 07 finns en Kombat 79. Jag har tyvärrr inte seglat den själv, dock.”
-
Pratade med Per Andersson tidigare i veckan och tyckte att de skulle ha en slalombäda mellan isonic 50 & 87 och då ”upplyste” han mig om att de har 69 olika shapes redan och att många av dem fanns i 2 eller 3 konstruktioner så det blir ju en del… 🙂
-
-
-
-
MacTS wrote:tobhed wrote:Jester wrote:Tobias: Finns ju distanser att sätta mellan latta och camber för att få ökat tryck på cambern mot masten. I NPs fall är dom gulligt rosa. Används om man kör med smalare mast än rekommenderat, och om man vill ha ett lite ”stummare” segel. På RS4:an ligger det extra distanser i en liten ficka i locket på segelbagen. Kallas väl även att shimsa på svengelska.
Tack för svaret Jesper!
Ganska typiskt på nåt vis att efter 6 veckors semester och nästan ingen windsurf alls så ska det plötsligt börja blåsa?! Livet är orättvist ibland…Men tänk om du skulle råka bli sjuk, boka in ett ”spökmöte” eller nåt….finns alltid lösningar om man vill.
Har redan tänkt tanken 🙂
-
Ola, är det den 15:e Augusti som SB uppdaterar sin websida med nya produkter mm?
-
Jester wrote:Tobias: Finns ju distanser att sätta mellan latta och camber för att få ökat tryck på cambern mot masten. I NPs fall är dom gulligt rosa. Används om man kör med smalare mast än rekommenderat, och om man vill ha ett lite ”stummare” segel. På RS4:an ligger det extra distanser i en liten ficka i locket på segelbagen. Kallas väl även att shimsa på svengelska.
Tack för svaret Jesper!
Ganska typiskt på nåt vis att efter 6 veckors semester och nästan ingen windsurf alls så ska det plötsligt börja blåsa?! Livet är orättvist ibland… -
Jesper, kan du förklara bättre vad du menar med:
”så tog jag bort en distans” -
Många danskar kör X6 i sina RS5 och RS6 efter problemet med X9-masterna förra året, går att läsa om detta på Neil pryde forumet någonstans.
Det ”lustiga” är att jag bröt en X9 från 2004 i början av säsongen, ca 1 dm ovanför bommen… Verkar som en X9 håller i 2 år ungefär -
…men Daniel måste ha gjort något fel för att 0,1 knop som average imponerade visserligen, men han verkar ha haft nåt kosntigt på sin GPS
-
Jester wrote:Nix. För att citera: ”Go deep!”
Jag har gått över till att länsa numera, funkar inget vidare…