tropic
Forumsvar skapade
- 
Det är då du fastnar
 - 
Plana är väl per definition att saken i vattnet (allt kan plana) lämnar sin egen svallvåg. Vad innebär det då? -Jo, man kör på vattnet istället för i det…känns som man flyger. Nästan alla tror sig ha planat innan de gjort det. Tro mig, det kommer märkas!
 - 
Bästa är om de på stranden kan ge tips! Att tänka på att lägga fram vikten på brädan precis innan vågen hjälpte mig i början. Gör detta i vågdalen och fjonga iväg brädan framåt (nosen uppåt) på vågen. Men det viktigaste av allt är tid på vattnet! Lycka till!
 - 
tropic
Medlem21 juli, 2008 vid 07:11 som svar på: Kort rapport från en roadtrip till Norge i tisdags!Drar du till Sele och det blåser så kommer du inte bli besviken. Lilljohn kommer med största sannolikhet vara på plats. Jag drar bort i september och stannar troligen november ut…från oktober är vindletandet ungefär lika svårt som att hitta sand i Sahara! Har de verkligen hittat lägenhet?? Min mamma var borta förra veckan och då bodde de (John och Oskar) tillfälligt hos hennes syrra =)
 - 
Robbys notering va ju med kite. Har inte han seglat över 40 knop med vindsurfinggrejer…det har jag bestämt för mig!?
 - 
Jag vet precis vad du talar om, och jag tror också på överbelastning. Jag tror INTE på fortsätta när det gör ont som fan. Jag fick det framförallt i vintras när jag snowkitade och tränade kiteloopar (man tar i väldigt mycket med ena armen). Några gånger gick bra, men till slut sa kroppen ifrån och jag hade jävulskt ont hela kvällen och jag kunde inte köra på en vecka. Det berodde nog mycket på att jag körde vidare fast det gjorde ont. Den riktiga smärtan kom efter jag släppt bommen. Händer inte så ofta när jag vindsurfar, men när det är kallt så kryper det gärna fram om man är överriggad. Kör hårt och lyssna på kroppen!
 - 
Första körda milen på en ”normal” bil kostar i genomsnitt ca. 20.000:-…
 - 
Kör färjan mellan Horten och Moss titt som tätt…och det blåser nästan alltid och lika ofta är det kitare ute.
 - 
Gårdagen ägde! Hur Fnassel klarade köra 5.0 är ett mirakel…eller kanske snarare ett bevis på hans skicklighet. En annan kämpade för livet för att kontrollera 4.2:an. Inte många kontrollerade hopp där inte. Hårdaste jag kört i Sverige hittills faktiskt.
 - 
Bara så ni andra vet…DET ROCKADE! Det var stundtals ren survivalsegling och det gick med nöd och näppe att hålla i 4.2:an. Byar på 20 m/s, det kan nog alla dagens deltagare medge. Nu ska jag sova gott, mörbultad som jag är och med fin lårkaka.
 - 
Glömde den detaljen att Fnassel inte kan leka med oss. Oj oj oj, nu är jag taggad.
 - 
Du har fått många bra tips, men jag misstänker att du kan en hel del av det här, om inte allt. Problemet sa du kom när du skulle flippa seglet…fram dit gick det bra, inte sant? Egentligen borde en duktig segalre studera dina gippar för att komma med ett klokt utlåtande. Jag har dock några idéer du kan testa, även om jag inte är någon expert själv.
Prova flippa segelt vid en annan tidpunkt än du gör nu…det är troligt att du flippar för tidigt. Många väntar med flippen tills de tappat massa fart, vilket ju inte är alltför listigt.
Våga ramla (testa en ny metod)!
Sluta inte fotstyra…men heller inte föör länge, då det blir svårt att få upp fart ur gippen om du börjar gå in på kryssen.
Och det som jag tror är största haken. Hitta trycket på den nya bogen så snabbt som möjligt. En viktigt detalj för mig när jag gippar är att jag försöker räta upp riggen så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Det handlar alltså om att inte få för mycket vikt där bak på brädan. För mig går gipparna som bäst när jag nästan försöker luta fram riggen, om jag hittar balansen. Då slipper jag också att bekymra mig om att hamna på kyssen.
Titta på nån som kan och tänk på vad du fått för svar här på konfen!
Ut och prova och lycka till
 - 
Jag drar till erken nu på vinst eller förlust. Försökte ringa ett par samtal, men gissar att alla redan är på vattnet.
 
