tranan
Forumsvar skapade
-
Jag slänger in ett fjärde alternativ mest för allmän upplysning och för de som söker extra bra utrustning: de inte helt okända Pritchardarna. Man dealar mest med Matt som är en hyvens karl och som kan skaffa fram racingutrustning m.m.
För de som vill ha en (filmad) privatlektion oavsett nivå kan han också varmt rekommenderas.
-
Kan också rekommendera Kanaha Kai. Nybörjare får ju segla före kl. 11.00 och med Kanaha Kai är det lätt att byta från nybörjarkit till mer avancerat vid 11-12 rycket när det också ofta börjar blåsa mer – på samma hyra s a s. Det kanske också funkar med t.ex. Hi-Tech som verkar schyssta men ligger liite längre bort.
-
Wind meter
WeatherPro
Kustväder (Sjöräddningssällskapet)
Boards
NorthSails -
Mick;675189 wrote:B
Tranan, om barnvakten du skriver om är en lokal förmåga ärver vi gärna henne/honom.
Mvh Mick
Tyvärr, förmågan är en temporär gästarbetare från Sverige som åker hem i december.
Hälsningar från ett blåsigt, lite regnigt och alldeles underbart Maui!
-
Jansson_;666310 wrote:Jag har en formulabräda på 140 L elr så, en Lorch. Har egentligen ingen direkt aning utan vidare. Köpte ett paket 2005 då jag började och den funkar helt enkelt.
Måste nog öva på det där att lyfta på framfoten och öva på att styra med bakfoten men det är så svårt för när jag får trycket i seglet vill jag juh hänga och då trycker jag ifrån med båda fötterna. Först och främst ska jag nog lägga utvecklingen lite på is och bara surfa på så man får in tekniken. Nu kör jag med framfoten framför mastfoten och det funkar i lugnare vindar.
Hoppsan, en formula! Som du seglar med framfoten framför masten!
Hur stort är seglet? Om du har ett formulasegel och tänkte dig att knäcka koden själv så har du nog en lite onödigt långdragen inlärningsfas framför dig. I formula är krafterna att balansera större, vilket kräver teknik.
Om du inte ska gå någon kurs med enklare grejer så vinner du mycket på att surfa med andra och se hur de gör. I Karlstad finns väl flera duktiga formulaåkare om jag har förtsått saken rätt.
Mitt råd är att behålla grejerna, gå en kurs där du lär dig grundläggande planingsteknik och använda sele o stroppar. Sen nöter du formula som är otroligt roligt.
-
Hmm, tjocka vårisar tunnas inte ut utan faller bokstavligen sönder. Även 30 cm tjocka isar kan plötsligt brista, speciellt senare pa dagen när solen har gjort sitt. Själv har jag gått igenom 25 cm tjock is med skridskor som inte visade något tecken till förcsvagning innan det brast. Det ska tilläggas att med på turen var endast erfarna skridskoåkare och flera av desa kunde ine ta sig upp själva trots isdubbar och flytande ryggsäckar. Utan kastlinor skulle det gått riktigt illa. Så var mycket försiktiga!
-
Joachim_Larsson;644981 wrote:Skit får ändra i nästa utgåva….
Två fler korringeringar att göra: använd det engelska ordet för is och stava över med enkel-v.
”When the ice took over” ska det vara
Fin film!
-
[ame=”http://vimeo.com/14388287″]Rörliga bilder[/ame]
-
Här verkar konversationen inte flyta speciellt bra, intressant tycker jag. Hur länge kommer den att fortsätta? Vad kommer Carl R att få ut av detta?
-
Quote:Kan oxå tycka att priset e lite högt, men vad fasen om du e två eller tre polare som köper det för tex 4000 ihop, då blir totalpriset inte så högt, o du kan lära dig att segla för en vettig peng. Om man tröttnar efter första sommaren sälj skiten losa ett par hundringar, men du står inte med nya dyra saker, som du losar tusenlappar på.Quote:Priset blir ju inte mer rättvist bara för att man delar det på fler personer?
Jo, men för tusan! Dra ihop 40 polare så behöver du ju bara lägga en hundring, helt rättvist och risken blir ju liten, typ jätteliten. Ett nästan eget vindsurfingkit för en hundring!
-
Urspungligen postat av Träsurfarn
Quote:Det är svårt att vara seriös där det verkar råda en oseriös kultur!
Jag HAR humor, men den sidan har jag inte lyckats visa upp här.Ja, nu har du definitivt lyckats…
-
Ian Melcher Shering Wachtmeister af Johannishus?
-
Quote:Korta linor, raka ben så blir det bra,segla på läkanten. Som du ser på seglingsbilden ligger seglet mot bommen ändra fram till linorna även på kryss. Hög bom är också ett måste, (näs-pannhöjd)
Är det verkligen så stor skillnad i lovartsvinkel på masterna mellan bild 1 och den senare seglingsbilden när man tar hänsyn till fotovinkeln?
Det här med mastvinkeln upplever jag som krångligt på formula. Själv är jag under 1,80 och dessutom med tämligen korta ben. Det blir en avvägning mellan bomhöjd och så korta linor som går och att överhuvudtaget kunna komma i selen. När det brallar i drar jag gärna masten i lovart och så lyfter hela ekipaget…
-
Har samma svåra problem och funderat på att klippa av vantarna precis innan våtdräkten slutar så överlappet endast blir ett par centimeter. Lite vatten kanske kommer in men det är det kanske värt. Det är väl delen som går ner på armen som orsakar krampen?
-
Det här finns ju som bekant.
Men även Sjöstigen längre österut i Högberga på L-ö borde fungera vid syd. Speciellt nu närde flesta båtar lagts upp. Har dock aldrig provat.
