tomw
Forumsvar skapade
-
Uhhh,
Halv dag räcker inte att bedömma en kite.
Muscle memory kopplar in och man gör saker utan att tänka. Det tar tid att lära om.
Är man ny på sporten uppskattar man en kite med mjukt och skön beteende. Den gör inget oväntad- den är snäll. Som en Ford.
Med mer erfarenhet gillar man en kite som har mer JUICE. En BITCH som slår ner dig om du är inte tillräcklig uppmarksam på HENNES behov.
Have fun.
-
Beklagar i förhand för swengelska och språkfel.
Jag har haft min Eclispe Thruster 10-12-14 sedan April. Köpt på resa i USA. 20% på hela paket- 3 kites, 2 bars: 18 papp. Billig dollar.
Ingen kan säga att jag pimpar- man kan påstå att jag vet inte vad jag snackar om- och det kanske stämmer- man vet aldrig.
Körde Best Waroo och Waroo Pro i knappt 2 år innan. Windwing innan dess- 2 olika modeller- Rage och Rapture 2 (sådär) och Naish Aero 2-12 o 18m2 som första kites. Lärde mig på två linors kites-unhooked och direktional bräda i djup vatten. Testad el del andra kites genom åren…
Thrusters är mer C-kite än SLE. Bridel är minimal och kopplad till baklinorna med en pulley vid LEn. Detta gör att kite flyger med mer jämn tryck på bak och front linor än en Waroo. Det är en fördel.
One pump som Slingy- Konstruktionen har varit hypad. Den är bra- upp till industristandard- inte lika bra som Slingy eller Best. men det bör hålla. Dem har industrins bästa guarantee, än så länge bara i USA- dem säger hela världen 2009.
T12 o T14 är mycket bra kites- skitsnabb i sväng-genom luften (och har haft en Waroo Pro 11 som är kung på airspeed). Kiten är ”vig”- i ”torsion”- den vrider sig lätt och svänger snabbt. Men mycket stabil i profil (canopy stabilty). Man kan inte få den att falla fram eller backa ner.
T14 är min go-to kite nu. VILL at det ska blåsa 7-8ms….
T10 har ett lite problem-som är lite mysko. Den vill gärna ”pumpa” 1-2 gång i en ”gust”. SK Jellyfishing. Det är mest om man skota ut baren instället av att dra i lite och kanta brädan. Det inte kraftig och känns inte så mycket-bara syns. Jag löste detta med att rigga en extra bridle lines- tog 15 min. Nu är kiten mer stabil i gusts- och jag gillar den nu. Tror att dem skulle haft lite större LE diameter på 10an eller lite mer stöd med bridle till mitten av LE- som jag ordnade.
Konstig, för att T12 och T14 är stabil- ingen jellyfish alls.
Alla Thrusters jag har är kanon att loopa- har lärt mig hooked KL nu- gjort det på alla- T14 är roligaste! T14 är som en snabb 12a. T12 som en 10a och 10an som en 8.
Man ska flyga dem lite mer aktivt- ingen ”park n ride” svänga dem driva dem. Power-up och kanta- det är kul- T14 på en 55cm bar- 5cm mellan händerna. Lätt bar pressure- samma bar tryck på T14 och T12! Lagom- känner var kiten är. (linken bridles help -no slack back lines).
Hoppar minst lika bra som Waroo Pro- bättre pga att man kan re-direkt med en lätt dragning- sista sekunden. Ingen drop out of sky grej när man skota ut, som på waroo, men med extra boost när man skotar hem i hoppet.
Baren är mycket bra. Tycker att safety och C- loopen fungerar- det är lite power kvar men det är så lite att det kommer aldrig att skada dig. Man kan dumpa kiten med C-loopen release och sedan få c-loopen stängd igen i vattnet. Om man vill släppa hela på Oshit efter c-loop release, kan man dra in hela på leashen och tar i en oshit.
Front lina swivel fungerar- ingen trassel med leashen.Negativt är baggen- Samma storlek för alla kites. T10 simmar i sin bag. Annars har dem detaljer som är mycket bra- som en rem att ha runt kiten innan man stoppar ner det. Kostar säkert 3kr- värt mycket.
När jag skulle kör min gamla 06 Waroo 7m2- gick det inte längre- den ville bara backa ner- hade vant mig vid att power-up och kanta…den var lite klen nu tyckte jag.
Så när valet var att köpa en T8- med risk att den hade samma tendens som T10 (eller värre?) valde jag en Best HP 7a…få se om det var rätt eller fel…
Svårt att sälja nåt som ingen annan har. Its called ”Social Proof”.
Have fun.
-
Ah skit. Var i LÅ på fm och det var regnskur och skiftande vind. Blev för lång väntan och sket i det.
Sista gången jag lysnnar här och inte på DMI….
Istället var jag hemma och testade flexen på en bräda på terrassen- 6 steg upp. Brädan kasaded när trapporna, med mig i fotstrapsen- blev en sån där snowboard på trappen trick. Landade på stenplattorna och nästan knäckte handlederna och tailbonen..slippade bort 10mm på fenan också…
Jeeses- vad man gör när man har abstinens..Nästan en sån ” Scarred” episode på MTV.
-
Fuck it all.
Do like the French.
Civil disobedience – civilolydnad
What they gonna do? slash my tires? Take me to court? Give me a kite injunction?
-
Bird watchers can only watch
-
tomw
Medlem9 juni, 2008 vid 20:09 som svar på: habo is gonna be packed tomorrow and ya all know it.Jag satsar gärna på Skanörshamn Tony.
Habo kommer vara omöjlig med rak pålands vind och trassel med alla.
Skanör will be straight onshore too, how about Skåre- Kamakazi- hur kommer man till din spot??
TW
-
Och när du landar en kiteloop i 90km/t och benen bara sackar ner- skyddar den din pungkulor från impakt.
😉
-
Skotty,
Off topic-
I´d love to try your wave board.
But I´m a bit confused about all this wave-board stuff and talk about waves in Sweden. Where are the waves? Borrby was great fun- but dude- that was crappy wind chop pretending to be waves. More like moguls than waves.
OK OK- your gonna say Gislövshammar- i´ve never been there- but 0c in the air and water?
Best waves i´ve seen for kitesurfing were at a place south of Klittmöller, Denmark- Vorupör- behind the jetty.
Whats really strange is that back in ´01 everyone had a wave board- it was called a directional. Then everyone dumped them for TTs. Now everyone is getting a directional again…..
Problem is that i grew up in California- a bit spoiled.
On the other hand there is not 40 surf-punk-nazis on each wave here.
-
Peter,
Fint. Nästa år ger jag dig lite bizzness.
Humant priser.
Ska du sälja Hookas oxå ? – det var det roligaste jag haft i flera år….:)
T
-
Nick,
Jag vilar aldrig. You can rest when you are dead, and i can see the finish line.
Skämt åtsido, du få gärna prova min Mako Classic- 150×34. Alla skrattar åt mig- men det är en ”secret weapon” om man gillar old-school-speed-carve.
Om man har kört en vanlig TT med boxy outline är man tränad med en stil som kräver 80% av vikten på bakfoten. Det är fan tokig. Och dem flesta TTs kan inte carve en progressive sväng.
En Mako ska man har den där 40 fram 60 bak och ibland 60 fram 40 bak. Man pendlar lite med fram-bak vikt, allt från 70 fram till 30 fram. Man kör den som en snowboard. Visst ska man kanta den- men det kräver 50% av arbete att kanta. Att dyka med nosen är nästan omöjlig.
Jag kör min från 5ms med 14 kite till 18ms och 7 kite. Den håller hur mycket vind som helst. Skär igenom chop som en ”hot knife thru butter”.
Vad är märklig med brädan är att den är både kursstabil i fart och löst och skatey när man vill.
Är man new-school-dangle monkey med Steriod handle-pass axlar och panna av stål- då ska man har en TT – inte en Mako.
TW
-
Hemma med pojken och baka morotskaka- betalning för 2st downwinders söndag.
imorn blir det av till solnedgången. Parkvägen?
-
BhP plast i Klågerup, nära malmö
