Forumsvar skapade

Sida 6 av 14
  • trasurfarn

    Medlem
    7 februari, 2009 vid 23:39 som svar på: Inscannat 80-tal

    Visst stämmer det att i alla fall Surpartner Ufo brädan var inget man planade med. Men nog har jag planat med min F2 Lightning alltid! Den brädan har tillverkats i olika material genom åren men har alltid varit en fullängdsbräda.
    Som lägst kom man visst ned i 14 kg tror jag. Min bräda var troligtvis den andra generationen ca 17 – 19 kg och var första modellen med mastfotskena. Jag gillade verkligen den brädan.
    Därefter skaffade jag mig en Lorch silver Dolphin vilket är en modern bräda som var helt underbar NÄR den planade. MEN jag vindsurfar oftast inte under samma förhållande som moderna vindsurfare gör. – Planing är ett minimum, har jag hört en del säga. Då fordras det mera vind och möjlighet att ta sig till de blåsiga platserna vilket blir lite komplicerat för mig. Vi har ingen bil, men vi har en segelbåt. Tidigare så frågade jag här på Surfzone varför de verkade vara så få som kombinerar segling med vindsurfing och vise versa. En av anledningarna var att man sökte lä, där man ville ligga med båten och ville direkt komma ut i den rejäla vinden när man skulle vindsurfa.
    Jag har hittat en kompromiss som passar mig dvs. surfar endast på en fullängdsbräda som fungerar bra även i lätta vindar och kan förvaras på båten. Om andra vill vänta på vind/åka flera mil tills de hittar sitt blåshål så får de göra det.
    Jag och mina vänner har hittat de vindsurfingmöjligheterna som passar oss bra.
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    7 februari, 2009 vid 20:15 som svar på: Inscannat 80-tal

    Så här ser det ut när kompisens son använder våtdräktsmössan 2005.
    23 år senare! Brädan som han använder på bilden är en blytung Surfpartner Ufo. Sedan två år tillbaka kör han med en gammal Tiga raceboard och ca 5,5 m2
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    7 februari, 2009 vid 19:43 som svar på: Inscannat 80-tal
    bananen;529157 wrote:
    Måste bara fråga, är det så att surfaren på första bilden bär hjälm?

    Nixpix! Han har en våtdräktsmössa med skärm. Min polare o jag köpte varsin på Brädseglarshoppen när den låg vid Norra hammarbyhamnen. Min kompis son använder den än idag! Själv sä tycker jag att det blir lite väl varmt när solen tittar fram.
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    5 februari, 2009 vid 18:16 som svar på: Detta är en lång bräda!

    Nog plöjer fören tungt innan man planar på en och annan flermannabräda alltid. Men när man väl planar blir det desto ballare!
    Men då hinner inte ens fotografen med, så det kan jag än så länge bara vittna om:wink:
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    1 februari, 2009 vid 07:43 som svar på: Kungsängen lördag 31/1

    Här kommer de rätta bilderna. Det blir Kungsängen idag igen. Hoppas att brallan kommer!
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    31 januari, 2009 vid 18:44 som svar på: Kungsängen lördag 31/1

    schajse!
    Jag laddade ned fel bilder som har samma namn. Hinner inte nu eftersom jag skall glugga en bia! De kommer in i morgon.
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    31 januari, 2009 vid 17:51 som svar på: Kungsängen lördag 31/1

    Det var inte så mycket vind, men isen var bra trots snön.
    Ett o annat kör blecv det i ”promenad o joggingfart”.
    Här kommer några bilder från dagen.
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    31 januari, 2009 vid 07:50 som svar på: Detta är en lång bräda!

    Det hade varit intressant men det finns ingen film på den länken Joachim!
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 06:21 som svar på: Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!

    Fortsätt gärna att följa orginaltråden tråden på: http://bygden.nu/isabella/viewtopic.php?t=1147. Där en av de drabbade nu har gett sin syn på olyckan. Man har även lite ödmjukt börja ifrågasätta Isabellaregeln. alla väjer/ingen har rätt till väg.
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 21:56 som svar på: Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!
    argulander;526744 wrote:
    Jo jag tror att jag har en uppfattning om isjakternas väjningsregler som ju är anpassade för bankappsegling. Det är ett komplicerat regelsystem och faktiskt är det så att styrbordsregeln inte alltid gäller även om det är en huvudregel. Om man är intresserad går reglerna säkert att hitta på http://www.sisf.se Det föreligger tyvärr stora olikheter i väjningsregler för skridskoseglare och isjakter varför dessa helst ska vara på olika isytor. Isabellornas regel ” alla väjer” är därför kanske inte så dum. Jag tolkar det som att man ska ha stora marginaler och tidigt ändra kurs som inte innebär kollisionskurs med någon annan, tydlighet försiktighet och stora marginaler alltså. Gäller speciellt när olika kategorier möts; Isjakter, Isabellor, Draksegel, Kitewing, Soppslevsseglare, vindsurfslädeseglare, kitare på skridskor etc (glömde jag några?)

    Klas

    Ja! Skridskoåkare! Fast min erfarenhet är att de flesta skridskoseglare håller i regel en tillräcklig marginal till dem. Intressant att även du Argulander tycker att Isabellornas regel” alla väjer/ ingen har rätt till fri väg” inte är så dum trots allt. Jag tror det handlar mycket om alltid hålla god uppsikt och väja i tid, så att det finns drullemarginal.
    Träsurfarn/Skimbattarn

  • trasurfarn

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 18:46 som svar på: Soppslevsdebut och lite tips
    tsss;526716 wrote:
    En skridsko i stället för soppslev. ?? Då får man en tre-medarskontruktion utan plattform. Tja kanske

    någon som testat?

    Vaknade i natt o kom fram till att en skridsko borde prövas. Visserligen kan den inte användas vid eventuell soppmåltid på isen, men monterad under en mastfotspuck som sitter på vanligt sätt under en joint, så kanske….
    Jointen böjer sig förstås, så övergången skridskon till förlängaren bör kanske fjädras av på annat sätt…

    Skridskon måste vara fri att rotera i fästet samt att den ska kunna följa ojämnheter i underlaget….

    Får se vad en ytterligare natts grubblerier kan medföra…

    Grubbla på andra lösningar om du känner för det Tsss! Hade jag inte skaffat mig en Skimbat/Kitewing och fått se denna tråd hade jag definitivt börjat att soppslevsurfa! Men det hade inneburit ett problem: Jag hade inte kunna åkt kommunalt till isarna med alla grejorna som jag ofta gör nu.
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 20:24 som svar på: Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!
    mikaels;526577 wrote:
    Samma gäller ju på sjön, ska vi slopa väjningsreglerna där också tycker du? Cyklister kan inte alltid trafikreglerna, skall det göra att de slipper följa dem?

    Nej, väjningsregler finns av ett skäl, och de ser ut som de gör av ett skäl också, se till att lära er dem innan ni ger er ut på vägarna, vattnet, isarna whatever.
    Varför skall okunskap vara ansvarsbefriande, och de som kan anpassa sig för de som inte orkar ta reda på?

    Men ytterst gäller ju detsamma som itrafiken, att alltid försöka undvika en olycka, men det blir ju enklare om alla är överens om reglerna…

    Självklart gäller de internationella väjningsreglerna även på is om det skulle bli en rättslig process. Men problemet är likadant här,som med cyklisterna i trafiken. Man träffas inte/diskuterar inte och pratar om vilka regler som gäller. Dessutom verkar det finnas mycket stolthet och ovilja att sätta sig in i hur andra uppfattar ens beteende i trafiken.
    Därför har jag blivit allt mer pragmatisk/realistisk dvs. försöker att ha så stor säkerhets/drulle-marginal som möjligt och tar alla för idioter i trafiken både till lands o sjöss.Det klarar jag mig rätt bra på plus löper inte så stor risk att bli utskälld/misshandlad eftersom jag inte försöker agera polis eller trafikskole-lärare. Men det kanske ändå är bra att påpeka att ingen kommer undan en lag genom att påstå att man inte känner till den. Så därför kommer här de viktigaste väjningsreglerna till sjöss/is som seglare/surfare bör känna till.

    Den som har vinden in från styrbord sida (höger) har företräde
    Lovart väjer för lä
    Upphinnande väjer

    Men tänk på att ta en titt bakåt och åt sidorna när du slår eller jippar!
    Du kan faktiskt ställa till en svår situation om det kommer någon i hög fart snett bakifrån! Det här är en situation som jag lite då och då kan uppfatta som lite kritiska. De viktigaste intrumentet som vi ev. har är inte gps:en.
    Det är hörseln och synen!
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 17:49 som svar på: Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!
    stinger;526538 wrote:
    Jag var på väg ut i söndags men skridskorna kändes lite slöa vid en liten provtur så jag provade aldrig min soppslev. Jag hade nån fundering om att ha med upphalstampen och lägga runt handleden. Kanske är en fullständigt livsfarlig lösning.

    Nu har jag visserligen bara erfarenhet av wintersurfing, när det gäller issegling med vindsurfingrigg. Men jag tror det är bra om man kan vara så fri som möjligt plus givetvis ingen upphalningslina att snubbla på eller trassla in sig i.
    Den bör man ha koll på!
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 17:44 som svar på: Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!
    Electric;526527 wrote:
    Regeln ”alla väjer för alla” känns helt vansinnig. Vad händer om t ex två farkoster möts på skärande kurs i hög fart? Utan en regel kanske båda får för sig att falla av. Pang! Eller om två farkoster kommer på mötande kurs: Utan regel kanske styrbordsfarkosten väjer åt styrbord och den andra åt babord. Pang!

    /Lars

    Eftersom alla inte är kappseglare , har båtkörkort större båterfarenhet mm
    tror jag inte så mycket på
    styrbordsregeln,
    lovart väjer för lä eller
    upphinnande väjer.
    Jag tror mer på att öka drullemarginalerna. Det borde få finnas så stora ytor och tid att väja så att det inte smäller , när någon gör ett misstag, vilket är mänskligt.
    Vad vann man på att hävda rätt till väg när det väl har smällt?
    Ps. Det händer även att kappseglare smäller.
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 18:32 som svar på: Framtidens windsurfutrustning
    P Malmkvist;525694 wrote:
    Hehehehe.. Jadu det beror naturligtvis på var du sätter fläkten.. Sitter fläkten fast i brädan och blåser på seglet så kommer du uppleva en kittlande varm känsla i bakre regionen men inte kommer prylarna röra sig, krafterna tar ut varandra. Sätter du däremot fläkten vid sidan om(inte fysiskt förbunden med segel/bräda) så kommer grejorna röra sig om du blåser på seglet.. Vänder du på den starka hårtorken/propellern så den blåser bakåt så kommer du röra dig framåt med segel och bräda fast då kan du skippa seglet..
    Men det är roligt att drömma..

    OK! Då får vi i framtiden lobba så att man bygger ut en massa fläktar längs farlederna som startas när vindstyrkan går under 3m/s 🙂
    Träsurfarn

Sida 6 av 14
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications