tsss
Forumsvar skapade
-
Martin;662810 wrote:Du kan nog faktiskt tom laminera med snabb-epoxy i det här fallet iom att det rör sig om en enstaka lagning. Det är en metod som jag tidigare helt har förkastat, men numera gör jag det på småskador. Då är brädan lagad och klar inom en timme, vilket är klart smidigt i jämförelse med att behöva vänta över natten på härdningen. Man får dock vara jäkligt snabb med vätningen av väven, eftersom man har kanske 2 min att arbeta med innan epoxyt blir för stelt.
Instämmer med Martin- efter att ha använt såna här ”knådepoxi-spackel” som är dåligt på alla sätt så har jag med mig litet mikroballonger samt snabbepoxilim. Blir klart bättre lagning än Dr Ding o vad dom heter. Ska prova ha med litet väv också för att göra fusklagning på småskador.
-
AddeB;662637 wrote:http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=33588
Har inte provat brädan själv, men bra pris!
Har provat en sån här Vision för några år sen. Tycker att den är bra alternativ för insjösegling med varierande vindar. Ej så fet som många andra freeeridebrädor. På TWC har vi en 170 liters, men den är litet för stor.
Har för mig att Vision är från 04-05 nån gång. Tycker att paketet innehåller en hel del prylar och det går nog att pruta, såg att det var till salu i våras utan att han fick sålt. Viktigt att kolla vikten eftersom den varit skadad. -
hej igen
Kul om du ändå lärt dig segla på din farsas klenoder!
Gamla brädor funkar ju i lättvindsförhållanden. Och funkar ännu bättre med halvmoderna segel samt modern mast o bom. Gamla dacronsegel töjer sig så att buken vandrar bakåt i seglet när vinden ökar, bommen med knyfäste sitter inte fast ordentligt, glasmasterna är tunga osv . Men med moderna segel så är det i alla fall helt ok i lättare vindar.
Den stora skillnaden är att moderna brädor går att plana med, även de som är ganska stora. Äldre mindre brädor kan plana, men pråmar som Dufour Wing, Windsurfer osv planar inte upp ordentligt; det blir en sorts halvplaning som är tung att hantera.
Så vill du utvecklas ska du avstå pråmarna till förmån för en lättare modern bräda
-
lillebroor;662381 wrote:Letar efter en mastfot till en av farsans gamla brädor från 80-talet. Det är en Sailboard men jag är inte säker på modellen.
Fästet är en slags skruvvariant och du får gärna höra av dej om du vet vart jag kan få tag på en sådan!
[IMG]http://imageshack.us/f/215/dsc06913w.jpg/[/IMG]
[IMG]http://imageshack.us/f/37/dsc06912q.jpg/[/IMG]
[IMG]http://imageshack.us/f/38/dsc06911a.jpg/[/IMG]Hm lustigt, bilderna syns inte i inlägget men nu syns länkningen till imageshack när jag citerar dig.
t ex denna bild: http://imageshack.us/f/215/dsc06913w.jpgVisst kan du få hjälp att hitta sån här mastfot. Men lova att inte använda brädan som nybörjarbräda!! I alla fall måste du ha en modern rigg och inte ett trekantssegel med knytbom, det har avskräckt hur många som helst från denna sport!!!
Så om du framhärdar måste du mäta diametern på hålen. Det ser faktiskt ut som om det är ett hål med gängor, jag trodde först det var termoskorksmodellen den sämsta konstuktionen som finns. Man kan gjuta fast en mutter i hålet och sen ha en modern mastfot med ordentlig rigg, halvmodernt segel samt bom m snabbfäste. Då kan du använda den och ha litet kul med…
Som jämförelse läs denna korta tråd:
[ame=”http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=82240″]Gammal mastfot sökes – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
-
Herr Pelegrin;661554 wrote:J
Det tar ca en vecka att få klar en bräda med lite handledning förutsatt att man inte har tummen mitt i handen. Med de cellkärnor som finns nu behövs inga stringers utan det är bara att forma en block med hyvel och plasta i omgångar. Kanske något för dem som vill bygga ut brädparken…?
Om någon behöver ett ämne till en bräda så hör av dig. Du kan få ett block av mig utan kostnad.
Tomas nollsjutresex 287887
-
Din film fr helgen:
Har du ett för litet segel, verkar inte ge något tryck ? Eller var vinden alltför svag?
Med stort segel o en del pumpande borde det gått att plana, ser det ut som?!
-
hej igen. Klart att det inte är optimalt, men det handlar om pengar. W-surf är en prylsport!! Har du gott om dollar så köp två olika master. (Och en längare o en bom till, det är bra att kunna ha två segel uppriggade, för att skifta enkelt när vinden ändrar sig)
Glömde jag säga ett två segel är startläget, kanske du ska ha ett 5,2 också. Och då behövs fler fenor, den långa passar inte till mindre segel. Och har du mindre segel så är brädan för stor när det brallar på så du behöver en mindre bräda också…
För när man köper mast så kommer frågan direkt: Hur mycket får den kosta? Helst bör du köpa med 55 % kolhalt och har du pengar så blir det kanske 75% kolhalt. Mer kol är dyrare men det blir en lättare mast med bättre spänst. Gå aldrig under 30%. Så plötsligt inser du att två master med 75% kol blir över 5 lakan. Samt en bom o en längare till blir 2 000 till. Nu kanske du plötsligt hör en röst bakom din rygg – Hur mycket kostar egentligen alla dina leksaker, vi måste köpa ny TV/frys/ bil/ villa osv.
Som sagt en trevlig prylsport, din släkt behöver aldrig tveka om julklappar o sånt, önskelistan är lång….
-
Bra paket att starta med för dig som seglat på en gammal pråm tidigare. Surfspot är en bra firma som drivs av folk som själva surfar.
Du behöver både 7,5 och ett mindre t ex 6,0. Köp båda på en gång, o se till att du kan använda samma mast o bomSkulle du ledsna så är såna här stora brädor lättsålda, dom flesta som surfar på ostkusten har en bräda i storleksordningen 130-155 liter som störstabräda för de dagar då vinden är svag/obefintlig.
Se i början på Forum Windsurfing, ovanför Forumet. Där finns Nybörjarråd samt FAQ för nybörjare.
-
Om du anger diametern på hålen så ökar chansen (risken!) att någon har en passande fot. Oftast är gummijointen så gammal att den går av direkt, så man ska vara beredd på att köpa en ny sådan. Detta är ju klassisk termoskorkmastfot, redan undermålig på 70-talet när den var vanlig! Fanns en uppsjö på olika diametrar.
Man kan montera en modern mastfot, genom att fylla ett hål med epoxi samt köra ned en M8 bult alternativt sänka ned en M8 mutter med lämplig ballast i hålet, vilket sedan borras bort.
med en modern rigg så kan det ju vara kul segling men undvik gamla trekantssegel, glasmaster och knytbom!!!
Här på Surfzone är det ju ganska många som tycker att såna här brädor ska skrotas! Det enda dom gör är ju att avskräcka ev nya windsurfare! Hala tunga svårseglade osv till återvinningen med dom!! -
Har aldrig stött på det, men en kompis på TWC berättade att en arg snabbbåtsförare gasade rakt mot honom och sen stannade för att hävda att segelbrädan var väjningskyldig. Imponerande kunskapsnivå, minst sagt.
-
Åker ned till Erstan om 20 minuter. Lägger in här om det är vind över 6.
I går lördag var det från kl 13 högst 4 m/sek, mens enligt Mården så blåste det ju på Drevan, i alla fall kl ½ elva….Mystiskt, en del jag pratade med sa att det blåste inne i stan också… -
Ljuspunkter på Blocket!!!!!
Här är en massa äldre surfprylar med en Bic Rock men till ett hyggligt pris. Och en applåd för seriös annonsör som förklarar att det kan passa en återfallssurfare, samt påpekar att brädan är smalare än moderna freeride. Heder åt seriösa säljare!!!
Kan vara något för person m begränsad budgetPris: 1 000:- Typ: Dyk & Vattensport Örnsköldsvik: Visa var
Bic Rock. Ca 130 liter. 90-talsslalom. (Komposit)
Några segel 5.7, 5.8, 6.5 och 8.1 m2.
Mast glasfiber 465cm
Mast (30% kol) 480cm (kapad)Bom + förlängare + mastfot (Bic)
En komplett utrustning (bräda + en rigg) 1000 kr
Allt på bilden 1500 kr
Använt skick. Lagningar i några segel.
Relativt mycket volym som räcker för de flesta (som väger under 100kg) för att kunna dra riggen utan sjunka.
Däremot något smal bräda jämfört med en modern freeride-bräda.
Kanske passar dig som har kört på ”pråm” på 80-talet, men som vill testa igen utan att köpa nyare prylar. Inte idealisk som nybörjarbräda, men det går =). Själv lärt mig plana, köra fotstroppar, gippa och vattenstarta på denna. -
Gå med i TWC, vi har ju litet prylar att låna ut till medlemmar.
-
jr555se;658508 wrote:posta en fråga om transporthjälp. asså en fråga om ngn kan ta med grejer från x till y.
Annars går det mesta att skicka med bussgods för inte så dyra pengar.
Men jag känner igen… man vill ju gärna klämma och känna på grejerna innan 🙂Att åka kors o tvärs över landet blir ju dyrt (o miljöovänligt…)
Men man vill ju helst inte skicka en bräda med transportföretag. Bästa är om man kan hitta någon som ska åka mellan berörda orter – och som vet hur man behandlar en bräda. Samma med master, dom är ju också omtåliga
Så via vänner o bekant samt via surfzone brukar man kunna hitta lösningar, ibland kan det ta ett tag.
Segel o bommar kan man gott skicka med t ex bussgodsVar någonstans i Sthm bor du?
